{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.866 visninger | Oprettet:

Michael J
Michael J
Tilmeldt:
5. jul 2017
Emner: 7 Svar: 44

Bedste vedligehold af dieselmotor ved korte ture {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har netop arvet en næsten ny (august 2016) Pegeout 208 diesel, men vil desværre nok ende med at have mange korte ture. Hvordan vedligeholder jeg bedst motoren? Jeg har tegnet serviceaftale med Pegeout (ved intet om biler og er faktisk først igang med kørekort nu), og den har så vidt jeg ved Adblue beholder, men hvad kan jeg gøre mere? Tænker at selv om diesel ikke er det mest optimale, men finder ingen grund til at bytte en arvet bil, da det jo bare vil koste en del.

Gode råd modtages med stor tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedste vedligehold af dieselmotor ved korte ture
  • #1   5. jul 2017 Nedestående var hvad jeg ville gøre.

    Skift olie + filter for hver 8-10Tkm
    Tilsæt 2-5dl mineralsk terpentin i Tanken og fyld den op for hver 2Tkm (svare stort set til de produkter du kan købe som fks. bell add o.l. bare til 1/10 del af prisen)
    Køre en lidt længere tur hvor den får lidt omdrejninger af og til.
    Få EGR slået fra (men dette er ikke lovligt)



  • #2   5. jul 2017 KØR normalt og lad serviceaftalen klare resten, tror ikke der er problemer anden end når du skal af med bilen om 5 år smiley

  • #3   5. jul 2017 hvor lang tid vil du beholde den ? vis det var mig ville jeg få skiftet olie og oliefilter hver 10.000km og så hælde noget diesel additiv i tanken hver 4 tank og køre en lang tur en gang om ugen så ville jeg ikke gøre mere men skal du have den i mange år så få den undervogn behandlet med det samme vis ikke det er gjort

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #4   5. jul 2017 læste igår at for at det kan betale sig med diesel skal man køre mindst 60000 km om året
    hvis det var mig ville jeg sælge bilen privat og finde en anden der køre på benz



  • #5   5. jul 2017 #4
    60.000 km var lige godt voldsomt, hvor læste du det?

    Jeg lavede selv regnestykket på min Clio, der er diesel billigst ved over 17.000 km om året.


  • #6   5. jul 2017 Den skal blæses igennem på motorvej engang imellem så den kan regenerere partikelfilteret. Du risikerer sod i partikelfilter og motoren hvis den ikke bliver blæst igennem. Evt. smid den et gear ned når du alligevel kører på landevej, så den får lidt flere omdrejninger.

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #7   5. jul 2017 Tak for alle rådene. Jeg tror jeg vil finde additiv eller terpentin og så ellers kører nogle længere ture i weekenderne - det bliver også god træning, når jeg nu er ny bilist i forvejen smiley

  • #8   5. jul 2017 Jeg vil gerne lige have opdateret min viden, eller aflivet myten om, at en dieselbil skal "blæses igennem" på motorvej eksempelvis.

    Det jég mener, man skal gøre, for at holde den motoren "renere", er at f.eks. på vej ud af en rundkørsel, i anden gear, så op på 5000 omdrejninger - bare en gang imellem. Så bliver den blæst ud, det kan jeg da se på den sorte sky bag mig, og der er mindre risiko for fartbøder og andre uheld.

    Synsmanden holder jo også stille, og gasser op flere gange på 4-5000 omdrejninger, for at få det sod skudt ud.

    Så til andre kloge hoveder, hvad mener I?

    Motorvej eller "ræs" den ud i f.eks. anden gear, en gang imellem?


  • #11   5. jul 2017 Martin, det er jo det samme, bare motoren kommer op i omdrejninger og bliver blæst igennem.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #13   5. jul 2017 ydermer har jeg talt med en diesel specialist der kom på værkstedet en dag da de havde et problem med noget styring på en diesel hakker han sagde at der ikke rigtig var noget at spare mht diesel vs benz da de store regninger på reps af diesel udlignede forskellen selvfølgelig kan der være undtagelser

  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 731
    #14   5. jul 2017 Husk lige 5k omdrejninger er 80kmt i andet gear, så undgå 50kmt begrænsning.. smiley

  • #15   5. jul 2017 #12 er Ekstrabladet ikke næsten det samme smiley

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #16   5. jul 2017 hehe måske men tror nu der er noget om snakken

  • #17   5. jul 2017 #11
    Ikke nødvendigvis. Nogle tror, at man bare skal køre stærkt, og det kan du jo sagtens, uden at "vride halsen" på den.

    Og plus, så kommer fartbøder nemmere.

    #10
    Måske, men det var sådan min synsmand gjorde sidst, da jeg spurgte hvorfor han gassede op og ned, det var for at rense ud.

    Men vi har jo alle vores ideer om det ene og det andet, og indtil jeg bliver faktuelt modbevist, så "fyrer" jeg den af i anden gear, ud af en rundkørsel i ny og næ.
    Og motoren har da rundet 437.000 km indtil videre.........
    (1.9 TDi 110 hk)


  • #18   5. jul 2017 Martin, jeg har ikke skrevet at den nødvendigvis skal køre stærkt. Jeg har skrevet at den bare skal op i omdrejninger. Som førnævnt kunne det også være at smide den et gear ned på landevejen. Naturligvis skal man overholde hastighedsgrænsen, men det kan man også sagtens ved blot at smide den et gear ned - så får den flere omdrejninger.

    Hvordan du vil gøre det er jo op til sig selv - jeg gør det ved at køre et godt stykke på motorvejen smiley


  • #20   5. jul 2017 Haha Morten smiley

    Du har også en grund til det - og mulighed for det smiley


  • #21   5. jul 2017 Diesel additiv er no go på Peugeot biler med ADD blue

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #22   6. jul 2017 #21 kan du uddybe? Er det ikke to forskellige problemer det afhjælper? Miljø kontra miljø?

  • #23   4. nov 2017 Det står på både Bell ADDs produkter og i bilens instruktionsbogen at man ikke må benytte additiver udover Addblue i tanken der til

  • #24   4. nov 2017 Hvad mener du Kasper? Står der på Bell Adds flasker at det ikke må bruges i bilen?

  • #25   4. nov 2017 Ja det må ikke benyttes i biler med Adblue, har diesel City Toyota'en men da jeg pt kun kører 2-3 km hver gang i min 208 læste jeg på flasken, og det må ikke benyttes

  • #26   4. nov 2017 Forstod det som om de skrev man overhoved ikke måtte bruge det, hehe. For så var det da dumt at sælge det smiley Jeg misforstod dig

  • #27   4. nov 2017 Nåh haha nej, det må ikke benyttes på 208'erne og andre biler med Adblue smiley

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #28   5. nov 2017 Formoder man stadig må bruge V Power Diesel eller D Miles Plus, selvom de vidst skriver noget med additiver med videre i det?

  • #29   5. nov 2017 Ja det er jeg ret overbevist om man godt må, min kører ihvertfald fint på det smiley

Kommentér på:
Bedste vedligehold af dieselmotor ved korte ture

Annonce