{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.458 visninger | Oprettet:

Min første bil {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Er lige blevet 18 år og vil gerne købe en lækker første bil. Har kigget på en Mercedes cla 220 diesel. Den har kørt 250.000km og tænker over om det er for meget? har 100000kr at gøre godt med og vil låne til de sidste 80000kr og betale det af på ca 2 år. Er det en dum ide? eller skal jeg bare gå for det?

Håber i kan hjælpe en ung dreng i nød


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min første bil
  • #1   13. okt 2021 Ung dreng i nød, og har 180.000kr at købe bil for.

    Du har vist aldrig været i nød .



  • #2   13. okt 2021 Om det er en dum idé? Ja. Set ud fra et rent økonomisk synspunkt, så er det afgjort en dum idé.

    Om du så bør gøre det alligevel? Tja... Jeg havde ikke selv gjort det. Men min egen bilpark skriger heller ikke ligefrem af fornuft, så jeg er måske ikke rette mand at spørge smiley


  • #4   13. okt 2021 Jeg ville ikke sætte så mange penge i noget så gammelt og slidt i så ung en alder, du skal huske at den ret hurtig kan blive en meget dyr fornøjelse at vedligeholde, og du skal også kigge på hvad den koster i ejerafgift.
    Jeg ville kigge på noget andet hvis jeg var dig


  • #5   13. okt 2021 Tjek også lige hvad forsikringen koster på sådan en for en 18-årig smiley

    Det eneste fornugtige for en 18-årig er de små biler , som Pugeout 107 eller Kia Picanto og lign


  • #6   13. okt 2021 Husk at der er mange andre udgifter til en bil end købspris.
    Det væsentligste for en 18-årig er nok hvad den koster i forsikring.
    Min egen første bil gav jeg omkring 25.000 kr for og med en bil i det prisleje gør det ikke så meget hvis man laver en lille skade, for så længe man stadig kun er 18 år har man ikke rigtig lært at køre bil endnu.


  • #7   13. okt 2021 Jeg vil mene at en fabriksny bil, vil give dig mere glæde. smiley

    Dacia Sandero eller andet i den prisleje.


  • #8   13. okt 2021 Er godt klar over at en hel ny lille bil ville være mere smart økonomisk, men sagen er bare den at jeg ikke ville føle samme glæde når jeg satte mig i bilen. Ved godt i "ældre" mænd bare tænker at jeg er en ufornuftig 18 årig knægt, men i kan vel alle huske den gang i også var 18. Leder ikke efter noget økonomisk godt for mig, men noget jeg føler giver mig glæde og lyst til at "køre" på arbejde smiley Ved ikke så meget om hvad det kommer til at koste mig efter bilen er købt? Ved godt i ikke kan give mig et bestemt svar, men hvor meget skal jeg ca regne med at betale hver måned? og hvor meget kan jeg forvente at bruge på vedligholdelse på sådan en bil?

  • #9   13. okt 2021 Afdrag over 2 år pr. måned : 4500 kr .
    Forsikring pr måned minimum : 2500 kr.
    Ejerafgift anslået pr. måned 500 kr
    Brændstofforbrug ved 1500 km pr måned : 1500 kr
    Reparationer og service : 1500 kr
    ----------------------------------------------------------------------------

    Ialt pr. måned (anslået ) : 10.500 kr
    eller 126.000 kr om året !

    God fornøjelse - det kræver noget af et SU lån at holde sådan en kørende .


  • #10   13. okt 2021 Hej trolle p
    Tusinde tak for din besked smiley det var lige hvad jeg manglede. Det ligger faktisk indenfor mit budget, men dog lidt flere penge end jeg først havde regnet med. Men har lige et sidste spørgsmål. Ved det svært at sige eftersom man ikke ved hvordan bilen er blivet kørt af tidligere ejere, men hvor mange kilometer skal jeg regne med at kunne køre i sådan en bil før den brækker sig?


  • #12   13. okt 2021 Hvorfor nøjes....

  • #13   13. okt 2021 Med den rette vedligeholdelse så skal motoren nok holde, men der er så meget andet på en bil der har kørt en kvart million kilometer der nødvendigvis kræver udskiftning på et tidspunkt og forkammerkæden er nok det første man skal være klar på kan ryge . Undervognen med støddæmpere, fjedre, bøsninger er sikkert ikke som nyt efter så mange kilometer, og vil nok på et tidspunkt kræve udskiftning .
    Brændstofdysser slides og her kan nemt ligge en regning på stumper og arbejdsløn på 20.000 kroner.
    Sådan en bil kører jo ikke ligefrem på dækstørrelsen der hedder 165/80-13, så fire nye dæk kan godt koste 5-8.000 kroner alt efter om du vælger nogen billige fra Kina , eller nogle kvalitetsdæk fra en anderkendt leverandør .

    Undersøg også lige hvad et nyt partikelfilter koster for det kan også være snart være til udskiftning ?

    Hvis man ingen forstand har på at reparere sådan en bil, kan det nemt blive en del dyrere end det jeg har angivet i mit første indlæg i denne tråd.

    Men det er helt sikkert en bil man nemt kan score nogle dejlige unge piger eller mænd i (alt efter hvad man er til ) smiley


  • #15   13. okt 2021 Jeg vil sige du skal gøre præcist det som du forventer giver dig den største glæde.
    Naturligvis skal du ikke købe over evne, men hvis du er sikker på at det økonomisk kan hænge sammen, vil jeg absolut gøre det.

    Jeg har personligt haft mange sjove/dyre biler over de seneste mange år. Ja, det kostet mange penge, men jeg vil bestemt gøre det igen, hvis jeg fik mulighed for at gøre det om.
    Livet handler for mig ikke om altid at gøre det økonomisk mest fornuftige, men om at gøre det der giver mit liv værdi
    Jeg har ind imellem haft en fornuftig bil, men gud hvor jeg synes det er kedeligt at være fornuftig


  • #16   13. okt 2021 Kære unge mand som har stillet dette spørgsmål

    Har du tjekket forsikring på diverse køretøjer

    Og hvis du har 100Tkr og vil låne 80 så gør det

    Personligt hvis jeg havde været 18 år igen så havde jeg fundet en “fin”/“fed” bil til 80Tkr og så havde jeg festet for de sidste 20 smiley

    Eller måske havde brugt de 100T til udbetalingen på en lejlighed eller andet som med tiden forhåbentlig kunne ses som en investering

    Du får ligeså meget F…. i en bil til 80T som i en til 180T
    Min første bil var en gammel Clio til 25Tkr imens jeg var under uddannelse min opsparing brugte jeg på udbetalingen til en lille lejlighed

    Men gør hvad du vil, det er dine penge smiley


  • #17   13. okt 2021 Du er i Danmark... Der er større chance for at score damer i en lille fornuftig bil end i en stor fed slæde... Simpelthen fordi mentaliteten har ændret sig og Økologi og miljøbevidsthed er mere sexet blandt de unge end at bilen er fed...
    Så Lad være med at lytte til dem der bruger "at kunne score med bilen" som argument...

    Vær helt sikker på det kan løbe rundt økonomisk... Husk også at bruger du alle dine penge på vedligehold og udgifter til bilen, så bliver det sværere at få råd til andre sjove ting som rejser f.eks. En lejlighed, osv osv.
    Samtidig vil jeg også sige at vælger man den mest fornuftige løsning så taber man sgu meget glæde... Jeg har aldrig valgt bil ud fra hvad der var mest fornuftigt...

    Men en stor mercedes var ikke det jeg ville vælge som 18 årig... Du kommer bare til at ligne en lille dreng der har lånt bedstefars bil... Sorry to say...


  • #18   13. okt 2021 Min første vogn som 18 årig var en 1976 Toyota KE30 som jeg købte for 600 kr.
    Den var pilrådden, grim og dum, men den bragte mange folk og damer rundt.
    Blev solgt året efter for symbolske 6 pilsnere, og endte i en brandøvelse ved civil forsvaret.
    De senere år gik jeg mere amok i dyre biler, ny Civic 1.6 GTI, ny Civic VTI, Nissan Patrol …. Efter nogle år endte jeg uden en krone på lommen med en ældre Peugeot, og stadig et stort billån. Men det var sjovt, og ville jeg gøre det samme igen? Svaret er nej.


  • #19   13. okt 2021 Trolle Ps tal er rimelig fair, forsikring er nok lidt høj, tilgengæld vil jeg godt spå at driftsudgfterne er sat for lavt, så i runde tal tror jeg han har ret.
    Folk undervurdere hvad det koster at have sådan en æske stående.
    Kan / vil du skrue selv er der noget at spare, så begynder de 1500 at kunne dække.
    Der er en udtalt risiko for at noget stort går i stykker og du har ikke rigtigt "sparet sammen mens bilen var ung". Så de kommer til at gøre nas. Undervogn, bremser, og køde og dyser er ret normale reparationer på mercedes. De er desværre ikke helt så skudsikre som i gamle dage.
    Og jeg ville i din alder have brugt hvad jeg havde på biler, for jeg er og bliver en biltosse, og har brugt uendeligt mange penge på biler. Nok mere end på mit hus når jeg kigger efter.
    Smart .... nej end ikke tæt på...var jeg glad... jeppers... ville jeg gøre det samme igen... stort set, med nogle få undtagelser. Det har primært været beslutningen om hvornår en bil er blevet til et vrag og bør opgives, den fornøjelse har kostet mig et del halvstore mekaniker regninger og reservedels regninger i livet.
    Anbefalingen tror jeg også afhænger lidt af hvor du bor nu og de næste 2-3 år. Bor man på landet giver bilen stor frihed, i byen kan man komme rundt med andre midler/delebiler, elcykler, elløbehjul. Både 100 og 180k kan man købe mange fede oplevelser med ellers.


  • #20   13. okt 2021 Nu står der intet om årgangen, men har hørt at en cla 200(benzin) fra 19’ skulle have en forfærdelig gearkasse… simpelthen irriterende at køre med.

    Men ud over det så er jeg lidt med på vognen mht hvad andre siger. Det er dit valg, du spiller meget på følelserne ved at købe den slags bil, og de fleste prøver at fortælle dig at de følelser kan du også opnå i en meget mere pris-bevidst bil.

    Det lyder som din økonomi er super god, så kan ikke se hvorfor du ikke skulle følge dine “drømme” såfremt at din bankrådgiver og dit forsikringsselskab er med på den.

    Jeg ville personligt dog gå efter en E klasse… but thats me smiley



  • #21   13. okt 2021 Har du overhovedet brug for diesel? vil personligt ikke selv købe diesel hvis jeg ikke kørte over 25.000 km om året.
    i så fald hvad så med en audi a3 2.0 tdi fra 2010-2012 dem kan du sagtens finde til 60-90k og så har du lidt penge på lommen til forsikring + div.

    personligt ser jeg også Mercedes som en gammel mands bil ihvertfald inden for dit budget. Og ja jeg er nu kun 26 år smiley


  • #22   13. okt 2021 Min første bil var en Peugeot 106 PH1 1.4xs 8v'er den var fantastisk. Siden da har min dyreste bil været en Mercedes S211 2.7cdi (ish 40.000kr)
    Og elsker de ældre biler de er simple og lette at lave.

    Jeg ville idag kigge efter en Peugeot 206, 406 eller noget 207. Skoda Octavia eller Fabia mark1'eren eller en golf 4

    En Aygo, Picanto, i10 og Up er fine alternativer der fås til en okey pris. De klare jobbet og stadig billige at holde kørende.
    Jeg ville som 18årig gerne havde en BMW 850 eller Supra MK 3 eller 4.
    Men må erkende at en bil der er betalt og man ikke skal være så nervøs omkring er en befrielse.


  • #23   13. okt 2021 https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/14-tsi-150-bluegt-dsg-5d/5142705
    Sjovt legetøj som første bil


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #24   13. okt 2021 Du kan ligeså godt hæve de 120000kr i kontanter og brænde dem i ovnen......De er væk med det samme......Plus de 10-15 tusind i mdr for at holde spanden kørende...Så på 2 år har den kostet dig ca 400 tusind.......Absolut ikke det værd.....Mercedes er som vw, de har ikke lavet gode biler siden 1994.....Køb en spritny kia....

  • #25   13. okt 2021 Med det budget der kræves for at købe en oldsag af en Mercedes, så havde jeg klart hellere købt denne: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/honda/civic/15-vtec-turbo-sport-5d/5217268

    Langt langt sjovere bil, 182 hk, meget mere up to date, med hensyn til carplay, og android osv... Og så skal den med størst sandsynlighed meget mindre på værksted... Sorry, men japanerne laver bare bedre biler... Og shit man får opmærksomhed i en skide Civic... Jeg har selv haft en... Og havde nok valgt en igen hvis ikke behovet krævede en større bil... (Og så kan den snildt tunes op over 230 hk) Forsikring kan være en bitch... men nok ikke dyrere end en Mercedes...


  • #26   14. okt 2021 Jeg er meget forundret over alle de negative kommentarer og fornuftige holdninger der er til hvilken bil der skal vælges!!
    Jeg troede egentligt at dette var en side for folk med passion for biler. Det er nemt altid at være fornuftig, men sjældent sjovt.


  • #27   14. okt 2021 Thomas

    Fordi man forsøger at hjælpe manden så han ikke kommer til at få en tåbelig oplevelse og smider alle sine penge væk?
    Der er tydeligvis mange ting i det her som han ikke har tænkt igennem


  • #28   14. okt 2021 Mange vil jo helt sikkert mene det er en dum ide, og særligt fordi det er en ret stor fast udgift du må påregne bilen bliver

    men det er svært at sætte pris på hvad en bil er værd for den enkelte, og er bilen noget du prioriterer højt, kombineret med du tjener en 300.000+ kr om året så gå da efter den bil du drømmer om

    Det er svært at spå om hvad bilen koster dig om året, men de her 10.000 kr om måneden er nok ikke helt skævt. Det er her godt at have en lille buffer stående i banken, for det sjældent bilen skal forbi et værksted og laves for 1500 kr om måneden, mens det er langt mere almindeligt det kommer med forskellige mellemrum også koster en 4000-10.000 kr og komme på værkstedet

    I forhold til om 250.000 km er dumt, så kan det jo give mening at købe en bil med en del km på bagen, særligt hvis det er afspejlet i prisen. Desværre så må man også regne med, der fremadrettet må være et vist værditab. Når du ser på diesel går jeg ud fra du kører en 30.000-40.000 km om året, så om få år hedder tallet altså 350.000 eller 400.000 km, så kan en 10 år+ gammel diesel mercedes godt være svær at sælge til en rimelig pris

    hvis du vælger at gå med et køb, så er der et par ting du skal tænke på før du køber en 7-8 år gammel bil med en del km på tælleren

    - Købes bilen privat så er den købt som beset. Går der noget til i morgen er det for egen regning, så måske en brugtbilsattest vil være en god ide

    - Hvis du har 100.000 kr, så overvej og lån 100.000 kr så du har til uforudsete udgifter, betaling af forsikring og ejerafgift osv

    - Mange banker vil ikke låne penge ud til biler, der ikke er indfriet inden bilen er 8 år gammel. Det kan blive et problem ved den model du ser på

    - Du kommer ganske givet til at betale en højere rente end mere etablerede kunder, som har en mere stabil økonomi. Bliv ikke overrasket over der skal betales en høj rente, kombineret med dyre etablerings omkostninger og optages pant i bilen

    - Gør dig tanker om bilen skal køres i 2-3 år og sælges igen, eller du ønsker at leve med dit køb i en længere årrække. Det kan godt være det er bedre at gå efter en nyere bil med færre km på bagen, og den i sidste ende ikke er dyrere at eje


  • #29   14. okt 2021 Hvis du har 100.000 stående, så brug halvdelen eller derunder på din første bil. Så kan du gøre dig dine egne erfaringer i hvad det koster at eje og holde en bil kørende, uden at du har penge i klemme. Lad være med at låne penge til din første bil...

    Det er et kedeligt råd, men du vil blive glad for det senere.


  • #30   14. okt 2021 Min første bil var noget så kedeligt som en Skoda Favorit til 15.000 kr. Betalt med min børneopsparing. Til gengæld havde den kun kørt 30.000 km.

    Men eftersom de fleste i min omgangskreds var 1-2 år yngre end mig (og dermed ikke havde kørekort eller biler endnu) blev jeg vældig populær alligevel - også blandt pigerne!

    Dog efter ca 6 mdr synes jeg at den var FOR kedelig, så da jeg fik et bud på 22.000 (altså 7000 i profit) sagde jeg ja tak.

    I stedet fik jeg fat i en et par år ældre, men med alt i udstyr som elruder, alufælge, cdspiller, fjernbetjent central lås og alt det "smarte".

    2 år senere var den så rådden at den røg til skrot.

    Efter hvad jeg har undersøgt for sjov om Skoda Favoritten kørte den næsten 10 år mere inden den døde...

    Så jeg skulle selvfølgelig have beholdt den på trods af den ellers gode handel med 7K ekstra smiley

    Selvom den Escorten var federe end Skodaen, tiltrak den ikke flere piger, for alle relevante i mange km radius havde jeg allerede "fanget" med Skodaen smiley

    Og den kostede 25 K hos en forhandler.

    Og nej en gammel Mercedes til 180K kr er IKKE en fed bil - så skal du over 500 K, hvis det skal være MErcedes.


  • #31   14. okt 2021 Med de kilometer er det helt sikkert en "gammel forknoglet taxa" som måske har haft + 20 chauffører på de par år - mit råd - gå i en stor bue uden om den bil ! smiley

  • #32   14. okt 2021 Jeg tror ikke en CLA er godkendt til Taxikørsel , men tanken strejfede mig ?

  • #33   15. okt 2021 #31
    så har det da været verdens dårligste forretning for den vognmand, hvis hans taxi kun kører små 30.000 km om året, og chaufførerne er vel skredet fordi de ingen penge har tjent

    For at en diesel skal være et alternativ til en benzin skal man gerne runde de 30.000 km om året, så det passer da meget godt med en 7 år gammel diesel bil har gået 250.000 km

    Derudover så tror jeg personligt, at langt de fleste taxier i dag efter endt tjeneste ryger ud af landet, det giver simpelthen mest mening


  • #34   15. okt 2021 #32 Trolle
    Jeg kan godt forstå din tankegang men CLA er faktisk godkendt til Taxa (eller har været)
    Herovre i Hovedstaden kører eller har kørt nogle stykker og når man ser hvad mange i dag kører i så er man virkelig imponeret over hvad der kan godkendes til taxa
    Har bl.a set en vognmand have en Dacia Logan MCV - manuel gear og lige i de tilfælde er det nok mest profit frem for arbejdsglæde/forhold hos chauffør der er tænkt på


  • #35   15. okt 2021 #34
    der kører ( mindst en ) Dacia Taxa i mit nærområde og jeg har tit tænkt på at den chauffør virkelig har trukket nitten, og dem der har bestilt en Taxa og skal betale det samme for at blive kørt i en Dacia som i en Mercedes da også må føle sig en smule snydt ?

    Tilbage til det oprindelige emne ....

    Jeg kunne aldrig drømme om at købe en tidligere Taxi, for den slags biler lever virkeligt et hårdt liv, og de fleste med skilt på taget har kun to stillinger på speederpedalen : Top og bund , og det samme gælder for bremsepedalen . Desuden er Taxaer de eneste biler der kan vende hen over en kantsten med 75 km/t og rat samt forhjul i yderstilling - det er ikke sælig sundt , desuden kan de snildt køre 80 km/t hen over et miljøbump på en stillevej i kampen om at nå først og hurtigst frem til den næste kunde !


  • #36   15. okt 2021 Dacia kørte for flex trafik i Nordjylland, men kan ikk blive godkendt mere. Som at sidde på een grøn mælkekasse. Godt jeg ikk er vognstyrer i 12 timer af gangen i dem

  • #37   15. okt 2021 Når Kia E-Niro, og Hyundai kona kan blive godkendt til taxakørsel, så kan alle biler sgu... Jeg vil dog afvise at køre med en Kia eller Hyundai, hvis jeg skal betale Mercedes taxa pris for at køre med... Så simpelt er det...

  • #38   15. okt 2021 Find noget til 10-15.000 kr og find ud af hvad det egentlig koster at holde en bil kørende.
    Nysynet og med nye dæk af en ordentlig kvalitet.
    Brug vinteren til at finde ud hvad kvalitetsdæk kontra lavprisdæk er værd for dig, skal de koste 1.500 eller 3.000 for et sæt.
    Køb kun diesel hvis du har et stort kørselsbehov, benzinere kan også være økonomiske.
    Glem Audi og BMW som første bil.


  • #39   16. okt 2021 Tidligere taxaer er ikke nødvendigvis biler der har fået mange tæsk af mange chauffører. En uaut. Mercedes forhandler tæt på hvor jeg boede i Nordjylland købte landtaxa'er op fra vognmænd de kendte. En del taxaer i de mindre jyske byer lever af kørsler for det offentlige, og laver ikke meget andet end at køre ældre borgere til lægen, kører folk til genoptræning eller lign. De kommer nærmest aldrig til en storby.

  • #40   16. okt 2021 Men tænk lige over hvor mange prutter der er slået i det forsæde, og hvis det er en gammel Taxa skal du ikke bilde mig ind at der ikke på et tidspunkt er en der er en brandert der har brækket sig i sådan en bil ? .....Ja ja ...Det kan renses, men alene tanken om det kan være sket vil nok få mig til at gå kold !

  • #41   16. okt 2021 Nu har jeg haft den "tvivlsomme fornøjelse" af at have kræft, hvilket har betydet mange ture på (mange forskellige) sygehuse, og der for også fornøjelsen af ture i mange forskellige taxaer. Selv Renault-biler var der som taxa (husker ikke præcist hvilken model dog, men sådan en relativt alm en som hr og fru Danmark også kører i).

    Det helt afgørende er chaufføren der kører den !

    Eksempelvis kørte jeg med en som brugte mere tid på at kigge på sin telefon, og på radioen, og navigationen, end faktisk kigge på vejen !

    En anden blev ganske enkelt blot ved med at køre rundt og rundt om byen (for at få taxameteret op) og blev pissesur, da jeg bad om at blive sat af, og nægtede at betale) smiley

    (Og ja jeg havde længe inden spurgt om han ikke kendte vejen til sygehuset eller hvad, siden han blev ved med at køre rundt om byen og ikke hen til sygehuset smiley


  • #42   16. okt 2021 #39
    med de nye regler som vi fik for mere end 5 år siden, så gik den ide med frikørte taxaer fløjten
    Dengang blev en taxa ved frikørsel mulig at sælge uden betaling af registreringsafgift, og derfor kunne de sælges til en fornuftig pris
    I dag skal der betales registreringsafgift før bilen kan omregistreres til privat kørsel, hvorfor en 2 år gammel taxa vil få tilskrevet en del afgift hvis der i bilen er ret meget ekstra udstyr som er tilvalgt ved købet. Der vil dog naturligvis være en del besparelse som følge af det høje km tal en taxa sælges med
    Det er også spørgsmålet med de nye regler om mange vognmænd ikke vælger at beholde bilerne i flere år, der er ikke længere et økonomisk incitament for at sælge efter 2 år 250.000 km, frem for bare at køre videre i en 2-4 år mere, med mindre der kommer store udgifter til service og vedligehold

    #40
    Den risiko er naturligvis altid til stede ved kørsel af en taxa.
    Men mange børn har også en tendens til at blive køresyge, og derfor brække sig i forældrenes bil
    Heldigvis kan man jo bare købe en helt ny bil, så er man også fri for at gå og bekymre sig om den slags ting

    #41
    Der er faktisk også overraskende dårlig benplads foran i en mercedes c-klasse
    Det er som om at de gamle regler herhjemme om frikørsel af taxa gjorde vognmændene valgte dyrere biler for at have en rimelig gensalgsværdi, i dag kan bilerne ikke frikøres og derfor så vil det give mere mening med en mere normal bil
    Vi har flere gange været på Gran Canaria, og der kørte de faktisk i biler der var 5-10 år gamle, og vi har da kørt avensis T25 og dacia begge med 750.000+ på klokken


  • #43   16. okt 2021 I rigtig gamle dage købte man f.eks. en Mercedes 280 SE benziner og fik sat en sprit ny dieselmotor i, kørte den så fri og satte så den næsten nye benzinmotor i igen, så hr og fru Danmark kunne købe en 3-4 år gammel taxa med nyt maskineri, det var der penge i.


  • #44   16. okt 2021 . Ved godt i "ældre" mænd bare tænker at jeg er en ufornuftig 18 årig knægt, men i kan vel alle huske den gang i også var 18.

    Jeg kan godt huske da jeg var 18 år(62 nu) og jeg er ikke stolt af det jeg kan huske.
    Køb en bil til 20000,- og brug lidt tid på at finde ud af hvor meget / lidt en dyr bil betyder for dig.
    Mvh. Gert


  • Nicklas H
    Nicklas H Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 5 Emner: 6 Svar: 21
    #45   17. okt 2021 Køreglæde i en 220 diesel. Ja, du kommer ikke til at imponere nogen eller køre stærkt med sådan en. Det kommer heller ikke til at lyde godt.

    Da jeg blev 18 købte jeg mig en gammel peugeot 406. Den kostede mig 5000 i indkøb og smed 4000 i den i løbet af et år. Bremser, udstødning, toppakning, kobling og fik den solgt til 6000.
    Leasede så en ny fiesta i et år, hvilket var super fint, fik også 7000 kr tilbage efter jeg leverede den tilbage i depositum.

    Købte så en lille c1 mens jeg stadig var i lære og havde den i år. Den kostede mig 100000 i indkøb da jeg købte et kampagne tilbud. Og solgte den i til 70.000 i byt.

    Købte så en lancer diesel 1.8 der havde kørt 106.000 km da jeg blev udlært og fik den chippet til 180hk, gav 110.000 for den minus de 70.000 i byt for c1'eren.

    Super fin bil var super glad for den.
    Men da det var en diesel var min forsikring rimelig dyr. Gav 3500 per kvartal. som 20 årig og den kostede mig 2600 i halvårig afgift. Der er også en anden ting at tage forbehold for i en diesel, du skal gerne køre ca en 20-50 km gerne motorvejsfart for at få motoren ordentligt varm, ellers risikere du at motoren soder til, og det vil koste nye dysere og en motor rens, og evt en ny EGR ventil. Hvilket kan være dyrt hvis du ikke selv kan gøre det. Jeg kørte selv kun 30 km om dagen på det tidspunkt, og min motor blev aldrig varm. Jeg tankede kun premium diesel på og engang i mellem gav den indsprøjtnings rens. Og gav den gas på motorvejen for at rense den.

    Ofte sad jeg også og ventede på at kunne slukke motoren da den regenerede.

    Havde den i 2,5 år.

    Nu har jeg så min drømmebil en Mazda Mx-5 ND og en gammel Yaris til vinterkørsel.

    Pointen er, har selv været 18 år og er nu 25. De biler har jeg haft over en periode af 7 år. Og en del af mine køb har ikke været fornuftige. Men dieselen overraskede mig hvor dyr den egentlig var at køre korte ture i. Og du skal heller ikke forvente det bliver billigere, da afgifterne kun stiger, og vi risikere også at dieseler bliver bandlyst i nogle byer, ligesom i Tyskland.
    Min lancer gik fra at koste 5200 i grøn ejerafgift til 6000 præcis i løbet af 2.5 år.
    For slet ikke at tale om hvad de store biler har kostet mig i forsikring med kasko, har været helt oppe på de 14.000 om året før jeg gik nogle trin op

    Mit råd er køb en mindre og ældre bil, lær at lave små ting selv på den, få noget erfaring med kørsel, også vinterkørsel på usaltede veje. Vent til du har et nogenlunde stabilt job, eller næsten udlært. Spar sammen. Også køb en fin og bil der.

    Det behøver ikke at tage 6 år som mig, kunne nok have gjort det som 21 årig hvis jeg havde lagt en plan og bare beholdt c1'eren.


  • #46   17. okt 2021 Tag det roligt Guys, knægten er kun 17 år, han tror stadig at pengene gror på træerne eller formerer sig i hans forældres lommer.

    Men hvis man allerede som teenager har en årsindkomst på omkring 250 -300.000 før skat så venter der knægten en stor fremtid ...


  • Martin S
    Martin S Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #47   19. okt 2021 Det er for mange penge at bruge på en gl bil. Det primære i din situation er at finde et forsikringsselskab der vil have dig som kunde (læs kan tilbyde en realistisk forsikringspræmie). Oftest hvis du køber småt og nyt kan du få en forsikringsaftale med der er realistisk. Og vi taler ikke hurtige biler her. Men ring rundt og spørg da jeg var 20 for tyve år siden skulle de gængse store forsikringsselskaber have 25-30000 om året ren ansvar for en pug 306 gti. Men det var velkendt at mindre selskaber ikke skelnede mellem gtien og en alm 2.0 ... den kunne så komme ned i ca. 10-12k hvilket også er meget. Men trods alt for 170 hestekræfter og køreglæde.

  • #48   19. okt 2021 Drop at købe den gamle bør og lav en privatleasing istedet.

    https://privatleasing.kampagne.mercedes-benz.dk/modeller/cla-shooting-brake/priser/

    Den koster 150000 over 2 år. På den måde kender du dine omkostninger og får ingen grimme overraskelser. Derudover er det en helt ny bil frem for en gammel.

    Hvis du har det budget su snakker om er det klar løsningen.

    Hos mercedes og hessel kan du også smide alt det udstyr i dit budget tillader.

    Held og Lykke med købet.


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #49   19. okt 2021 Spørg din far og mor!

  • #50   19. okt 2021 Mødre og fædre er forudindtaget.

    TS håber at få nogen helt andre meniger frem end dem hans forældre har, sådan er drenge bare.
    Forældrene kan kun bestemme hvis de siger han må overtage deres gamle bil billigt eller gratis.


  • #51   19. okt 2021 Hej.
    Som de andre siger, så skal du være meget opmærksom på dit årlige kørselsbehov for at diesel er et godt valg. Der er varslet stigninger på afgift på 30+% frem mod 2025. Det er en anseelig merudgift, hvilket samtidigt vil gøre værditabet på bilen større.
    Når det er sagt, så er jeg ikke bekymret for frikørte taxier eller biler med mange km på tælleren. En bil over 6år er det mere relevant omkring service og kørselshistorik.
    Jeg kører selv en frikørt 2008. C-klasse med 640.000km på tælleren og kører uden renoveret motor eller gearkasse. I mit ejerskab (siden bilen havde kørt 370000km har jeg kun haft almindelig og forventelige sliddele. Men disse er ikke billige - ej heller timepris hvis man ikke selv kan. 1500kr/md er til den lille side ved et kørselsbehov, som retfærdiggører en diesel. Forvent nærmere 2000kr.
    Med et kørselsbehov under 40.000 vil jeg ikke selv købe en diesel i dag.
    Min tidligere mb 124 300D blev aflivet ved 750.000km grundet 12km/L og ejerafgift på 12000kr/årligt


  • #52   19. okt 2021 Jeg har en tommelfingerregel, som jeg har brugt siden jeg købte min anden bil. Når jeg køber en ny bil (ny/nyere brugt) må den absolut max. koste en halv årsløn. Jeg bruger princippet uanset om jeg køber kontant eller finansierer.

    Det princip har fungeret fint for mig, for det giver luft i budgettet til andre ting end biler. Selv ved kontant køb giver det en god balance mellem hvad bilen koster og hvor længe det vil tage at spare beløbet op igen.


  • #53   20. okt 2021 Jeg havde en tommelfingerregel der sagde at en bil max må koste 10-12.000, så købte jeg en til 20.000 og så senest en til 120.000, jeg skal aldrig have en bil til en halv årsløn, det er spild af penge.

    Er det bruttoløn eller netto Carsten?


  • #54   20. okt 2021 #53
    Jeg køber heller ikke biler til en halv årsløn længere, men har det stadig som max. grænse. Også derfor jeg ikke har en McLaren holdende smiley

    Jeg har primært regnet med brutto, da jeg i de perioder jeg har været tæt på de 50% ikke har betalt meget i skat.

    Især i som studerende, og i starten af mit arbejdsliv, syntes jeg at det fungerede fint. Eks. da jeg studerede havde jeg en årsindtægt omkring 60.000 kr. (SU + fritidsjob) og så var min grænse 30.000 kr. Også i mine første jobs, hvor det var fristende at gå amok i biler, holdte jeg mig til reglen.

    Om biler er spild af penge er vel individuelt. Jeg går meget op i biler og køreteknik, så for mig er biler langt mere end A-B transport. Jeg kører indimellem på bane, og planlægger en del track days næste år. Til gengæld er der mange andre ting jeg ikke bruger penge på.


  • Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

    Svar: 49
    #55   20. okt 2021 Købte en Mercedes E500, der havde kørt 278.000. Den kostede 3000 kr. om måneden i reparationer, at holde kørende. Hvad med at finde en BMW 123d fra 2010 - 2012. Fantastisk vellavet bil. Og så er der jo 135i, hvis du vil have det optimale, men den bruger lidt benzin.

  • Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

    Svar: 49
  • Anders B
    Anders B Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Svar: 26
    #57   20. okt 2021 Trolle er inde på det rigtige.

    Ejerafgift 3500kr Forsikring nok 25000kr Vedligeholdelse 15000kr Afdrag (hvis du kan finde nogle der vil financiere det) 45000kr (med renter og opkrævning) så regn med små 10000kr pr mdr. Dertil kommer så driften med brændstof - dæk - service osv.

    Forstår godt du har forelsket dig i sådan en CLA som gammel taxamand, fin lille Mercedes, og 220 er den rigtige motor til sådan en, MEN de er dyre at holde kørende især for dig som førstegangskøber.

    Er du helt sikker på du gerne vil køre i luksus og bruge rimeligt mange penge på det, så tjek evt leasing, der kan du sikkert finde en forhandler der vil lave et godt tilbud på en Mercedes med langt billigere forsikring, og du får mulighed for at få en samlet 'pakke' så du ved helt nøjagtigt hvad du er ude i med hensyn til din økonomi.
    Har selv en bekendt der kører leaset CLA til 8500kr mdr. og det er med forsikring og service incl.

    God jagt


  • #58   21. okt 2021 #53
    Desværre er det med indkøbsprisen jo ikke det fulde billede af ejerskab og omkostningerne til at have en given bil

    Den dyreste bil jeg har ejet var faktisk den absolut billigste i indkøb. Den kostede 4000 kr at eje i under 14 dage og 500 km.

    En fornuftig bil til 100.000 kr kan sagtens over tid være billigere end en til 20.000 kr

    #57
    Leasing er selvfølgelig en idé, men mange steder tilbydes leasing kun til personer over 25 år

    leasing er også mange forskellige ordninger, det skal man lige sætte sig ind i før man vælger den løsning


  • #59   9. nov 2021 Køb en bil til 50.000, der er masser sjove mindre biler. En Vw polo 1,6tdi kan godt fåes for de penge, og den er altså pænt hurtig når den lige bliver chippet(har selv haft en) Så har du 30.000 kr at investere for. Smid dem på bitcoin og Tesla, og lad dem stå et års tid, så burde du have nok penge til at kunne købe den Mercedes der.

Kommentér på:
Min første bil

Annonce