{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.119 visninger | Oprettet:

Bil i mit navn - men min ven bruger den - konsekvenser {{forumTopicSubject}}

Hejsa,
som min overskrift nok beskriver, så handler det om, at jeg har en ven som er i rki, og derfor ikke kan købe bil. Kan jeg købe bilen og have den registret, uden at det ville kunne have nogle konsekvenser for mig? Jeg vil gerne hjælpe min ven, da han virkelig skal bruge den bil, men vil ikke ende ud i en eller anden klemme hvor jeg kommer til at stå i lort til halsen.
Forsikring skal være i hans navn også.

Tak forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil i mit navn - men min ven bruger den - konsekvenser
  • #1   1. jun 2023 Alle kan da købe en bil selv om de er i RKI, så lad ham selv om det. Den må bare ikke være ret dyr...

    Forsikringen står ikke i hans navn hvis du er registrerede ejer af den - så er det DIN forsikring, og derfor også DIN anciennitet han spiser af og så er det DIT problem hvis han laver en skade.

    Der kan KUN blive problemer af det. Når han allerede ER dårlig betaler - hvad får dig så til at tro han kan stå ved sine udgifter fremover?
    Og har han råd til en bil, så har han også råd til at betale de penge han skylder først.
    Det lyder som om du skal låne pengene for ham også?


  • #2   1. jun 2023 Jeg er med Sajmon her, det lyder ikke som verdens bedste ide det der.

    Husk at hvis man er ved at drukne griber man i alt der kan flyde uden hensyn til konsekvenserne. Det gælder desværre normalt også med økonomi.


  • #3   1. jun 2023 du kan jo stå som ejer og din ven som bruger og når div bøder kommer så kommer de så til dig ville jeg tro men dem sender du jo bare videre og klip kan du jo sige at det er din ven som har kørt og selvfølge siger din ven jo også at det er ham eller hinde som har kørt

    problemet kommer hvis din ven ikke har kørekort og bliver opdaget så bliver du også straffet for at lade en uden køre kort køre i din bil

    selvom man står i rki kan man stadig have egen bil bare til under 10000 smiley


  • #4   1. jun 2023 Så er det 10.000

    Uanset hvad, er der INTET som taler for at din "ven" skal "hjælpes" med det der.


  • #5   1. jun 2023 Tak for jeres feedback.
    Han har ret stor gæld, og kan ikke bare betales ud bare lige sådan. Der er tale om en billig, brugt bil han skal sponsorer selv- for at kunne passe sit arbejde.
    Han ville blive registreret som bruger af bilen. Men ud fra jeres feedback, så lyder det umiddelbart som en dum beslutning for mig. Ønsker ikke at komme i klemme nogen steder jo - blot at hjælpe en ven.


  • #6   1. jun 2023 Så køber han bare den billige brugte bil selv. Det er der vel ikke noget problem i?

  • #7   1. jun 2023 Næ måske ikke - men spørger herinde da jeg ingen anelse har. Har ikke bil eller kørekort selv, så skulle finde hoved og hale i hvad det gik ud på..
    Er det mon fordi personen er registreret i rki og frygter at de vil gøre udlæg i bilen?


  • #8   1. jun 2023 Men hvis jeg står som ejer, og ham som bruger. Kan det så ramme mig på nogen måde?

  • #9   2. jun 2023 #7 - Ja. Det tror han sikkert, men det gør de ikke hvis den er mindre end 10.000 værd.

    #8 - Ja.


  • #10   2. jun 2023 Du er sikkert bedre stillet ved bare at give din ven 10.000 kr. til at købe bil for.

  • #11   2. jun 2023 #10
    Og vinke farvel til de 10.000 kr


  • #12   2. jun 2023 Ja, 10k kan nemt være en billigere løsning end at blive indblandet i noget hvor udfaldet er afhængig af en anden persons evne til st gøre det rigtige.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #14   2. jun 2023 Selvfølgelig kan han da eje en bil når han står i rki, han kan ikke låne til en bil, men jeg ville ikke hæfte for et billån til selv min egen mor.

  • #16   2. jun 2023 Der er intet i vejen for, at du ejer bilen, og din ven står som bruger. Så er det i udgangspunktet hverken ulovligt eller noget, kreditorerne kan komme efter.

    Om det er smart, vil jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg mener ikke, der er noget i vejen for at være en god ven - men det kan blive lidt noget juks, hvis man af den ene eller anden grund ikke længere er gode venner.


  • #17   2. jun 2023 Bay negler den. Der er intet i vejen for at du ejer en bil, og han står som bruger - så har i det forsikringsmæssige på det helt rene.
    De fleste kreditorer ville dog nok gerne acceptere at man har en bil til 10000 kr. der gør at man kan skabe en indkomst der betyder man kan afdrage på sin gæld.


  • #18   3. jun 2023 Jeg tilslutter mig alle her, det er dumt at låne penge ud, selv med papirer på det hele, så er han lige bagud en måned og så kommer der en rep han ikke lige havde regnet med osv, det bliver kun ævl og kævl i sidste ende.

    Er han en virkelig god kammerat, eller er det bare for at have en ven du vil låne ham pengene?

    Har han dårlige vaner mht til økonomi, mange cigaretter, mange Red Bulls osv?

    Penge mellem jer vil ret sikkert ødelægge venskabet, det vil altid være lidt anspændt, især hvis det kniber med afdrag, så vil du undre dig over DU ikke får penge, men han har råd til biobilletter og andet luksus, du kommer ret sikkert ikke i første række.

    Nogen selskaber vil ikke have en ejer og en anden bruger, har jeg lige været udsat for, men jeg har været samboende så længe at vi er fælles om ancienniteten.
    Og over 60 år er der sikkert andrenregler smiley

    Og nu vil jeg køre ud og forklare en makker hvorfor hans potrygende lejer ikke kan køre min rendegraver, det har lidt svært ved at sive ind hos ham.


  • #19   6. jun 2023 Hvis din ven giver dig pengene til at købe bilen, og du er ejer, og han er bruger, vil du ikke kunne komme i klemme nogen steder, og der er heller ikke noget ulovligt i det, hvis I opretter et lånebevis med, at du skylder ham pengene; renter og afdrag kan I jo selv aftale. Tør du ikke at oprette et lånebevis med, at du skylder ham penge, skal du tænke dig om en ekstra gang. Som nogen skriver: undgå at låne ham pengene eller at låne ham bilen.

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #20   6. jun 2023 #14 Sikke en mor og #16 Lorte råd

  • #21   6. jun 2023 #20
    Jeg giver sådan set slet ingen råd. Jeg skriver bare, hvordan det forholder sig med juraen - og lader det netop være op til vedkommende selv, hvad der så er det moralsk rigtige.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #22   6. jun 2023 Det bedste råd du kan få er hold dig langt væk, var han en rigtig kammerat ville han ikke sætte dig i den rådne situation. Han tænker kun på sig selv, jeg ved det ikke er hvad du vil høre men jeg er 55 år og når man ikke er ung længere opdager man at de venner man troede man havde skider på en. Sig til ham du ikke vil blandes ind i noget og se hans reaktion, han bliver sikkert skuffet og vred og så ved du han vil skide dig et stykke. smiley

Kommentér på:
Bil i mit navn - men min ven bruger den - konsekvenser

Annonce