{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.050 visninger | Oprettet:

1,6 hdi - knækket taktkæde.. reparere? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en kammerat med en peugeot 307 1,6 hdi 110.
Her for et par dage siden knækkede taktkæden og den har så nok smasket nogle ventiler osv..

Den mekaniker han har haft den til siger at han vil skifte turboen på bilen samtidigt med? - Og det kan jeg ikke forstå.. Er der en speciel grund til det?

Og er der noget man skal være obs på når man åbner for at skifte ventiler, kæde, planslibe og genmontere?

Jeg har ikke arbejdet med dieselmotorer før.. kun benzinere.. Planen var at åbne den op, få hovedet trykprøvet og slebet, monteret nye ventiler og kæde / strammer og derefter genmontere.. lyder det fornuftigt nok?

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  1,6 hdi - knækket taktkæde.. reparere?
  • #1   8. dec 2011 Du skal være obs med hvad for en toppakning du får igen nu hvor du vil slibe dit top stykke

• #2   8. dec 2011 Spørg lige Peogeot om du overhovedet må planslibe topstykket, på Opel diesel er det ikke tilladt pga ventilernes placering.

• #3   8. dec 2011 hvis man ik må planslibe, hvad gør man så?

• #4   8. dec 2011 nyt topstykke på smiley

• #5   8. dec 2011 kan det betale sig..? er det ik bare at smide en ny kværn i.. fordi han siger turboén evt. skal skiftes er, hvis den har knækket en ventil, så er der røget metal rester med ud, igennem turboén... og det tåler den ik, men du kan jo kigge den efter..

• #6   8. dec 2011 Den motor er ikke ligefrem kendt for stærke turboer.. Så jeg forestiller mig, det er derfor mekanikeren anbefaler en ny.. Vær opmærksom på, at der ligger en recall aktion på mange af de 110hk 1,6 hdi, noget med et filter til olietilførslen til turboen som skal fjernes, og den skal køre med mere oile i motoren end normalt.. Sådan er det hvertfald på Ford Focus 1,6 tdci som kører med samme motor..

• #7   8. dec 2011 !Don drift! - har jeg også tænkt, men det koster 2500-3000 + moms - ventiler og slibning kan nok fås billigere smiley

Brian: Han har ikke haft den åben - han har bare konstateret at kæden er knækket og ik mere.. Hvis ikke at ventilerne er knækkede, skulle det ikke være nødvendigt med ny turbo??? eller??

SB: Jeg har samme motor i min focus 1,6 tdci og har ikke hørt noget om den der recall action - Er det noget du har nogle detaljer på? smiley
    Men om den er kendt for stærke turboer eller ej, er vel ikke af betydning for om den skal skiftes, hvis den stadig virker? (??!)

• #8   8. dec 2011 Brian: I øvrigt koster en huggermotor 13-15 + moms.. Og hvis jeg kan renovere skifte topstykke for 4-5 stykker, er der en del sparet smiley
    Peugeot skal i øvrigt have 40 klik for en ny motor monteret..

• #9   8. dec 2011 selvgjort er velgjort

åben den.

Ny turbo er tænkeligt som mekanikeren siger. .

• #10   8. dec 2011 jeg tænke sådan her.: ny turbo, nyt topstykke+ ventiler, osv osv.... det løber sku op,

og 40 monteret, så koster motoren nok også kun omkring 20.. resten er arbejdsløn+ div og moms.

men se hvad den fejler, ved at åbne den, så får du svar,

• #11   8. dec 2011 ja - der er ikke andet for.. problemet er at manden bor på sjælland, så det er desværre ikke noget jeg lige kan rende hen og gøre lige fra det ene sekund til det andet..

men tak for dit input.. smiley

Kommentér på:
1,6 hdi - knækket taktkæde.. reparere?

Annonce