Kørselsgodtgørelse. {{forumTopicSubject}}
Er blevet ansat i et firma hvor jeg bruger egen bil til at komme ud på arbejspladsenb som ligger længere væk end firmaet.
Fra min adresse og ud til firmaet er der 15 km - Og det er jeg godt klar over jeg bare skal skrive på min selvangivelse - Men jeg kører 15 km yderlige væk og møder på en plads (Tømrer)
De siger jeg får kørselsgodtgørelse 3,67kroner pr km - Dog tager de 10 km af hver vej jeg kører.
Dvs at at de tager 20 km ud af de 30 km jeg kører i firmaets interesse - Men kan de gøre de - Så får jeg kun 36,7 kroner for at kører 30 km - Det hænger jo ikke rigtig sammem nemlig.
Har kigget i overenskomsten og der står
"Virksomheden betaler kørepenge og køretid for korteste afstand mellem medarbejderens bopæl eller virksomhedens værksted til arbejdspladsen, idet afstanden reduceres med 10 km.
Når medarbejderen benytter eget køretøj i virksomhedens tjeneste, oppebærer medarbejderne godtgørelse pr. kørt km., der følger den til enhver tid gældende sats efter statens takster for benyttelse af eget befordringsmiddel, under 20.000 km. pr. år, p.t. 3,67 kr."
Men der hvor der står "idet afstanden reduceres med 10 km" - Der er jeg måske dum, men det kan jeg sgu ikke lige helt forstå - En venlig sjæl der kan fortælle mig om firmaet er helt galt på den og jeg har ret i de ikke må tage 10 km af pr vej - Eller omvendt?
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 96 Svar: 309
Jeg kan jo også være fuldstændig regelrytter og så møde på firmaet kl 7, og så derfra køre ud på arbejdspladsen derfra...
sep 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 82 Svar: 584
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.524
Husk på at dit mødested ikke behøver være i firmaet
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 23 Svar: 304
Men fra firmaet og ud på pladsen, det er i firmaets interresse, og der skal du have kørepenge.
Det anden er kørselsfradrag og skal skrives på din selvangivelse.
om de må trække noget fra, ja det ved jeg så ikke. Men på dit kørselsfradrag, der trækkker skat også nogle km fra inden det tæller.
nov 2010
Resten af vejen til arbejde må jo betragtes som den korteste vej og det er kun disse som jeg er interesseret i at få kørepenge for af firmaet - Det må jo være i deres interesse at jeg møder på pladsen kl 7´.
Og der syntes jeg ikk det er fair de trækker 10 km af pr vej - Det kan jeg ikke få til at hænge sammen ihvertfald - og det er ligefør det er en udgift for mig at møde derude.
Og som jeg tolker det med de 10 km som står i overenskomsten det er at de burde skulle tage den korteste vej og give mig 3,67 x antal km kørt der - Hvilket vil sige fra firmaadresse til arbejdsplads og ikke bopæl til arbejdsplads
- Det giver ihvertfald mere mening i mit hovede.
nov 2010
nov 2010
nov 2010
aug 2009
Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.252
Så har du de km de er i deres ret til at betale for.
De beder dig heller ikke gøre noget uden du får noget for det... før det gør du!
At tiden så er 5 kvarter er en anden side af sagen for det bruger du jo ikke på den afstand.
Rasmus har fuldstændig ret
nov 2010
Hvis de trak 10 km af de 29 km er jeg fint tilfreds med at få betaling for de sidste 19 km - Men der er forskel på 4 og 19 km - Stor forskel.
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 23 Svar: 304
Der står vist i loven at de km der er hvad man kan anse som rimeligt at man skal køre hverdag for at komme på arbejde.
Og hvis du har en kontrakt hvor i der står at du skal møde på forskellige pladser, skal du da være glad for firmaet i det hele taget betaler dig, frem for kun du kan trække det fra i skat. For det kunne de sikkert også bare vælge og gøre....
nov 2010
Men kun det som jeg har ud til firmaets adresse. Og der trækker SKAT jo allerede de første 12 km væk - Det jeg undrer mig over er at firmaet så også trækker 10 km af hvad jeg kører for dem...
Det vil svare til at jeg arbejdede 15 væk på kontor - Der kører jeg så ud og parkere bilen - Lidt senere kommer chefen så og spørger om jeg lige kører hen til et par steder i firmaets interesse i EGEN bil - Jeg kører så 20 km for at gøre mit arbejde... Og det gør jeg HVER dag - Og firmaet trækker så 20 km ud af det , og giver mig INGENTING... I kan kalde mig skør - Men det kan absolut ikke give nogen som helst mening i mit hovede.
nov 2010
Vidste dog ikke at firmaet KAN vælge at betale mig de 3,67 kr/km
I bygningsoverenskomsten står der nemlig
"Når medarbejderen benytter eget køretøj i virksomhedens tjeneste, oppebærer medarbejderne godtgørelse pr. kørt km., der følger den til enhver tid gældende sats efter statens takster for benyttelse af eget befordringsmiddel, under 20.000 km. pr. år, p.t. 3,67 kr."
Som jeg ser det kan de ikke vælge ikke og betale mig - Det er en sats som er sat af staten og noget jeg oppebærer idet jeg bruger egen bil til formålet og de før jeg begyndte med dette sagde at jeg ville få kørselsgodtgørelse for disse km jeg kører.
nov 2010
Rasmus - Jep kald mig endelig dum - Jeg hører skam på hvad i siger - Men hvis det i siger er rigtigt er det fan'me en lam overenskomst.
Sidste uge havde jeg 2 dage hvor jeg var på en anden plads - Den modsatte vej - Der kørte jeg 30 km - Ligesom når jeg kører 30 km den anden vej - Men Denne gang var de 30 km fra min bopæl og til pladsen - Istedet for fra firmaet til pladsen - Men fordi det så ligger den modsatte vej kan de kun trække 10 km af de 30 og give mig 20 x 3,67 - Hvilket er fint...
Men når jeg så kører den anden vej og kører ca samme antal km ender jeg med at få 4 x 3,67... Nytteløst eller ej, så er det ikke særlig godt skruet sammen det system den overnskomst kører efter
nov 2010
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 43 Svar: 811
2: Taksten er også valgfri dog hvis den overstiger den 3,61 er den ikke længere skattefri.
3: Jeg ville sætte alle de kilometer på kørselsfradrag, og så lad det beregne fra bopæl til din reale arbejdssted.
4: Hvis du så oven i det får kørselsfradrag, super for det.
5: Tror sku ikke skat går op i de små beløb.
nov 2010
De penge fra kørselsgodtgørelsen kan alligevel ikke række til en bil som kun kører 10 km/l - Plus værditab og vedligeholdelse...
Kørselsgodtgørelse.