{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.806 visninger | Oprettet:

mekaniker uddannelse {{forumTopicSubject}}

jeg står lidt i et dilemma da jeg ikke er helt sikker på om jeg skal være automekaniker eller tømrer. jeg har altid været glad for biler og har altid ville være mekaniker men nu bliver jeg lidt i tvivl for det lyder rigtig meget som at man lave det samme dag ud og dag ind. jeg skal nemlig starte på gf 2 efter jul og har allerede valgt mekaniker men er sgu ikke helt sikker nu da jeg gerne vil kunne lave mine egne biler men jeg gider bare heller ikke at lave det samme rutine arbejde hver dag så i må gerne fortælle hvordan i oplever det er at være mekaniker.

på forhånd tak =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mekaniker uddannelse
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #1   10. dec 2020 Alle jobs er det meget ens arbejde, hvis du vælger at blive mekaniker, så find et mindre værksted, hvor de har forskellige mærker, for ellers ser du samme opgave og samme model hver dag, og det bliver trist i længden..
    Jeg var fx i prøve ved toyota i 3mdr, og det var meget det samme dag ud og dag ind.
    Dog var de faste glade for det, da de altid vidste præcist hvordan det skulle gøres, og der sjældent kom noget overraskende ind.
    Jeg havde været på et mindre værksted i lang tid inden, og der kom overraskelserne jo, og det var alt fra kia rio til bentley som var forbi..

    Men hvis du tager uddannelse for at kunne arbejde på din egen bil, så find en anden uddannelse..
    Hvis du er nogenlunde klar i hovedet og uddanner dig som træmand, så vil du sagtens kunne lave din egen bil alligevel, det vil tage lidt længere tid ja, men det vil på en måde også være sjovere.
    Når man først har været igang i en hel uge med lorte opgaver på andres biler, så er det ikke altid at de normale opgaver på ens egen bil har første priotet smiley


  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #2   10. dec 2020 Håndværkerfaget, uanset hvad du vælger bliver vel rutine efter et stykke tid, og rutinerede folk - det er det firmaerne søger !

    Autobranchen er for mig at se i en spændende udvikling, og i fremtiden bliver det jo nok begrænset hvor mange biler der skal have skiftet køler, udstødning og kobling, da det lige nu ser ud som om fremtiden er mere eller mindre elektrisk .

    De snart 40 år jeg har været i autobranchen, har da budt på en hel del udvikling : Der var stort set ingen biler der havde ABS, Airbags, ESP, servostyring eller aircondition, og det hav af sensorer der sidder på en moderne bil .

    Har en planke ikke set ud ud som den gør i 10,000 år - hvor meget udvikling har der været der, bortset fra at værktøjet er blevet udviklet lidt smiley .

    Der er også en glæde i at være god , rutineret og nørdet , men det vil du opdage når du bliver lidt ældre .

    Hver gang du keder dig i dit job, så tænk på kassedamen i Føtex - hendes job er dæleme ensformigt, og hun har noget vanskligere ved at tjene en masse sorte penge smiley


  • #3   10. dec 2020 Har tit tænkt tanken at med det lorte vejr der er i Danmark, må det være ret træls at være tømrer. Det er trods alt altid godt vejr på værkstedet smiley (er selv mekanikker)

  • #4   10. dec 2020 Jeg blev smed da jeg overvejede at blive mekaniker. Super fag, overvejer at tage en tømmer hvis jeg skulle miste jobbet.
    Vejret kan være en udfordring men modsat så vender man sig til vejret og bliver langt mindre kuldeskær. Du bliver den der trælse type der gå i shorts og t-shirt året rundt


  • #5   10. dec 2020 Du skal kun vælge mekanikerfaget hvis du elsker at skrue! Og absolut ikke pga lønen. Jeg arbejder selv hos Toyota. Og ja det er mange ensartet opgaver men ja der kommer også andre ting ind. Vi skifter selvfølgelig også koblinger, turbo, dyser, partikelfilter osv osv men der er langt i mellem.
    Men i MIN VERDEN der hænger arbejdet ikke sammen med lønen og syntes generelt mekanikerfaget er lavt lønet. Hvor at tømrer, murer, elektriker faget generelt er noget højere. Du kan selvfølgelig også bruge mekanikeruddannelsen til noget videruddannelse inde for faget som fx maskinmester eller lign.

    Mvh


  • #6   10. dec 2020 du skal vælge noget du ved du gider arbejde med.

    jeg blev udlært smed i 2000.
    har arbejdet mange steder som smed
    men har prøvet mange forskellige typer job.
    blev udlært mekaniker i 2017, fordi jeg ville læse videre til autoteknolog.
    men det magtede jeg ikke så fandt job som mekaniker, og har stadig lysten til at tage på arbejde hverdag.

    jeg arbejde i en lille virksomhed, hvor det kun er chefen og mig.
    og vi laver alle bilmærker.

    men det er jo vidt forskellige hvad vi som mennesker syntes er et
    fedt/godt arbejde


  • #7   11. dec 2020 Mit råd er arbejd aldrig med din hobby

    Det er ikke ret mange år man gider at skrue i biler 8 timer om dagen for så at gå hjem og skrue i ens egne biler.


  • #8   11. dec 2020 er selv uddannet mekaniker, men har ikke arbejdet i faget siden jeg blev udlært.
    og sjovt nok skruer jeg ikke meget i mine egne biler, jeg gider det bare ikke.
    men derimod elsker jeg at arbejde med træ og har faktisk fortrudt jeg ikke blev tømmer istedet for.
    jeg kender ret mange mekanikere og tømmere og det er lidt sjovt, for tømrerne gider bare ikke rode med træ når de har fri og flere af de mekanikere jeg kender er så træt af at skrue i biler at deres egne biler ikke altid er i den bedste stand og fejler de noget får de andre til at rep dem


  • #9   11. dec 2020 Hvis det er mekaniker du skal være så vælg et uautoriseret værksted, som Eks automester din bilpartner og lign. Der kommer du til at lave lidt ældre biler der rent faktisk fejler noget og dermed får en svingende arbejdes dag.
    Dog er mekaniker faget ikke let i dag. Du skal virkelig være hård til el, edb og sprog, da meget fejl søgning forgår via pc og søgning efter gode råd på div udlandske sider. Man skal også kunne læse elskema.
    Og man skal brænde for at skrue og tænke på hvordan man bruger sin tid mest effektivt da hvert spildt minut er en udgift for mester og kunde.


  • #10   11. dec 2020 Helt enig i #7

    Når man gør sin hobby til sit job, mister man ofte sin hobby.

    Men det kan sagtens være ok, jeg har selv gjort det, og det er fint nok at jeg kan lege på jobbet, og ikke føler behov for det når jeg har fri smiley


  • #11   11. dec 2020 jeg arbejde som mekaniker
    og vil heller skrue i min egen bil i fritiden end i andres biler.

    skal jeg lave andres biler, gør jeg det helst i arbejdstiden.

    da jeg har for lidt fritid til alle andres biler


  • #12   13. dec 2020 Bliv entreprenør mekaniker istedet, problem løst!

  • #13   26. dec 2020 Jeg er nu ikke enig i dem som siger at Mekaniker er dårligere lønnet end fx murer eller tømrer.

    Ikke at jeg selv er nogen af delene, men min far er mekaniker, og der har han været helt siden "dreng", tror ikke engang man skulle i teknisk skole først dengang. altså efter 7. klasse.

    Men det har han så været lige siden, kun to forskellige steder. Nu er han så blevet pensionist.

    Alligevel har han råd til at eje 3 huse (det ene hans eget i 2. række til vandet som er arkitekttegnet og relativt nybygget (altså nybygget da de flyttede ind), og en fed båd nede i havnen.

    Også selvom hans indkomst nu kun er i form af pension, eller hvad det nu hedder gamle mennesker får, han bliver 70 år næste forår.

    Og det er egenligt kun i 70´erne og til dels i 80erne han lavede biler sort derhjemme i garagen udover sit alm job.

    Da vi først rundede 90´erne, så havde han allerede råd til at sige "NEJ til gamle biler", laver kun for absolut næreste venner og familie.

    Omvendt kender jeg en smed på NKT, som arbejder både nat og dag (3-holdskift), men samtidig kæmper med biler i stort set hele sin fritid for at få det hele til at hænge sammen økonomisk.


  • #14   26. dec 2020 Martin N: Hvis du tager din fars gennemsnitsløn før skat og før de årtier af sort arbejde, vil jeg væde på at din smede bekendt på NKT tjener mere pr md end din far gjorde.
    Du er nød til at se på md løn før skat/ulovligt arbejde og ikke hvad de har råd til da det handler mere om fornuft end indkomst!
    Jeg er selv udd automekanikker.


  • #15   26. dec 2020 Nej jeg kan jo dybest set ikke vide det, da jeg hverken har set deres lønsedler, eller kender deres daglige forbrugsmønster.

    Det er ren og skær ud fra hvad man kan se umiddelbart. Altså hvilken type hus de bor i, hvilken biltype de kører i osv.

    Og der tyder intet altså på at Mekanikeren har mindre, end NKT-manden som egenligt blot "passer maskiner", men alligevel bør få en højere løn pga det er 3-holds-skift + det han nu kan magte sort med alverdens folks gamle biler ved siden af.


  • #16   26. dec 2020 Man kan ikke vurdere folks indkomst på hvordan de bor og hvad de køber. Jeg kender folk der bor i en lille lejlighed, og kører i gamle biler, selvom deres løn er over 1 mio kr. om året. Jeg kender også folk med almindelige lønninger som ejer flere ejendomme. Hvordan man bruger de penge man tjener er forskelligt.

Kommentér på:
mekaniker uddannelse

Annonce