{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.098 visninger | Oprettet:

charlotte m
charlotte m
Tilmeldt:
29. sep 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Ny motor eller ny brugt bil ? {{forumTopicSubject}}

Har en peugeot 3007 årgang 2010 HDI 1,6

Haft bilen i 2,5 år, en bil der kører godt, når den kører, for der er brugt en del penge i reparationer, bl.a. ny turbo.

Nu har vi fået at vide, at den skal have ny motor smiley . Den melder fejl om olietrykket, men har fået en forklaring om, at når den har haft forkert olie påfyldt eller for lidt, så påvirker det hele motoren.

Økonomien er ikke til en god nyere bil, så valget står mellem at lægge ny motor i til ca. kr. 30.000 eller købe en brugt bil til kr. 30.000.

Bilen står pænt uden rust og det eneste den fik bemærkning på ved sidste syn var, at der skulle ny trækkrog på. Kørt ca. 270.000 km

Hvad ville i bilentusiaster herinde vælge ? og hvorfor ?
Jeg er "bare" en ganske almindelig bilejer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny motor eller ny brugt bil ?
  • #1   30. jun 2023 nye biler er meget følsomme over for hvilken olie der skal på men på en 2.5 år gammel bil har jeg en forventning om at i ikke selv har lavet service på den og derfor bør i gå til dem sol har lavet service da de burde betale for en ny motor


    hvis jeg stod i dit sted ville jeg skifte motor


  • charlotte m
    charlotte m Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   30. jun 2023 Det er svært at bevise, det var firmaet, der lavede service på den sidste gang for ca. 4 mdr. siden, der hældte forkert olie på. Der er skiftet til nyt olie og kommet nyt oliefilter på af anden mekaniker og det var faktisk ham, der forklarede hvor stor betydning at det er den rigtige olie, der kommer på.

    Firmaet der lavede servicen, er et firma, der gør sig i, at lave service/olieskift på landsplan, til billige penge, men som så åbenbart kan koste dyrt, hvis det er det, der har givet udfordringerne. Jeg har ingen forstand på det !

    Tak for dit input smiley


  • #3   30. jun 2023 Ville skifte motor.

    Alt andet på bilen kender i standen på
    Køber man ny/anden bil
    Kender man ikke standen på DIv dele og om service er overholdt osv.

    Og ja nye motor er meget sarte over for hvilken olie man fylder på

    Et eks. Vores værksted ligger tæt på en campingplads.
    Der kom så en kunde der kom fra Sjælland.
    De havde fået lavet service inden de kørte på ferie
    Men havde brugt 1 1/2 liter olie på de godt 246 km de havde kørt

    Så manden var nervøs for om motor var i stykker.

    Han viste ikke hvilken olie der har i.

    Men vi lavede et olie flush
    Skiftede filter og olie, til en der godkendt til den motor

    Et par dage efter de var kommet hjem
    Ringen kunden og sagde motor havde ikke brugt noget olien på hele turen.

    Så han ærgrer sig over vi ligger så langt væk
    For han køre absolut ikke hen til de der billige kæder, der skifter olie for ingen penge

    For det bliver dyre i længden


  • #4   30. jun 2023 nu køber jeg olie at et firma hvor div mekaniker køber olie fra han have en kunde som har skiftet olie på en mazda et eller andet og motoren døde så mekaniker ville have ham til at at betale for en ny motor 60K fordi hans olie har smadret kundes motor hummm så har olie manden kigget i sine papirer og set at han slet ikke har solgt olie til den model til mekanikeren men ja det er hans olie der er i motoren som er død 5w30 men det er ikke den korrekte olie til bilen det endte med at mekaniker selv betalte motor og den køre med olie mandes olie i dag dog den korrekte til den model

    det jeg vil hænd til med den lille historie fra det virkelige liv er at bare fordi der står 5w30 på dunken passer den ikke både til en ford fiesta og en vw golf smiley


    det var nemmer i 70. 80. 90. 10w40 fra tanken virket på en traktor og en bil


  • #5   30. jun 2023 Nu er denne eksempel ikke liige en bil motor. smiley
    Men da jeg lavede service på min plæneklipper.
    Havde jeg ikke lige den korrekte W30 olie stående.
    Men hældte w50 jeg havde stående. (I en snæver vending).
    Det kunnne den ikke lide. Ca. halvdelen af olien var ædt op, efter at have slået plænen. smiley
    Så tømte den ukorrante olie af og hældte det korrekte W30 olie på.
    Siden da No problem. smiley https://www.biltema.dk/fritid/haven/havemaskiner/tilbehor-til-havemaskiner/motorklipperolie-sae-30-600-ml-2000051920


  • #6   30. jun 2023 Jeg antager at 30.00krner for en brugt motor. Med nyt slibesæt, ompakning og remme+ medløberhjul.

    Jeg ville selv skifte motoren. Men jeg ville aldrig betale 30.000 for at andre kan gøre noget jeg selv kan gøre for 6000


  • #7   30. jun 2023 Jeg kan ikke lure hvilken bil du omtaler 3007 årgang 2010 HDI 1,6 mener du 307 eller 3008?

    At bruge kr. 30.000,- i reparation af en snart 14 år gammel bil, det kan ikke anbefales.


  • The D
    The D Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 116
    #8   30. jun 2023 En brugt 1.6 HDI motor kan man næsten få smidt i nakken, som andre siger at bruge 30.000 kr på sådan en gammel bil kan ikke betale sig.

    En hver hobby mekaniker med respekt for sig selv kan skifte sådan en motor til småpenge, så det kunne være et alternativ.

    Dog inden den originale dømmes død, så ville jeg lige få målt olietrykket på et værksted, og ikke blot stole på lampen.


  • #9   30. jun 2023 Hej. Jeg har lige skiftet en 1,6 hdi motor i en308
    Motor købt jeg ved ophugger 4700 kr alt i alt med 6 måneders garanti.
    Den kører skide godt. Jeg ville helt sikkert skifte den

    Mvh. Claus


  • charlotte m
    charlotte m Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   1. jul 2023 Undskyld det er en 3008

  • #11   1. jul 2023 Find en der søger lomme penge. Køb brugt motor og i kører igen

  • #12   1. jul 2023 Hvor i landet er i..?

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #13   4. jul 2023 For Guds skyld, forhør jer hos flere smiley

  • charlotte m
    charlotte m Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #14   5. jul 2023 Vestsjælland.

    Valgte at sælge den og den er solgt.

    2 forskellige mekanikere har kigget/hørt motoren og set fejlmeddelelsen. 1 mente, at det var olieskift og oliefilter (blev udført) Stadig samme meddelelse fra bilen om for lavt olietryk og henviste til nr. 2, hvor bilen så også blev transporteret hen til, denne nr. 2 var ikke enig i nr. 1 mening efter kun, at have startet bilen og laden den stå i tomgang i et stykke tid og henviste til mekaniker nr. 3, der alene ved en opringning sagde, hvis nr. 2 siger sådan, så gider vi ikke engang kigge på bilen, da det er = ny motor smiley

    Det er simpelhent "ude på landet" mekanikere, der kender hinanden på kryds og tværs og ved hvad de især står for, men for mig, der bare er en bilejer, ret forvirrende og tidskrævende uden, at finde en løsning smiley Vi har brug for bil !

    Jeg oprettede tråden herinde for, at høre argumenter for/imod ny motor, fordi jeg var for og måske jeg kunne overbevise manden om det var en god ide smiley Bilen er flot i lak, uden buler, flot vognbund uden rust, med forholdsvis ny turbo og flere andre ting, der allerede var udskiftet smiley

    Tak for alle input smiley


Kommentér på:
Ny motor eller ny brugt bil ?

Annonce