Spørgsmål til isolering af værksted {{forumTopicSubject}}
Jeg står og skal igang, med mit værksted her til sommer.
Rummet i sig selv er 12-15 m2 med betongulv, murstens vægge og ingen isolering. Det ligger i forlængelse med huset.
2 af væggene er ud mod det fri (tror ikke der er hulmur?) og 1 ind mod beboelsen.
Loftet er et gammelt træloft, hvor der er isolering over, da der er lavet værelse ovenpå, som bruges til beboelse. Gulvet i værelset er is koldt nå det blæser i vinterhalvåret.
Min plan er som følger:
Der kommer en dobbelt udhusdør i med 33 mm isolering fra Plus.
Forskalning på 2 af væggene, med 100 mm isolering, dampspær, osb plader og til sidst gips.
Loftet bliver forskallet og får fibercement plader monteret.
Hvad med gulvet? Jeg aner ikke hvad der er under. Kan sagtens bore hul og se, hvad jeg trækker med op.
Er det nødvendigt at isolere, selvom det er en "mindre" operation at gøre? Alt kan jo ske, nå man roder i noget gammelt
Lyder det ellers fornuftigt? Min gamle Puch, havetraktor, køleskab og værktøj skal stå derude.
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
jun 2006
Følger: 36 Følgere: 62 Biler: 3 Emner: 165 Svar: 1.539
Samtidig håber jeg, at det vil afhjælpe det kolde gulv, på værelset ovenover.
dec 2013
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 1.965
Jeg ville sætte 2 lag gips op med forskudte samlinger.
Husk at mellem forskallingsvægen og ydermuren skal der være minimum 20mm luft. skruer du forskallingsvægen direkte på ydermuren vil der komme fugt i den nye væg, plus stillestående luft er rigtig god både som isolering og støjdæmpning, men primært for at undgå fugtproblemer i den nye væg.
Fedt projekt ellers
maj 2015
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 22
maj 2015
Bruge kryds finer, da det ikke arbejde på samme måde!
Det bruger man ofte, i beboelse, så folk kan hænge deres ting op!
Held Og lykke med projektet!
jun 2006
Myggen - Tak jeg noterer det med de 20 mm og osb pladerne (de var nemlig gratis på arbejdet hehe)
Kasper P - der kommer ingen dampspær der, da den væg ikke er planlagt, at skulle isoleres
Hvad med gulvet? Nogen grund til at hukke det op, og lave et nyt med isolering?
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
2. Lad os antage at der ikke er sydvendte vinduer i din garage, du laver ikke nogen opvarmning og du er meget lidt i garagen, så vil hele din isoleringsaktion ikke have nogen effekt på rummet ovenover da temperaturen i garagen vil tilpasse sig temperaturen udenfor. Ja du kan endda lægge 200mm isolering i væggene og det hjælper ikke noget. Isoleringen hjælper hvis der er en temperaturgradient - fx ved opvarmning. Dér hvor der er lidt af en joker er et uisoleret gulv - har engang læst at et uisoleret gulv altid sørger for omkring 8 grader hele året rundt fordi jorden nedenunder styrer festen. Fordelen ved dette er, at rummet føles dejlig køligt om sommeren. Havde du isoleret gulvet og der var et sydvendt vindue ville der hurtigt blive ulideligt varmt derinde.
3. Jeg ville isolere loftet mest muligt, da du er interesseret i at holde på varmen i rummet ovenover - altså dér hvor du forcerer en temperaturgradient med opvarmning. Problemet er bare, at du får et lavt loft i garagen og det føles ikke rart. Selvf kan du også isolere gulvet ovenover i rummet - men så bliver dét rum lavere
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 30
jun 2006
Dertil sætte min planlagte dør i og så fibercementplader på loftet?
jun 2006
Sjot du nævner det, jeg har et sydvendt vindue, men udhænget spærer meget sf solen af
Mhs til værelset over, så er problemet kun under blæst. Dvs kold luft fiser ind, af den gamle uisolerede port og op.
dec 2013
jun 2006
maj 2015
jun 2006
Spørgsmål til isolering af værksted