{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.792 visninger | Oprettet:

Kim L
Kim L
Tilmeldt:
20. jun 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63

Overhaling højre om vs. forbi-kørsel {{forumTopicSubject}}

Vi kender det jo alle sammen, de der bilister som ligger i anden vognbane ud af to vognbaner og leger konge med lav hastighed, noget som kan få blodtrykket op på et usundt niveau hos mange. Man må jo pr. definition ikke overhale højre om, det kan koste 1500 kr. i bøde og et klip i kørekortet (jeg kan ikke huske om der opkræves noget bidrag til offerfonden). Men hvor går grænsen egentlig mellem en ulovlig overhaling højre om og en forbi-kørsel, jeg er ofte i tvivl ved tæt trafik, altså hvornår bliver trafikken så tæt at man uden at få en bøde kan passere højre om. Jeg ved godt at biler som blinker til venstre og sætter hastigheden ned, at der er der tale om en forbi-kørsel. Nogen som kan sige noget fornuftigt om dette. Håber ikke at spørgsmålet hverken opleves hverken polemisk eller dumt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overhaling højre om vs. forbi-kørsel
  • #2   13. aug 2020 Jamen der er vel ikke så meget at sige ,du må ikke overhale højre om så ta en pille mod blodtrykket

  • #3   13. aug 2020 Tæt trafik, er når de andres hastighed bestemmes af de forankørende. "Kolonne-kørsel" af en slags. Men det er i sidste ende dommeren, som bestemmer...

    PS: Når andre blinker til venstre er det ikke forbikørsel, men lovlig overhaling højre om...


  • #4   13. aug 2020 Jeg oplever tit tvivlen på motorvejen.
    Jeg kører i indersporet. I det midterste spor ligger der så en med lav hastighed. Skal jeg så ud i tredje vognbane eller må jeg holde min, lovlige, fart og bliver i indersporet.

    Kæft jrg hader andre blister....


  • #5   13. aug 2020 Gad vide hvordan loven tolkes hvis man eks. kører på en 3-sporet motorvej, og det ligger en left lane camper med 80 km/t i det venstre spor, og man selv kører 110 km/t i det inderste (højre) spor. Så er der jo et spor som separerer bilen i venstre spor og en selv. Er det så stadig en overhalning?

    Egentlig er det tosset at en bil i venstre spor skal kunne diktere hastigheden i øvrige spor. Jeg har kørt på motorveje hvor man må overhale indenom i knap 11 år, og har aldrig set et uheld som skyldes overhalning indenom.



  • #6   13. aug 2020 I dk er det en overhaling hvis ikke alle spor er fyldt op med biler. Er det køkørsel der gør det er det forbikørsel

  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #7   13. aug 2020 #2
    "Jamen der er vel ikke så meget at sige ,du må ikke overhale højre om så ta en pille mod blodtrykket "

    Nu er det ikke mig som ryger op i det røde felt men det er der mange andre som gør. Selvfølgelig irriterer det også mig med disse her kør-langsomt-aktivister i overhalingsbanen men så må man jo lige tælle til ti. smiley


  • #8   13. aug 2020 klip= penge til offerfonden

  • #9   13. aug 2020 Langt lys og horn er opfundet, så der går ikke ret lang tid før de fleste trækker ind her på egnen.

  • #10   14. aug 2020 # 4 & 5
    Netop i de tilfælde, så kører i jo bare videre i højre spor og paserer dem, og overholder ellers fartgrænserne.


  • #11   14. aug 2020 #10
    Med henvisning til hvilken lov? For som jeg læser det, så opfylder det ikke betingelserne for lovlig forbikørsel.


  • #12   14. aug 2020 #11

    Ved ikke hvor det skulle stå.
    Men skulle trafikken så bremses ned til 80 på en motorvej hvor man må køre 110 eller 130.
    Jeg tvivler på at man vil få en bøde for det.
    Loven blev lavet for at forbyde "slalom kørsel" og "vædeløbs kørsel"
    Men de to som jeg svarede, der er jeg gået ud fra at de har holdt deres bane hele tiden.


  • #13   14. aug 2020 Det er muligt, det er derfor, loven er lavet. Men det ændrer ikke på, at det er sådan, den er. Så med mindre du kender til en undtagelse et sted, så mener jeg ikke, du har ret i, at man bare kan passere.

    Det kan godt være, at mange betjente ikke vil give bøder. Men vi har desværre nok også alle hørt om dem, der ikke helt kan håndtere det der med at have magt...


  • #14   14. aug 2020 #12

    "Men skulle trafikken så bremses ned til 80 på en motorvej hvor man må køre 110 eller 130."

    Så er der netop tale om forbikørsel, da du beskriver tæt trafik?


  • #15   14. aug 2020 #14
    Ikke i et tilfælde, hvor der kun er dig selv og klaphatten, der kører 80 i ydersporet. Der kan aldrig være tale om tæt trafik, når der er to biler. Samtidigt kan det ikke være den forankørende trafik, der bestemmer farten.


  • #16   14. aug 2020 Er ked af at sige det. men Bay har desværre ret her, delvist desværre smiley

  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #17   14. aug 2020 overhaling indenom (ulovlig) er vognbaneskift ved passage indenom forbikørsel er fremkørsel og passage uden vognbaneskift

  • #18   14. aug 2020 #17

    Vognbaneskift har intet med sagen at gøre


  • #19   14. aug 2020 #17
    Ikke ifølge lovens definition, sådan som jeg læser den. Vi kan måske godt blive enige om, at det BURDE være sådan, men...


  • #20   14. aug 2020 har tit tænkt på lige dette.
    når.man køre fra Sønderjylland og skal til Fyn.
    der hvor motorvejen bliver 3 sporet. og man skal vælge om man vil til Vejle eller til Fredericia.

    når man kommer fra Kolding. så bliver de 3 spor.
    de 2 til højre før til Fyn
    de 2 til venstre til Vejle.
    det mideste spor dele man jo.

    tit køre en lastbil i mideste spor da den skal til Vejle.

    jeg plejer og lægge mig helt til højre
    skal jo til Fyn.
    når jeg så køre 110kmt
    er det så overhaling højre om lastbilerne eller forbi kørsel.

    for jeg ved jo ikke om lastbilen skal den ene eller den anden vej
    ? ? ?


  • #21   14. aug 2020 #20

    I forbindelse med deling af motorvejen, betragtes dem, som skal følge vejen mod venstre, som venstresvingende, derved må de gerne overhales højre om. Og man bedømmer, om vedkommende er venstresvingende, på deres tegngivning, eller placering


  • #23   14. aug 2020 #22

    "eller at han f.eks. foretager en overhaling..."

    Hvem skulle han overhale? Vi er jo selv ved at overhale vedkommende indenom smiley


  • #24   14. aug 2020 #23 fordi vedkommende er en der altid ligger i midter sporet

    så havner han så i yderkanten mod Fyn
    dem så vi mange af da vi kørte dagligt til Fyn.



  • #25   14. aug 2020 Det er altså også rart at have lidt plads at slingre på til begge sider. Det kan være nødvendigt, hvis man lige skal læse avisen eller tjekke Facebook.

  • #26   14. aug 2020 Man må vel gå ud fra at de øvrige bilister også har kørekort og grunden til at de ligger i midten med 80 km/t er at de skal til venstre i motorvejskrydset.. Derfor er der intet galt i at fortsætte indenom dem med 110/120/130 km/t i inderste spor, hvis man selvfølgelig skal til højre i motorvejskrydset.. men du må ikke køre indenom for så at køre udenom igen og fortsætte til venstre smiley

  • #27   14. aug 2020 Ligger selv på E45 til Vejle fra Kolding hver dag, når man så kommer med 96 km/t der, så kommer der altid en med 120-130 fra Fredericia sporet, og tit bliver man da underhalet der, men forsøger da at komme over i højre spor så hurtigt som muligt, men det er ikke altid nemt.
    Og ja, jeg vil hellere køre 21 km/l end 15 km/l.

    Vlado siger at hvis man trækker ud efter en km eller to så anser han det ikke som en overhaling højre om.


  • #29   15. aug 2020 #28
    I en verden, hvor man laver sine egne regler, og politiet ikke findes, har du i hvert fald helt ret. Ikke så meget ellers... smiley


  • #32   15. aug 2020 Det kunne du sagtens. Det ville dog ikke give dig mere ret smiley

  • #33   16. aug 2020 Kørte strækker Vejle til Odense i går.
    Fin fniller på strækker fra Vejle mod Kolding.. 3 spor... Jeg skulle flere gange trække fra højre vognbane ud i venstre og tilbage til højre for at kommer forbi folk i midtersporet.. 11 gange på det lille stræk for at være helt præcis. Der var både campingvogne, trailere og biler i dette spor..


  • #34   16. aug 2020 Men hvis du nu er smart, så bliver du også bare i midterste spor, så du også kun skal én bane til venstre og tilbage igen smiley

  • #35   16. aug 2020 Bay... Jeg var kørende i citigoen.. Vi har fået at vide hvor vi må være smiley så det turde jeg sgu ikke

    Faktisk ret sjovt, på motorvejen omkring Brande mod Herning blev der blinket af en bil langt bag mig da jeg trak ud til overhaling, folk forventer åbenbart vi konstant er langsomt kørende.... ti km efter var jeg stadig ikke blevet passeret af den blinkende Mercedes... smiley


  • #36   16. aug 2020 Du skal da også bare lade helt være med at køre Citigo på motorvej. Den hører til i byen, sådan en pisæske smiley

  • #37   16. aug 2020 Tjoh.. Men altså, her er det konen der tjener pengene... Så jeg er blevet indsat i denne bil og må holde mig fra hendes S6'er når hun skal på tur smiley

  • #38   16. aug 2020 Ubehageligt!

    Gad dog godt at have en kone, der tjente mere end mig, til gengæld. Det ville min maskulinitet fint kunne leve med, hvis det bare betød flere penge på kontoen smiley


  • #39   16. aug 2020 Tager næsten altid citigoen.. Er en sucker for at køre i den.. Der er lidt gocart over den, og den er nemmere at køre til grænsen ??

  • #40   16. aug 2020 Her i husstanden er det også fruen der tjener mest, efter at jeg tidligere på sommeren valgte at gå ind i et startup, hvor medejerskabet er mere attraktivt end lønnen smiley

    Ellers har vi fulgtes meget god ad lønmæssigt.


  • #41   16. aug 2020 Så længe hun er kønnere end jeg er, må hun gerne tjene mere end mig smiley


  • #42   16. aug 2020 Det hele ryger ned i ét stort hul alligevel. Så er det i virkeligheden lige meget, hvem der tjener mest.

  • #43   17. aug 2020 Så har jeg lige et spørgsmål knægte. Hvis jeg køre 110km/t i højre vognbane, og 10 biler ligger tæt i venstre vognbane, og overhaler med 120 km/t, for derefter at sætte farten ned til 100 km/t, efter at 8 biler har overhalet mig - er det så en overhaling indenom, hvis jeg fortsætter med samme hastighed?



  • #44   17. aug 2020 #43
    I teorien ja. I praksis vil det for det første sandsynligvis ikke forekomme og for det andet nok ikke give en bøde i pågældende situation.


  • #45   18. aug 2020 Æ Formand!
    På motorvejen skal du nedsætte hastigheden til de 100 som de 8 der lige har overhalet dig med 120 gjorde, hvis du fortsætter med de 110, og en i venstre vognbane for dig, trækker ind i din bane, får du skylden for et evt færdselsuheld da det betragtes som overhaling inden om.
    De eneste steder der må overhales højre om er ved deling af motorvej, hvor den du overhaler skal mod venstre og du skal mod højre.
    Eksempel:
    Fynske motorvej deler mod Svendborg, her må der overhales højre om selv om du kører i sporet til Svendborg, du må dog ikke overhale hvis du returnerer til sporet mod Sjælland, altså overhaler du højre om skal du blive i sporet til Svendborg.:)


  • Peter AG
    Peter AG Tilmeldt:
    sep 2013

    Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 16
    #46   18. aug 2020 Den skal kraftedme have fuld smadre og så tager jeg den gerne med politiet efter. For gir en HAT for dem der ligger i ydrebanen !!! med mindre det self. er fordi de skal overhale en og IKKE for blive derude

  • Bett`mig
    Bett`mig Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 18 Emner: 5 Svar: 98
    #47   18. aug 2020 Helt overordnet skyldes samtlige problemer naturligvis folk med stres og manglende selvkontrol og respekt overfor andre bilister - herunder manglende styr på deres liv)

    Alt indeholdende manglende selvkontrol - oppustede egoer - for mange muligheder for "børn i biler" med for mange penge - manglende IQ etc - gør jo faktisk, at vi alle grundet disse, får smæk i hovede og røv - på utallige områder - af myndighederne!


  • #48   18. aug 2020 Jeg tror nærmere, det er feministernes skyld...

  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #49   19. aug 2020 Det er en forbikørsel hvis man bliver i banen.
    Men hvis man køre ind forand bilen man overhaler inden om, så er det bøde og klip


  • #50   19. aug 2020 #49 nej det er ej, kun hvis der er optaget i yderbanen.


  • #51   19. aug 2020 Takker gutter smiley

  • John B
    John B Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #52   19. aug 2020 I Danmark er man nærmest vanvidsbilist hvis man overhaler venstre om. I USA og Canada passer hver bane sit. I tilgift får man fyldt motorvejen op til den maksimale kapacitet + der ikke længere findes "venstrebilister". Men nej, i Danmark er det alt for farligt.

  • Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 10
    #53   27. aug 2020 #52 du har aldrig set et "Hold til højre" skilt i USA ? De har faktisk også højrekørsel, selvom det ikke altid virker sådant ... Specielt ikke når to lastbiler der kører henholdsvis 60.0 og 60,1 MPH laver en elefantoverhaling over en "evighed" på en 2 sporet motorvej ....

    Men mener ikke har nogen stater har forbud mod at overhale højre om og højresving for rødt fungerer også rigtig fint. Derimod bryder jeg mig ikke om den udbredte brug af fuldt stop - og slet ikke 4-way fuld stop hvor man skal blive enige om rækkefølgen


  • #54   27. aug 2020 #53
    Jep, der er skilte der siger "Slower traffic keep right".

    Jeg synes egentlig at det fungere ok med fuldt stop for alle fire retninger. Jeg synes at det er sjældent at det giver problemer, og i områder med kun let trafik, er det rart nok at man ikke skal sidde og vente på grønt.


Kommentér på:
Overhaling højre om vs. forbi-kørsel

Annonce