Nyt job- via vennekredsen {{forumTopicSubject}}
Jeg står i den situation, eller har nok selv sat mig i en situation, hvor jeg er en af de første til at modtage en fyreseddel hvis der skulle opstå en sparerunde.
Sagen er den at min leder og jeg havde en kontrovers/uoverenssstemmelse.
Og nu hvor jeg har ferie, sidder jeg og tænker lidt at efter 13 år, er det måske på tide jeg kridter skoene og skifter boldbane.
Jeg har dog ikke rigtig noget drømmestudie. Der er naturligvis ting jeg ikke har interesse i, men når der er noget man lige falder over så er min holdning til jobbet ret neutral.
Jeg er uddannet indenfor lager. Hvor jeg er, er den løn dog ikke noget at råbe hurra for, da jeg samtidig er "opgraderet" til også at sælge, men det praktisk talt ikke noget økonomis- til gengæld mere arbejde.
Jeg har fundet et job som lagermedarbejder, jeg er kvalificeret til mht uddannelse, her er lønnen nok ligeledes ok, men fremtidsmulighederne er nok ikke så voksende med nutidens teknologi.
Jeg har flere gange haft samtalen med min bedste ven om at det måske er på tide at skifte, men at jeg ikke aner til hvad.
Igår sagde han så at de mangler smedelærlinge hos ham, og at de meget gerne måtte hjælpe med at søge. Jeg ved ikke om det var et direkte hint. Umiddelbart heller ikke et drømmestudie, men det kunne da sikkert være spændende nok.
Jeg ved at lønnen som smed er ganske fin, og at de i det firma har rigeligt at lave.
Jeg er dog lidt på bar fod omkring 2 ting.
Jeg er ikke uddannet. Dvs jeg skal igennem 4 år på voksenlærling løn. Det harmonere desværre ikke med at jeg for 2 år siden købte hus. Der er nok tillæg osv, så lønnen er nok ikke helt så lav, men nok ikke tilsvarende min nuværende
Den største hurtel er dog at det er min bedste ven. Vi har spejder som fælles interesse, og arbejder supergodt sammen. Han er "My brother from another mother"
Er der nogen af jer der har skiftet fag, og blevet glade for det? Hvordan fungere det økonomisk?
Vigtigst af alt, har i arbejdet sammen med jeres bedste ven, og hvordan er det?
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 401 Svar: 4.990
Pointen er, at nogen gange skal man nok bare prøve og kaste sig ud i ting man aldrig havde forstillet sig, jeg synes personligt det er fedt at komme tidligt hjem før alle andre hver dag
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.552
Din situation kræver dog, at du har en backup plan grundet huset. Kig det økonomiske igennem; hvad er den mindste løn du skal have, for at blive i huset? Er det nemt at finde et job indenfor den lønramme hurtigt, hvis alt andet fejler?
Ellers, spring ud i det...
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 207
okt 2005
Følger: 113 Følgere: 114 Biler: 5 Emner: 90 Svar: 691
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Fedt at læse jeg svar
Jeg er personligt nok en type der er meget rutine præget. Jeg har som sådan aldrig været andre steder siden de unge dage som avisbud, så der er naturligvis også en tryghed i at blive hængende- Men med tiden ikke for enhver pris.
Min leder tog det som sagt ikke pænt,
Fedt, du også fandt noget du ikke lige forventede. Mit job, kom i sin tid også ind fra sidelinjen, da jeg overtog det fra en bekendt. Hørte han ville noget andet, og tænkte det vil jeg godt prøve. Jeg kan følge dig i det med at komme tidligt hjem. Men selv de dage jeg møder tidligt tænker jeg at jeg er glad for ikke at være oppe så tidligt som dig. Jobbet som skraldemand, synes jeg bestemt ikke lyder helt uinteressant, og heller ikke når det giver en fornuftigt løn, men tidspunktet man normalt står op, passer nok ikke helt ind i min søvn cyklus.
#2 Nej, min uddannelse er ikke rigtig videregående, den kan da godt bygges lidt på, men så ryger det praktiske nok. Lige pt er jeg glad for at jobbet jeg har ikke kræver daglige løft af 30 kilo tunge kasser, men jeg tror heller ikke jeg "disponent kanditat" til at sidde og lave fragt aftaler, indkøbsaftaler mv. Jeg kan godt lide at have noget andet end blot en mus og tastatur mellem hænderne. Angående smedefirmaet, er det ikke så stort, men beskæftiger sig med store projekter, så der er som sådan ikke rigtig "andre afdelinger" Vi vil komme til at hænge på hinanden, medmindre jeg kan finde et sted at afslutte en evt uddannelse.
Sejt du begiver dig ud i noget forskelligt. Jeg er nok ikke helt samme støbning som dig, da jeg egentlig godt kan lide at blive hvor jeg er, hvis jeg har det godt og trives. Og trods den ringe løn, trivedes jeg sådan set okay med det. Det er rigtigt som du siger, det kræver en backup plan, og den skal jeg nok lige have på plads inden jeg kaster mig ud i et eller andet. Uden en egentlig fyring, eller en samlever er jeg ikke så godt stillet hvis jeg ikke rigtigt finder noget. Jeg kan naturligvis sælge bilen, men den er ikke meget værd, så den kan kun kun løse udgifter et par måneder.
Det har jeg lidt en oplevelse af jeg vidst gjorde, og jeg fik næsten dårlig samvittighed. Han var ret klar i mæglet om at så måtte jeg jo ned på lageret igen. Det er det jeg som sådan er lønnet som, så det kan jeg da godt affinde mig med. Så må han jo finde en ny til butikken som vil gå for 6000 mindre. Det bliver nok ikke nemt. Selvom det for mig efterhånden "bare er et arbejde" så går jeg stadig op i at gøre det bedst muligt.
Jeg håber lidt på at blive kaldt ind til en samtale, så vi lige kan få kridtet banen op. Inflationen stiger, modsat min løn der har ligget fast i 1½ år nu.
#5 Nej desværre, de har kun faglærter og lærlinge. De laver primært store anlæg til millioner, der skal til den anden side af jorden. Det skal bare spille.
mar 2005
Følger: 39 Følgere: 56 Emner: 48 Svar: 1.650
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
Det kræver dog at du har en studentereksamen eller et relevant svendebrev (smed, mekaniker, elektriker, industritekniker osv.).
aug 2006
Jeg jeg læste det godt. Men tror du ikke det er svært at komme ind på, når det nu boomer efter det har været i medierne?
Hvis jeg skal være helt ærlig, så er alt der hedder skolebænk, med svendeprøver, osv ikke noget for mig, men det er dog nødvendigt, uanset om jeg vælger at komme igang med en anden uddannelse
Lige maskinmester er jeg ikke kvalificeret til. Jeg er kun lagermand, uden nogle fag med niveau over C eller D
aug 2006
Fantastisk svar! Jeg er glad for at du nævner det, for det er naturligvis helt rigtigt. Man bruger meget at sit liv på at arbejde, så man skal også kunne lide det. Der skal lønnen ikke være altafgørende, men den er alligevel lidt afgørende.
Hvor jeg er, trives jeg ok, og jeg kunne egentlig godt lide det, men jeg føler mig bare alt for lavt lønnet.
Jeg ved hvor mange mennesker vi er, og vores regnskab er tilgængeligt på cvr registeret. Det tager ikke mig lang tid at dividere de tal og komme frem til en gennemsnitsløn. Jeg er en rimelig gennemsnitlig medarbejder, med 13 år i virksomheden. Men til 6000 under gennemsnittet. så kan man nu godt føle sig lidt udnyttet. Med den viden synes jeg ikke rigtigt jeg trives.
Jeg kan vitterligt ikke komme på noget hvor jeg tænker "det er drømmejobbet" Alt er enten " Det kunne jeg da sikkert godt lave" "Det er ikke noget for mig" eller "det kan jeg ikke kvalificere mig til, eller gennemføre"
Samtidig skal jeg huske på, jeg står økonomisk i en situation hvor jeg har brug for en minimums udbetaling på 13-15.000 for at kunne blive boende i huset.
Nyt job- via vennekredsen