{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. olie
  • #1   18. nov 2009 Tyndere

De 30 fortæller om smøreegenskaberne når det er varmt

• #2   18. nov 2009 Tyndere ved koldstart hvilket er en fordel. Sikkert også bedre kvalitet fuld- eller delsyntetisk i forhold til 10w30eren.

• #3   18. nov 2009 Okay, perfekt smiley Tak for svarene, så er det sådan set en bedre olie jeg har fået fat i

• #4   18. nov 2009 Søren - Olien har en lavere viskositet, også kaldet flydighedsgard, måæt ved -18 grader, så jo .. Den er tyndere end en 10w30 olie.

• #5   18. nov 2009 Hvis man skal være rigtigt flueknepper..

Tallet før W fortæller dig noget om en olies flyde enskaber ved -18 grader, altsår hvor tynd den er ved de 18 grader..

Tallet efter W fortæller dig noget om oliens enskaber ved +100 grader, altsår hvor tyk den er..

Olie kan sagten have vildt forskellige andre enskaber osv. selvom de har samme viscositets betegnelse.. Du kan jo sagten få en 5W30 som er longlife en som ikke er..

• #6   18. nov 2009 Det skal du vist uddybe Søren hvis du har tid til den slags flueknepperi for det første tal betyder viscositeten ved kold temperatur (sat efter en iso standard jeg ikke kan huske med temperatur, luftfugtighed o.l.). Viscositet er et direkte udtryk for tykkelsen af olien eller væskens fluiditet om man vil.

5w30 smører bedre end 10w30 ved koldstart af den grund at den er tyndere og dermed kan trænge ind flere steder, er lettere for motoren at flytte, lettere at pumpe rundt og sprøjter mere så motoren hurtigere bliver smurt igen efter stilstand hvor oliefilmen er forsvundet eller blevet meget tynd.

• #7   18. nov 2009 Eat me smiley

• #8   18. nov 2009 haha jeg skal huske at opdaterer inden jeg svarer, men der er vist ingen tvivl om at det er skod at fluekneppe om noget man ikke ved nok om ;).

@ Kent
    Ja alle de andre egenskaber har så med den specifikke olies additiv pakke at gøre. Om den har friktionsnedsættende egenskaber, hvor meget og hvilke type viskositets modifikatorer der er brugt, hvilke og hvor meget antikorrosions middel der er tilsat osv.

• #9   18. nov 2009 Man kan ikke sige noget om hvor god en smørrevne en olie har, blot ved at kigge på tallene på dunken - husk det!

Man går aldrig galt i byen hvis man følger foreskrifterne som bilproducenten har skrevet i bilens instruktionsbog.

• #10   18. nov 2009 Steffen N

Ja ved det godt.. Men folk tror altid at bare den har samme viscositet så er alt i vinkel og de køber den billigste..

• #11   18. nov 2009 Steffen N : Du må meget undskylde at jeg glemte at sætte spørgmålstegn ved mit svar.....vidste virkelig ikke at vi havde en ingenør der var uddannet inden for motorolie.
    Men det skulle være et spørgsmål om selve oliens tykhed havde noget med smøreevnen at gøre......
    Men jeg bukker mig i støvet og undskylder at jeg var "skod" eller hvad det er du mener. Undskyld undskyld undskyld.....virkelig ked af det.
    http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html

• #12   18. nov 2009 @Kent
    Ja det er helt rigtigt. Jeg har f.eks. købt louis.de 5w40 fuldsyntetiske mc olie til min mc og med den klæber koblingspladerne helt vildt når den har stået et stykke tid.

Der er også forskel på hvor meget additiv der hældes i olien og da det er dyrt afspejler det sig typisk i prisen. Det er fint at olien er 5w30, men hvad nytter det hvis additiv pakken er død efter 7000km.
    Hvis man vil være rigtig god ved sin motor kan man købe long-life eller heavy duty produkter (f.eks. lastbils olier eller olier til køretøjer der kører langt med stor belastning da disse er proppet med additiv).

At købe billig olie er som at købe chrom bolte fra kina. De er forkromede (overholder det de skal som 5w30 olie f.eks.), men laget er så tyndt at det hurtigt slides (additiverne forbruges lynhurtigt og olien mister sin beskyttende egenskab)

@Søren
    Dit første indlæg var ikke formuleret som et spørgsmål, men en konstatering om at du vidste bedre og derfor ville "fluekneppe". Man flueknepper ikke et spørgsmål, man flueknepper et svar man ikke mener er fyldestgørende nok.

Mht. mc olier som du linker til skal man være opmærksom på at der ikke må være molybdæn eller friktion modifiers i olien da de flester MCer har våd kobling.

• #13   18. nov 2009 Steffen N

Hvad mener du med pladerne klæber?

Ja problemet med at købe en super super olie som er mega dyr ikke altid er svaret.. På en bil, motorcykel eller lign. skifter man jo olien fordi dels fordi det nemt, men lige så meget fordi indholdet at partikler øges med tiden, og ja additiverne slipper op..

Men det kan ikke rigtigt sammen lignes med en last eller lign.. Dels fordi der er en meget større mængde olie på, samt at der gøres mere for at rense olien, netop for ikke at additiverne ikke skal nedbrydes.
    Du vil vel også sige at hælde en singel grade olie SAE 30 på en motor med 1000 hk er helt totalt hen i vejret?

• #14   18. nov 2009 @Kent
    Nej jeg ved godt at lastbiler o.l. kører med ekstra filter som filtrere <20 micron partikler væk. Desværre er filter elementerne til personbiler ikke særlig gode til at filtrere <20 micron og det er lidt en skam da 60-80% af motorsliddet skyldes disse fine partikler. Man kan typisk se det ved lidt ældre motorer at olien har metalflimmer i sig selvom man kører med org. olie og filter.
    Der findes dog nogen filtre som er særligt gode under 20 micron, bl.a. Mobil 1s filtre.
    Det kommer alt sammen an på den matrix der benyttes og om det er en sandwich konstruktion eller et mono lag.

Mht. MC kobling så er det som om koblingen hænger lidt, dvs. er en smule indkoblet i neutral. Jeg har læst mig til at shell, motip o.a. oliefirmaer tilsætter et additiv for at forhindre dette, men jeg har ikke opsporet hvad det er endnu.

"Du vil vel også sige at hælde en singel grade olie SAE 30 på en motor med 1000 hk er helt totalt hen i vejret?"
    Hvorfor skulle jeg udtale mig om det?
    Jeg vil antage det kommer an på motortypen, hvilke temperaturer der køres ved, om der er oliefyr el.l. som forvarmer motoren og olien, hvilket køretøj den sidder i og hvilken olie vi snakker om. Som sagt er additiv pakken jo rimelig vigtigt i den sammenhæng.

Kan du udtale dig om olievalg bare ud fra HK opgivelsen alene?

• #15   18. nov 2009 @Steffen N : Godt du også kunne lære mig noget om det danske sprog, og hvad man flueknepper og ikke flueknepper. Men som skrevet så var det ikke min mening at virke bedrevidende. Det lader jeg folk som dig gøre. Og det er jo godt der er nogle der virkelig ved noget om hvad de skriver om, så de kan irettesætte andre og fortælle og vise dem hvor meget viden de har. Det er jo valid fakta du fortæller så jeg er selvfølgelig enig med dig.......bare ikke enig i din måde med at formidle din store viden på det punkt.
    Jeg undskylder igen det var ikke min mening..Det var en fejl !!!!...men jeg vil stadig gerne vide om smøreevnen og tykkelsen på olien virkelig hænger så meget sammen. ?
    Eks. en Castrol Magnatec 5w/40 C3 og en IQ-X SUPER 5W/40 er de den samme tykkelse ? Eller har de "bare" smøreevne ?

• #16   18. nov 2009 @Søren
    Nu svarede både kent og martin før mig og begge forstod ikke din kommentar som et spørgsmål.
    Måske hvis du satte dig ind i det danske sprog ville du ikke bruge formuleringer forkert og det kunne nok spare dig for forkerte reaktioner?

Hvor er dit indlæg blevet af? Du har jo forklaret at du manglede et spørgsmålstegn, men hvorfor ikke lade kommentaren stå så folk selv kan bedømme hvordan dit indlæg skulle læses?

Det er umuligt at svare på dit spørgsmål. Viskositet er en målbar størrelse (mener det måles som mm2/tid), smøreevne er som du antyder med dit "bare" ikke definitivt ud fra viskositets ratingen og afhænger af diverse additiver producenten putter i olien. Med smøreevne kunne man jo tolke "friktionsnedsættende" og så er det jo afgjort afhængigt af mængden af friktionsnedsættere der er tilsat af producenten?

• #17   18. nov 2009 Steffen N

Ville bare gerne vide hvilken uddannelse du har siden du ved alt om olie..
    Og nej kan heller ikke sige noget om hvilken olie som passer bedst til en motor ud fra hk angivelsen.. Prøver bare at vise at fordi du køber en meget dyr olie og som du mener er en masse additiver i, kan det nogen gange være overkill..
    Ved godt det ikke betyder noget for den almindelige mand om hans skal betale 20 eller 30 kroner pr. liter men andre steder hvor der bruges flere 100 hundrede eller 1000 liter betyder det noget, og hvorfor købe noget som er mega dyrt når noget til det halve kunne gøre det

Søren B
    Ja de har samme viscositets betegnelse men udover det kan du ikke se noget om deres kvalitet, du skal kigge på deres andre specifikationer så som API eller ASEA godkendelse..

• #18   18. nov 2009 "Prøver bare at vise at fordi du køber en meget dyr olie og som du mener er en masse additiver i, kan det nogen gange være overkill.. "

100% rigtigt. Jeg ville også hellere skifte oftere med nyt filter af den årsag at filtrene ikke tilbageholder de mindste partikler, men man kan sagtens kombinerer det med en god olie også hvis man vil være meget god ved sin motor eller hvis man ved man presser den meget (som med MCer med 14,5K rpm maximum).
    Måske skulle du have sagt dit som en bemærkning mere end som en rettelse? smiley

• #19   18. nov 2009 @steffen : Helt ok at du ikke kan svare på spørgmålet, men en væskes tæthed kan vel godt afgøres ? eller kan den ikke ?, og det var bare det som det handlede om. Oliens tykkelse....ikke noget med smøreevne.

Jeg slettede den for at ikke flere misforstod mig. Det var der ingen grund til. Jeg kan jo ikke gøre for at jeg er ikke er så intelligent som du er og at du både mestrer olieviden og kan formulere dig på det danske sprog samt endvidere kan fortælle andre hvad de skal og ikke skal. Måske du skulle kigge indad på det og så undgå nogle reaktioner på sådanne udtalelser.
    Er godt nok ærgeligt at man skal kaldes skodagtig fordi man skriver noget som bliver misforstået....det var bare ikke sådan ment. Og hvis du havde lidt social intelligens havde du spurgt hvad jeg mente og fået et svar på at det var lidt i sjov om tætheden i væsken var det samme eller forskellige.
    Kan ikke forstå du bliver ved når jeg har undskyldt og skrevet at jeg var galt på den, og ikke kunne formulere mig ordentlig. Det beklager jeg virkelig.

@Kent R :

Der står sådan....og det er vel API der er forskel på. Hvad er det nøjagtigt udslagsgivende i de to ting? Ved du det ? Har altid undrer mig lidt over de ting.

castrol:
    ACEA: A3/B3/B4, C3
    API: SM/CF
    MB 229.31
    VW 502 00 / 505 00

IQ-X:
    -API SL/CF
    -ACEA A3.B3.B4
    -MB.229.3
    -Porsche
    -BMW-98
    -VW 502.00/505.

• #20   18. nov 2009 Søren - Jo senere bogstav i API-betegnelsen, jo "bedre" er olie i den forstand at den er testet med nyere test.

SL for benzinmotore og CF for dieselmotore.

SM hvor M kommer efter L som i SL - derfor er SM olie en "bedre" olie, da den er sluppet gennem et mindre nåleøje end SL-olien.

Undskyld den kantede forklaring, er ikke helt på toppen.

• #21   18. nov 2009 "@steffen : Helt ok at du ikke kan svare på spørgmålet, men en væskes tæthed kan vel godt afgøres ? eller kan den ikke ?, og det var bare det som det handlede om. Oliens tykkelse....ikke noget med smøreevne."

Altså mener du densitet med tæthed eller?

Hvis du mener viskositet som 5w30 opgivelsen dækker så jo.. Det kan man godt og det gøres ved forudbestemte parametre (temp. lufttryk, fugtighed o.l.) og så mener jeg man lader det løbe nedad en forudbestemt hældning eller lader det fordele sig på en plade og måler så mm2 per tidsenhed. Jo mere viskøs, jo langsommere fordeler væsken sig.

Alt det andet du har skrevet gider jeg egentlig ikke kommenterer, men det virker på mig som om du trækker en lidt for smart bemærkning i land fordi du indså du ikke havde ret.
    Det er fair nok, men jeg forstår ikke dit behov for at få vendt fokus til at dreje sig om mig og dit syn på samme.
    Det var hurtigt du faldt ind under jantes trygge vinger. Din "ikke for at fluekneppe, MEN" kommentar var mildest talt meget fremme i skoene og anti-jantet, men efter korrigering fra flere sider trak du i land og har nu vendt fokus på at det er synd for dig at jeg (efter dit udsagn) er mere velformuleret og har større indsigt i olier end du har?
    Snup en kiks.
    Der findes selvfølgelig folk med mere viden om olie end mig og korrigeres jeg af dem accepteres det på baggrund af deres ekspertise uden flæben og "du er bare SÅ klog!" kommentarer.

"Jeg slettede den for at ikke flere misforstod mig" ... så du kunne godt selv se at din bemærkning ikke var så heldig? Hvorfor skal jeg så høre for at have pointeret det?

Derudover så læs lige mine indlæg korrekt. Jeg siger ikke du er "skodagtig", men at det er skod (læs: træls) at forsøge sige med en smart kommentar som viser sig at være forkert. Det er jo ikke forkert?

Derudover er den ged vist barberet og af hensyn til trådstarter må diskutionen hellere holdes omkring olier fremover.

Kommentér på:
Spørgsmål vedr. olie

Annonce