{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.185 visninger | Oprettet:

Michael O
Michael O
Tilmeldt:
27. jun 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Problemer med forsikringen {{forumTopicSubject}}

Hej,

min bil blev påkørt medens den var parkeret, og jeg har i ugevis ligget i strid med GF, som jeg synes behandler sagen urimeligt (det er modpartens selskab selvfølgelig).

Sagen er at det er en ældre sag (Hyundai Getz, over 10 år gammel, 150.000 km, masser af rust), og de siger at de ikke kan komme til at reparere skaden fordi der sidder en rusten skærm i vejen. De vil derfor kun betale for reparation af selve skaden, og vi skal selvbetale for en ny skærm (3-4000). Skærmen er som sagt ikke skadet, men de siger at de ikke er "deres problem" at skærmen "sidder i vejen".

Kan det virkelig være rigtigt?

En anden ting jeg hæfter mig ved, det er at værkstedet siger at bilen er omkring 5.000,- værd, og reparationen koster 7.000,- (plus vores egen del). Så skal den vel totalskades, men det vil de ikke høre tale om.

Mit næste spørgsmål er så: Hvis jeg insisterer på at bilen er 5.000,- værd og derfor skal totalskades, betyder det så at jeg kun kan få 5.000,- i erstatning?
Eller er bilens værdi og det beløb jeg skal bruge for at genanskaffe noget tilsvarende 2 beløb der som sådan ikke har noget med hinanden at gøre?

Sagen er at da den jo "kun" har kørt omkring 150.000 vil det koste omkring 12.000 (minimum) at købe noget tilsvarende, så at spise mig af med et beløb godt under 10.000 er ikke tilfredsstillende (plus at jeg ærlig talt er blevet lidt sur fordi deres behandling af mig har været under al kritik).

Er der nogen der kan hjælpe mig her? Jeg er virkelig ude hvor jeg ikke kan bunde da jeg ved meget, meget lidt om biler og forsikring, og jeg føler de presser mig for at få mig til at give op og sige ja fordi jeg ikke orker andet længere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med forsikringen
  • Michael O
    Michael O Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #1   28. jun 2019 Det slå mig lige, at det nok ikke er helt klart fra ovenstående: Grunden til at jeg skal betale for en ny skærm er at værkstedet ikke kan/vil sætte den gamle rustne skærm på igen (det vil gå i stykker med det samme).

  • #2   28. jun 2019 ang det skærm kan du ikke finde et i samme farve ved en hugger til små penge. men ang det med at total skade din bil vis du mener den er ca 10.000 kr vær og den er skadet for 7000 kr. så lægger den også lige på grænsen til at den både kan laves og skrottes. for mener kun de laver biler der er skadet op til Max 65/70% vis jeg husker rigtig. så den lægger lige der hvor det kunne gå begge veje.

  • Michael O
    Michael O Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #3   28. jun 2019 #2 tak for svaret, men når bilen har en værdi på under 25.000 er grænsen 100% af reparationsværdien.

    Problemstillingen ligger nok i at: Bilen er som sådan 5.000,- værd, men det koster mindst 12.000,- at købe noget tilsvarende. Forskellen er bl.a. på grund af den megen rust bilen har (jeg kan ikke finde en "tilsvarende" med rust), og også på grund af at købs- og salgspriser selvfølgelig er forskellige.

    Jeg må indrømme at jeg er på grænsen til at give op, og erklære GF som "vindere" af udmattelseskrigen.


  • #4   28. jun 2019 hvad er det for en skærm ? og farve ?

  • Michael O
    Michael O Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #5   28. jun 2019 Den er grå, men lad mig lige slå fast: Den kommer ikke til at blive repareret, det hele handler om hvilket beløb GF skal betale til os. Vi kunne ikke være uden bil i de 4 uger det (foreløbig) har taget, så vi har anskaffet os en anden bil. Derfor er jeg kun interesseret i kontantbeløbet. GF vil gerne betale omkostninger for reparation, men som sagt kun den del som ikke omhandler skærmen (7.000,-).

  • #6   28. jun 2019 I forsikringsøje med er bilens værdi det som skal til for at fremskaffe en rimeligvis magen til.
    Så koster de ca 12 på Bilbasen så der det den vej du skal gå.
    Personligt kan jeg ikke se at det er dit problem at noget er svært at reparere. Deres kunde har forvoldt skaden og dubskal holdes skadesløs. Dvs ikke pålignes udgifter. Jeg er ikke 100% på hvad der efterhånden står i forsikringsaftaler, me det er det som var normalt engang.
    Måske er der en mekaniker eller to som kan give os en vinkel her ?


  • #7   28. jun 2019 jamen kan du så ikke bare modtage de penge. og så få et par 2000 i skrot så er du jo oppe på 9000 kr. nu når du ikke vil have bilen længer. og de skal jo kun betale hvad skaden koster og mere får du ikke fra dem af end hvad det koster at lave den.

  • Michael O
    Michael O Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #8   28. jun 2019 #6 Tak, det er god info. Det ser desværre ud til at værkstedet er enig med GF.

    #7. Nej, GF beholder bilen så. Der er også det i det at de ikke vil betale før jeg fraskriver mig klageret (de siger det er normal praksis). Det betyder at jeg gerne vil være helt sikker før jeg siker ja.


  • Michael O
    Michael O Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #9   28. jun 2019 Nå, jeg snakkede lige med GF som nu siger jeg skal acceptere tilbuddet eller stævne dem. De vil ikke rykke sig overhovedet, og de mener helt klart at

    1: At de ikke kan komme til at reparere er mit problem, ikke deres

    og

    2: Hvis de sætter en ny skærm op bliver bilens værdi forøget, derfor "må de ikke". Der er bare det ved det at Forsikringsoplysningen har fortalt mig det ikke er rigtigt da der er masser af rust andre steder. Bilen har samme værdi uanset om den har rust på 3 eller 4 skærme.

    Men jeg er nok nødt til at acceptere... jeg har ikke ligefrem råd og energi til at stævne.


  • #10   28. jun 2019 Ring til dem og sig at de må give dig det en tilsvarende koster, og hvis de siger en tilsvarende koster 7000 eller deromkring, beder du om at blive henvist til en som er til salg nu, ikke en som er blevet solgt... bare pres på, held og lykke, og i værste tilfælde må du finde den skærm hos en ophugger få lavet bilen og få den solgt.. men det kan vel stadig ikke være dit problem at de ikke har kompetencer til at demontere en plade del, uden den går i stykker, så er den ihvertfald så rusten at den nok ikke ville gå igennem syn??

  • #11   28. jun 2019 De må da gerne selv bruge brugte dele i stedet for nye så vidt jeg ved.

  • #12   28. jun 2019 For det første må de gerne lave bilen med brugte dele.
    For det andet hedder det sig, at du ikke må være dårligere stillet end før skaden opstod.
    Har du haft overtaksator på?
    Desuden kan bilen da aldrig være 5000kr værd men en tilsvarende koster 12.000kr
    Det giver ingen mening. Hvis den er 5000kr værd koster en tilsvarende 5000kr


  • Michael O
    Michael O Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #14   28. jun 2019 Jeg ved ikke hvad en 'overtaksator' er, men det har været inde over GF's klageafdeling og deres cheftaksator.

    De har som sagt i dag meldt ud at jeg kan tage pengene eller stævne dem, og da jeg ikke har energi eller penge til det sidste har jeg sagt jeg tager pengene.

    Det føles som om jeg er blevet snydt, det er sikkert.


  • #15   29. jun 2019 Det er den evige diskussion, som også eksisterede i min læretid tilbage i 1978: Hvis f.eks. en forskærm bliver så skadet, at det kræver en udskiftning, men inderskærmen er tæret væk i svejsekanten. Hvem skal så dække udbedrelsen af denne tæring? Det skal ejeren.
    Det var helt normal praksis. Eller også aftalte taksator og ejer, at forsikringen dækkede skærm og rust, men at ejeren så selv betalte lakering.
    I dag er bilerne heldigvis ikke så pilrådne som dengang, eftersom vi har fået indført tvungne syn, og vedligeholdelsen er blevet generelt bedre.
    I fordums dage kørte der vrag rundt, der var så tærede, at selv den mindste ulykke ville have fået fatale konsekvenser. Jeg har set et og andet igennem tiden. Bl.a. en forskærm der var muret op i beton. Den vejede vel + 30 kg og det samme i den modsatte side.
    Jo jo, der var skam ligevægt. Sådan cirka. Og "fint" malede (med pensel) så det var skam en fin bil at se på. smiley


Kommentér på:
Problemer med forsikringen

Annonce