{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.785 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til isolering af værksted {{forumTopicSubject}}

Jeg står og skal igang, med mit værksted her til sommer.
Rummet i sig selv er 12-15 m2 med betongulv, murstens vægge og ingen isolering. Det ligger i forlængelse med huset.
2 af væggene er ud mod det fri (tror ikke der er hulmur?) og 1 ind mod beboelsen.
Loftet er et gammelt træloft, hvor der er isolering over, da der er lavet værelse ovenpå, som bruges til beboelse. Gulvet i værelset er is koldt nå det blæser i vinterhalvåret.

Min plan er som følger:
Der kommer en dobbelt udhusdør i med 33 mm isolering fra Plus.
Forskalning på 2 af væggene, med 100 mm isolering, dampspær, osb plader og til sidst gips.
Loftet bliver forskallet og får fibercement plader monteret.

Hvad med gulvet? Jeg aner ikke hvad der er under. Kan sagtens bore hul og se, hvad jeg trækker med op.
Er det nødvendigt at isolere, selvom det er en "mindre" operation at gøre? Alt kan jo ske, nå man roder i noget gammelt smiley

Lyder det ellers fornuftigt? Min gamle Puch, havetraktor, køleskab og værktøj skal stå derude.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål til isolering af værksted
  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #1   18. mar 2019 hvis du vil have et varmt rum skal det isoleres hvis det bare et til opbevaring så betyder det jo mindre

• #2   18. mar 2019 Der kommer ikke varme på. Skal bare have til opbevaring og så jeg kan rode med et par småting.

Samtidig håber jeg, at det vil afhjælpe det kolde gulv, på værelset ovenover.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#3   18. mar 2019 hvis der er meget træk vil det hjælpe

• #4   18. mar 2019 OSB med gips uden på er der mange som taler imod, da det arbejder på 2 forskellige måder, så du vil ende op med sprækker mellem alle gipspladerne. Hold dig til en af delene.
    Jeg ville sætte 2 lag gips op med forskudte samlinger.

Husk at mellem forskallingsvægen og ydermuren skal der være minimum 20mm luft. skruer du forskallingsvægen direkte på ydermuren vil der komme fugt i den nye væg, plus stillestående luft er rigtig god både som isolering og støjdæmpning, men primært for at undgå fugtproblemer i den nye væg.

Fedt projekt ellers smiley

• #5   18. mar 2019 Altså som tømrer, skal du være opmærksom på dampspærre mod beboelsen, fordi det kan skabe kondens, mellem væg og væg smiley

• #6   18. mar 2019 Myggen har ret i det med osb plader, du skal
    Bruge kryds finer, da det ikke arbejde på samme måde!

Det bruger man ofte, i beboelse, så folk kan hænge deres ting op!

Held Og lykke med projektet! smiley

• #7   19. mar 2019 Rene L - tak.

Myggen - Tak jeg noterer det med de 20 mm og osb pladerne (de var nemlig gratis på arbejdet hehe)

Kasper P - der kommer ingen dampspær der, da den væg ikke er planlagt, at skulle isoleres smiley og tak for det.

Hvad med gulvet? Nogen grund til at hukke det op, og lave et nyt med isolering?

• #8   19. mar 2019 1. Vær opmærksom på, at rummet bliver meget mindre hvis du fx overalt lige lægger 100mm isolering plus nogle plader, du har jo kun 10-15m2 at gøre godt med - din aktion vil desværre hurtigt give en fornemmelse af, at du har et mindre rum - fordi udgangspunktet er så lille i forvejen.

2. Lad os antage at der ikke er sydvendte vinduer i din garage, du laver ikke nogen opvarmning og du er meget lidt i garagen, så vil hele din isoleringsaktion ikke have nogen effekt på rummet ovenover da temperaturen i garagen vil tilpasse sig temperaturen udenfor. Ja du kan endda lægge 200mm isolering i væggene og det hjælper ikke noget. Isoleringen hjælper hvis der er en temperaturgradient - fx ved opvarmning. Dér hvor der er lidt af en joker er et uisoleret gulv - har engang læst at et uisoleret gulv altid sørger for omkring 8 grader hele året rundt fordi jorden nedenunder styrer festen. Fordelen ved dette er, at rummet føles dejlig køligt om sommeren. Havde du isoleret gulvet og der var et sydvendt vindue ville der hurtigt blive ulideligt varmt derinde.

3. Jeg ville isolere loftet mest muligt, da du er interesseret i at holde på varmen i rummet ovenover - altså dér hvor du forcerer en temperaturgradient med opvarmning. Problemet er bare, at du får et lavt loft i garagen og det føles ikke rart. Selvf kan du også isolere gulvet ovenover i rummet - men så bliver dét rum lavere smiley

• #9   19. mar 2019 Kloge hoveder har fortalt mig, at man ikke må sætte dampspærre op hvis rummet ikke altid er opvarmet, da dampspærren i så fald vil have den modsatte effekt, end det der var meningen.

• #10   19. mar 2019 Hmm var det bedre IKKE at isolere det, skralde det dårlige kalk/maling af, der allerede skaller af på væggene og pudse det op i hvid lip?
    Dertil sætte min planlagte dør i og så fibercementplader på loftet?

• #11   19. mar 2019 Lucas hele problemet du nævner, med at rummet bliver mindre, har også været en bekymring.
    Sjot du nævner det, jeg har et sydvendt vindue, men udhænget spærer meget sf solen af smiley
    Mhs til værelset over, så er problemet kun under blæst. Dvs kold luft fiser ind, af den gamle uisolerede port og op.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#12   19. mar 2019 hvis det kun er under blæst er det nok bare at gøre rummet tæt ingen grund til at bruge mere krudt på det da rummet er for lille til et egentligt værksted

• #13   19. mar 2019 Rene, så gør jeg det smiley jeg har ikke så store krav. Det skal bare udnyttes bedst muligt.

• #14   19. mar 2019 Men du kan jo sagtens isolere lidt på loftet, bare fordi det skal være tæt, hvis det er fod-koldt smiley

• #15   19. mar 2019 Der er isoleret mellem etagerne smiley og lofthøjden i værkstedet er så lav i forvejen at det ville være synd at smide fx 100 mm ekstra på.

Kommentér på:
Spørgsmål til isolering af værksted

Annonce