{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.963 visninger | Oprettet:

købt bil der viser sig har været skadet {{forumTopicSubject}}

Hej min svoger har købt en fin Volvo i Silkeborg ved en privat person og han har bare haft bøvl med bilen siden det viser sig at den har været skadet hvor både intercooler træk aksel og forrude åbenbart har været smadret så det er ikke bare en bule
der er blevet lavet en slut seddel fra bilbasen hvor der ikke er angivet at den har været ude for et uheld.

hvem skal man kontakte med sådan en sag er det kun FDM eller er der andre selskaber der ikke koster noget.


Kommentarer på:  købt bil der viser sig har været skadet
  • #1   7. aug Man kontakter FDM.

  • #2   7. aug men han er ikke medlem vil de ikke forlange man er medlem da han købte bilen

  • #3   7. aug Det kan FDM svare på. smiley

  • #4   7. aug Er den købt som beset er der intet at gøre. Der er privat handel

  • #5   7. aug jo men han har jo skrevet under på at den ikke har været skadet

  • #6   7. aug Hvis der eventuelt kommer en sag i retten, Hvordan vil i så bevise at de skader var på bilen inden købet og at sælger har handlet i ondt tro,da i har bevis byrden, og en udtagelse med at i ikke havde set de defekte ting inden køb, er ikke nok??, og var der en skade på foruden , hvorfor er det ikke set under prøve kørslen?

  • #7   7. aug Han skal være medlem af FDM, ellers kan de ikke hjælpe.

  • #8   7. aug #6 det finder han først ud af da der kommer vand ind ved ruden og trækaksel og alt det andet har mekanikeren konstateret at det er helt nyt.
    mekanikeren konstareter også at bilen bremser skæv og at hornet ikke virker


  • #9   7. aug Du skriver to ting...

    Først skriver du, han "ikke har skrevet", at den har været forulykket. Herefter skriver du, at han "har skrevet, at den ikke" har været forulykket.

    Der er enorm forskel på de to. Så hvilken én er det, der er den rigtige? Har han positivt skrevet, at bilen ikke har været ude for en ulykke, eller har han blot undladt at skrive det? (eller sat kryds i "ved ikke"?)


  • #10   7. aug han har skrevet nej ved at bilen har været skadet

  • #11   7. aug derfor man skal kigge sig godt for når man køber bil, gælder både ny og brugt.

    vi har en kunde som har købt en brugt Citroen for 3 uger siden.
    nu er turbo aksel knækket.
    surt , da det er privat handel.

    så nu skal han bruge lige så mange penge på reparation,som han har givet for bilen.

    vi oplever af og til, at kunde, som køber brugt bil, er blevet snydt, da de har købt biler med defekter, som egentlig har været der da de købte den.
    men som de ikke har opdaget.
    og sælger ikke har sagt noget om.

    så stå de der, med en bil, der skal stoppes penge i


  • #12   7. aug #10 ikke sikkert han ved den har været skadet
    hvor længe har han haft bilen?
    kan jo være forrige ejer, har snydt


  • #13   7. aug Hvis man ikke ved, om den har været skadet, så skriver man "ved ikke". Man skriver ikke "nej". Så jeg vil da mene, at I i teorien har en god sag her.

    Men det kræver dels, at I kan løfte bevisbyrden, og dels at I vil køre en meget dyr retssag mod køber. Og hvis I vinder, hvor meget vinder I så i det hele taget? Retten skal jo vurdere, hvor meget man er blevet snydt for. Og hvor meget er man så reelt blevet snydt for, hvis ellers bilen er lavet ordentligt og er lige så god som hvis ikke den var skadet? (eller NÆSTEN lige så god?)

    Så i praksis er der nok ikke meget at komme efter. Advokatregningen bliver nok dyrere end erstatningen.


  • #14   7. aug Der er skiftet en intercooler, trækaksle og forruden er utæt, ud fra det har i/mekanikeren konkluderet bilen er skadet fra et uheld?

    Hvor gammel er bilen? og kan det tænkes de ting var skifte på grund af alder/slid?


  • #15   7. aug Forrude, drivaksel er sliddele, intercooler kan revne, så de ting er ikke og betegne som en skade

  • #16   7. aug ud fra hvilke grundlag, mener mekaniker den har været skadet

    pga de ting der er skiftet eller?


  • #17   7. aug Som der bliver skrevet så er det jo ikke sikkert at den tidligere ejer er bevidst om at bilen har været skadet . Under alle omstændigheder er det den nye ejer der skal bevise at sælger har handlet i ond tro .

    For at bevise at sælger har handlet i ond tro skal skaden jo være sket mens han / hun har ejet bilen . Det fremgår jo ikke af TS indlæg hvor gammel skaden evt er ?

    En forrude kan få et større eller mindre stenslag, og så skal den udskiftes .
    En trækaksel er en almindelig sliddel, og kan være skiftet på grund af almindelig slidtage , og en intercooler er da også en almindelig sliddel der på visse biler er endnu mere udsat for stenslag, og derfor skal udskiftes .

    Det kan altså være tre almindelige skader opstået på grund af slidtage og hændelige uheld.

    Når man køber en brugt bil har køber pligt til at undersøge den inden man underskriver slutseddel.

    Hvis det er så tydeligt at bilen har været skadet så burde det være opdaget inden man købte bilen .


  • #18   7. aug Vil også mene at hvis en bil har været skadet så meget man må skifte en trækaksel, intercooler og en frontrude,.
    Så er der virkelig meget andet der også burde være nyt.. Så er hele fronten jo kørt at bilen..


  • #19   7. aug der er også mere ville bare ikke remse det hele op men hele højre side er relativ ny det bare svær at se når man står ved sælger og den er nysynet uden anmærkninger og står flot og skinnende

  • #20   7. aug Hvad kostede bilen, og hvilke fejl har han oplevet efter købet?

  • #21   7. aug #19

    Men køber har pligt til at undersøge bilen inden køb og køber skal bevise at sælger har handlet i ond tro .

    Held og lykke med det !

    Hvor gammel er bilen og hvad var prisen på den ?

    Hvis den har kostet feks 10.000 kroner kan man jo ikke forvente en bil i samme stand som en ny , og hvis bilen er 15-20 år gammel, så kan man jo nærmest ikke undgå en trafikskade af varierende størrelse ?




  • #22   7. aug Hvad vil du gerne opnå?
    Du kan kontakte sælger og foreligge ham fakta og meddele du ønsker lade handlen gå tilbage. Det vil sælger nok ikke, og så er der et civilt søgsmål tilbage.
    Det koster mange penge, tager år - i denne periode kan du ikke lave noget bilen.
    FDM kan ikke hjælpe med en pind, 99 ud af 100 der skriger FDM har ingen praktiske erfaringer.


  • #23   7. aug den bremser skæv
    det kommer vand ind ved forruden
    motor går i nød program
    samlinger passer ikke
    horn virker ikke selv om den er nysynet


    den kostede 43,000 kr
    kørt 220,000 km
    det en Volvo c30 diesel


  • #24   7. aug Er bilen så billig, så er der ikke andet at gøre, end at læne sig tilbage og forsøge at komme sig over, man er blevet snydt en smule. En retssag kan man i teorien køre, men advokater koster hurtigt mere end bilen.

    Så uanset hvad, må du droppe tanken om at gøre noget.


  • #25   7. aug nok bedst han sælger til en forhandler der exporterer så har man da ikke snydt nogen og bilen bliver nok hugget op i et jala jala land

  • #26   7. aug Enten får man rettet de fejl der er på bilen, og lever med den eller sælger den til en forhandler .

    Men da den nuværende ejer har pligt til at oplyse om de fejl han/hun har kendskab til ( ellers handler han/hun i ond tro - og det er strafbart ) så kan man nok ikke forvente at få meget mere end maks 10.000 kroner for den hos en forhandler /export .

    Men så har "din ven" kun tabt 30.000 på bilen .


  • #27   7. aug "den bremser skæv
    det kommer vand ind ved forruden
    motor går i nød program
    samlinger passer ikke
    horn virker ikke selv om den er nysynet"

    Måske køber skulle få en med sig der har briller og bilviden næste gang. Det vel ikke noget der er sket natten over efter købet de fejl.


  • #28   8. aug Bremser er skæve: der skal ikke meget til for at gøre bremser skæve, alt efter hvordan man har bremset når de rigtig har fået lov at blive varme og derefter en hård opbremsning.

    Utæt rude: hvornår er ruden blevet skiftet? Der følger typisk 3-5 års garanti på rudeskift?

    Motor i nødprogram: den er højst sandsynligt gået i nødprogram efter købet. Tester på og egen betaling.

    Samlinger passer ikke: hvilke samlinger? Intercooler eller.. kan ske det er uoriginale dele der er brugt, som ikke passer 100%. Det har intet med skaden at gøre anyway.

    Horn: kan godt ske det har virket til syn og efterfølgende dur det ikke ?


    Jeg tror i har en rigtig dårlig sag at sætte igang, og da bilen heller ikke er dyre og er et privat køb, så det vel bare at acceptere det.

    #27 helt enige. Måske tage en med som har de rigtige briller på smiley


  • #29   8. aug Din svoger skulle nok have købt en spritny bil.
    Og hvis den sælges til export, hvorfor tror du den bliver hugget op.
    Den kører sgu da videre.


  • #30   8. aug #13. Vil nogle af sagsomkostningerne ikke tilfalde den som taber sagen?
    Man kan nok godt vinde noget, men jeg er enig i, at hvis det ikke er en dyr bil, så er det måske øv, men ikke hverken tidsmæssigt, eller økonomisk noget der kan svare sig.


  • #31   8. aug Taberen betaler som regel alle udgifter, og tvivler på at det er det vær.

  • #32   8. aug vi har undersøgt export og har fundet et sted der vil gi 40.000 kr for bilen så er den væk tak for hjælpen

  • #33   10. aug Hvis bilen ikke går igennem et toldsyn, så er i jo lige vidt? (bremser laves)

    Skævbremsning opdages ved prøvekørsel.
    Horn opdages ved prøvekørsel.
    Nødprogram opdages ved prøvekørsel.


  • #34   14. aug Well, ligesom dengang jeg solgte min gamle Chevrolet Astro fra 1989 for sølle 10.000,-, et år tilbage på synet, køber var ellevild og fik frit lejde til at kigge bilen igennem - men det gad han ikke for bilen så jo fin ud.....

    Efter seks (!!) måneder ringer manden og går totalt amok, for han har jo fyldt tanken op, og nu pisser det ud med den dyre benzin - så NU skulle handlen gå tilbage......

    Øh, go'dav mand økseskaft....han havde haft bilen i seks måneder og aldrig fyldt benzin på bilen før?! Ej, vel.......

    Morale: Kig en bil godt igennem, prøv en tur - tag hjem og kig på synsrapporter - og lad være med at pive over fejl som dukker op på en halv- eller hel gammel bil....

    Vil du have en bil med reklamationsret, garanti og det hele....så kvæl muldvarpen og køb en spritny bil.


  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Svar: 13
    #35   14. aug Sgu da pisse irriterende i har solgt den lortevogn til eksport, nu kommer jeg jo til at betale regningen, når afgiftsvurderingen bliver skruet vildt i vejret, og det så er mine skattekroner der går til at afgiften bliver tilbagebetalt for noget der er noget gammelt lort.

    Og en anden gang, så få lidt styr på det inden i køber. Det er sådan når man køber privat, at der absolut intet er at gøre, hvis der står i kontrakten at bilen er købt som beset.
    En anden gang kan i kigge i servicehæftet og se hvilket værksted der normalt har været brugt, og prøve at ringe rundt og spørge om der har været større reparationer på bilen osv. De vil som regel gerne hjælpe.


Kommentér på:
købt bil der viser sig har været skadet

x