{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.743 visninger | Oprettet:

yayay J
yayay J
Følger: 1 Emner: 304 Svar: 358

gå i retten mod politiet {{forumTopicSubject}}

hej bg.
Jeg blev i går stoppet af en politi betjent, han valgte at skrive mig for at køre med tågelygter + positions lys tændt.
Han var sikker på at det kun må bruges i tåge. Jeg prøvede at forklarer ham at uden for lygtetænningstiden måtte man gerne køre sådan, men det blev ikke til andet end end bøde og diskussion frem og tilbage.

Hvad er mine chancer for at vinde sagen i retten. jeg ser problemet i at kl var 18.45 men gadebelysningen var ikke tændt endnu. Han lovede også at han godt kunne stå fast ved at det var uden for lygtetænningstiden. Men det tvivler jeg på han vil gøre når han finder ud af hvordna reglerne virkelig ligger. Fik desværre ikke optaget noget på video hvilket jeg nok burde.
Hvordan vurdere i mine chancer, det er godt nok kun 500 kr men vil sku ikk æde bøden når jeg har ret.

i så fald af jeg går i retten og taber pga han fordrejer sandheden hvad vil sagsomkostninger så løbe op i ?

MVH.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  gå i retten mod politiet
  • #1   26. mar 2011 Nej, kun bøden, hvis du taber..

• #2   26. mar 2011 Tidspunktet for solopgang og solnedgang er lygtetændningstiden... Og så det lige meget om gadebelysning ikke er tændt.

• #3   26. mar 2011 Lasse P læs lige § 33

• #4   26. mar 2011 § 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om fritagelse for pligten til at anvende nærlys m.v. ved lejlighedsvis kørsel med veterankøretøjer og ved kørsel med køretøjer under opbygning eller reparation.

Stk. 3. § 33, stk. 7, gælder også ved kørsel uden for lygtetændingstiden.

• #5   26. mar 2011 hvor i landet blev du stoppet

• #6   26. mar 2011 ved biler med klaplygter må der gerne bruges tågelygter som kørelys i dagstimerne, jeg er aldrig blevet stoppet med det :b

• #7   26. mar 2011 og hva dag??

• #8   26. mar 2011 6.12.001 Generelle bestemmelser
    (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters opmærksomhed
    på køretøjet.
    (2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,
    b) tågeforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding.
    (3) Anvendes
    a) nærlyslygter eller
    b) tågeforlygter
    som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
    Før 01.04.96: Såfremt instrumentlyset ikke tændes samtidig med nærlys- eller
    tågeforlygter, der anvendes som kørelys, er det tilladt, at positionslygterne
    heller ikke tændes samtidig.
    Anvendes
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding
    som kørelys, kan baglygter og andre lygter til markering tænde samtidig.
    (4) Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt sættes i
    positions- eller nær-/fjernlysstilling.
    Positionslyset kan være indrettet, så det kun kan lyse alene (uden kørelys), når
    motoren er slukket.
    Før 01.04.96: Gælder kun for kørelysautomatik tilsluttet kørelyslygter eller
    tågeforlygter.
    a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.
    b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
    c) Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    Før 01.04.96: Kørelysautomatik til alle de nævnte lygter var tilladt men ikke
    krævet.
    Ved tilslutning af kørelysautomatik til nærlys tillades, at fjernlyslygterne
    kan tændes.
    (5) Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt kørelys

• #9   26. mar 2011 Valgt dag: Lørdag d. 26. marts 2011
    Solopgang: 06:03. Solnedgang: 18:39

• yayay J
    yayay J Tilmeldt:
    aug 2007

#10   26. mar 2011 i går i københavn

• #13   26. mar 2011 http://www.dcf.dk/composite-612.htm

du ligger nok på grænsen med det klokslæt der..

• yayay J
    yayay J Tilmeldt:
    aug 2007

#14   26. mar 2011 ja men problemet er at jeg blev stoppet inden tidspunktet der er hvad der står på bøden som de først skrev lang tid efter vi havde diskuteret.
    og vi var enige om at det ikke var lygtetænningstid.
    Jeg bad ham også skrive det i politirapporten hvilket han sagde han nok skulle.

• #15   26. mar 2011 http://www.trafikken.dk/hovedstaden/bicycledoc.asp?page=document&objno=94127
    kl 1845 ER udeen for lygtetændingstid.. så du kan ikke vinde i retten. heller ikke selvom betjenten ikke kendte de præcise regler. .

• #16   26. mar 2011 Tror desværre du vil tabe sagen hvis du går i retten...

Stop med at tude og vær en mand og betal bøden.

• yayay J
    yayay J Tilmeldt:
    aug 2007

#17   26. mar 2011 rasmus din idiot hvad tuder jeg over siger selv det kun 500 kr men hvorfor skal jeg betale når det politiet der ikke kender reglerne og jeg har ret.
    du da en nar at høre på

• #18   26. mar 2011 Her er reglerne

Lygteføring

§ 33.

Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes.

Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

-----------------------------------------

33 stk. 5 og 33a er interresante i denne sammenhæng.

Altså: om dagen må tågeFORlygte bruges som kørelys, SÅFREMT at alm. lys ikke er tændt.

Om natten må tågelygter IKKE bruges, medmindre der er tale om nedsat sigt.

Overtrædelse koster 500 dask, og derudover er de personer der insisterer på, at køre med tågelys om natten fordi de ser smart ud, pissetrælse, da det BLÆNDER på det allermest kritiske tidspunkt lige inden man passerer hinanden, og hvor man i forvejen har svært ved at se pga. alm lys.

• #19   26. mar 2011 ^^

Det jo uden for lygtetændingstiden, så han har vel ret??

Tror du er stillet dårlig i denne sag.

• #20   26. mar 2011 altås solen gik ned kl 18 33 i kbh igår så med mindre i har stået og diskoteret i et kvater har han loven på hans side men du selvom du er blevet standste lige på grænsen så taber du sku nok

• #21   26. mar 2011 Ja du tuder over at du ikke vil betale 500 kr fordi du har gjort noget ulovligt. !

• yayay J
    yayay J Tilmeldt:
    aug 2007

#22   26. mar 2011 din lille nar forstår du ikke jeg siger til dig at han sagde man kun måtte brruge tågelygter i tåge.
    Han sagde til mig at i retten kunne han godt stå fast ved at forseelsen skete uden for lygtetændingstiden.
    hvad har jeg så gjort at ulovligt gadebelysning var ikke tændt !

• yayay J
    yayay J Tilmeldt:
    aug 2007

#23   26. mar 2011 vi stod nærmere at diskuteret 20 min
    han var et rigtigt uvidende svin der tror han er bedre end andre fordi han har lidt magt.
    først påstod han jeg havde xenon i nærlyset og jeg havde ikke nærlyset tændt på noget tidspunkt . + det er helt almindelige pærer der sidder i

• #24   26. mar 2011 Eftersom solen går ned ca. kl 18:35 for tiden, så har du haft dem tændt i lygtetændingstiden. Ergo er det ulovligt.

Det er muligt betjente ikke helt kender reglerne på det område, men ikke des tro mindre er bøde korrekt givet.

• #25   26. mar 2011 Jeg tror bare du spilder tid, hvis du går videre med det, og det er ikke 500 kr værd.

• #26   26. mar 2011 du kørte med dem i lygtetændingstiden altså må du æde den bøde, så rasmus har helt ret. Æd nu bare den bøde og snak pænt..

• #27   26. mar 2011 Prøv og kig på hvornår solen står op og går ned? Efter solen er gået ned, må du da ikke køre sådan!!!? med tågelys.

• #28   26. mar 2011 lygte tændingstiden er når solen går ned ikke når gadelys tænder da det først gør det ca en halv time efter solnedgang

• #29   26. mar 2011 Du kørte med forkert lygteføring. Glem nu de skide gadelamper, det er ikke dem der styrer solnedgangen.
    Du mister ikke flere penge end de 500 kr ved at gå i retten, men du spilder deres tid, og vores skattekroner.

• #30   26. mar 2011 Jeg havde taget den i retten...

• #31   26. mar 2011 Haha, tror ikke i helt fatter hvor tråd starter vil hen smiley
    Ja, han kørte måske med det forkerte lys, men betjenten sagde at det kun måtte bruges når der var tåge..
    Og det passer jo ikke smiley

yayay J:
    Hvis du kun kan tabe 500 kr, så vil jeg da bare prøve i retten. Du mister ikke mere af den grund, men kan måske undgå de 500 kr smiley
    Nogle gange er politiet bare FOR magthavende smiley

• #32   26. mar 2011 Nu har jeg ikke læst hele tråden, men hvad tidspunktet angår, skal det stå på bøde-forlæget, så der skulle du have dokumentation for tidspunktet, hvis han ikke har angivet dette, er det ham der er på glat-is der.... lad være med at betale bøden, så får du indkaldelse til retten og uanset hvad udfaldet bliver, så bliver det ikke dyere for dig.
    Har selv sluppet for bøde et par gange, ved at gå i retten med hastigheds-sager og sluppet helt for indkaldelse, fordi de på forhånd vidste , at deres sag ikke holdt vand, da proceduren for brug af laser ikke var opfyldt, så tag bare chancen....

• #33   26. mar 2011 Theis P

Jeg tror ikke at du fatter helt, hvordan det er at gå i retten mod politiet i en sag om 500 kr.
    Hvad betjenten har sagt på stedet står ingen steder, og han lider nok af hukommelsestab når retsagen starter. Ergo er det facts der gælder, og det var efter solnedgang = at betale 500 kr ved kasse 1

• #35   26. mar 2011 i dk er det lygtetændingstid 24 timer døgnet rundt for motorkørtøjer.... Betyder det så ikke at det bliver ulovligt at køre med tågelyset tændt hvis det ikke er tåget...

• #36   26. mar 2011 4x4 Turbo .
    Også fatter du den ikke igen smiley
    Hvorfor ikke bare prøve at gå i retten, du kan MÅSKE slippe for 500 kr..
    For det betjenten sagde var ikke, at klokken var 18:45, men at man slet ikke måtte bruge det smiley
    GODT SÅ.. Han kan måske slippe for 500, så kan man da lige så godt prøve, istedet for at opgive på forhånd smiley Du må satme have det svært, hvis du altid opgiver ting, inden du giver dig i kast med dem smiley

• #37   26. mar 2011 Thomas P > Du må gerne bruge dit <b> tågeFORlys </b> som kørelys i dagtimerne, det er også skrevet flere gange længere oppe med paragraffer og det hele...

MR Revsbech Kjeldsen ( > læs loven og skriv igen, for du kender åbenbart IKKE færdselsloven på det punkt, paragrafferne står listet længere oppe...

Sjovt som folk bare skriver i stedet for at læse tråden igennem først...

• #38   26. mar 2011 Theis P

Nu kører jeg ikke rundt med TonnyBrian lys tændt for at se smart ud, så jeg ville aldrig få en bøde for det.
    Får jeg en bøde på 500 kr for noget som jeg måske har 50% chance for at slippe for, så betaler jeg. Det vil koste mig mere i tid end de skide 500 kr at forfølge sagen. At bruge en time i retten på en alm hverdag ville koste mig mindst 2 timers tabt indtjenning, hvilket overstiger 500 kr mange gange.

• #39   26. mar 2011 sager mod policen for 500 fucking ligegyldige kroner og som altid vil strande på fortolkning er bare at æde dem og iøvrigt undgå at spilde det danske samfunds skattekroner på bagatelsager om en sag til 500 hvor en betjent har givet diig 500 fordi han mente at det var korrekt.

Seriøst, var du blevet trukket rundt i manegen af en mandags betjent i dårligt humør som tilmed havde svinet dig og givet dig 10000 spænd i bøde + en synsindkaldelse med hjem, så afsti afsted til retten med færdselslov og rettigheder i behold.

For 500 kroner pga lygter spilder du mine og alle andres skattekroner på tovtrækkeri....det burde udløse 500 ekstra kroner for at spilde statens tid

/A

• #40   26. mar 2011 MR Revsbech Kjeldsen (
    Kommer du ikke lige med et gyldigt bevis for din påstand..?

• #41   26. mar 2011 4x4 Turbo.
    På det punkt er det godt, at vi alle er forskellige så smiley

• #42   26. mar 2011 OMG - Kæft der er mange som ikke fatter reglerne.. Så længe der ikke er på krævet lys altså i lygtetændingsperioden. Må man GODT kører med tågelygtelys + positionslys ????? Ellers skulle alle i en ny Audi + VW OSV have en bøde?????? Den nye polo kan købes så KUN tågelygterne er tændt alm om dagen??? GODMORGEN????? Havde også taget turen i retten.. Bare min mening....

• #44   26. mar 2011 politiet kan også tage fejl.

• #45   26. mar 2011 Du SKAL i retten med den. Det er megadumt ikke at gøre det.
    Du har din mening om sagen og du skal sgu ud med den. Så må dommeren beslutte hvem har ret. Medbring udskrift fra færdselsloven og vis den til dommeren.
    Det kommer ikke til at koste dig noget. Og JA - politiet kan tage fejl. Og det gør de ofte.

• #46   26. mar 2011 Du skal forsvare dig med at du blev stoppet kun 5 min inde i lygtetændingstiden. Og der må sgu da være en bagatelgrænse for hvor mange sekunder/minutter efter solnedgang, man må beholde kørelyset på endnu, uden at det udløser en check på 500 til politiet.
    Og jeg er 99% sikker på, at du får medhold her. Især, hvis det kommer frem, at betjenten mente, at du KUN måtte køre med tågelyset når der er tåget, hvilket er ukorrekt.

• #47   26. mar 2011 "han sagde man kun måtte brruge tågelygter i tåge.
    Han sagde til mig at i retten kunne han godt stå fast ved at forseelsen skete uden for lygtetændingstiden.
    hvad har jeg så gjort at ulovligt gadebelysning var ikke tændt !"

Hvis han er mand nok til at stå inde for det du siger her.. Så har du ret og han tager fejl.
    mvh jimmy

• #48   26. mar 2011 Havde sku også taget den i retten

• #49   26. mar 2011 Jeg er helt enig med dem som kører rettens vej! Selvfølgelig skal du da ta den, Han skal da bare ned med nakken. sys det er onfair at gøre sådanne ting uden man ikk har styr på det.. Jeg ville satme os være træt af at miste 500 hvis man ku undgå det!

• #50   26. mar 2011 Lasse K > Der tager du fejl han skal ikke "bare ned med nakken" det skal jo ikkeses som et hævntogt mod en mand der blot gør sit arbejde, omend det var forkert det han gjorde, han skal tage den i retten så han dels slipper for bøden, men også så betjenten kan lære noget nyt.. ;o)

• #51   26. mar 2011 Sys det er forkert at betjente ikke kan sine regler´, og så kan man da ikke sige andet end det er at han kommer lidt ned med nakken.. har eksempler på noget lign. bar når man kører med trailer, men der blev betjenten så meget i tvivl jeg bar ku kører videre smiley

• #53   26. mar 2011 for min skyld vil jeg heller gi mine skattepenge så vi kan få nogle betjente som kender regler end dem som kommer til dk og bar gå at nase på det vi betaler.

• #54   26. mar 2011 DAMN folk er godt nok nogle vrede unge menesker.

Du starter med at skrive et brev til den adresse, der står på bødeforlæget, hvor du gør indsigelse imod bøden, pga. paragraf 33A.

SÅ modtager du nok et brev, hvor de retter ind efter det, da der kan sås tvivl, om solen VAR gået ned, i det du blev STOPPET (det var der du førte køretøjet...)

OG drop attituden, den hjælper ikke der.
    Skriv høfligt og ordenligt. magter du ikke det, få hjælp til at skrive det.
    Politiet er på arbejde, og som alle andre der arbejder, laver de også fejl..

Jeg prøver det omkring 10 gange om året, ved kørsel på MC, får frafald hver gang overhaling i samme "vognbane".
    De har endnu ikke trukket mig i retten!

Jesper

Kommentér på:
gå i retten mod politiet

Annonce