{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.867 visninger | Oprettet:

Skade på privat parkerings plads {{forumTopicSubject}}

Min kæreste var desværre så uheldig at være indbladet i et lille uheld på en parkerings plads og er nu i tvivl om hvem der har skylden og sådan.

Det er en privat parkerings plads der ligger i mellem 2 lejligheds komplekser, der munder ud til 2 offentlige veje i begge ender. Hun skal til at bakke ud og i samme øjeblik som hun bakker tilbage, køre en mand ind fra den offentlige vej på parkerings pladsen og de rammer så hinanden..

Hvem har retten på sin side? Mener at det er halv skade men efter en kort snak med en meget grov og ligeglad betjent (114) fik jeg at vide det var den der bakkede ud.

Men tænker at når han køre ind på det private område fra en offentlig vej for at benytte pladsen som gennemkørsel, så skal han vel holde tilbage?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skade på privat parkerings plads
  • #1   15. jun 2013 du kan være ret sikker på at det er den som bakker.. har lige oplevet samme. en person benytter vores private grusvej som gennemkørsel/genvej, jeg bakker ud fra vores indkørsel og pga. nabo'en skod blomster ser jeg ham ikke og bang!. han kom enda med for høj fart. jeg fik stadig skylden!

• #2   15. jun 2013 Det er den der bakker ud, der får skylden uden tvivl.

• #3   15. jun 2013 Færdselsloven gæder også på private p-pladser. Og den siger, at kørende skal før bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre.

• #4   15. jun 2013 Satans så fik den nævenyttige betjent sku ret smiley satme utroligt når modparten bare racer ind uden at se sig for og så er det mig der står med lorten.. Men sådan er livet så åbenbart.

• #5   15. jun 2013 Jacob C færdselsloven/reglerne gælder alle steder om det er privat eller offentlig betyder intet. Satans ? hvorfor skal hun ikke se sig for når hun bakker da ?

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #6   15. jun 2013 Sikker på det var kæresten og ikke dig selv hehe =)
    Kontakt dit forsikringsselskab. Der er ingen her der kan afgøre skylden i den givne situation uanset hvad de påstår =)

• #7   15. jun 2013 Jeg synes bare du skal holde på at det er modparten, så kan det være det ender med halv til hver, men det er altid forsikringsselskaberne der afgør hvem der har skylden.

• #8   15. jun 2013 Jeg laver skader hver dag og de fleste af den type er sgu halv halv... så hold du bare på det.

• #9   15. jun 2013 Var nu godt nok hende smiley men hun har orienteret sig men da der holder biler på begge sider er det svært at se noget. Det resulterer i at hun bakker stille tilbage og han stjerne ind på pladsen og op i bilen uden at kigge om der kunne være en der bakkede. .

Så tager den med forsikringen og ser hva der sker.

• #10   15. jun 2013 Hvis man har en skadet forkofanger, så kan man jo bare finde en bil, der bakker og brage ind i den, så får man en ny kofanger betalt af modpartens forsikring.....?

Kan godt være, at det er hans skyld, men den bliver meget svær at bevise...

• Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

Emner: 24 Svar: 1.311
    #11   15. jun 2013 holder med Ham X , den slags bliver altid fordelt 50-50 af forsikringsselskaberne

• #12   15. jun 2013 Er skam heller ikke ude på at fifle skylden over på ham, mente bare var halv skade på den type skade, med mindre man har en til at stå og guide en ud er det umuligt at se om der kommer en bragende.. mener nu ogaå man har et ansvar som modpart at køre ordenligt og orientere sig om der er nogen der bakker ud smiley

• #13   15. jun 2013 Tit får den bakkende skylden eller den bliver delt 50/50...

Men jeg var engang uder for noget lign. og der var jeg lide ved at få skylden, men den der bakkede tog hele skylden, og så lå den bare der...

Men men... man lærer jo noget andet til teori... men ved jo heller ikke om det var til højre eller venstre.. (men ville da bruge den som argument.)

http://da.wikipedia.org/wiki/Højrevigepligt

• #14   15. jun 2013 Buggi Boy du har da ikke højre vigepligt for dem der bakker. For man skal stadig sikre sig at modparten stopper før man køre ud, når man har forkørselsret.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #15   15. jun 2013 Jacob du køre vel ikke rundt og kigger ind af alle indkørsler og de er folk der er ved at bakke ud. Så tager en tur gennem byen sgu lang tid.
    Hun skal orientere sig også når hun bakker. Kan hun ikke det så må hun jo bede om hjælp eller lade bilen stå reelt.

Men ja tag den nu med forsikringen og hør hvad de siger til det. =) Held og lykke med det

• #16   15. jun 2013 § 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre. Vending skal ske forlæns til venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette.

• #17   15. jun 2013 Lasse P

Læser du ikke linket....

På P.Områder har man ofte og næsten altid højre vigepligt.... og derfor skriver jeg også ofte 50/50 af skyld...

Min forsikring fortalte mig dengang at jeg ville kunne få hele skylden da der var højre vigepligt...

Og ja BEGGE parter skal jo sikre sig at de kan komme ud eller frem uden problemer...

Men kan selvfølgelig være at loven er blevet lavet om den seneste time....

Øjeblik.....

Denne glemte du i dit kopierede link....

$26
    Stk. 4. Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt (højrevigepligt), medmindre andet følger af § 18.

§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre. Vending skal ske forlæns til venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette.

Derfor sikkert 50/50.....

Ikke så meget diskution, man skal ikke bare overgive sig....på forhånd....

Men læs gerne mere her...

http://www.fdm.dk/debat/faerdselsregler-parkeringsplads

• #18   15. jun 2013 ja når du er ude af båsen har du, sku da ikke når du skal bakke ud af en bås. der er sku en forskel og hvad snakker du om hvilket link har jeg lagt ind ? og bakker du ud har du da den anden bil på din højre side så må den bakkende jo skulle holde ikke.

Så nej når du skal ud fra en bås skal du sørge for at der er fri bane til du kan komme ud på vejen, hvor efter du så har højre vigepligt når du er ude på vejen inde på p pladsen

• #19   15. jun 2013 Og læser du nr 2 fik de 50/50 da BEGGE bakkede. Ellers har den der bakker skylden.

• #20   15. jun 2013 Lasse P - Det er vist ikke helt rigtigt at færdselsloven gælder på privat vej, i hvert fald ikke alle pargraffer.. Faktisk langt fra.. Du skal lige huske forskellen på hvad der betegner en privat vej og "en privat vej"..

• #21   15. jun 2013 Dan den gælder også på privat vej da posten og skralde mænd har adgang. så jo den glæder http://www.koereskolen.dk/index.php/gode-rad/den-lille-teoribog

• #22   15. jun 2013 Lige præcis.. Der findes veje hvor netop posten ikke kører ned ad, på grund af at det er privat vej.. Folk idag betegner bare altid "en privat vej" som en grusvej de, alene bor på.. Men sådan er det reelt ikke.. Min svoger bor på en RIGTIG Privat vej, hvor færdselsloven ikke gælder da både postkasse og skraldespand befinder sig ved nærmeste asfalteret vej. Det er derfor en privat vej, hvor færdselsloven ikke gælder..

• #23   15. jun 2013 Dan P hvad snakker du om selv på en privat vej gælder den. For nu til dags skal postkassen stå ude ved vejen. Og post og skraldemand skal have en vej ned til huset. Så om den er privat eller ej så har du ikke ret til at bryde loven, ved at påkøre andre eller andet der bryder loven. Men find da lige noget om det du påstår for det findes ikke For så længe bare f.eks fragtmand har adgang så gælder den. Ellers skal vejen være lukket af.

• #24   15. jun 2013 Tjaa han har da landbetjentens ord for at han fuldt lovligt kan lukke vejen af, med f.eks. en kæde og lås, da han forhørte om det da netop en masse biler farede sig ned af hans vej, fordi deres gps siger man kan kører igennem vejen, der ender blindt.

Tror du trænger til at blive luftet og komme lidt ud af byen..

• #25   15. jun 2013 En privat vej er i virkeligheden blot en vej, hvor kommunen har fraskrevet sig vedligeholdsforpligtelsen af selve vejen, eventuelle tilstødende arealer, installationer mv.
    Ejerne af vejen kan søge kommunen om begrænsning af trafik, parkering med videre, som så skal meddeles ved godkendt skiltning på/ved vejen. Derfor kan der være meget stor forskel på hvordan man skal forholde sig som trafikant på en privat vej.
    Som minimum skal Færdselsloven dog overholdes idet ordet "vej" i færdselsloven defineres som:
    vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

En privat vej kan også blive klassificeret som "Legegade", men er det altså ikke automatisk.

Færdselsloven
    [URL=" https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105162"][/URL]
    Offentlig eller Privat Vej

ja når den er lukket af med lås og hegn, hvis alle kan køre ind af den uden problemer så gælder loven jo stadig der.

• #26   15. jun 2013 Lige præcis.. Det jeg egentlig også hentydede til var at ordet "privat vej" bare bliver kastet til højre og venstre, uden folk egentlig har styr på hvad det dækker over.. Og håber da ikke folk kører rundt i bedste Carmageddon stil, af små og store uskyldige biler, fordi de ejer et stykke vej..

Men for at komme tilbage til indlægget så tror jeg roligt at du kan satse på, at forsikringen siger at det er halv/halv..

• #27   15. jun 2013 Dan P hvad dækker den så over. Kom med en forklaring på det. For det har intet med at færdselsloven ikke gælder. Da det er en vej kommunen ikke skal holde, men at ejeren selv skal holde ved lige. Og at dem der har et ærinde inde på grunden og ejeren må ikke bare sætte en afspærring op det skal han søge kommunen og politiet tilladelse om. lidt at læse til dig her http://asp.vejtid.dk/Artikler/2007/11%5C5066.pdf for du har da helt misforstået hvad en privat vej er.

• #28   15. jun 2013 Wow vil du virkelig kører den videre Lasse? Desværre har jeg en travl hver dag der gør at jeg ikke har tid til at sidde og prøve at finde links, info og lign. på nettet, men i stedet må forholde mig til det der sker i min hverdag.. I det her tilfælde, det min svoger siger, som modsat DIG bor på en privatvej, det en offentlig instans siger, her en landbetjent der har været ude og se forholdene og til sidst min sunde fornuft der siger mig at en ukendt, negativ kværulant der åbenbart er bange for at give noget der bare ligner oplysninger på nettet i form af en profil. Du kunne ligeså godt være en der blev smidt ud af politiskolen, som du kunne være en der arbejder ved skat, eller står bag disken i den lokale 7-eleven.. Jeg vælger det "rigtige" og "ægte" alternativ, der kaldes erfaring.. Indtil du fysisk viser mig en vej, sammen med en landbetjent, der ligner fuldstændigt min svogers vej, evt, hans vej, så har vi to ikke mere at snakke om..

Du kan bevise alt hvad du vil, om enten det er sandt eller ej, via nettet. God weekend og velkommen på filterlisten..

• #29   15. jun 2013 Dan P he he jeg har da i det mindste noget der viser at du har uret da en privat vej kun ændre færdslen på vejen og ikke loven. Din påstand er jo kun hvad du selv mener og hvad din svoger angivet skulle ha fået at vide. Mon ikke han har misforstået noget ? For så må du jo også dyrke og sælge stoffer på din privat grund da loven jo ikke gælder på privat grund:D arh stop nu du er jo helt forkert på den smiley Privat vej/grund er jo ikke dit eget lille land, hvor du kan gøre som du vil smiley Så du mener altså du må påkøre andre og de så får skylden fordi det er privat vej. Nej nej du privat vej betyder der er begrænset adgang til ejendommen men loven glæder stadig på den smiley

Du må jo kunne komme med bare et bevis på den lov nu når så mange andre påstår noget andet http://www.atvforum.dk/forum/forum_posts.asp?TID=885&title=privat-vej-kontra-privat-fllesvej

• #30   15. jun 2013 Lasse P

Du indsatte tekst fra §18... har du glemt dette....???

Jeg snakker IKKE om at den bakkende har højre vigepligt men den der evt. rammer den bakkende bil, hvis den da er på hans højre side, så hvorfor forvrænger du så det jeg skriver... eller kan du bare ikke gennemskue det...???

Og nej jeg gider ikke mundhakkes med dig for det er jo egentligt ligegyldigt hvad du og jeg mener, da forsikringer betragter tingene lidt forskelligt...

Den episode jeg fortalte om, der oplyste min forsikring mig om at jeg fik skyldern da jeg kom kørende og og en bakkede ud fra en p plads i et p område....

Grunden til at personen dengang fik hele skylden var fordi vidner havde set at hun ikke orienterede sig særligt godt, og at hun også selv indrømmede dette...

Der er også stor forskel på om folk bakker meget langsomt og forsigtigt ud, men at den der har højre vigepligt er af den opfattelse som der bliver skrevet i fdm linket, bare er bedøvende ligeglad,,, og mener modparten skal holde tilbage (vente) og ikke ham...

Så man bør ikke generalisere alt..... smiley

• #31   15. jun 2013 Buggy boy nej har ikke glemt hvad jeg skrev, men du skrev jeg havde kopieret et link, nej det har jeg så ikke. Da dette er et link http://www.atvforum.dk/forum/forum_posts.asp?TID=885&title=privat-vej-kontra-privat-fllesvej

Jeg tog en tekst fra en side. Det er sku ikke det samme smiley håber da du ved hvad et link er og hvad en tekst fra en side er.

• #32   16. jun 2013 Ja du må da være noget af en bregne....

Hold hold dig til emnet.... om det er et link eller en tekst, er sgu da lige gyldigt,,, du skrev det færdig bum,. og valgte så det ud fra en lovtekst som lige passede til det du påstod....

Men nok om det, dette mundhuggeri må du finde andre der gider....

Kommentér på:
Skade på privat parkerings plads

Annonce