{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

Forsikringssag {{forumTopicSubject}}

Historien kort fortalt:

Et barn på 4år løber ind i vores bil med en barnevogn. Bilen får en bule på bagklappen. Anslået omkostning 6500kr på værksted.

Moderen til barnet var til stede og så skaden, erkendte og skulle selvfølgelig nok betale.

I min verden kan hun vælge at betale regningen på værkstedet på 6500kr, betale min selvrisiko på 4500kr, eller benytte sin indboforsikring der under normale vilkår bør dække da barnet er under 5år.

Det viser sig så at hun ikke har nogen forsikringer overhovedet, hverken ulykke, indbo eller andet. Hun har en veninde der har snakket med en advokat som siger at børn på den alder ikke kan drages til ansvar, så hun beklagede meget at jeg så selv skulle dække skaden...

Hvad gør jeg nu? Og det skal selvfølgelig være legalt...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forsikringssag
  • #1   13. jan 2011 vil da mene det er morens problem at hun ikke har en forsikring..

• #2   13. jan 2011 så må hun bare finde de penge det koster at få lavet

• #3   13. jan 2011 Har du kasko, så får du skaden lavet og forsikringen kontakter hende for inddrivelse.

Har du ansvar, så er du fucked, da du selv kommer til at stå med en eventuel retssag med videre.

• #4   13. jan 2011 Kontakt en advokat og forhør dig om det kan svare sig at sagsøge-

• #5   13. jan 2011 Civilsag hvis du da ikke kan få hjælp gennem dit forsikringsselskab, og så søg fri proces.

• #6   13. jan 2011 Det er en gråzone desværre. Børn under 5 år kan ikke gøres personligt afhængige for de skader de forvolder.
    Om du kan få erstatning eller ej, afhænger så vidt jeg ved om moderen kan gøres anvarlig pga. hun ikke opfylder den tilsynspligt man har med barnet.
    Dvs. hvis du f.eks. kan påvise at moderen har været uansvarlig ved at lade en 4 årig køre rundt med barnevognen.

Lidt læsestof:
    * http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=HvisLivBoernSkader

* http://www.familiekanalen.dk/Om%20forsikringer.pdf

Håber at du får dine skader dækket, for det er alm. god moral at betale for de skader men selv og ens mindreårige børn laver.. I min verden ihvertfald.. Jura eller ej...

• #7   13. jan 2011 afhængige i første linie = ansvarlige

Lidt mere interresant:
    http://www.forsikringogpension.dk/forsikring/familie-job/din-skyld/erstatningsansvar/Sider/Boerns-ansvar.aspx

• Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #8   13. jan 2011 Der er nok ikke så meget at gøre. Ungen kan ikke gøres ansvarlig for skaden. Du må betale for skaden selv.

• #9   13. jan 2011 Som jeg læser de links skal hun da bare punge op. Hvis hun ikke KAN er der et smuthul, men eller er den da lige til højrebenet?

blandt andet dette:

Forældres hæftelsesansvar
    1. juli 2009 trådte Lov om hæftelse for børns erstatningsansvar i kraft.
    Den betyder, at har et hjemmeboende barn under 18 år lavet en skade, som barnet kan
    bebrejdes, kan skadelidte nu kræve op til 7.500 kr. i erstatning fra den forælder, der
    har forældremyndigheden. Er der fælles forældremyndighed, hæfter de solidarisk. Dette
    nye ansvar kan dækkes af en ansvarsforsikring.

• Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

#10   13. jan 2011 7500 kr reglen kræver at barnet kan pålægges et ansvar og det kan et barn under 5 år ikke.

• #11   13. jan 2011 I retspraksis taler man om, at et lille barn på op til ca. 4 år, normalt ikke kan gøres ansvarlig for
    sine handlinger. Det betyder, at ansvarsforsikringen normalt ikke dækker skader forvoldt af små
    børn. Forældrene kan heller ikke ”bare” gøres ansvarlig for de skader børnene forvolder,
    medmindre man kan bebrejde forældrene noget i forbindelse med skadens opståen. F.eks. kan
    skaden skyldes, at forældrene ikke har ført tilstrækkeligt opsyn med barnet. Kan forældrene
    bebrejdes skaden, vil ansvarsforsikringen komme ind i billedet.

• #12   13. jan 2011 Barnet kan IKKE drages til ansvar men det kan dem der har myndigheden over barnet da..

• #13   13. jan 2011 Ja det mener jeg også... Det handler ikke om at hun ikke kan betale, hun gider bare ikke...

• Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

#14   13. jan 2011 De domme jeg kender til hvor børn under 5 år er blevet pålagt et ansvar omhandler leg med ild eller børn der færdes alene i trafikken. Jeg tror ikke den omhandlede situation, vil resultere i at barnet vil blive pålagt et ansvar.

Som forældre kan man ikke overvåge sit barn 24-7. Derfor skal der en del til.

• #15   13. jan 2011 Som jeg læser de links jeg har postet afhænger af hvordan man vurderer moderen har handlet.
    Prøv at konfronter hende med manglende tilsynspligt.
    Men i sidste ende afhænger det af en juridisk vurdering.. desværre..

• #16   13. jan 2011 Moderen havde ikke på noget tidspunkt irettesat sit barn som var helt oppe og køre. Hun lader så ungen løbe ind i bilen med barnevognen. Herefter står han og sparker sne på min kone som starter med at sige "du rammer mig med sneen" - ungen griner hånligt og gør det igen. Der er ingen tvivl om at han vidste hvad han lavede og at moderen ikke tog ansvar, som hun skulle. Så i min verden er det helt klart og hun har også indtil nu sagt at det skulle hun nok betale uden problemer, men nu er hun så begyndt at lave problemer alligevel

• Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

#17   13. jan 2011 Det er ikke for at tage modet fra dig, men synes bare ikke uheldet er af så en abnorm handling, at barn eller mor kan pålægges et ansvar.

og tænk på hvad en retssag vil ende med at koste dig, hvis det når dertil smiley

• Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

#18   13. jan 2011 Jeg tvivler sgu på ungen på 4 år ved hvordan man griner hånligt smiley

• #19   13. jan 2011 Jeg kan høre du ikke har børn???

Desuden går jeg ikke i retten, her søger jeg kun legale løsninger - blot for at høre om mulighederne. Om jeg så benytter dem er noget andet

• Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

#20   13. jan 2011 Nej har ikke børn men arbejder med erstatningsret til daglig.

• #21   13. jan 2011 Stort eller lille uheld er så egentlig ligegyldigt, det handler om at jeg mangler 4500kr fordi hendes yngel har lavet en skade. Du vil vel heller ikke smide 4500 i lokummet bare fordi det er en lille skade??

• Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

#22   14. jan 2011 Jeg kan ikke give dig et svar på hvad en evt. retssag vil resultere i. Men når moderen har sat en advokat på sagen, som oplyser hende - det nok mest sandsynelige - hvad er dine muligheder så?

Hvis du ikke viste hvem der havde lavet skaden, så skulle du også selv betale.

Men jeg kan sgu godt forstå du er irriteret over situationen.

Kommentér på:
Forsikringssag

Annonce