{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Billigste bil over 5 års ejerskab
  • #1   25. feb 2013 Hyundai 5 års garanti, vejhjælp og lak garanti uanset km..

  • #2   25. feb 2013 Hyundai, hvilken?

  • #3   25. feb 2013 Det er i hvert fald ikke en helt ny bil, det er helt sikkert.
    Alene værditabet over 5 år på sådan en vil man jo kunne holde en ældre Toyota for.
    Husk også at bare fordi at der er 5 års "garanti", betyder det jo ikke at den er gratis at køre i.



  • #4   25. feb 2013 I10 eller i20 alt efter hvad du vil bruge på bil.

  • #5   25. feb 2013 Martin E, jeg tror du er forkert på den..

    Prøv at regne det ud (jeg vil blive glad hvis jeg tager fejl....)


  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #6   25. feb 2013 Jeg tror ikke der er noget der slår en spritny mini bil over 5 år.
    De koster 90000,- og selv om de taber ½delen så er det sgu et billigt bekendtskab.

    Ejerafgiften er lav, det samme er forsikringen,langt på en liter brændstof. og på 75000,- km skal de have 1 sæt dæk. og 4 olieskift. og så ville jeg give den undervognsbehandling en enkelt gang. der er ikke brug for egentlige reparationer på så få km...

    Det regnestykke tror jeg ikke en ældre Toyota kan slå.


  • #7   25. feb 2013 Følger lige med her....

  • #8   25. feb 2013 Ford Ka pris: 80.000kr
    Brændstof over 5 år a 15000km (ca. 18km/l reelt) 50.000kr
    Ejerafgift: 2800kr
    Service: 10000kr
    Vedligehold (dæk os andre småting): 7500kr

    i alt over 5 år ca. 150000kr.




    Toyota Corolla 2001 pris: 20.000kr
    Brændstof over 5 år a 15000km (ca. 12km/l reelt) 75000kr
    Ejerafgift: 21900kr
    Service: 15000kr (udstødning, bremser etc.)
    Vedligehold (dæk, tandrem? og andre småting): 25000kr

    i alt over 5 år ca. 157000.... og det forudsat at jeg selv laver alle tingene..


  • #9   25. feb 2013 Jeg har skiftet min gamle focis ud med en Picanto, 7 års garanti, osv.

    Jeg ved ikke om det bliver billigere end den nye Ka, men det er i hvert fald billigere end så meget andet.


  • #10   25. feb 2013 det er nogle billige service du har

  • #11   25. feb 2013 Igen, så kommer det an på hvordan man passer på sin bil.

    Min faster har en Yaris fra 2002, den går for det første 16 km/l og så har den kostet hende 15.000 kr, i service/reparationer og det er inkl. dæk. på 5 år. Skal siges at hun køre det dobbelte af dig.

    Kender forresten ingen mennesker med Toyota der har brugt 40.000 kr på dem på 5 år, men et så lille kørselsbehov. Selv min søster, hendes gamle Carina fra 1996, den har kostet hende under 20.000 kr de sidste 5 år.


  • #12   25. feb 2013 40k for at servicere en Toyota (og du skriver du gør det selv) på 5 år.. det er heeeelt galt..

    tandrem siger du, køb en med kæde ?? man kan sagtens køre i en corolla eller carina i 5 år for under 15.000kr i service på 5 år hvis man skruer selv..


  • #13   25. feb 2013 Husk lige at lægge værdi tabet på en nye bil over i



  • #14   25. feb 2013 Mirza A, hvad koster udstødning? et hjulleje, en støddæmper og hvad hvis der er rust.. du kommer ikke langt for 15000kr og det forudsat at der ikke kommer noget udforudset...



  • #15   25. feb 2013 R. B, og med det, så er KA'en et endnu bedre bud.. den kan du nok få 30000kr for efter 5 år..

  • #16   25. feb 2013 Skal det bare være billigt??? Er det så lige meget det er en lille møg bil hvor det bliver en dårlig oplevelse hver gang man skal ud og køre??? Jeg ville nødigt have mine børn siddende bag i sådan en lille blik spand hvis der kommet en bil på et par tons og kører op bag i......

  • #17   25. feb 2013 JesperS >>

    Med det regnestykke som du selv lavede var det 7.000 kr til forskel på 5 år, men et urealistisk brændstofforbrug, og service/rep udgifter. Hvordan kan det så blive bedre hvis du lige ligger minimum 35-40.000 kr mere i værditab oveni? Allerede der vil din Ka være minimum 28.000 kr bagud, dertil kommer de andre tind hvor du har regnet forkert.

    ole o >>

    Helt enig, mit barn skulle fandeme ikke ind i en lille bitte, led bil, hvor hun vil komme til at sidde 20 cm fra kollisionspunktet. Slet ikke med de gamle jernklodser der køre rundt derude.


  • #18   25. feb 2013 Martin E, en Corolla står væsentlig dårliger i mødet mod en BMW x5, end end Ka.. der er slet ikke den samme sikkerhed i en Corolla fra 2000 end i en Ka fra 2013.. Det er falsk sikkerhed at bilen bare vejer mere..

    Vi kan prøve at rette regnestykket lidt til.

    Hvad er realistiske service og vedligeholdsomkostinger på en bil fra 2000?
    Dokumenter gerne med hvad i forventer der vil komme og hvad det koster?

    Jeg prøver ikke på at få Ka'en til at vinde, men jeg prøver på at finde ud af hvad der reelt er billigst.


  • #19   25. feb 2013 JesperS . >>

    Kunne da heller aldrig finde på at sætte mit barn ind i en Corolla.

    Kan godt være at du ikke prøver at få den til at vinde, det vil så heller aldrig ske.
    Men nu vi er igang, burde du så ikke tage en Yaris og ikke en Corolla, så kan du selv læse lidt om hvor lidt det koster at have sådan en kørende, men som sagt, med en kørselsbehov på små 75.000 km. vil en ældre Toyota stort set intet koste.


  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #20   25. feb 2013 Jespers regnestykke er ikke helt galt, det beror jo på at begge biler er betalt kontant. og er samlet hvad de formodede udgifter er. når de 5 år er gået så har han enten en betalt KA eller en betalt Toyota.

    Her vil KAen til enhver tid representerer en højere værdi..

    Nogle har en Gammel corolla for 2k om året i rep, andre betaler 9k det er ikke let at indsætte et nøjagtig parameter her.

    Så hvis vi prøver at sætte vedligeholdelses udgifterne på Toyotaen til 0,- og sætte den til en værdi efter 5 år på 5k. så vil det have kostet.

    127k i Toyota og
    120k i Ka.

    Og det regnestykke mener jeg er meget forkert da man ikke kan holde en gammel toyota for 0kr i 5 år. den skal jo trods alt synes 3 gange smiley

    Jeg mener ikke der kan opstilles et regnestykke der vil falde ud til en gammel Corollas fordel her, Hvis man har pengene til at investerer i bilen..


  • #21   25. feb 2013 Martin E, jeg prøver lige at finde nogle tal på en Yaris.. det kan være det ændrer lidt på det smiley

    Brian S, nemlig


  • #22   25. feb 2013 Hvad siger i til de tal:

    http://www.jesperdj.dk/biludgifter.xlsx



  • #23   25. feb 2013 Brian S >>

    Det har du ret i, har dog ikke hørt om mange der har brugt 9.000 kr på at holde en Corolla eller Yaris kørende og sgu slet ikke ved kun 15.000 km om året.

    Svigermors Yaris som de købte fra ny, har kostet dem 40.000 kr i alt på det lokale værksted og det er med dæk, den bil er så 13 år gammel og har kørt 360.000 km.


  • #24   25. feb 2013 JesperS . >>

    Jo det passer meget godt, udover værditabet vil være større på den Ka vil jeg tro.
    Den taber jo minimum 20.000 kr det første år.


  • #25   25. feb 2013 Dit sidste regnstykke passer fint, pånær værditabet ja.. og du skal også tage forbehold at hvis du ikke køber bilen kontant, så koster den jo mere end 80.000kr

    der er jo renter og gebyr.. så lad os sige den kommer til at koste 95.000kr og du kan sælge den for 40.000kr efter 5 år, så har du tabt 55.000kr


  • #26   25. feb 2013 Er 30000kr ikke realistisk at kunne sælge sin 5 år gamle Ka for, når den har gået 75000km?

    Hvis vi laver en finansiering, så bliver den reelle pris på Ka'en ca 95000kr ja.


  • #27   25. feb 2013 Martin E, Ka'en er sat til et værdigtab på 46% over 3 år...

  • #28   25. feb 2013 Jo selvf, forstod det som om at der var 30.000kr værditab.. nej så lyder det rimeligt, men ja husk at medregne finansering..

  • #29   25. feb 2013 Nu skal den ikke finansieres, men så er vi tilbage til at det rent faktisk er billigst at købe Ka'en?

  • #30   25. feb 2013 Nu skal den ikke finansieres, men så er vi tilbage til at det rent faktisk er billigst at købe Ka'en?

  • #31   25. feb 2013 Skoda Citigo var udnævnt til billigste bil over en årrække. kan dog ikke huske om det var 3år eller hvad det var.

    men den er hvetrfald meget fornuftig.


  • #32   25. feb 2013 Hvis den ikke skal finanseres, så kan det meget vel gå hen og blive en billig affære.. jeg ville dog 100% købe en bil isamme kategori prisklasse, som var brugt 1 år og havde tabt de første 20.000kr i værdi..

  • #33   25. feb 2013 Problemet er at en 1 år gammel Ka f.eks., koster ikke 20000kr mindre, den koster 5000kr mindre.. og det er det jo ikke værd.. så hellere en ny med fuld garanti.

  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #34   25. feb 2013 Fornuftigt regnestykke,

    Jeg tror dog at det bliver lidt dyrer at holde en 11-16 år gl Yaris kørende, og tror også at værditabet på Kaén er en anelse mindre, Men det gør jo kun den nye bil til en bedre forretning.
    Som Mirza skriver, kan man finde et næsten nyt eksemplar, er der lidt ekstra at sparre, Og temmelig meget hvis man fortryder og skal skifte bil igen efter 6 mdr smiley


  • #35   25. feb 2013 1 ting er hvad den koster, en anden ting er hvad man kan få den til når men kommer med kolde kontanter smiley

  • #36   25. feb 2013 Mirza A, det er rigtigt, men der er ikke noget at slå ned på (2-3k)
    Jeg har forsøgt.. smiley


  • #37   25. feb 2013 Jesper

    Har du set at en ny Ká kan fås lige nu til 69,900 for en trend?


  • #38   25. feb 2013 JesperS
    Hvordan kan de blive et bedre tilbud med et værditab på min 30.000, hvis ikke mere på en Ka, i forhold til at købe en 20.000 kr. Toyota, som nok kan sælges for 5/10 om 5 år ?

    Det har og kan aldrig betale sig at købe ny, hvis det er for at have billig bil i 5 år, udelukkende p.g.a værditabet den har.


  • #39   25. feb 2013 R. B, har du set tallene?

  • #40   25. feb 2013 Mike -, jeps, men den vi har set på er Trend+ smiley

  • #41   25. feb 2013 JesperS .
    Ja det har jeg, og du har jo også valgt at stille den op mod en 45.000 kr´s Yaris.

    Tag en Carina E, f.eks 1.8 Leanburn, ja den er lidt ældre, og kan fåes for 20.000 i fin stand.
    Vil næsten være der samme værd når du sælger.
    Min sidste Carina E kostede mig et syn og to olieskift de 2 år jeg havede den.

    Hvordan du får brugt så mange penge på at veligeholde bil er mig helt fjern + du skriver du selv kan lave det, er det helt væk.


  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #42   25. feb 2013 R.B

    Prøv nu lige at sætte data fra en æld gammel Carina ind i diagrammet.. Og fortæl så lige hvor besparelsen er.

    Og NEJ en carina E taber også værdi de næste 5 år ...


  • #43   25. feb 2013 hvis man finderen demo model med 5000-10.000km på bagen. så er ka et godt bud.
    afskrivning er der atid på en bil om 5 år har den gået 75000km Ca.
    hvis du få en god model køre uden andet end service og dæk. (du kommer nok til at skifte 1 sæt sommer og 1 sæt vinter dæk (især vinterdæk er vigtigt og skal helt ikke slides længere end en 3mm.)
    tror bestemt at sommer dæk kan holde 25000km. før de lige ved at kysse 1,6mm mærkerne.

    selvfølig er der forsikringen som jo helst skal være kasko.

    leger selv meget med tanken om en lille økobil da jeg overvejer at sku begynde at studere sommeren 2014. eller start 2015. (vil først begynde nå der er lidt penge sparet op til diverse udgifter og bilen er gældfri.)




  • #44   25. feb 2013 "tror bestemt at sommer dæk kan holde 25000km"

    Det er til min kæreste og der holder dæk snildt 50.000km!

    R. B, prøv lige at smide benzinforbruget fra sådan en slæde ind.. det smadrer regnskabet TOTALT, så det er da INGEN idé i.

    Desuden så er det muligt du har været heldig at der ikke var noget på din Carina E, men det kan man jo ikke vide og et service bør du foretage hver 10.000km på sådan en og det koster da min. 350kr i olie + filter = 2450 og hvis man skal køre i 5 år og 75000km, så skal man også finde en Carina E der ikke er rådden og ikke kørt mere end 100000km (ellers bliver den for dyr i vedligehold)


  • #45   25. feb 2013 JesperS
    ja men har den holdning at dæk ikke bliver mere end 2 år... mine vinterdæk bliver boret til forået. fordækkende kan ellers godt tage en vinter til men så er dækkene 3 år og og tæt på 3mm mærkerne. mine sommer dæk ryger også værd 2. år. (ofte før da frisk kørsel og 45000km om året sætter sine præg.

    det sikkerhed og syntes godt jeg gider smide 2500 til dæk vært år (sommer dæk 1år og vinter dæk det næste år ):P det er lige over 200kr. pr. månede for sikkerhed. smiley


  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #46   25. feb 2013 Pjat ketil... Et sæt dæk kan sagtens køres på i 4-5 år bare de ikke er nedslidte...

  • #47   25. feb 2013 brian s
    ja men som sagt køre jeg 45000km om året så de holder ikke længere og er jeg 1 mm fra mærkerne skifter jeg dæk. så jeg sikker og vinterdæk køre jeg til 3mm mærket. og det passer meget godt med 2 år. smiley
    jo ældre dæk jo ringere grip.


  • #48   25. feb 2013 En Carina 1.8 Leanburn er opgivet til ca 14 km/l, hvis du vil køre 75000 om året, skal du afligevel køre en del og sådan en Leanburn kan godt rende længer v/motorvejs kørelse, faktisk op til 18.

    Så ja, kast du bare de tal ind. smiley


    Men kan se vi nok ikke bliver enig, det er også helt ok smiley , Godt for nybilsalget, og for mit arbejde smiley
    Men tror ikke på uanset hvad du prøve regne på, at det bliver billiger en at købe en god brugt bil.

    Det med under 100.000 er noget vås, en bil kan være ganske fin efter 200.000 og endag mere.
    Jeg laver biler til dagligt, og det er nyere biler, og meget sjældent ældre vogne, nye biler i dag, er lavet til at max holde 5 år, også ud med dem.
    Problemet er det sker ikke her i DK, på grund af vores latterlige afgifter, men derfor er de stadig lavet til det.
    Hvis alt var lavet så godt som en gammel Golf 2 er, var der jo ingen grund til at skifte bil smiley


  • #49   25. feb 2013 RB
    hvis alt var lavet lige så så ringe som Golf 2. ville Falck større en mærsk. microsoft og appel til sammen. og mekanikere ville aldrigmangle arbejdet


  • #50   25. feb 2013 Sø-Propel Ketil
    Du er tydeligvis uvidende, men det er dette topic urelavant (læs, svare ikke din næste post)


  • #51   26. feb 2013 Spændende læsning og fornuftige facts......DOG er der lige én ting der undre mig.

    Når nu i sammenligner ny og gammel bil, så kan i IKKE lave regnestykket, så det reelt passer, sålænge at man beregner at, den nye bil skal på værksted og have lavet service og den gamle bliver serviceret i indkørslen.
    Skal regnestykket være reelt, så skal der beregnes at BÅDE NY OG GAMMEL bliver serviceret på værksted !!

    Prøv at stille det regnestykke op og se resultatet smiley


  • #52   26. feb 2013 Du kan nu også nemt finde en Yaris, der koster noget mindre end 45k når det er en benzin med tre døre.

  • #53   26. feb 2013 René A, enig.
    Jan P, hvor? og den må jo ikke have gået ret meget over 100.000km


  • #54   26. feb 2013 vi har haft en corolla E10, havde den i 4 år, på 4 år kostede den i res. dele incl service 3000kr ca. købte bilen for 15000kr solgte den for 13000kr. kørte bare ansvar, som kostede 1600kr om året, vægtafgift 1420kr pr. halv år. den kørte i snit 15 på literen.

    ved godt det er en gammel kasse, men stabil er den, den enste minus den har, er rust, som alle andre gamle biler.

    har også haft en corolla E11, kørte i den i 2,5 år. total service udgift 1100kr. købte bilen for 22, solgte den for 15. kørte godt 35000km i den.

    det kan aldrig gå at købe ny bil, med mindre man køre den helt ud, men derfor har den stadig haft bilens værdi i tab.

    vi købte en helt ny chevrolet sidste år, og er lige blivet solgt, det kostede 90000kr på 1 år, og 30000km. og så køre de nye biler langt fra, hvad de skriver de kan


  • #55   26. feb 2013 Seat Mii

  • #57   26. feb 2013 Konkursbiler, det lyder også som et virkeligt godt sted at handle smiley

  • #58   26. feb 2013 Nå, det endte med en brugt Ka fra 2010 der har gået 45000km til 49000kr smiley

    Tak for hjælpen til alle.


  • #59   27. feb 2013 er det en forhandler du har købt ved

  • #60   27. feb 2013 Jeps

  • #61   27. feb 2013 Så prøv og se hvad den har tabt på de par år

  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #62   27. feb 2013 2,5 år og 45000km for 30000,- Jeg tror da ikke første ejer har været utilfreds, der er formodentlig ikke ofret 1kr, på den udover alm service, havde det været min havde det kostet 600,- til 2x olieskift og nix weider..

    Jeg tror da at jeg havde taget en af de modeller som spritny kan købes for 70k.


  • #63   27. feb 2013 det kan jo være en med udstyr der er købt til de 50000kr, men hvis ikke, havde jeg da godt nok købt ny til 70000kr

  • #64   27. feb 2013 Den nye koster godtnok 70000kr, men det er uden radio, uden el-ruder og uden c-lås, alene de ting koster over 10000kr.
    Vil du så have en anden end den røde farve, så koster det også ekstra..


  • #65   27. feb 2013 ja det er jo det, vi skal huske på, den lave pris er jo for modellen uden noget udstyr, at du har fundet en med udstyr, er jo fint. men 30000kr på 3 år, er da billigt sluppet for tidligere ejer, dog har han nok kun fået 30-35 for den, og forhandleren tager så en 10-15 for at sælge den, det vel fair nok.

    du har vel 6 mdr. 100% garanti nu, så fint nok.


  • #66   27. feb 2013 Brian, ejeren har fået 45000 for den, jeg tog kontakt til tidligere ejer.

  • #68   1. mar 2013 Eller den pæneste - Skoda Citigo..

  • #69   2. mar 2013 ..det er så en smagssag..

  • #70   3. mar 2013 Har nu kørt Carina E 1,8 leanburn i 6 år og 170.000 km. Den havde kørt 250.000 km. da jeg købte den. Nu 420.000 km. Den kører i snit 15,5 km/l. Jeg har kun ansvar og servicerer selv m. olie, bremser, udstødning d.v.s. alt det nemme. Den får ny olie/filter hver 10.000 km. Køber Mobil olie i Harald Nyborg til ca. 250 kr. for 4 L. Den skal synes i efteråret og får så lov at køre synet ud. Den har lidt rust i 2 døre og bagklappen og lidt i taget. Intet i bunden. Sådan noget som gearkasse og ny forrude lader jeg fagmanden om. Den har fået ny:

    brugt gearkasse ca. 4000 incl. mont.
    forrude 2000 incl mont.
    3 nye dyser ca. 3000
    tandrem og strammer ca. 2000
    8 nye tændrør ca. 1000
    tændledn. og fordelerdæksel ca. 1500 (skal snart ha igen)
    4 nye støddæmpere ca. 2000 (Biltema - de er ok)
    2 nye abs sensorer ca. 1500
    nye kødben (Thansen :-)) ca. 500
    ny udstødmanif. (de ruster v. flangen) ca. 500
    udstødrep. (svejsning) ca 500 (kører stadig med original bagpotte)
    nye skiver/tromler/klodser/bakker ca. 3000
    batteri ca 500 (Biltema)
    8 nye dæk (sommer/vinter) ca. 5000
    div. (pollenfiltre - rustbesk. - maling - viskerblade - pærer o.s.v.) ca. 1000
    i alt ca. 28.000 kr. eller ca. 4000 årligt eller ca. 17 øre/km. Alt incl. har den kostet ca. 1,34 kr/km



  • #71   3. mar 2013 Tjaa når jeg sætter tallene fra din bil ind i mit skema, så koster Ka'en lidt mindre over 5 år og der er nok væsentlig mindre vedligehold og rust, samtidig med at der er flere airbags og ESC, så det eneste argument for at vælge Carinaen skulle være at den nok er lidt mere behagelig at køre i.

  • #72   4. mar 2013 Den er da ikke mere behagelig at køre i end en helt ny KA. Ville dog langt hellere købe en Citigo, som nok reelt set er ligeså billigt i drift. KA skal f.eks have radio for 3000 kroner.

    Nå - men en gammel træt Carina kører da ikke tilnærmelsesvis så godt -med slidt det ene og det andet.

    Den eneste grund i verden til at køre de gamle slidte biler er, at man ikke har råd til at låne de 90.000 kroner til den nye / ikke har 90.000 kroner kontant.

    Det er det eneste rigtige økonomisk - men nogle kan jo simpelthen ikke låne penge.


  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #73   4. mar 2013 Carinaen er det kloge valg. hvis man gidder ligge på rygfinnen og rode med lortet, Og har 3 store unger og en møgkøter som altid skal med.

    Værditabet hvis man buler bilen og smadre kabinen, er væsentlig større på en ny Ka end på en kassabel Carina...Og nogle vil bare have en bil som ligner en skraldespand..

    Og selvfølgelig hvis man ikke har pengene, Jeg mener aldrig at der kan findes et godt argument for at låne til en bil....


  • #74   4. mar 2013 Det gode argument er, at det tit er meget billigere at låne til en ny Citigo end køre i en gammel spand, som koster meget mere end lånet bare i benzin og ekstra udgifter til store ejerafgifter og forsikringer.

    I rigtig mange tilfælde er det meget billigere for folk at købe en helt ny minibil - selv om de skal betale renter af det ret lille beløb på måske 80.000 i lån.


  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #75   4. mar 2013 @Christian z.

    NEJ NEJ og NEJ..........

    Du glemmer : oprettelse, panthaverdeklaration og tvungen kasko.+ Rente udgiften...

    Det er billigere at købe en brugt mini bil for de penge der er i pungen, Og er der ingen så er det op på cyklen eller ind i bussen, Indtil man kan lære at spare smiley


  • #76   4. mar 2013 JO JO og JO.

    Kaskoen er under 4000 om året på en Citigo - ret sikkert billigere end den gamle spand´s ansvar.

    En brugt minibil vil ofte ikke være helt så billig i grøn afgift - og de reperationer, som der naturlgivis er flere af på en gammel vogn, gør det også meget dyrere.

    Den bruge minibil vil også skulle skiftes meget før - så betalingen af den er jo kortsigtet. Køber man en ny økobil til omkring 80.000 - og så får den financieret for 1000-1200 om måneden - så koster den nok omkring 120.000 fordelt på de 12 år.

    Man taber derfor MAX 10.000 om året i værditab - selv inklusiv lånet og dets omkostninger.

    Hvis du bare vidste hvor mange penge de fleste mennesker bruger på deres gamle spande -det er rigtig, rigtig slemt hvis man regner alt med, som de sikkert ofte glemmer.

    Men vi er da helt enige - man bør spare sammen til bilen og købe den kontant. Det gør jeg selv - og kunne ikke drømme om at låne til en bil. Men - i mange tilfælde vil det være en meget billigere løsning - på trods af financieringsomkostningerne,


  • #77   4. mar 2013 Christian Z og Brian S: hold da kaje hvor er i kloge at høre på. Carinaen er det kloge valg hvis man er fløjtendes ligeglad med at køre i en gammel men ellers velkørende bil, og så hellere bruger sine penge f.eks. på en dyr sport som jeg gør. Og jeg har ikke engang 3 store børn eller hund. I er eddermanme hurtige til at drage den konklusion at hvis man kører Carina (eller en anden gammel bil) så er det fordi man er fattig og ingen penge har. Et uvidende og indsnævret livssyn eller også et tegn på en meget infantil livsopfattelse. Jeg kunne f.eks. låne 300k på mit glatte ansigt i morgen hvis jeg ville. Men det har bare ingen interesse på nuværende tidspunkt.

    Jesper S> forstår ikke hvordan du kan få en Ka til at være billigere end 1,34 kr. pr. km. Hvis du kigger hos FDM, som har udregninger på de fleste nye biler, så kommer en Ka da ikke derned. Og har du husket at tage højde for værditab og at en Ka nok ikke kører de km/l den er opgivet til? min Carina kører 15-16 km/l IRL.

    Hilsen en som har haft alle de nye og dyre biler som jeg skal have, og ærligt kan sige at Carina E er en af de billigste og mest driftsikre at køre i. Men hvis man har behov for en bling bling potensforlænger, så er det nok ikke bilen for dig.


  • #78   4. mar 2013 Ja. KA og Citigo's er jo de vilde potensforlængere. smiley

    Dejligt du er glad for din Carina.


  • #79   4. mar 2013 JesperS .
    Du bliver ved med at skrive "når jeg sætter tallene ind i mit skema"..
    Har du tænkt over dit skema passer af HT ?.

    Se f.eks hvad Claus C, skriver, og hvad realiteten er.
    En ting er at ridse noget ned på et papir, noget helt andet i virkeligheden.


  • #80   5. mar 2013 R. B, dit udsagn er taget til efterretning, men du er nød til at komme med dit bud på beregning, ellers er det ikke nemt at tage seriøst smiley
    Alternativt kan du komme med lidt punkter hvor og hvorfor mit skema ikke passer.

    Fakta er at på en gammel Carina har du INGEN sikkerhed for rigtig dyre pludselige omkostninger og/eller driftsikkerhed og hvad mener du med at man skal ligge på rygen for at eje en 3 år gammel Ford KA?

    Og lige for at pointere, så er jeg ikke vild med en Ka, men til konen, så er det nok det billigste bud og jeg kommer til at lave mindst muligt smiley
    Og ja en citigo er også billig (og den kører også bedre end Ka), men den koster det dobbelte i indkøb af en Ka..


  • #81   5. mar 2013 JesperS> FDM har et bilbudgetskema som du kan bruge til at udregne dine udgifter med.

    Og jo. En Carina E er noget af det som med størst sikkerhed garanterer mod STORE pludselige udgifter. Selv en med + 200k km. på tælleren.


  • #82   5. mar 2013 Ikke det dobbelte. Min har kostet 98.500 for en 5 dørs med Navigation, ekstra højttalere, lakforsegling, Måttepakke og levering og nummerplader. Og den har fed radio med bluetooth osv. En KA koster ca. 73500 leveret på gaden - men UDEN radio og fj. betjent centralås centrallås osv. Der er reelt ikke stor forskel.

    En 3 dørs citigo kan nok fåes for 85.000 leveret på gaden - MED radio, fj.bet centrallås osv.


  • #83   5. mar 2013 Selvfølgelig garanterer en gammel bil ikke mod store udgifter - selvom en Toyota absolut er en god vogn. Men - der kan hurtigt komme rustreperationer .- og måske en tærret bagbro, defekte hjullejer, trækaksler, lamdasoner, katalysator, temperaturfølere, gasspjældsfølere eller lignende - nogle gange svære at lokalisere så man bliver nød til at skifte en række ting for at fejlfinde ordentligt - så tæller kasseapparatet hurtigt. Jeg har sørme da også haft gamle biler - også Toyota'er.

  • #84   7. mar 2013 Nu når i er så dygtige til at lave udregninger på, hvad det koster at eje, køre og servicere en ny bil, hvorfor kan i så ikke lave et tilsvarende regnestykke på en gammel brugt bil ?

    I kører jo rundt i, at den nye skal på værksted når den skal serviceres, hvorimod den gamle skal serviceres hjemme i indkørslen.

    Lav nu en udregning hvor den gamle bil også skal på værksted og serviceres og så har i den VIRKELIGE prisforskel imellem ny og gammel smiley


  • #85   8. mar 2013 JesperS .
    Jeg kan/vil ikke komme med nogle ideer til at sætte sådan en skema op, da jeg ikke tror på man overhovedet kan gøre det.
    Derfor drop at prøve at sætte alt op i tal, for det vil aldrig passe.
    Man kan aldrig forudsige fejl og mangler på biler, men mht. gamle biler, ved man hvad der holder lidt bedre en andre, f.eks en Carina E, har en utrolig god holdbar hed, motormæssigt

    Jeg har haft flere "under 10.000" kr´s biler, som uden problemer/rep, har kørt 2 år, og blevet synet igen, det eneste de har kostet er det, det kun koster at have en bil holdende.

    Som sagt overstående, som mekaniker laver man flere nye biler i dag, en gamle, nye biler er langt mere skrøbelige en gamle, flere ting der kan gå i stykker.


  • #86   9. mar 2013 Jeg er sikker på du har ret med teknikken i toyotaerne er tæt på uopslidelig. Men de er ved at være gamle - de gode gamle E10'ere og Carina'erne - som jeg synes og tror er de bedste biler, der næsten er bygget teknisk. De ruster nu. Det er det dyreste af alt. Min Corolla kørte altså også kun omkring 13.5-14 km literen når man målte den. Min nye Citigo kører pt. lidt over 20 når jeg måler det. Og - jeg tror den kommer til at køre lidt længere endnu når den er kørt mere til - og får sommerdæk på.

    Det bliver altså til en del. Desuden koster de gamle toyotaer vel omkring 1550 halvårligt i vægtafgift. Har ikke slået det op. Men allerede dér skal man have 3000 mere op af lommen årligt.


  • #87   9. mar 2013 Christian Z.
    Helt enig, men tænk over du kan få E11ér hent ned i 20k i dag, de står lidt bedre en E10 og Carina E, da de jo lige er en generation nyrer, men samme uopslidelig motor smiley


  • #88   10. mar 2013 E11, er en fin bil, men den har langt fra den aktive sikkerhed som en ny bil og den går ikke langt på literen i forhold til en ny bil og dermed bliver den samlet set et dyrere bekendtskab.

  • #89   10. mar 2013 JesperS .
    Man må bestemme sig om man vil have den nyeste sikkerhed eller den billigste bil over 5 år.

    Og en E11 går ganske ok på literen, i forhold til så mange andre biler i den størrelse.


  • #90   10. mar 2013 Hvorfor al den snak om sikkerhed?

    Du er alligevel ikke til at redde hvis du bliver påkørt af en større bil i sådan en Ka.

    Prøv at smæk en Carina E/Mondeo/406 og en Ka frontalt sammen med 80 km/t, så er du ikke mere sikker i en Ka end du ville være i en Corolla.


  • #91   10. mar 2013 Martin, jo det er du faktisk...

    Corolla E11
    http://www.youtube.com/watch?v=yjtnfqb1Jts
    Se hvordan A stolpen krøller sammen og døren er nok ikke nem at åbne bagefter..
    Og lig mærke til instrumentbrædtet der havner lige i fjæset på føreren

    Ford Ka
    http://www.youtube.com/watch?v=B5zIEwXY5Lk
    Væsentlig mindre indtræden i kabinen!

    R. B
    Du kan jo NETOP få den billigste OG den sikreste over 5 år og 75000km, ved at købe en ny, hvis du sammenligner dem på lige vilkår.




  • #92   10. mar 2013 Jeg giver op, hvis bare du tror på det, så er det fint med mig :), jeg kan kun forholder mig til virkeligheden, og ikke en gang gætte tal i en tabel smiley

  • #93   10. mar 2013 Siger det lige igen, ingen af debiler redder dit lig i det uheld jeg stillede op.
    Men igen er vi så forskellige, er da glad for at så mange køber de små pis biler. Så er mine børn og hed det mere sikre i min 535D på 1.800 kg.

    Kan godt være at det bare er mig der er blevet pyldret efter at have fået børn.

    Med hensyn til hvad der er billigst, så bliver I jo aldrig enige.


  • #94   10. mar 2013 Hvis du skal sammenligne nogle facts, så er du nød til at stille dem op imod hinanden, så det at du giver op, må være fordi du godt ved at i sidste ende har jeg ret, fordi jeg har facts på min side smiley

    Jeg vil RIGTIG gerne se et tilsvarende regnskab med de tal du mener der er reelle og husk på at ejeren er en kvinde, så bilen skal kunne starte og køre hver dag og hvis den fejler noget eller skal til service, så er det på værkstedet!


  • #95   10. mar 2013 Martin E, jamen jeg er også glad for min 335D, men når kæresten skal 15km til/fra arbejde, så bliver det nok lidt omstændigt at smide liv i sådan en stor motor og lidt for dyrt i drift..

    Jeg ville ALDRIG køre de 40000km årligt jeg gør i noget mindre komfortabelt end min 335D, men den sag er jo en anden..


  • #96   10. mar 2013 Du kan ikke regne med værdien på en ny bil i den lille klasse.

    Hvad gør du hvis en tilsvarende ny bil kun koster 50.000 kr om 5 år, hvilket ikke er urealistisk, hvad tror du så værditabet vil være? Så er den du giver 80-90.000 kr for nu, pludselig kun 30.000 kr værd.

    Ingen kan spå om fremtiden, hverken på nye eller brugte biler.


  • #97   10. mar 2013 Ingen kan spå, men vi har nogle fandens gode statestikker smiley

    En bil som Ford Ka, taber 46% over 3 år og 50000km, hvilket vil sige at den er ca. 38.000kr værd, eller med andre ord taber den ca. 10000kr om året i værdi.



  • #98   10. mar 2013 Ja måske, måske ikke.

    Kommer an på hvad Ford vælger at sælge et 2016 Ford Ka for, hvad hvis det er 60.000 kr. Tror du så selv at den 5 år gamle vil være 38.000 kr værd?


  • #99   10. mar 2013 Nope, men det vil være urealistisk.. den nuværende koster 70000kr + lev + radio på kampagne

  • #100   10. mar 2013 Hvad kostede sådan en lille bil for tre år siden? Hvis an kigger lidt på udviklingen af priserne på de mindste biler så er de kun faldende.

  • #101   10. mar 2013 Det er helt ligemeget. Man bør beholde sådan én 10 år f.eks. Det er realistisk den kan holde sig kørende i 10 år- Til den tid kan man regne med at køre den i havnen. Så har man alligevel kun ca. 8000 om året i afskrivning. Det er latterligt lidt.

  • #102   11. mar 2013 Christian Z., det er rigtigt.

    Martin E, for 3 år siden kostede lign. biler 70-80000kr på kampagne (som Ka'en er)


Kommentér på:
Billigste bil over 5 års ejerskab

Annonce