{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.572 visninger | Oprettet:

Salg af bil på afbetaling Selvtægt???? {{forumTopicSubject}}

Hvis jeg sælger en bil på afbetaling, registrerer den med køber som bruger og mig selv som ejer Bilen koster 100.000 han betaler 30.000 udbetaling og resten over 2 år
Hvis nu han ikke betaler og jeg som ejer bare henter bilen, kan jeg så blive dømt for selvtægt???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Salg af bil på afbetaling Selvtægt????
  • #1   2. sep 2020 Om du lige kan blive anmeldt for selvtægt eller en anden paragraf... Tja... Men lovligt er det i hvert fald ikke smiley

• #3   2. sep 2020 Øh jo men så har jeg jo fået de 30.000 så kan jeg vel bare sælge den til en anden for 100.000

• #4   2. sep 2020 Det var mest for at finde ud af om jeg bare kan hente bilen uden evt straf

• #5   2. sep 2020 Det kan du ikke, nej. Bilen er købers og ikke din.

• #7   2. sep 2020 Det var kun mit spørgsmål jeg gerne ville have svar på? Chris Hvis jeg står registreret som ejer af bilen, Kan jeg så blive dømt for at stjæle min egen bil????

• #8   2. sep 2020 Undskyld den var til Bay

• #9   2. sep 2020 Ja, for problemet er, at du ikke nødvendigvis er reel/legal ejer, bare fordi du er registreret ejer. Så derfor går den ikke. Han kan vise en slutseddel og dokumentere, at han har betalt de fleste af pengene i forvejen.

Det er ikke nødvendigvis specielt fair. Det er vi helt enige om. Det er alt for nemt at være dårlig betaler i Danmark. Man kan dybest set bare nøjes med at betale af på gælden, hvis man lige har lyst...

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #10   2. sep 2020 Alt for mange farer ud over hvad Bay skriver.
    Hvad nu hvis han af den eller anden grund ikke kan eller vil betale og du ikke kan finde bilen ?
    Hvad hvis han smadrer den og ikke længere gider betale af på en bil han ikke har mere ?
    Hvad hvis den bliver stjålet og han ikke længere gider b..........
    Hvad hvis han sælger den og ikke læng...........
    Aaaaalt for mange gode grunde til at droppe det og ikke en eneste grund til at risikere det.

• #11   2. sep 2020 Ok forstår godt at det ikke er så lige til, men der er ikke lavet nogen slutseddel, og der sidder tracker i bilen, så kan altid finde den

• #12   2. sep 2020 Jeg kan så forstå at leasingfirmaerne så har samme problem, de står jo osse som ejere og en anden som bruger

• #13   2. sep 2020 Nej, for med leasing er der ikke sket et salg. De lejer bare bilen ud. Det har de kontrakt på.

• #14   2. sep 2020 Det lyder til at du allerede har "solgt" bilen, og nu står du så i en situation hvor "køber" ikke vil betale? smiley

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#15   2. sep 2020 Hold nu op.
    At finde bilen via tracker kan jo være ligegyldigt hvis den er solgt eller smadret.
    En tracker der er monteret kan vel også afmonteres ?
    Eller står du allerede med en køber der ikke betaler ?

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#16   2. sep 2020 Undskyld,så ikke "der er ikke lavet nogen slutseddel"...
    Kontakt en advokat.

• #19   2. sep 2020 Jo den er mere eller mindre solgt, den står stadig i mit navn, køber har betalt de 2 første afdrag på den, der er ikke lavet nogen dokumenter da det er en arb kollega, og regner også med at han betaler som aftalt, det var kun for at få den ejerskiftet, så jeg ikke er bruger mere men køber er bruger, og selv modtager ejerafgift og forsikring, og at bøder og lign bliver sendt til ham.
    Spørgsmålet var nu kun for at se om der var en måde så jeg var bedre sikret end hvis køber alene står som både ejer og bruger.

Bilen er fuld forsikret så er ikke så bange for at den bliver skadet,

• #20   2. sep 2020 #19 - Der er en MASSE formodninger indbygget i det der, og det er KUN dig der har noget at tabe på den deal...

Du regner med han betaler, men du ved det jo faktisk ikke før det sekund du står med pengene i hånden. Sådan er det hver eneste måned i 2 år... Det er dumt. Snotdumt.

Bilen er forsikret, men det er DIN forsikring og DIN selvrisiko, og DIT fald i præmietrin der er på spil. Når først den er ejerskiftet, har du smidt dit sidste kort på bordet og blottet dig selv, for så er bilen juridisk hans.

En tracker er intet værd i den her sammenhæng, og hvad vil du bruge den til, hvis bilen er brændt af eller kørt i smadder, og han stopper med at betale?

Der er ingen grund til at jeg tilføjer mere til de allerede udmærkede indlæg, som ligeledes HAR forsøgt at tale dig fra det der.

Det bedste du kan gøre, er at bede om at få resten af pengene eller bilen retur, og så sælge den til en anden.

• #21   3. sep 2020 Men hvorfor handle sådan der?

• #22   3. sep 2020 Når man begynder at lege brugtvogns forhandler
    Bør man bruge lidt til på alt der hører med.
    Og nu betaler du sikkert lidt lærepenge,

Velkommen til Branchen smiley

• #23   3. sep 2020 Der er vist ingen af jer der har tænkt sig godt om. Hvem betaler for en bil uden slutseddel? Og hvem sælger og leverer den uden slutseddel?

Ingen af jer har den mindste sikkerhed lige nu. Dog vil jeg sige du står lidt bedre da bilen er i dit navn og du har fået nogen af pengene.

Hvis jeg var dig ville jeg sørge for at få min bil igen ASAP og få givet ham pengene igen og så sælge den til en der har pengene. Det andet er bare for usikkert.

• #24   3. sep 2020 Hej
    En dumdristig handling.
    Den fortjener at løbe helt i hegnet.
    Mvh kp

• #25   4. sep 2020 Hvis ikke køber kan betale alle penge nu så find en anden køber - lad vær at sælg på afbetaling

Har du gjort det allerede, så må du håbe og bed til at du får de sidste penge, og så lad vær at gøre det en anden gang

• Anders B
    Anders B Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 1 Svar: 27
    #26   8. sep 2020 Rent lovmæssig kan du ikke sælge en bil, og så stadig eje den.
    Du kan måske lovligt sælge den og få et ejerforhold, men det kræver en kontrakt, og så kan du stadig ikke stå som ejer, for det er den der køber bilen, medmindre vedkommende ikke overholder de betingelser i kontrakten, så du skal via fogedretten for at få din bil tilbage.

Vælger du at om registrere den, får evt. finansieringsselskab besked, og det er sandsynligvis også ulovligt uden tilladelse fra disse.

Når og hvis alt skulle lykkes, er det stadig ejer der får tilsendt forsikring, det slipper du ikke for, afgiften sendes godtnok til bruger.

• #27   8. sep 2020 Ja det ville være selvtægt da han er registreret som bruger. Hvis du endelig vil gå ind i en ordning som denne, skal du udarbejde en leasingkontrakt hvor han har betalt de 30 som ekstra ordinært afdrag og resten i aftalte beløb. Så er bilen også korrekt indregistreret med dig som ejer og ham som bruger. Ved betaling af sidste ydelse er det indfrielsesbeløbet og bilen omregistreres i hans navn

• #28   8. sep 2020 Så længe du er den registreret ejer af et køretøj, er det kun dig og KUN dig der kan afgøre hvad der videre skal ske med bilen. Hvis "dyret" ikke betaler som aftalt, afhenter du bare bilen og sletter ham hos SKAT som bruger, *BASTA*. Det er du i din fulde ret til at gøre som ejer af køretøjet. Fortsætter han med at "beholde" køretøjet og fortsætter kørsel i din, er det Brugstyveri da han i så fald ikke længere har ret til at råde over dit køretøj.

• #29   8. sep 2020 #28
    Det har du så til gengæld ikke ret i. Du har måske ret i, at man KAN gøre, som du skriver - men ikke lovligt. Så nej, det er man ikke "i sin fulde ret til" smiley

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    aug 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #30   8. sep 2020 Han kan bare stoppe med at betale, og du kan ikke gøre ham noget, jeg havde en tidligere svigerdatter der lånte 55000 af mig banken spurgte om ikke vi skulle have lavet et gældsbrev, og det syntes hun ikke vi er voksne mennesker vi kan stole på hinanden, men da der manglede 23000 stoppe hun med at betale, hvad skete jeg stod tilbage med en lang næse, for hu kunne ikke engang betale det hu skulle i banken , men de var jo sikret, med papiret i orden, af skade bliver man klogere, men ikke rigere

• #31   8. sep 2020 kontakt leasingselskabet, og få kontrakten overflyttet til din kolegas navn, så er du ude af den, ja det koster nok et beløb, men gør det

• ole h
    ole h Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 2 Emner: 5 Svar: 3
    #32   8. sep 2020 hvis han kun er registeret som bruger, skulle der ikke være noget i vejen, men har han registerings attesten så går den ikke, så er han jo ejer, og så er det civilt søgsmål

• claus j
    claus j Tilmeldt:
    apr 2009

Emner: 4 Svar: 54
    #33   8. sep 2020 Tal med en advokat smiley og lad være med at søge så vigtige råd på et forum.

• #34   8. sep 2020 Betaler han dig stadigvæk?

• #36   8. sep 2020 Hvis han kun har kr. 30000,- til bil, hvorfor køber han så ikke bare en bil til 30000,-? Man kan købe mange udmærkede biler til kr. 30.000,- eller endnu mindre og trygt køre til og fra arbejde.

Tror du har ladet dig lokke af at få en god og sikkert bedre end forventet pris for din bil, men du kan nemt ende med at stå med håret i postkassen.

• #37   8. sep 2020 det er sådan alle forhandler gør når de selv finacer bilerne. om det er ulovligt aner jeg ikke, men meget almenligt. men nok kun de biler under 20.000 du står som ejer køber står som bruger og i har en nøgle hver men der skal jo være nogle papir på det også for hans skyld, så du ikke bare kan sige det stadig er din bil når den er betalt. men hvordan de skal formuleres ved jeg desværde ikke men ved med sikkerhed at du skal skrive under på den er frig ogubehæftet ved overdragelsen efter de 2 år

• Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    jun 2010

Følger: 1 Svar: 38
    #38   9. sep 2020 Her er lidt hjælp:
    https://www.virksom.dk/faa-hjaelp-og-svar/juridisk-hjaelp/virksomhedsjura/salg-og-markedsfoering/kreditkoeb
    Det omfatter i hvert fald det grundlæggende, og så må I jo baguddatere til salgsdato når I bette underskriver det, der som regel kaldes en købekontrakt.
    Vær især opmærksom på kommentarerne om "ejendomsforbehold".
    Slutseddel kan du sagtens finde på nettet i hobetal, men hvis der er en købekontrakt med stelnummer (vist også kaldet VIN), navn på køber og cpr-nummer er du fuldt dækket ind. Jeg håber du og kollegaen har et godt forhold til hinanden, så er det ingen sag at lave det stykke papir. Dermed er du dækket ind, og ejerskifte kan gennemføres med det samme.
    I den nuværende situation er det faktisk køber der har hasen på dig økonomisk, hvis ikke I afregner i kontanter og uden kvittering.

• Per K
    Per K Tilmeldt:
    aug 2018

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #39   9. sep 2020 Hvis man i kontrakten indføjer en klausul om ,at bilen forbliver sælgers ejendom indtil hele beløbet er betalt, er der vel ingen problem i ,at hente bilen, hvis afdragene ikke falder til tiden, bortset fra at sagen nok lige skal ind over en dommer, så man for rettens ord for at bilen kan hjemtages. Prøv at spørge en jurist, evt. hos FDM, hvis du er medlem.

• Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    jun 2010

#40   9. sep 2020 #39
    Hej Per
    Du må gerne læse mit indslag, der er det lige før dit.
    Så vidt jeg har lært om kreditsalg med ejendomsforbehold, kan man som sælger, det står i linket også, at man frit henter det solgte når en ydelse (afdrag) er 30 dage forsinket, og så skulle den ikke være længere. Sådan gjorde sælger allerede dengang min far forsøgte at få udsættelse på én ydelse, på den Chevrolet vi havde engang i min barndom. Det var også samme lære i 1994 på Erhvervsjura på Handelshøjskolen.
    Det er ikke for at gå i rette med, hvad du skriver, men for at prøve om det her også er klart for Germanycarstyling N, der startede tråden, og hvis du har ret i, at det skal omkring domstolene, så kommer du, selv om du skriver "nok", med noget, jeg ikke er sikker på.

• #41   10. sep 2020 Jeg har købt bilen på en auktion for 55.000 Det er en Mercedes C250 CDI fra 2010, solgt for 100.000 har fået 30.000 i kontanter, har fået 3 afdrag a 3000 i alt 9000,- også kontanter og ingen skriftlige kontrakter eller kvitteringer jeg står som registreret ejer og bruger og ingen kan bevise noget som helst.
    Jeg tror han betaler som vi har aftalt. Problemet er at jeg ikke tør købe flere biler (har 5 stk reg i mit navn). og at jeg vil få eventuelle bøder, afgifter, forsikring hvis uheldet er ude.

Jeg har talt med nogle både jurister og spurgte også hos politiet, de siger at hvis jeg har lånt bilen ud kan jeg ikke blive straffet for bare at hente den, og såvidt heller ikke hvis han står som bruger og jeg som ejer og han bare har "lånt" bilen

Jeg kunne jo håbe at han ikke betaler et afdrag så henter jeg den og sælger til en anden for 100.000

• #42   10. sep 2020 Det kan du sagtens, ja. Du kan bare ikke gøre det lovligt. For den er jo ikke reelt lånt ud smiley

• #43   10. sep 2020 Nej hvis det kan bevises

• #44   10. sep 2020 Noget bliver ikke lovligt, fordi der ikke er bevis.

• #45   10. sep 2020 Men alle de kommentarer omkring afbrændte og hvis den bliver smadret har ikke ikke den store bekymring for køber er 59 år, vasker, og støvsuger den hver uge, han har også selv betalt en pava behandling i sidste måned, og han kører pænt med den.
    Grunden til han ikke kunne få den financieret var at han har boet i udlandet de sidste 10 år og ikke kunne dokumentere at han havde haft indkomst de sidste 10 år

• claus j
    claus j Tilmeldt:
    apr 2009

Emner: 4 Svar: 54
    #46   10. sep 2020 #43 det er det nu ;):)

• Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    jun 2010

#47   10. sep 2020 Den eneste risiko er, I bliver uvenner efter totalskade, eller hvis du henter den. Hvis I ellers er reelle overfor hinanden, så er risikoen væk, og du har lavet en god fortjeneste.

• w123
    w123 Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 5 Emner: 22 Svar: 294
    #48   27. sep 2020 Afbetalingsordninger mellem private bekendte er noget rod, mon ikke vi har trådt nok rundt i det efterhånden..?

Ja det er lidt bøvlet og rodet som det er lige nu, men du har fået alle penge som aftalt og der har ikke været noget bøvl med fartbøder osv. Så tag det roligt og lad tiden gøre arbejdet for dig, hvis alt går som det skal har i begge fået det ud af det som i skulle når der er gået 2 år, og du kan komme videre med en god fortjeneste og en erfaring rigere..

Tag problemerne hvis/når de opstår, du har allerede fået hovedparten af de penge du har ude at svømme igen så hvis alt går galt bliver det jo MAX lidt lærepenge det kan koste dig, der har vi jo alle været i forskellige situationer.. go' søndag! smiley

• w123
    w123 Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 5 Emner: 22 Svar: 294
    #49   27. sep 2020 By the way ALTID gældsbrev på private lån mellem bekendte/kolleger/vennersvenner naturligvis OGSÅ imellem gode venner/familie/forældre/børn!

En ting er at man stoler på hinanden, men hvad hvis nogen dør eller man har behov for at dokumentere noget over for skat/bank/whatever.
    Man kan jo også aftale nogle renter på private billån, så er der fradrag på selvangivelsen.

Kommentér på:
Salg af bil på afbetaling Selvtægt????

Annonce