{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.838 visninger | Oprettet:

Køb af brugt bil - kend dine rettigheder: {{forumTopicSubject}}

Fakta
Ti gode råd når du køber brugt
1) Gennemgå slutsedlen grundigt, FØR du skriver under. Underskriften binder.
2) Vær særlig opmærksom på, om sælgeren tager usædvanlige forbehold om fejl og afslag i prisen.
3) Forsøg eventuelt at få forhandleren til at give garanti. Lettest på nyere biler.
4) Få evt. gennemgået bilens stand hos en uvildig tredjepart – hos FDM koster det 2000-3000 kroner.
5) Tjek for restgæld i 'bilbogen'.
6) Tjek, at bilen kører og starter, som den skal, og at advarselslamperne er slukkede.
7) Lyt efter mislyde – de kan indikere, at dyre reparationer er på vej.
8) Tjek at gearskifte, kobling og bremser fungerer efter hensigten.
9) Kig efter rust under bilen samt i skærmkanter, dørbunde og paneler.
10) Nysynet er godt, men ingen garanti mod snarlige reparationer og slitage.
Kilde: FDM
Hvad betyder 'en gros'?
Når du gennemtrevler annoncerne på nettet i jagten på en billig brugt bil, vil du højst sandsynligt opleve, at de allerbedste tilbud er forsynet med teksten 'sælges en gros'.
Den formulering kan betyde to ting, hvis man spørger Michael Nielsen fra Forbrugerstyrelsen:
– En gros kan betyde, at du selv skal være erhvervsdrivende for at købe bilen. Så er du ikke beskyttet på samme måde som en privat forbruger, for det er kun private forbrugere, der er beskyttet af de forbrugerretlige regler.
Men den modige sælger kan godt finde på at sælge en en gros-bil til en privat.
– Det kan også betyde, at der bare ikke er reklamationsret. Men man kan altså ikke sælge en gros til en privat forbruger, så det tilsidesætter vi i flæng i de sager, hvor vi ser det.
En gros-biler er typisk ældre biler, sælgeren har taget i bytte for en nyere bil. Alder eller stand gør, at sælgeren ikke vil stå inde for de fejl, der måtte være på bilen. Ofte er de heller ikke klargjorte.
Tjek bilen for restgæld
Det er hamrende vigtigt, at du tjekker den brugte bil for restgæld, FØR du køber den. Det gør du i den såkaldte 'bilbog'.
Hvis du først har købt bilen, så er gælden din – også selvom sælger har lovet højt og helligt, at den er gældfri. Selv hvis det står skrevet i slutsedlen, kan du ikke vide dig sikker.
Sådan gør du:
'Bilbogen' findes nu på nettet.
* Du skal skaffe stelnummeret på den bil, du har udset dig. Det står på registreringsattesten.
* Du finder 'Bilbogen' på hjemmesiden tinglysning.dk.
* Under menuen 'Bilbogen' vælger du 'Forespørg', og så kan du ganske gratis lave dit opslag.
Kilde: FDM





Med køb af en brugt bil følger altid risikoen for uforudsete udgifter, når skidtet går i stykker.

Reglerne er komplicerede, og brugtbilsbranchen er broget. Så broget, at brugtbilsforhandlerne ligger på andenpladsen over de mest problematiske brancher på Forbrugerstyrelsens hjemmeside firmatjek.dk.

Derfor har vi bedt FDM og Forbrugerstyrelsen om at forklare, hvad der er op og ned, når det kommer til dine rettigheder.

FDM: Ugler i mosen - hold dig væk

– Brugtbilkøbere har ofte et håb om, at de er heldige, og at netop deres bil er uden problemer. Derfor er der heller ikke så langt til en skuffelse.

Sådan forklarer FDMs advokat Lennart Fogh, at organisationen hvert år modtager tusindvis af klager fra bilkøbere, som føler sig uretfærdigt behandlede.

Og selvom du har krav på, at bilen er i orden på leveringstidspunktet, så har han et godt råd til bilkøbere, som værdsætter deres tid:

– Kan du se på slutsedlen, at der er ugler i mosen, så skal du være varsom, for det kan betyde, at man skal køre en bøvlet sag.

Få lavet en test
I stedet anbefaler han, at ofre lidt flere kroner inden handlen for så at spare på besvær, bekymringer og måske ekstraudgifter i sidste ende:

– Hvis kunden får lavet en brugtvognstest, inden han skriver under, så ved han, hvilke fejl bilen indeholder, og så kan han bedre forholde sig til, om det er noget, han tør kaste sig ud i, siger advokaten.

På den måde står begge parter også bedre for at fastsætte den rigtige pris, mener han.

En garanti er også noget Lennart Fogh anbefaler varmt – jo længere periode, jo bedre. Faktisk mener han, at man skal betragte den som et stykke ekstraudstyr, som har en værdi på linje med et airconditionanlæg.

Garanti og reklamation
– Garanti er ikke noget, man har krav på, men det er rigtig godt – og det er nemmere at forhandle på en nyere bil.

Til forskel fra reklamationsretten, som alle bilkøbere har, så dækker en garanti de fejl, som opstår i en periode efter du har fået leveret bilen. Reklamationsretten gælder kun de fejl, som allerede var på bilen, da du overtog den.

Men ifølge advokaten tjener reklamationsret og garanti også et andet formål:

– Tør forhandleren stå inde for sit produkt? Tør han give en garanti? Det er også en måde at tjekke forhandleren på. Jo mere han er indstillet på det, jo mere åbne kort spiller han med. Og jo mere han prøver at komme uden om sine forpligtelser, jo mere skal man være oppe på mærkerne, for det er måske et lille signal om, at der er noget galt.

Forbrugerstyrelsen: Vi har mange bilklager

'Købt som beset', 'sælges uden reklamationsret' eller 'der gives afslag for fejl'. Sådan lyder nogle af de kreative formuleringer, en brugtbilshandler kan finde på at skrive ind i slutsedlen for at undslippe de regler, der skal beskytte dig, som ikke handler med biler til daglig.

Men uanset hvor mange julelege forhandleren finder på, så kan han ikke løbe fra købeloven, lyder det fra Michael Nielsen, som er fuldmægtig hos Forbrugerstyrelsen, der modtager mange klager over biler:

– Reklamationsret er noget, alle forbrugere har ifølge købeloven. Du kan ikke komme uden om det.

Hvem har bevisbyrden
Den betyder, at du kan få lavet de mangler, bilen havde, da den blev leveret. Og da det kan tage et stykke tid at opdage manglerne, har du i første omgang et halvt år til at råbe op. I den periode skal sælgeren bevise, at fejlen IKKE var der, da han gav dig nøglerne.

Derefter har du yderligere halvandet år til at reklamere, men her skal du selv kunne bevise, at fejlen VAR på bilen ved leveringen – en noget sværere opgave.

En helt anden sag er det, hvis sælgeren fortæller dig om en fejl inden handlen og giver rabat for den:

– Siger han, at motoren ikke virker, fordi noget er i stykker, kan du ikke reklamere over det. Så er genstanden jo præcis, som du havde regnet med, siger Michael Nielsen og fortsætter:

– Men hvis han bare siger: 'Bilen virker ikke', så er det et generelt forbehold, og det må han ikke over for forbrugeren.

Pas på privathandler
Bilens alder og pris har også indflydelse på, hvilke fejl du kan reklamere over:

– Hvis du køber en bil til 10.000 kroner, er det måske forventeligt, at sædevarmen ikke virker, men dækkene skal stadigvæk fungere. Bilen skal fungere til sit primære formål.

Og synes du, at det er mere betryggende at handle privat, så stiller det dig faktisk endnu dårligere end forhandleren, hvis noget går galt – i hvert fald juridisk:

– Det er, fordi private kan aftale, hvad de vil, og forbrugerretsbeskyttelsesreglerne i købeloven gælder ikke her, og du kan heller ikke klage til Forbrugerklagenævnet, hvis du køber privat.


Kommentarer på:  Køb af brugt bil - kend dine rettigheder:
  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 44 Biler: 8 Svar: 5.743
    #1   3. nov 2011 Den burde sgu ligge som en guide på markedets forside herinde konstant når man så ofte ser folk i forum der har dummet sig ved køb og salg af bil.

Kommentér på:
Køb af brugt bil - kend dine rettigheder:

x