{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.671 visninger | Oprettet:

Bil som skulle skrottes køre igen på vejene ? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Har brug for et godt råd, eller måske lidt erfaringer.

I August måned blev min kones gamle Hyundai I20 erklæret død i motoren da den gik ud i tide og utide periodisk.
En Hyundai forhandler havde bilen inde på deres værksted for diagnose og mente det ville koste ca. Kr. 60.000,- at få lavet, hvilket ikke ville give mening at gå videre med, da den maks var Kr. 30-35.000,- værd.
Så de anbefalede os at få den skrottet, og ville give en skrotpris på Kr. 5000,- hvilket vi sagde ja til her slut august.

Men idag opdager min kone så at bilen stadig køre rundt !
Dog på nye plader, men da vi tjekker dette på nettet kan vi blot konstatere at det ER hendes bil, og at den er kørt til syn på hendes gamle nummerplader i starten af oktober ?

Jeg kan ikke lade hver med at tænke på om vi er blevet dårligt vejledt af Hyundai værkstedet her.
Og som måske efterfølgende har konstateret en væsentlig mere simpel fejl som kunne udbedres meget billigere, som så kunne sælge bilen videre med en fin fortjeneste ovenpå.
Hvis det er tilfældet har vi så en sag ? For tænker at så er bilen vel blevet "solgt" til dem på et forkert grundlag.

Det kan selvfølgelig være at bilen, fra Hyundais side er sendt videre til en skrothandler, som så selv har reppet bilen og solgt den videre.
Og så er der jo nok ikke noget at gøre, desværre.

Er der nogle af jer som har lidt erfaringer i denne retning ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bil som skulle skrottes køre igen på vejene ?
  • #1   6. nov 2022 Ja,
    Jeg fik skrottet en bil for nylig, der kom et dokument jeg skulle udfylde, der stod at jeg gav ret til at de måtte sælge den inden for 6 mdr og hvis ikke det sket skulle den skrottes, jeg fik 3.200 for den.

Har du også skrevet under på et skrotningsdokument i din E-boks?

Prøv at spørg forhandleren hvordan det er gået til at jeres bil fortsat kører rundt, selv om det ikke kunne betale sig at lave den?

• #2   6. nov 2022 I er nok ikke blevet dårligt vejledt - men i har tydeligvis ikke læst hvad i skrev under på. smiley

Kan det ikke også være ligemeget om en eller anden har købt den af forhandleren, skiftet motoren og solgt bilen videre med fortjeneste?

Der er jo enorm forskel på hvad timeløn koster, så jeg kan ikke forstå hvorfor der er et problem...

• #3   6. nov 2022 har i fået penge af forhandler eller via skat? smiley altså udfyldt papir på nettet

• #4   6. nov 2022 Hvis du ikke har udfyldt en skrotningsattest er den ikke blevet skrottet.
    Så har du fået skrotprisen af forhandleren, og så er den blevet solgt engros af forhandler til en opkøber og efterfølgende repareret. Helt normal procedure.

• #5   6. nov 2022 Der er det galt at forhandleren siger de skal SKROTTE den, så tror de jo at den kommer i pressen og er væk.
    Mange små-skrottere ser lige om de kan lave en ekstra skilling på at sælge videre til Ali og Muammar der jo ligger og laver biler ved siden af at de får bistandshjælp eller pension, ikke unormalt.

• #6   6. nov 2022 Biler kan godt købes igen af en speciel aktion som forsikringer har til genopbygning smiley

• #7   6. nov 2022 Er det ikke en lidt ligemeget, I har solgt bilen?

Men såfremt der skulle skiftes en motor i sådan en bil, så starter priserne på en diesel motor ved 10.000, hos huggerne.
    Alene for motoren.
    Så skal den sættes i.

Bevares der er da self den mulighed at jeres værksted har snydt jer.
    Men mon ikke de har haft en ide om at reparationen var hurtigt løbet op i penge som bilen ikke kunne bære.

Den skulle jo trods alt synes oven i.

• #8   7. nov 2022 Tak for alle jeres kommentarer.

Som nogle skriver er den jo blevet solgt, og den skulle jo synes m.m, og ja vi må nok bare slå det hen og acceptere at tingene er som de er.
    Men bilen blev synet sidste år sommer 2021, så hvorfor syne den igen, og ovenikøbet på de samme nummerplader som den skulle "skrottes" med ?

Min kone skulle have noget andet at køre i og vi havde tænkt i ro og mag at kigge på noget nyt til hende dette efterår alligevel, men da vi har brug for 2 biler på vores matrikel, blev det lige pludselig til en hasteopgave grundet Hyundai værkstedets dom ?

Så er lidt øv over hele situationen, og at se bilen køre igen, for den er garanteret ikke lavet for særlig mange penge, da den som udsalgspris hos en forhandler har været Kr. 40 - 45.000,- værd, med garanti.
    Derfor havde det være sjovere at få måske Kr. 25-30.000 for bilen i byttepris til noget andet, end en skrotpræmie på Kr. 5000,- hvilket havde givet os et andet udgangspunkt når der skulle købes ny bil.

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #9   7. nov 2022 Den er sikkert ikke blevet synet med de gamle nummerplader. Det var bare det sidste reg nummer den havde. Og de kan jo ikke skrive prøveplader ind som reg nummer, så de bruger det nummer den sidste havde. Og udover det er det helt normalt at den bliver solgt til nogle som fixer den. Nogle skrotpladser fixer dem også selv da de har alt liggende til det.

• #10   7. nov 2022 Som #9 skriver så har hugget pladserne alle delene de liggende og hvis de har en god motor eller hvad de rvar galt liggende så kan de jo ligeså godt fixe bilen og lave nogle hurtige penge. De har midlerne og håndelaget som du manglede.
    Men hvis du er i tvivl så må du tage til det værksted du bad skrotte bilen og spørge hvordan det hænger sammen.
    For har de ikke solgt bilen vidre til skrot men selv lavet den og solgt igen så har de handlet uetisk ville jeg mene

• #11   7. nov 2022 Kan da være en mekaniker på værkstedet har købt bilen og lavet den til sig selv?

Det kunne jo os være en mulighed.

• #12   7. nov 2022 Har du en liste over hvad de vurderede, der var galt med bilen?

• #13   7. nov 2022 De 60k i rep lyder godt nok af meget. Det skal dog nok hurtigt koste 20-30k med papir og den slags.
    Så det lugter lidt af at nogen har lugtet en hobby opgave og har smidt brugt motor i selv.
    Eller der er en kedelig mulighed for at de har fortalt at motoren er færdig og måske var det kun noget sekundært.
    Men igen en handel er en handel, og et godt råd i livet, aldrig sælg til den der vurdere din bil. Kan du få flere enslydende bud er det fint, men et enkelt bud og afsted er lidt til den uforsigtige side. ´
    Er du blevet snydt... nok lidt ja, kan det bevises næppe. Så jeg tror desværre det er et overstået kapitel det der. du kan jo altid spørge forhandleren hvordan det hænger sammen og se om de flytter på sig. Du kan jo altid spille højt spil og nævnte eb og told og skat. Men du skal ville tage kampen og jeg aner ikke hvor meget du vil kunne hente.

• #15   7. nov 2022 #13 - Alt dit sludder bunder vist ud i at du ikke ved hvordan tingene foregår i disse dage. smiley

• #16   7. nov 2022 Igen tak for alle jeres input.

Talte med værkstedet og fik dokumentation for at de mente den er død, og fortsat efter deres vurdering ville koste omkring 60K at lave, bl.a følgende:

Støj fra bunden af motoren, shortblok er defekt.
    Katalysator tilstoppet
    Kæde er for slap
    Fejl på krumtaps føler
    Prisen er den samme som tidligere er nævnt.

Værkstedet kunne så ikke fortælle om den var kørt til skrot eller solgt, her skulle jeg tale med salgsafdelingen, hvilket jeg vil prøve i morgen.

Men som mange nævner er det vidst meget normalt det her.
    Så der er nok bare ikke andet at gøre end at leve med det, være et par erfaringer rigere til en anden gang, og så komme videre.

• #17   7. nov 2022 mange af stederne som køber biler til overskrot pris som du har fået skrot er jo kun 2500 er til forhandler af en art hvor de tager dele og sælger dem eller skifter motor fordi de lige har en til at stå fra en som har anden defekt det er en meget normal praksis og det er enlige også ligegyldigt er det ikke ??

• #18   7. nov 2022 Du kunne jo også selv have prøvet at sælge bilen med de problemer den havde, men det er sgu heller ikke altid lykken.

Jeg havde engang en billig bil som havde motorproblemer, og jeg ville ikke ofre det, det ville koste at få den til at køre igen, da jeg skulle have værksted til det (løber hurtigt op som du har erfaret). Så jeg satte den til salg privat, som defekt. Jeg var ærlig omkring problemerne, og at den ikke kunne køre.

Det resulterede så i en mindre telefonstorm, hvor folk spurgte om alt muligt, som jeg for det meste ikke kunne svare på. Jeg fik også det ene skambud efter det andet, og valgte bare at tage et af dem, så jeg kunne komme videre i mit liv.

Selvom bilen var solgt som defekt, og skulle transporteres med autotransporter da den ikke kunne køre (køber og jeg delte den regning), så havde jeg køber i røret et godt stykke tid efter, da bilen var dyrere at lave end han havde anslået, så han ville have nogle af pengene tilbage. Det fik han dog ikke, for den fejlede præcis det som der stod i annoncen, han kendte bare ikke noget til Fiat, så han havde undervurderet opgaven. Ikke mit problem.

Jeg gør det aldrig igen, hellere få lidt mindre for bilen og så lade forhandleren tage den, og slippe for bøvl.

• #19   8. nov 2022 Klassikeren er jo at man ved hvad bilen fejler, men man har ikke tid til at lave den, så en anden kan tjene på at lave den, det sker bare ikke altid.

• #20   8. nov 2022 Som sagt er der nogle få ting, som hurtigt får en bil til koste meget at reparerer. Så har man ikke selv har midlerne er det svært at komme af med en defekt bil på en ordentlig måde. En hugger kan sagtens have fået en bil ind, som har været med i et uheld, hvor drivlinjen er i orden. Tid til over i sådan en forretning kan blive brugt til den slags reparationer eller lærlingearbejde
    Der er intet suspekt i det - og slet ikke hvis i har fået mere end skrotningspræmien.

• John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 8 Emner: 1 Svar: 94
    #21   8. nov 2022 Nu er det jo også sådan, at den pris I får oplyst - 60 000 kr - er en værkstedstimeløn på 700 - 1000 kr (så løber det hurtigt op), hvorimod værkstedet kan lave det for sig selv for 300kr i timen + reservedele til 2/3 af prisen.
    Men der er sikkert mange værksteder der laver penge på en opskruet vurdering af reperationer.
    Jeg ville ikke stole på det værksted igen - 60 000 kr - det lyder lidt vildt på en ID20.

• #22   8. nov 2022 Nu skriver du jo stadig ikke noget om bilens alder og km?
    Er din egen vurdering saglig af bilens værdi?

Oven i det, så er en defekt short blok jo et eller andet i forbindelse med krumtap/plejlstænger.
    Ergo skal der skiftes motor, alt andet er nok ikke rentabelt, da renovering af den gamle nok hurtigt løber løbsk.
    Og selv med en udskiftning af motor er de første minimum 10.000kr jo væk på indkøb af motor.
    Plus udskiftning af partikel filteret.

Til det kommer så timeløn til udskiftning af motoren.
    Alt efter motoren, er det en short blok man har købt, består den "kun" af bunden.
    Dvs der skal flyttes en lang række dele over.
    Som igen tager tid.

Og når man så har motoren ude, alt efter antal km, så kan der hurtigt løbe nogen ting til, f.eks svinghjul, kobling/udrykkerleje.

Man kan jo spørge hvor tit føler du dig snydt af dit Hyundai værksted?

Oven i alting, så skal værkstedet jo osse give osse give dig reklamations ret ifølge købeloven.
    Selvom man har skiftet motoren, er der stadig en risiko for fejl, som vil ryge under reklamations retten.

Selvom det er en lorte situation og stå i, og at man føler sig snydt, så der desværre bare ting som koster super mange penge, og som en ældre bil ikke ville kunne bære i rep, når det skal foregå på regning.
    Og ja det virker uretfærdigt at værkstedet har solgt bilen til en mekaniker, og at han evt har en kørende bil for 20.000kr, som han kan kører i eller sælge videre, men han kan jo sætte sin timeløn til nul.
    Samt sælge bilen videre uden reklamationsret som privat.

• #23   8. nov 2022 Hvem forventer egentlig at et autoriseret Hyundai værksted oplyser reparationspriser til deres kunder, som man kan regne med at få orange hos Mohammeds Auto?

• #24   8. nov 2022 #23 - Det er der alt for mange der gør.

En anden ting folk åbenbart har meget svært ved at forstå, er at reservedelspriser ikke falder i samme grad som prisen på deres bil... smiley

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #25   8. nov 2022 I har dummet jer værksteds timepris på autoriseret værksted er hjernedødt, havde i undersøgt lidt mere og fundet et godt baggårdsværksted kan det være i havde haft bilen endnu. Men det er lærepenge gå aldrig til autoriseret værksted og få en vurdering de opererer med helt andre priser.

• #26   8. nov 2022 #24

Så er der sgu alt for mange, som bliver skuffet.

• #27   10. nov 2022 Sådan er det bare, værksteder vil aldrig gi noget særligt for gamle biler defekte eller ej.
    Du er nød til at forsøge at sælge selv hvis du vil ha en nogenlunde pris.
    Vi har lige skiftet bil en Seat mii 2012 189,000km nysynet forhandleren ville gi 15,000kr.
    solgte den selv på 1-1/2uge til 32,000kr bevares man skal igennem en del useriøse henvendelser og skam bud, men det er “fortjenesten” ved at sælge selv, og få en højere pris end forhandleren vil gi, for de skal jo også tjene penge.

Kommentér på:
Bil som skulle skrottes køre igen på vejene ?

Annonce