5.721 visninger
|
Oprettet:
udregning af hastighed ved nyt dæk {{forumTopicSubject}}
hey nogle kloge hoveder herinde der ved om den her formel passer for udregning af hastighed ved et nyt dæk skifte
omdr X 60 min X ( hjul dia. X 3.14 )
jan 2004
Følger: 4 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 61 Svar: 760
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 18
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.063
Helle for ikke at tælle..
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.063
Men så er man jo tilbage på nul nærmest.. altså hvad gør formlen så godt for mener jeg..
Og den kan jo kun være præcis, hvis bilen kører 100% ligeud, på sprit nye dæk..
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Enhver bil med abs har hjul-omdrejnings-tæller.
Hvordan skulle den ellers finde ud af om det ene hjul står stille mens de andre drejer rundt.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 18
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 18
(fælge størelse * 25,4 ) + 2 * (brede * profil /100) *p /10
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 18
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Ja en sensor der tæller hvor mange impulser hvert hjul roterer med.
i abs kransen sidder der som regel flere punkter der giver ""besked"" til sensoren om der er rotation på hjulet.
samme sensor sender signal til computeren og vil på den måde ""uden-de-store-problemer"" kunne bruges til en direkte omdrejningstæller af hjulet
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 18
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 18
har også fundet en formel på udregning af hjul omdr den eneste det måde man kan det på er ved at bruge mil og fod så formlen ser således ud
50 m/h * (5280fod/mi) * 60 min= 4400 fod/min
med en diameter på 7.07 fod (304,8 mm)
(4400 fod/min) * (1 rpm. / 7.07 fod) = 622 rpm/min
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 18
omdrejninger på 205 60 -15 skulle gerne være 846,1 RPM ifgl http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp?ORGB=205&ORGP=60&ORGF=15&NYB=145&NYP=82&NYF=13
så det skal lige ganges med 2 og er det altid 10 i 6?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 18
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 18
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 18
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Et godt råd!
Hold dig til SI enheder så vil du altid få det rigtige resultat i enden. Dvs ingen konstanter at slæbe rundt med. Det giver kun forvirring og forklaringsproblemer. Og herefter evt til Tommer pr lysår eller mikrometer pr sekund
MVH KP
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Dermed er lysår i princippet deffineret som hastighed og ikke længde
MVH KP
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 18
forskel = ((nuværende diameter - ny diameter) / nuværende diameter)
ny hastighed = hastighed * forskel + hastighed
men tak for hjælpen med formler og optimering af udregningen
udregning af hastighed ved nyt dæk