{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.126 visninger | Oprettet:

Ang. hund i bilen {{forumTopicSubject}}

Hey BG (:
Min mormor og morfar skal hente en Zafia på gule plader i morgen.

Jeg fik så dette spørgsmål af min mormor: ''Kan man ikke montere et stort gitter ved bagklappen, så man kan åbne klappen så hun kan få noget luft når vi holder stille?''
Og med det menes der så også, at hunden skal være omme i varerummet under kørsel.

Det tænker jeg, at det kan da fint lade sig gøre, men så kom jeg til at tænke på om det er lovligt at have en hund omme bag i, uden den er i hundebur?

På forhånd mange tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang. hund i bilen
  • #1   27. jun 2012 En hund skal være fastspændt under kørsel hvertfald , evt i transport kasse eller i sele.

  • #2   27. jun 2012 Er der nogen krav til fastspænding i sele, evt. hvilke hvis du er klar over det? (:

  • #3   27. jun 2012 Der er "desværre" endnu ikke noget lovkrav om at en hund skal være fastspænd, eller i bur.

    Loven siger at hunden skal være sådan placeret i bilen at den ikke er til fare eller gene for føren, den skal ligeleden forholdes rolig under kørslen.

    Der kan købes et system så bagklapen holdes på klem, men bilen stadig kan låses.

    http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=7020&varenr=13-2402-155&varegrp=3309&name=vareliste


  • #4   27. jun 2012 køb et hundebur smiley

  • #5   27. jun 2012 Du kan købe en hunde sele som hunden skal have på også låsen den fast i sikkerhedssele holderen, lidt svært når det er en gulpladebil kan jeg godt se, men hvorfor ikk bare købe et transport bur ?

  • #6   27. jun 2012 . C Jeg vil meget gerne vide hvilken § det står i .........

    INGEN steder i færdselsloven står der nogen som helst nævnt om at hunde skal være fastspændt under kørsel !!!!!!


    Der står derimod at evt gods skal være sikret også er det jo op til betjenten at vudere om hunden skal være fastspændt eller i bur under køreturen

    Uanset så er det en meget god ide med et bur bag i en gulplade bil da der ikke skal ret meget til før at hunden flyver rundt deromme


  • #7   27. jun 2012 Jeg siger mange tak for svarene. Jeg ved ikke om de har tænkt sig at købe bur eller ej, og det vil jeg lade være op til dem. (:

  • #8   27. jun 2012 Jeg så faktisk tilfældigvis en bil ved færgelejet i weekenden der havde netop en gittervæg med en stor låge i lige bag bagklappen. Det var godt nok i noget 4x4 men det kan altså fås - eller laves smiley Og ja, det kan godt have været et bur men så var det i hele bilens højde og bredde...

  • #9   27. jun 2012 Når du kører med din hund i bilen skal du vide at Politiet betragter den som gods.
    Derfor er alene færselslovens bestemmelser kapitel 13 § 82 den lov du skal rette dig efter.

    Der har stået på en del hjemmesider samt verseret rygter om der skulle være lavet en ny lov om hunde i bilen. Man skulle have en sikkerhedssele til hunden og denne skulle benyttes altid.
    Det passer IKKE. Der er ingen ny lov og hunde er fortsat at betragte rent politimæssigt som gods.
    Hvis du vil fastspænde din hund i en hundesikkerhedssele så kan du da sagtens gøre det men der er andre og bedre metoder til sikkerhed for hunde.

    Det bedste du kan gøre, når du skal have din hund med i bilen, er selvfølgelig at benytte et auto crash sikret hunde bur. Variocage Autobure er super gode. Du kan få dem i mange størrelser både som enkelte og dobbelte bure. KAN VARMT ANBEFALES !!!

    Her er den lovgivning som hunde i bilen går under.


    Kapitel 13

    Befordring, belæsning, vægt, dimensioner m.v.

    Køretøjers belæsning

    § 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet. Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2 og 4, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

    Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

    Stk. 3. Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.

    Stk. 4. Transport- og energiministeren kan fastsætte bestemmelser om anbringelse af last og om fastgørelse af denne samt om afmærkning af langt eller bredt gods.

    Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om transport af farligt gods, herunder om tvungen ansvarsforsikring til dækning af erstatningsansvar, der opstår i forbindelse med transport af sådant gods.


  • #10   27. jun 2012

    Skrevet: 27-06-2012 08:22:34 Slet indlæg

    Her er regnestykket til bevægelsesenergi - så kan i selv regne ud hvad jeres løse hund eller termokande vejer hvis den rammer jer når i kører galt...



    Hastighed*hastighed*vægt
    -------------------------------- = Uheldsvægt
    254


    De 254 man deler med er en omregningsfaktor, så man kan regne i km/t og kg i stedet for Newton og meter i sekundet.

    Eksempel på 25kg med 90kilometer i timen

    90 * 90 * 25 202500
    --------------- = ---------- = 797,25 kg !!!
    254 254





  • #11   27. jun 2012 arrrh pis tallene "glider lidt"

    prøver igen


    Hastighed*hastighed*vægt
    -------------------------------- = Uheldsvægt
    254


    De 254 man deler med er en omregningsfaktor, så man kan regne i km/t og kg i stedet for Newton og meter i sekundet.

    Eksempel på 25kg med 90kilometer i timen

    90 * 90 * 25
    ---------------
    254

    bliver

    202500
    --------- = 797,25 kg!!!
    254


  • #12   27. jun 2012 Måske noget i stil med det her:

    http://www.mypets.dk/shop/hundegitter-til-bilen-4534p.html



  • #13   27. jun 2012 lære dog hunden at blive sættene i bilen, meget nemmre...

    jeg har aldrig fået noget at vide af policen, når jeg er blivet stoppet, den har aldrig været fastspændt, og bliver det aldrig.!

    men forstår udmærket hvad der sker, hvis den kommer igennem bilen


  • #14   27. jun 2012 Se på www.billistbutikken.dk der har de sådan nogle "låger" og også andre hundebure hvis det er smiley

  • #15   27. jun 2012 skild sidebekædningen på bagdørende af og lav elruder..

Kommentér på:
Ang. hund i bilen

Annonce