{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

afgift på elbiler? {{forumTopicSubject}}

Hey sidder lidt og kigger for sjov på el biler da mig og en kammerats far kom i snak om det en dag, så kigger lidt på nettet efter om der er afgift på disse maskiner da jeg ellers ville finde en vogn i schiews og importere hvis der ikke skal betales afgift, har kigget på skats hjemme side og der står dette:

Lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.
Andre afgiftsfrie køretøjer mv.
Eldrevne motorkøretøjer med totalvægt ikke over 2 ton. Fritagelsen gælder indtil udgangen af år 2012. Køretøjerne skal ekspederes hos SKAT, inden registrering efter færdselsloven kan finde sted.

Eldrevne varebiler forsynes med gule nummerplader.

Fritagelsesordningen omfatter kun egentlige eldrevne køretøjer, dvs køretøjer med drivkraftsystem, som udelukkende består af elmotorer. Fritagelsesordningen omfatter således ikke fx køretøjer, der er forsynet med en benzindrevet ladegenerator, som starter og stopper automatisk, når akkumulatorerne har behov herfor.

Der er ikke fastsat andre betingelser om konstruktionen eller for benyttelsen af køretøjerne. El-drevne varebiler vil dog ved registrering med gule nummerplader være omfattet af bestemmelsen i vægtafgiftslovens § 4, stk. 5. Det vil sige, at køretøjerne ikke må benyttes til personbefordring i videre omfang end andre varebiler med denne nummerpladefarve.

Der kan dog ikke stilles krav om, at en varebil fuldt ud skal opfylde de almindelige gældende regler om konstruktion af sådanne køretøjer.
Et el-drevet køretøj skal afgiftsberigtiges efter lovens almindelige regler, hvis køretøjet ændres til at benytte anden drivkraft end elektricitet.

Betyder det at hvis man ombygger til el bil, så skal man først betale vægtafgiften i 2012?

Håber i kan forstå det lidt bedre smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  afgift på elbiler?
  • #1   21. dec 2009 Det skal forståes sådan at der ingen indregistreringsafgift er på el-biler under 2 ton, det har ikke noget med vægtafgift at gøre.

    reglen gælder til 2012, dvs. efter den dato vil der blive fastsat en indregistreringsafgift (ikke på allerede indregistrede biler!!)


  • #2   21. dec 2009 sådan som jeg forstår det, så er betyder det at du er fritaget fra afgift, hvis du registere bilen før "udgangen af 2012"

  • #3   21. dec 2009 Præcis smiley
    Derfor er der ingen afgift på en Tesla f.eks.


  • #4   21. dec 2009 sorry mig der kom til at skrive vægtafgif mente registerings afgift smiley

  • #5   21. dec 2009 el-biler er fritaget for afgift, men til gengæld så koster batterierne en arm.
    Køb en bugt citroën saxo electrique eller lignende, hav den stående på plader og læg et par nye batterier i når prisen er faldet tilsvarende om et par år (evt. Lithiumbatterier).

    (Er så heldig at arbejde i et firma der producerer elbiler, så hvis lysten skulle være der, har man nogle kloge hoveder at trække på, hvis jeg selv skulle komme i tvivl i projektet, hehe)


  • #6   21. dec 2009 Rasmus, der sku nogle der kan smiley Men tak for svaret smiley

  • #7   21. dec 2009 Jesper, der står da INTET om, at der kommer afgift på elbiler efter 2012.

    "reglen gælder til 2012, dvs. efter den dato vil der blive fastsat en indregistreringsafgift (ikke på allerede indregistrede biler!!)"

    Vil? Nej. Det KAN komme på tale... Og ærligt talt, så hænger det ikke sammen med det signal, som man så desperat gerne vil sende herhjemme. Derudover er det ene regeringsparti forhåbentligt fortsat ved magten til den tid, og afgiftningspålægning er ikke ligefrem det, som dette parti ønsker.


  • #8   22. dec 2009 • NegerKim •, helt enig, dårlig formuleret fra min side

Kommentér på:
afgift på elbiler?

Annonce