{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.491 visninger | Oprettet:

Jan S
Jan S
Tilmeldt:
15. sep 2020
Følgere: 33 Emner: 7 Svar: 12

Opladning med el {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har forsøgt at forstå, hvordan pengeflowet omkring f.eks. brug af Clever er.

Hvis jeg tanker op hjemme, er prisen pr. kwh ca. 2. kr. Ca. halvdelen er afgifter, ca. halvdelen er betaling til elselskabet.

Hvis man så har et Clever abb. får man hele udgifter refunderet, men hvor kommer de penge fra? Jeg går ud fra, at Clever få afgiften return fra staten, men det er jo kun ca. halvdelen af udgiften. Er det Clever, der refunderer resten af beløbet, og dermed tjener mindre?

Det hele virker som et lidt usikkert stillads, hvor staten kan fjerne tilskuddet til opladning med kort varsel, og dermed gør hele el-bil / plugin hybrid bil segmentet stor skade. Man kunne f.eks. forestille sig, at tilskuddet i stedet gik til at reducere prisen på selve bilen i stedet for driften.

Hjælp mig med at forstå smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opladning med el
  • #1   20. sep 2020 Ca. 80 % af den el, du hiver ud af stikkontakten derhjemme, er afgifter. Ikke kun halvdelen.

    Om det helt eller delvist svarer på dit spørgsmål, ved jeg ikke.


  • #2   20. sep 2020 Man skal også køre ret mange km før at Clever og lignende abonnement giver mening ift. bare at lade med strøm med fuld afgift.
    For mig kan det ikke svare sig at have Clever til min Tesla Model 3 selv om jeg kører 20.000 km om året.
    Clever koster 799kr/md, og selv om vi ser bort fra oprettelse er det billigere bare at købe strømmen direkte af el selvskabet med fuld afgift.
    Hvis vi regner med 1700km/md (lidt mere end 20.400 km/år) og at jeg kører med et forbrug på 200Wh/km (0,2kWh/km) og betaler 2kr/kWh koster det mig per måned:
    1700km x 0,2kWh/km x 2kr/kWh = 680kr
    Det vil sige med 20.000km/år kan jeg købe strømmen med fuld afgift for 680kr/md og et Clever abonnement koster 799kr/md.
    Hvis vi så også tager oprettelse med i prisen bliver det endnu dyrere.

    Sådan nogle firmaer som Clever lever af at folk ikke er smarte nok til at indse at de tager overpris for noget du nemt kan få billigere allerede samt at folk ikke tror de kan lade deres bil hvis ikke de har et Clever abonnement.


  • #3   20. sep 2020 tænker der spørges til abonnementet til 799kr.pr.mdr. for en elbil
    om hvordan det funger, betaler Clever samme afgift som alle private? de 799kr. (svare vel ca. til 380Kwh hvis prisen er ca.2,10kr pr. Kwh) Så skal man jo også huske det koster at drive opladestationer samt ladeboks som er med i aftalen, så den reelle strømmængde må være noget laver end de 380Kwh pr. bruger for at det kan lade sig gøre ?
    Eller er der stor statsstøtte til el forbruget for el biler?
    Men har ikke selv nogen ide om elforbruget på elbiler så aner intet om det.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #4   20. sep 2020

    profilbillede
  • #6   21. sep 2020 Tesla Bjørn har testet ladeeffektiviteten på Model 3 til 91,3% ved 11kW, så det er lige under 9% tab.

  • #8   21. sep 2020 Clever får riiiigeligt for de abonnementer, de fleste kan slet ikke køre så meget at man kan tjene det hjem.
    Du skal køre 25-30.000km om året før det går i 0 med bare at tage strømmen ud af stikkontakten uden abonnementer


  • #9   21. sep 2020 Kompressor Knud

    Det eksempel du kommer med der er helt hen i vejret, hvor i alverden ville du finde strøm til 14kr pr. kwh?
    Den tur ville koste mig 1000-1200kr i min Tesla


  • #10   21. sep 2020 #9
    Man vil bevise, at el ikke kan svare sig
    Så man lader steder hvor prisen er fast uanset hvor meget man lader, det presser prisen op på klat ladningerne


  • #11   21. sep 2020 Jo det er rigtigt at man burde regne tabet med i forbruget, men jeg lavede bevidst bare et simpelt regnestykke for at vise at Clever ikke kan betale sig.

    Hvis man skal tage tabet med skal man også tage etableringsomkostningerne ved Clever med og deres ladeboks koster 7999kr.
    Så kan man selvfølgelig diskutere hvor mange år den skal afskrives over, men et bud kunne være 10 år eller 120 mdr, det er så lige knap 67 kr/md i afskrivning på ladeboksen som skal lægges oven i abonnementet.
    Det er ret tæt på at være det samme som ladetab koster ekstra så resultatet er det samme.


  • #13   21. sep 2020 Hvis man så producere strøm selv, får man så stadig 2 kr pr kWh? I så fald tjener man jo penge ift at sælge det til nettet til 20-30 øre pr kWh smiley

  • #15   21. sep 2020 Ah ja, kunne ellers være en god forretning smiley

Kommentér på:
Opladning med el

Annonce