{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.567 visninger | Oprettet:

Brint vs. El {{forumTopicSubject}}

Det er ofte jeg kommer til at snakke med folk som mener at brintbiler er fremtiden i forhold til rene elbiler.
Det har altid undret mig lidt da jeg altid har set brintbiler som unødigt komplekse og uøkonomiske, da brint koster mere energi at lave end man får ud af det.

Og nu faldt jeg faktisk over en der har sammenlignet de 2 teknologier, og fint bekræfter min opfattelse af det.

Og til dem der ikke ved det (og der er desværre forbløffende mange) så er en brintbil stadig en Elbil, den har bare et energi anlæg med ombord til at lave strøm.

Hvad er jeres holdning? Er brint stadig en god ide?

Se videoen på linket nedenfor
https://www.youtube.com/watch?v=xU-LDZ0HTGc




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brint vs. El
  • #1   12. feb 2019 Man får et svar totalt afhængigt af hvem man spørger, og specielt når man snakker med forskere.
    Jeg havde et fag som omhandlede clean technologies, hvor vi blandt andet vi havde om elbiler og brintbiler.

    Så mit uddrag fra undervisningen var at brint er smart, for vi kan lave hydrogen med den overskydende elektricitet fra vindmøllerne, hvis vi har en rigtig stormfuld dag, istedet for at give Norge penge for at modtage den. Det tager 5 minutter at tanke og man får 400-500km på en tankning.

    Elbiler, der begynder man at snakke om råvare, da vi på et tidspunkt løber tør for råvare til at producere batterier, hvertfald med den fart udviklingen har lige nu.

    Men igen, afhænger af hvem man lytter til, jeg er hvertfald blevet mere PRO - hydrogen i forhold til starten, da man lige nu ligger meget vægt i hvordan man bedst lager den producerede strøm istedet, da det er problemet som er lige nu.


  • #2   12. feb 2019 Hmm.. Ved ikke hvor troværdig en YouTube video er

  • #4   12. feb 2019 Hybrid kan jeg godt se et marked for. Hvis det kan lade sig gøre at få plads til batteri der kan lades og så brug af hydrogen, når man løber tør. Så kunne man køre væsentligt længere og bruge el-biler til kør selv ferier osv.

  • #5   12. feb 2019 Det blot et spørgsmål om tid, før man har fundet en måde at udnytte brint fuldt ud, uden de store tab og en effektiv måde at udvinde det på, mener bestemt at det har stort potentiale

  • #6   12. feb 2019 Mr.

    Det er jo sådan som du beskriver det en Brintbil allerede fungere


  • #7   12. feb 2019 Mit problem med brint er jo at du er nød til at:
    lave strøm
    for at lave brint
    for at lave det tilbage til strøm
    og det virker mig bare unødvendigt og ineffektivt

    Når vi jo har batterier der kan klare den samme mængde energi som man kan have i en brintbil i dag.

    Og lithium batterier er jo ikke den hellige gral for batterier, der udvikles hele tiden på batterier der er lavet af meget mere almindelige materialer, som kan holde mere energi.
    Og vi vil se kvantespring over en meget overskuelig fremtid inden for batteriteknologi.

    Man kan jo ikke tanke sin brintbil hjemme...
    og rene elbiler har meget mere potentiale i form af hestekræfter, da et batteri kan afgive meget mere strøm på én gang, og tillader biler med utrolige kræfter
    Se Tesla med biler på op mod 1000hk osv.
    hvorimod udvindeingen af energi fra brint tager lidt mere tid og skal ske jævnt, gør at brint biler sjældent har ret mange HK, da systemet simpelthen ikke kan følge med til at levere energien.

    Toyotas kraftigste brint bil præstere kun 153hk.. som jo blegner lidt i forhold til hvad batteri bilerne kan præstere


  • #8   12. feb 2019 Vi må se hvad de udvikler i fremtiden. for de arbejder jo meget i at kunne lave små anlæg der er effektive til at lave brint. og lykkes det for dem så tror jeg også brint biler kommer meget mere ind i billedet.da de kan opsætte dem hvor det skal være,så de ikke skal transportere det rundt. Men nu må vi se hvad der sker i fremtiden.

  • #9   12. feb 2019 Danmark har jo være positiv overfor brint i mange år, ikke mindst takket skiftende regeringers massive investering og markedsføring af brint teknologi, som dog ikke har ført meget med sig, så vidt jeg ved.

    Jeg ser praktisk talt ingen fordele ved brint, ud over hurtig tankning.

    Og selv hvis det skulle være bedre, tror jeg at det måske er for sent. Det meste af bilindustrien har truffet elbilen som valg, og er ved at etablere infrastrukturen. VW er eks. ved at bruge mia. af dollars på at skabe et ladenetværk i USA.



  • #10   12. feb 2019 Men samtidig har Toyota investeret massivt i brint og ikke kun til personbiler, men også i både busser og lastbiler og det tror jeg ikke de bare gør hvis der ikke er noget fremtid i det
    Alle grinte også da de introducerede hybridbilen i 1997, men nu bruger næsten alle mærker det idag!


  • #11   12. feb 2019 Det er mig der ikke har fulgt godt non med så.

    Synes ikke at huske, at man kunne gå en brintbil med flere hundrede heste, som fx tesla, som så kunne gå over til brint, når man fx havde brændt sine 300 opladede km af, og så bare kørte som fx med Toyota 153 hk..


  • #12   12. feb 2019 Jeg synes at brint giver god mening til tunge køretøjer, eks. lastbiler, busser, traktorer etc.

    Men til personbiler foretrækker jeg el.


  • #13   12. feb 2019 Som mange har fat i har brint den fordel at man kan tanke en bil fra tom til fuld rækkevidde på få minutter.
    Det kommer ikke til at ske med elbiler med mindre de har latterlig lav rækkevidde, allerede med de hurtigladere der findes nu er man nødt til at benytte køling i kablerne for at ladekablerne ikke brænder over.

    Derudover er det langt fra alle steder i verden hvor elnettet er udbygget nok til at det kan holde til alle bilejere lader hjemme eller ved stander.
    Da brinten ville blive produceret centralt hvor der er et energi overskud, f.eks. ved atomkraftværk (gerne med thorium energi) eller ved produktionspeak på sol eller vindenergianlæg, kan transporten af energien (brint) til kunden eller distributionspunkter ske via. tog eller lastbil.

    Det er også korrekt at effektiviteten af et brint system er lavere end en ren elbil, hvilket primært er tilfældet da energien først skal konverteres fra el til brint, for bagefter at blive konverteret til el igen, men hvis vi bare kunne få gang i thorium baseret atomkraft vil det være det mindste problem da vi i så fald ville have masser af billig, miljøvenlig og sikker energi til rådighed.

    Problemet med brintbiler lige nu (ud over sparsom brint infrastruktur) er at brændselscellerne er forholdsvis kostbare at fremstille, men det er også en af de parametre der bliver arbejdet seriøst på at gøre noget ved.

    Elbilernes store problem er batterierne.
    Selv om nutidens litiumbatterier er meget bedre end hvad vi havde for bare 10 år siden så vil det altid tage lang tid at lade batterier op.
    Derudover vil et ønske om øget rækkevidde på et køretøj medføre at der til fremstillingen af køretøjet skulle bruges mere råstof for at få større batterier.
    For køretøjer med forbrændingsmotor eller brændselscelle ville det blot kræve en større tank, hvilket er en langt mindre udskrivning og miljøbelastning.

    Mange af dem som i dag ejer en elbil (og specielt Tesla) fortæller højrøstet om at ladeproblematikken og rækkevidden ikke er et problem på elbiler.
    Faktum er at vi ikke får skabt et generelt skift væk fra biler med forbrændingsmotor så længe alternativet har klare ulemper i forhold til hvad vi er vant til (ladetid og rækkevidde), det er vi mennesker simpelthen blevet for magelige til.
    Så når der kommer billigere brintbiler på markedet der kan tilbyde en tanketid på under 5 minutter (5%-100%) og 500-1000km på en tankfuld så skal der nok ske noget, specielt det første punkt kommer elbiler formodentlig aldrig til at opnå.

    Selv om når vi snakker brintbiler nu om dage er det altid implicit en elbil har det ikke altid været tilfældet, BMW producerede i midten af 00'erne en 7 serie med forbrændingsmotor der kunne køre på brint.
    Men en forbrændingsmotor på brint har flere ulemper som gør den til den mindst sandsynlige kandidat til fremtidens bil.


  • #14   12. feb 2019 Jeg synes man glemmer at vores elnet ikke kan håndtere, så mange elbiler på engang, og brint kan man opbevare og f.eks lave om natten.

  • #15   12. feb 2019 Elnettet kan sagtens klare meget mere, og det kan sagtens udvides.

    Det vil i øvrigt også give mere mening at gøre alligevel da brint produktion jo kræver endnu mere strøm en elbiler gør.

    Det vil jo også kræve kæmpe investeringer at bygge brint anlæg over alt? Så hvorfor ikke bare bruge pengene på elnettet?

    og en elbil kan jo også lade om natten smiley


  • #16   12. feb 2019 Og vi skal slet ikke hyle om elnet
    Se de stakkels Amerikanere som har 110v i deres stikkontakter og de kalder 220v for kraft... og de har MANGE flere elbiler end os

    Faktum er at vores el infrastruktur er perfekt til elbiler


  • #17   12. feb 2019 El er en forbrugsvare som alt muligt andet. Stiger efterspørgslen, skal produktionen nok også stige. Ellers må DK jo købe fra nabolandene, man man ikke selv kan finde ud af det smiley

  • #18   12. feb 2019 Vi producere allerede mere end vi kan bruge smiley

    Vores vindmøller alene står for over 50% af vores el, og forsvinder benzin og diesel så har folk mange flere penge de kan bruge på strøm så det markerede kan få et kæmpe løft

    Desuden vil alt jo gå over på el, også opvarmning af huse osv.


  • #19   12. feb 2019 Jeg ville gerne at der kom flere muligheder for at have grønne energikilder som privat, jeg ville gerne have mere end det 6kw sol anlæg jeg har.
    Jeg har så batteripakke på så om sommeren er jeg 99% selvforsynende med energi


  • #20   12. feb 2019 Det er ikke bare sådan at udvidde el-infrastrukturen til at alle kan have en elbil.
    Hvad gør man når alle vil lade sin elbil på samme tid?

    Det vil ikke kræve samme mængde udvidelse af elnettet for at producere brint, da denne produktion vil ske centralt hvor strømmen produceres.

    Elbilsejere som bor i lejlighedskomplekser eller steder uden strøm hvor de parkere om natten vil ikke kunne lade om natten, så vil de være tvunget til at bruge 20-40 minutter om dagen på at lade et andet sted, hvis der da er en ledig ladestander at finde.

    Med brint tager det som nævnt få minutter at tanke, derfor er det lige til højrebenet at kunne gøre det centralt på en tankstation.
    Det er jo kun på grund af elbilernes lange opladningstid at vi er begyndt at se på mulighederne for at tanke hjemme, men det er som nævnt langt fra alle der har den mulighed.
    Brintbiler vil kræve minimal udbygning af lokal energi infrastruktur og en del udbygning af central energi infrastruktur.
    Elbiler vil kræve massiv udbygning af både lokal og i lidt mindre grad central energi infrastruktur.

    Efterspørgslen på brintbiler skal nok komme når først producenterne får hul på bylden, da der er mange fordele for bilejerne.
    Prisen på at fremstille brændselsceller var for få år siden omkring 1000$/kW, nu er den under 100$/kW, når målet på 30$/kW eller under bliver nået skal andre bilproducenter end Toyota, Honda og Hyundai også nok få øjnene op for brint.


  • #21   12. feb 2019 Morten, jeg boede da i lejlighed, endda to forskellige steder, mens jeg havde Tesla'en. Det var ikke noget problem, jeg havde min egen dedikerede lader i garagen.

  • #22   12. feb 2019 Morten

    "20-40 minutter om dagen på at lade et andet sted"
    Så snakker vi jo en person der køre over 500km om dagen, det er jo de færreste der gør det smiley

    Jeg har 10km på arbejde og jeg ville skulle lade en elbil op ca. hver 14dag, mon ikke man overlever smiley

    Jeg tror du glemmer at ligesom at du ikke tømmer tanken på din bil hver gang du køre i den, tømmer du jo heller ikke din elbil, og den skal derfor kun typisk have en lille mængde af gangen hvis man lader den hjemme hver dag



  • #23   12. feb 2019 Jeg tror desværre du spiller på dem forkerte hest, brint er betamaxen af energi til personbiler.

    Men jeg håber da også der kommer skub i det, for alt er da bedre end benzin, diesel og gas.

    Se på Mazda, de vil ingen af delene, de satser 100% på benzin biler...
    hvis det ikke er en dum strategi så jeg ikke hvad er


  • #24   12. feb 2019 Præcis, Carsten.

    Selv på lange ture hvor jeg måtte lade undervejs, brugte jeg sjældent mere end 15 minutter på at lade.

    Det kan ikke betale sig at lade en elbil helt op, medmindre man enten gør det om natten, eller har brug for rækkevidden.

    Min benzinbil kører desværre ikke mere end 250 km på en tank, så skal døje med at tanke hele tiden. Savner bare at kunne sætte stikket i til hverdagskørsel smiley


  • #25   12. feb 2019 250km på en tank! smiley

  • #26   12. feb 2019 Ja, den kan kun tage 60 liter...

  • #27   12. feb 2019 Det er 4 på literen!! er det en kampvogn? smiley

  • #28   12. feb 2019 Jeg kører typisk 4.8-5.2 km/l ved normal kørsel. Kører den ikke helt tør. Forbruget er det samme når fruen kører den, så det er ikke kun min fod der er tung smiley

    Sådan er det at køre Audi smiley


  • #29   12. feb 2019 Shit og jeg hyler når min kommer under 18km/l smiley

  • #30   12. feb 2019 Nu er det jo de færreste som bor i byen som har adgang til en garage eller parkering med ladestander, så det kommer man nok aldrig til at løse, så uanset hvad, så skal man bruge en masse tid på at få den opladt...
    Så kigger man alene på infrastrukturen, så er brint mindst 100 gange billigere at etablere på en nuværende tankstation, end det er at sætte ladestandere op ved samtlige parkeringspladser


  • #31   12. feb 2019 Deniz

    Du skal ikke se problemer, du skal se løsninger smiley

    Se video nedenfor

    https://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls


  • #32   12. feb 2019 Jeg siger blot hvad der er muligt som det er idag, men hvad er dit problem med brint så? kan du ikke se løsninger selv? smiley

  • #33   12. feb 2019 Denniz,

    Se på alle de ladestationer der er rundt omkring. En lader er noget mindre kompliceret end et tankanlæg, hvor du skal have tank, stander etc.


  • #34   12. feb 2019 Jeg har nævnt mine problemer med brint flere gange, men gør det da gerne igen smiley

    For dyr og kompliceret til biler
    De er ikke effektive nok
    Der er INGEN brint infrastruktur og vi har kæmpe el infrastruktur allerede
    og du kan ikke lade din brintbil selv


  • #35   12. feb 2019 Carsten, lige nu har man tankstationer OVERALT og der er allerede installeret brintstationer ved nogle af dem i flere byer i Danmark, så hvad er problemet?

  • #36   12. feb 2019 Deniz

    Der er 11 brint tankstationer i DK?
    Hvor mange stikkontakter tror du der er?


  • #37   12. feb 2019 Du kan sgu da ikke bare have benzin i tanken på tankstationen den ene dag, og så bare skifte over til brint den næste. Det kræver da (mig bekendt) ny tank og stander.

  • #38   12. feb 2019 Der er nok mange, men hvor mange lejligheder i byen har adgang til at kunne oplade sin bil ved en given parkeringsplads hver dag? Ikke mange, med mindre du betaler en formue

  • #39   12. feb 2019 Plus at nu skal man ikke længere opbevare en brændbar væske, nu skal man have en brintbombe gravet ned under stationen hvor en gas bliver opbevaret ved over 800 atmosfæres tryk...
    What could possibly go wrong..


  • #40   12. feb 2019 Carsten, ingen nævner at man kun skal have kun det ene, det kan fungere som en ganske almindelig tankstation, hvor du har benzin, diesel og så brint??

  • #41   12. feb 2019 Du skrev dog at der er tankstationer overalt, min pointe er, at selvom der er det, kræver brint stadig store investeringer.

  • #42   12. feb 2019 Benzin og diesel dør jo på sigt?

    Jeg siger ikke at brint ikke har en plads i alt det her, for det HAR det.
    Det er bare ikke praktisk til almindelige biler.
    Men som Carsten også nævner så er det meget anvendeligt til tungt maskineri hvor det ikke er rentabelt med batterier.
    f,eks. skibsfart, lastbiler, busser, toge osv. smiley


  • #43   12. feb 2019 Jeg kører faktisk med eltog hver dag. Og en stor del af bybusserne kører også på el.

  • #44   12. feb 2019 En spændende en jeg gerne vil se dem løse grønt, er fly smiley

  • #45   12. feb 2019 #28 langtur og med 80 på landevejen klare RS6 10km/l så tror din får pedalen også når det er konen.

  • #46   12. feb 2019 Ja, men hvilken ny teknologi gør ikke det? Det ville være langt mere tilgængeligt for folk, end det er at alle kan lade ved deres parkeringsplads.


  • #47   12. feb 2019 Deniz

    Det skal jo gøres op i penge..
    Hvad er billigst, udbygge noget vi allerede har, eller starte fra bunden af smiley


  • #48   12. feb 2019 Søren, det er jo den nye økomotor der ligger i RS6. Min er den specielle sugemotor, der elsker omdrejninger. Jeg kører også mest bykørsel.

  • #49   12. feb 2019 10km/l er jo stadig katastrofalt dårligt efter nutidens standarder smiley

  • #50   12. feb 2019 Hvordan kan det være mere praktisk at køre ind på en tankstation, end at lade hvor man i forvejen parkerer bilen?

  • #51   12. feb 2019 Vi har da ikke ladestandere på alle p-pladser og brinten er opfundet? Nu handler det blot om at udvikle det endnu mere...

  • #52   12. feb 2019 Deniz

    Du modsiger lidt dig selv.. for hvor skulle det ikke kunne svare sig at opsætte ladestandere hvis det kan svare sig at bygge store komplexe tank stationer?


  • #53   12. feb 2019 Okay det helt indlysende er antal:
    For det første skal man ikke bygge ligeså mange brintstationer som man skal bygge el-standere overalt.
    Tilmed er der mange steder hvor veje skal graves op for at få kabler ned overalt, så blot med en fornuftig og lidt logisk mening, så kan du hurtigt regne ud, at brint installationen vil koste betydeligt mindre end det er at få el standere ved alle p-pladser... hvis du ikke kan se det, så ved jeg ikke hvad jeg skal sige...


  • #54   12. feb 2019 #49 det kan jo diskuteres om 10km/l er katastrofal det er de færreste benzin motor der klare 20km/l og rigtig mange mikro/minibiler køre vel omkring 15-16km/l så syntes da 10km/l ved meget pæn kørsel i en RS6 med 720hk er fint.



  • #55   12. feb 2019 Det kan jeg ikke smiley

    Jeg tror du undervurdere hvor stor en invistering brint er, der er jo en grund til at det ikke er den vej hverken bilindustrien eller køberne går smiley

    De ladestandere der skyder op overalt er jo betalt af de virksomheder som vil udbyde strømmen til deres kunder.
    Ligesom at Tesla har bygget et netværk at ladestandere verden over som ville have været utopi at tro ville ske for bare få år siden


  • #56   12. feb 2019 Søren S

    Så hellere lade være med at bruge benzin og have 700hk alligevel smiley


  • #57   12. feb 2019 Eller bedre endnu, måske knap 2000hk smiley
    Får sådan en RS6 til at ligne en bil ud af The Flintstones smiley


    profilbillede
  • #58   12. feb 2019 #56 det bliver bare ALDRIG det samme, Du får det til at lyde som om det er gratis at køre i el bil.. læste om en der altid lade sin tesla op der hjemme (separat måler) det kostede vist ca det samme som en benzin bil der kørte omkring 15km/l

  • #59   12. feb 2019 Søren A

    Hvor i alverden har du hørt det henne? smiley


  • #60   12. feb 2019 Hvis jeg skulle fylde en 100kw Tesla hjemme hos mig ville det koste 165kr. i strøm smiley

    Men det er ikke nødvendigt, for give man 500-600 i måneden på et lade abonnement kan du lade ALT det du vil smiley

    Såååååå det argument kan du godt glemme smiley


  • #61   12. feb 2019 En af mine bekendte i Danmark har en Tesla. Jeg mener han giver 700 kr. pr. måned i strøm (flat-rate) for at lade sin Tesla hjemme.

    Det kostede mig under 100 kr. at køre over 60.000 km i min Tesla.

    Jeg synes bare der mangler en sjov elbil på markedet. Jeg har store forventninger til Porsche Taycan.


  • #62   12. feb 2019 Ja, men det er typisk offentlige ladestandere som de har fået lov til at installere og nogle private også, men jeg tror du undervurderer hvor besværligt og hvor dyrt det bliver at installere det overalt i større byer.
    Ja, det er da rart at hvis man har adgang til det, så er det jo fint, men der er rigtig mange mennesker der ikke kan få gavn af det, med mindre man skal flytte ud i eget hus osv.


  • #63   12. feb 2019 kan jeg ikke lige huske, men det er reelt også lige meget.. går op i biler - dem med benzin motor, betyder intet om en el bil er skulle være hurtigere.

  • #64   12. feb 2019 Her i Bay Area hvor jeg bor har mange lejligheder adgang til ladere, da det er nemmere for udlejere at leje en lejlighed ud, hvis der er adgang til ladere. Udbud og efterspørgsel igen....

  • #65   12. feb 2019 Søren A

    Så har det jo intet med teknologi og pris at gøre, men 100% holdning smiley
    Og fair nok at du vil brænde alle dine penge af (det er faktisk præcist hvad du gør)
    Det skal stå dig frit smiley


  • #66   12. feb 2019 Ja, det er priserne idag, men priserne kommer til at blive mangedoblet for folk der er tvunget til at bruge abbonnement, når/hvis de fleste bliver afhængig af at kunne oplade deres bil og i takt med diesel og benzin bliver afskaffet, you saw it here first smiley

  • #67   12. feb 2019 Deniz

    hellere det end at give 30kr. for en liter benz smiley

    og noget helt andet er da driftsomkostningerne på en elbil er jo stort set ikke eksisterende, det glæder jeg mig til smiley


  • #68   12. feb 2019 Der kommer et tidspunkt hvor det bliver omvendt, EL bliver mere værdifuldt end benz og diesel smiley

  • #69   12. feb 2019 Nej der kommer et tidspunkt hvor benzin og diesel bliver passé

    Der er allerede konkurrence på elmarkedet, og det forsvinder ikke lige sådan.
    ALLE kan lave el, jeg gør det endda selv, det er ikke som brændstof hvor du har nogle få der sidder og styre pumperne og priserne i hele verden.


  • #70   12. feb 2019 Ja, men fortæl mig lige hvor jeg skal installere et solcelleanlæg i min lejlighed? Nu er det ikke alle der bor i hus vel smiley

  • #71   12. feb 2019 Deniz

    Det er et valg du selv har gjort dig?
    Du kan jo bare købe et hus hvis du vil have den luksus?
    Eller flytte i en lejlighed hvor der er mulighed for at lade en elbil, som Carsten skrev "udbud og efterspørgsel"

    Du kan jo heller ikke bygge en terrasse hvis det passer dig, det er en del af at bo i en lejlighed med de begrænsninger det bringer.

    Der er et stort boligkompleks her i byen, hvor alle tagene på bygningerne er dækket af kæmpe solanlæg, som gør at lejerne får billigere strøm og varme.
    Smart ik?


  • #72   12. feb 2019 #65 precis er det ikke også 100% holdning fra din side? el biler er da ikke en ny opfindelse.
    Din holdning til elbiler er jo at de ikke sviner og åbenbart heller ikke har nogen vedligeholdelse. fakta er dog nok en anden.
    El bilen sviner nok mest under produktion (batteriet) men det bliver nok den næste miljø katastrofe i fremtiden


  • #73   12. feb 2019 Søren A

    aaah hold nu med at kaste om dig med selvopfundet fakta, for lidt siden mente du også at det kostede 5 gange mere at lade en elbil end det reelt koster.
    Så husk lige at tjekke lidt op på det inden du kalder det en miljøkatastrofe smiley

    Jeg kan lide elbilerne fordi de er kommet langt de sidste år, inden Tesla var en elbil ikke et gangbart transportmiddel, men det er de i dag.
    De ER bedre for miljøet og de ER billigere at eje og drive, det er simpel fakta smiley

    Batterier bliver hele tiden udviklet, lithium batterier er bare et skridt på vejen, der kommer bedre og billigere løsninger.
    Desuden kan over 90% af et lithium batteri genanvendes allerede i dag smiley


  • #75   12. feb 2019 Hvad er selv opfunden? at jeg skrev at jeg har læst at elforbruget svarede overens med 15km/l og skrev at det nok bliver den næste miljø katastrofe, det første ved jeg ikke noget om og det sidste er et gæt og sikkert et rimeligt godt gæt

  • #76   12. feb 2019 Freeway

    De glemmer en vigtig ting i den rapport
    Elbilen bliver takseret på dens "brændstof", og det gør brændstof bilen IKKE så det er på ingen måde en fair sammenligning
    Så den giver jeg ikke meget for desværre smiley


  • #77   12. feb 2019 Søren A

    Så du basere din holdning på noget forkert du har læst, og dine egne gætterier...
    Kan du ikke se at det er et lidt vagt grundlag?


  • #78   12. feb 2019 Ja det er jeg da godt klar over, men du får det jo til at lyde som om alle bare kan gå ned og lave el, som du selv skrev " alle kan lave el" nej for nogle er begrænset af forskellige ting.
    Og ja, man vælger selv hvor man vil bo, men jeg bor lige pt. ikke i hus af flere forskellige årsager og jeg flytter da ikke bare lige i hus fordi jeg udelukkende vil producere mit eget EL, det er måske lidt overkill.
    Det jeg prøver at forklare dig: Der er mange der bliver/er begrænset af en elbil, som det ser ud IDAG smiley


  • #79   12. feb 2019 Det er vidst en meget farvet film du har fundet.

    Kan ikke se hvorfor en el motor i brint bil skulle have dårligere virkningsgrad end en almindelig el bil.
    En inverter skulle osse være i en el bil som reguleringen af farten.

    At brint koster og producere, er ikke noget nyt. Men det gode er at man kan lagere det for evigt uden tab.
    Med hensyn til distribution, så det nok same same i forhold til el.
    Det jo forholdvis nemt og lave en ekstra stander på en tank station.

    BMW har jo allerede bevist at man kan konvertere en almindelig forbrændings motor til brint drift, hvilket betyder vi kan omstille vores biler til neutral drift i løbet af kort tid, bare man kan producere brint nok.

    Desværre er er der alt for meget politisk og medie forvaskning af hvad der godt og fornuftigt, der sløret af personlige meninger, personlig vinding og ikke mindst lobbyisme.
    Brint til motor drift, vil være en meget bedre løsning da man er ude over alle problemer med opladnings tid osv osv, samt produktionen af millioner og millioner af ret miljøskadelig batterier.


  • #80   12. feb 2019 Deniz

    jeg sagde ikke at du SKULLE
    Jeg sagde at du KUNNE smiley

    Du har muligheden, du kan ikke flytte i et hus og starte dit eget benzin raffinaderi smiley


  • #81   12. feb 2019 Kig på nikolai motors og norske nel. Jeg tror så meget på brint at jeg er aktionær i nel. Hvis alle biler var el på batteri.. så kan jeg ik se hvor vi skulle få al den strøm fra?

  • #82   12. feb 2019 Kent R

    Der er så meget forkert i det du siger smiley
    en brintbil er ikke særlig effektiv da du har et tab hver gang du konvertere fra brint til strøm og tilbage igen.
    og du skal huske at en Brintbil også skal have batterier

    Vi skal have en kombination af de 2.
    Jeg så gerne at man (som nogen også nævner) have brintanlæg der kan opbevare overskudsstrømmen fra vedvarende energi og så skubbe det ud på nettet når der er behov for det.
    Så det strøm man bruger på sin elbil kommer fra grøn energi.

    Men at have en brint generator ombord i bilen syntes jeg er unødvendigt


  • #83   12. feb 2019 Det er lidt sjovt, for nogle måneder siden skrev jeg at Tesla blev spået til at gå konkurs inden jul, der fik jeg vist også høvl for den mening... men Carsten går ud fra du er klar over hvor tæt de faktisk var på det?
    Du kan lide El bilen og fint nok for mig, fakta er at produktionen af batteriet er problematisk og sviner meget, men for mig er det ikke det grønne der spiller ind Jeg er bilentusiast og for mig har en bil forbrændingsmotor.


  • #84   12. feb 2019 Anden_

    Vi har jo allerede for meget El? smiley
    Vindmøller bliver standset pga. de producere mere end nettet kan aftage? smiley


  • #85   12. feb 2019 Man er allerede igang med hydrogen fyldestationer til busser og lastbiler. Her hjemme kommer der også brintbusser.. det er vedtaget

  • #87   12. feb 2019 anden_

    Nemlig! se det kan jeg forstå.
    Som jeg også nævnte tidligere, tungt maskineri der skal bruge en masse energi er brint perfekt til


  • #88   12. feb 2019 Søren A

    Nemlig!
    Der tog du også fejl smiley

    Men fair nok at du gerne vil beholde benzin bilerne.
    Men lad være med at rakke ned på elbilerne pga. det.

    Du kan lige så godt vende dig til dem, du kommer til at se mange flere af dem smiley


  • #89   12. feb 2019 Kan msn blive ved med at skaffe litium nok til batteriproduk.?

  • #90   12. feb 2019 Der vil altid være tab om det el til batteri eller om det brint.

    Og nej hvis man følger BMWs måde, så skal der ingen batterier til, de konverterede bare en benzin motor til gasdrift.
    Men en sådan løsning er jo ALT for simpel, det meget bedre og komplicere tingene med batterier og brændselscelle osv osv.

    Vi mennesker har en tendens til og lave tingene besværlige når det muligt.

    Og ligesom med batterier og ladere, ville man helt sikker kunne få bedre virkningsgrader på fremstilling af brint, ligesom med batteriernes effektivitet.


  • #91   12. feb 2019 Jeg rakker ikke ned på el bilen (de siger mig intet)
    Men grine af dem der er af den overbevisning at de ikke sviner.



  • #92   12. feb 2019 anden_

    Som også er nævnt flere gange er lithium batterier jo ikke endelige løsning
    Der er andre og bedre teknologier på vej, f.eks zinc og aluminiums batterier


  • #93   12. feb 2019 Søren A

    Der er ingen der siger at de ikke sviner?
    Alt hvad vi gør for at vores liv skal være nemmere sviner.

    En elbil sviner bare MEGET mindre end almindelige biler smiley


  • #94   12. feb 2019 Det er så din overbevisning, jeg deler den bare ikke

  • #95   12. feb 2019 Nej det gør du ikke smiley

    Det er bare en skam at din holdning er baseret på fejlinformation.
    Og så er den jo bare ikke længere smiley


  • #96   12. feb 2019 Jeg satser mine penge på brinten.. med allr de strøm slugende datacentre der skyder op. Så tror jeg ik der blir strøm nok også til at lade alle de biler

  • #97   12. feb 2019 Du sikker på du ikke selv er fejl informere Carsten?

    Der er stadig ingen valide studier der beviser at en el bil sviner mindre.
    Pt er de offecielle tal, at en en el bil skal køre langt over 500.000 km før den er CO2 neutral, og det er ikke med regnet nedbrud af batterier og evt opladning fra fossile brændstoffer brugt til el produktion.

    Så jeg en el bil sviner måske mindre når den kører, men der høre jo en hel del mere med i regnskabet end bare når den kører.


  • #98   12. feb 2019 #95 Det er jo et godt spørgsmål og det er mig eller dig der er fejlinformeret.
    Det vil fremtiden kun vise.


  • #99   12. feb 2019 Elbiler forurener skam også. I mine øjne er den store miljømæssige fordel, at de ikke sviner der hvor de kører, "kun" der hvor de bliver produceret og hvor strømmen bliver produceret.

    Hvad vil man helst - stå bag en brændstofbil og tage en dyb indånding, eller stå bag en elbil og tage en dyb indånding?

    Luftkvaliteten i storbyer vil forbedres dramatisk, uanset om det er brint eller el, bilerne vil køre på.

    Jeg er om nogen petrolhead, men kan sagtens se fordelene ved elbiler som dagligt transportmiddel. Jeg købte netop Tesla'en med det formål at have en pendlerbil, den var ikke købt til sjov. For den var ikke sjov at køre i.


  • #100   12. feb 2019 #99 det er også helt fint, MEN jeg ser problemet i at vi bare eksporter miljø svineriet til de lande der producer, men kan da se fordelen i at det i fremtiden vil bekæmpe Kinas overbefolkning.... vi må jo så bare håbe på det forbliver der.

  • #101   12. feb 2019 Søren A

    Du har taget fejl på stort set alt du har sagt indtil videre, så jeg vil ikke satse penge på dig i hvert fald smiley


  • #102   12. feb 2019 #101 Det er godt du er så oplyst.. eller også er du alt for godtroende.

  • #103   12. feb 2019 Jeg ved i hvert fald at Tesla er ikke gået konkurs, og det koster ikke 700kr. at lade en elbil op og at en elbil er langt mere miljøvenlig end en brændstof bil nogensinde bliver..
    Det skader ikke at grave lidt selv


  • #104   12. feb 2019 Sådan kan du jo ikke sætte det op, hvis en el bil udleder 5 gange mere CO2 end en almindelig bil gør under sin produktion og drift i ti år, så det jo en dårlig bytte handle og lave el biler.
    Men igen folk er alt alt for meget farve medierne og at det smart med elbiler.

    Tager man opladningen af et Tesla model S batteri, der variere i størrelse 75-100kWh vil en opladning koste ca 140-200kr.
    Også kan man kører ca 400-500 km.


  • #105   12. feb 2019 Hvor eksistere den dokumentation på at en elbil forurener 5 gange mere at producere?

    Det har været oppe at vende mange gange, og sidst det blev debunked forurenede det lige så meget at lave et Tesla batteri som det gør at lave 2 døre til en Audi A4.
    Så jeg forstår virkeligt ikke hvor det kommer fra?

    Og i forhold til opladning har man jo et abonnement på en lader hjemme, det er tosset at tage strøm ud af stikkontakten.

    600kr. i måneden så lader du bare alt det du vil
    og de fleste elbiler får du 2 års fri ladning med i købet.
    Jeg har sq ikke set en bil hvor man får gratis tankkort med til 2 år


  • #106   12. feb 2019 Jeg er enig med Kent i, at elbiler sviner mere end de fleste tror. Der skal produceres voldsomt meget strøm, hvis vi alle skal køre el, og medmindre vi får flere vindmøller og solceller op, bliver det ikke bedre på nogen måde. Derudover forurener det også rigtig meget at producere batterier. Efter min mening, så har elbiler kun en fremtid som små køretøjer til bykørsel, men det kommer selvfølgelig an på teknologiudviklingen. Det skal også siges, at jeg er kæmpe petrolhead og, at jeg ikke selv kunne drømme om at køre elbil smiley

  • #107   12. feb 2019 Carsten J:
    Hvis du to steder har boet i lejlighed hvor du havde dedikeret lader i garagen må jeg desværre meddele dig at du tilhører eliten.
    Hovedparten af de danskere der bor i lejlighed og har bil har ikke garage til rådighed men må ofte kæmpe om pladser langs vejen eller på en offentlig parkeringsplads.
    For gennemsnitsdanskeren i lejlighed er det derfor ikke en mulighed at lade når man bor i lejlighed.
    Tesla'en ligger jo også over gennemsnittet når det kommer til rækkevidde, ladehastighed og proprietær ladeinfrastruktur derfor er den også irrelevant at tage med i ligningen når selv den billige model 3 koster mere i anskaffelse end hvad en stor del af danskerne er villige til at betale for en bil.
    Når du så skriver lange ture skriver du ikke noget om hvor lange de er, eller om det er 15 minutter per gang du er inde og lade eller 15 minutter på hele turen.
    Behov variere selfølgelig, men jeg kender ikke nogen (ud over elbilejere) der er villig til at bruge f.eks. 15 minutter en eller flere gange i løbet af en længere køretur på at lade/tanke op.
    Bekvemmelighed er jo en af de vigtigste faktorer for bilejere, ellers havde de jo nok valgt offentlig transport.


  • #108   12. feb 2019 Morten J

    har du set et lejlighedskompleks med benzin tanke ved hver garage? smiley
    Det er jo tilladt at køre ud i byen og "tanke" hvis man ikke har muligheden


  • #109   12. feb 2019 Lauge

    Det eneste jeg høre er "efter min mening" og "Jeg syntes"


    Det er også rigtigt fint, meeeen det skal altså bakkes op af fakta smiley


  • #110   12. feb 2019 Der har været https://ing.dk/artikel/500000-kilometer-foer-elbil-groennere-end-dieselbil-eller-hvad-211474

    https://ing.dk/artikel/svensk-undersoegelse-produktion-elbilers-batterier-udleder-tonsvis-co2-200080

    Der er stadig en hel del spørgsmål om hvornår en el bil er neutral eller bedre.
    Og i min verden er der stadig en kæmpe usikkerhed i forhold til udvindingen af litium, netop fordi det udvindes i tredje verdenslande, ikke kun CO2 men alle andre skadelige stoffer og kemikalier, det jo ikke meget ved at det lavt i CO2 hvis vi så dræber jorden med en anden ny forurening.


    Tja at have lade abb. Du kan jo køre ca 1500 km for de 600kr, jeg ved ikke hvad du normalt kører om måneden, men tænker det de færreste familier der kører så mange km. Men okay omvendt kan man jo osse bare kører, alt over 1500 km er så gratis.


  • #111   12. feb 2019 Jeg bruger ca. 2000 på brændstof i måneden PT. Så det ville være en kæmpe gevinst for mig i hvert fald

    Hvis du begynder at grave i hvor meget en brændstofbil sviner at lave, og hvor meget dens brændstof sviner at lave, og så bliver de tilmed puttet sammen så det hele lige kan svine en gang mere.

    Der er jo Ikke noget nyt at bil forurening i sin nuværende form er meget skadelig for både mennesker og kloden, og elbilen er løsningen


  • #112   12. feb 2019 Carsten T:
    Præcis, hvis man lader hver dag hjemme løber man ikke tør for strøm.
    Men som tidligere nævnt er det også langt fra alle bilejere der har mulighed for at lade hjemme.
    Hvis man ikke har mulighed for at lade hjemme er brint en langt bedre løsning da det er optimeret til centraliseret energidistribution, med kort tanke tid.
    Kørselsbehov er også individuelle, men hvis du kun har 10km på arbejde og ikke bruger bilen til andet samt har mulighed for at lade hjemme er elbilen også ideel for dig, men igen det er langt fra alle der har samme behov og muligheder.
    Jeg bor selv i Nordjylland og har familie i København, en køretur for at besøge dem eller omvendt vil kræve mere end en opfyldning af batterierne på en gennemsnitlig elbil, dvs. ikke en Tesla eller andre af de nyeste biler med lang rækkevidde, men gennemsnittet af de elbiler der allerede findes på vejene.
    Sådan en tur vil kræve meget ladetid, hvilket mange ikke vil være interesseret i, tilsvarende med brintbil vil kunne klares på samme tid som i benzin eller dieselbil.


  • #113   12. feb 2019 Morten,

    Det er på ture på 6-700 km, med 5 personer og fuld bagage. Det krævede 2x 15 minutters opladning. Til gengæld var strømmen gratis, så det opvejer ventetiden.

    Det er mest optimalt at lade en elbil der er næsten afladet.


  • #114   12. feb 2019 Morten hvis du kørte ned på tanken 1 gang i ugen og en gut på tanken siger, hvis du lige sidder i bilen og venter, og læser er blad eller noget i 20min, så fylder jeg tanken gratis for dig.

    Ville du så ikke bare gøre det?
    Jeg har ikke mere travlt end at det kunne jeg godt få tid til at spare de penge


  • #115   12. feb 2019 Hvorfor SKAL det enten være el eller brint, hvorfor ikke begge?

    Vi har jo også både diesel og benzin.

    Det kan godt være det koster noget at etablere, men man skal tænke lidt mere langsigtet. Det har jo heller ikke været gratis at lave almindelige tankstationer, raffinaderier osv.


  • #116   12. feb 2019 Selvom du bruger 2000kr på brændstof, så skal du jo stadig se på hvad du får for de 600kr, må ærligt indrømme men jeg tror sku du en smule blind og naiv.
    Det jo på ingen måde rentabelt og betale 600kr i fast strøm, hvis du kun kører 1000 km om måneden, så kunne du jo uden abb nøjes med 400kr i strøm til opladning.
    Og de eneste der har tjent massere af penge er lade folkene.

    Men en el bil sviner jo osse i sin produktion, og måske endda endnu mere pga den er lavet af mere high tech komponenter.
    Der er masser af udbesvarede spørgsmål i forhold til produktionen af el biler.
    Det jo alt for naiv og direkte dumt og sige, jamen det en el bil, så må den forurene mindre end en benzin eller diesel bil, fordi det er bare noget djævlene har skabt.

    Der er stadig bred enighed om at en el bil ikke er neutral før efter 200.000 km, kontra en fossile brændstof bil.
    Altså gror træerne ikke ind i himlen, og regnskabet ser endnu værre ud hvis noget af strømmen til elbilen leveres af fossile værker, som vi har masser af i dk, og som stadig på vindstille dage levere en stor del af vores el.

    Så at være naiv og blind og sige el bilen er bare løsningen, er lidt skidt.

    Alle idag kunne benzin biler konverteres til og køre på brint, og vi ville have CO2 neutrale biler, som har kostet mindre CO2 udledning og producere end elbiler.


  • #117   12. feb 2019 Michael

    Det har vi også nævnt flere gange smiley
    Min personlige holdning er bare at til personbiler er der for lidt gevinst i brint i forhold til hvor kompleks bilen skal være.
    Men til store køretøjer osv. Syntes jeg det er helt fint


  • #118   12. feb 2019 Carsten T:
    Ja det er tilladt at køre i byen og tanke, men hvis det at tanke er noget der tager 15-20minutter om dagen vil folk vælge en anden løsning, f.eks. brint.
    Med mit nuværende kørselsbehov vil elbilen også være det bedste valg for mit daglige km behov, jeg bruger da også under 3 minutter om ugen på at tanke benzin, hvis jeg havde elbil og ikke havde mulighed for at lade hjemme ville jeg skulle bruge langt mere tid på at lade ude i byen end med en benzin, diesel eller brint bil.
    Det er også vigtigt at huske at det ikke er alle der har det økonomiske råderum til at vælge præcis hvor de vil bo og med hvilke parkerings/ladeforhold, hvis ikke du har forståelse for dette er jeg bange for at du er helt ude af takt med virkeligheden.


  • #119   12. feb 2019 Carsten T:
    Jeg kan sige uden at lyve at hvis jeg fik tilbudt en gratis tank brændstof for bare at sidde og vente i 20 minutter vil jeg sige nej tak.
    Men hvis du har tid nok til overs til at sidde og vente 20 minutter på en "tankning" skal jeg da ikke stå i vejen for dig.


  • #120   12. feb 2019 Casten J:
    Kan du nævne en elbil til en nypris på under 300.000kr som ville kunne klare den beskrevne tur på samme tid?
    Hvis vi snakker om gennemsnitsbilejeren er det ikke relevant hvad en Tesla kan, da den er for dyr til gennemsnitsdanskeren.


  • #121   12. feb 2019 Hehe vildt nok at du ikke er villig til at sidde stille i 20min for 500kr.
    Så hellere sidde hjemme i sofaen 20min mere?
    Så må penge jo ikke være noget problem for dig smiley

    En Hyundai Kona, eller den nye Nissan Leaf smiley

    Men der kommer mange flere i løbet af det næste års tid


  • #122   12. feb 2019 Jeg må sku indrømme jeg skulle fandme heller ikke sidde og klø mig i røven på en tank i 20 min.
    Så hellere betale for installation af en ladestation på bopæl, om ikke andet så må de penge kunne finansieres ind over køb af bilen.


  • #123   12. feb 2019 Kent R
    Det der med at betale for installation af ladestander på bopæl kan også kun lade sig gøre hvis man bor et sted hvor man har egen faste parkeringsplads, hvilket ikke er tilfældet for alle.


  • #124   12. feb 2019 Chevrolet Bolt har samme rækkevidde som min gamle Tesla, og den koster under det halve. Jeg har set lease tilbud helt ned til 650 kr/mdr. Den fås dog ikke i DK, de har den dog i Norge.

  • #125   12. feb 2019 Så vi er faktisk ikke ude i økonomi her overhovedet er det jeg høre?

    Jamen så er huse med egen lader og store Teslaer jo ingen problem smiley


  • #126   12. feb 2019 Carsten T:
    Det er ikke et spørgsmål om man har penge nok, men om man sætter pris på den tid og specielt fritid man har.


  • #127   12. feb 2019 Tja det jo nok en københavner eller en anden større by problem, men så må man jo fravælge en el bil hvis det er udfordringen.

  • #128   12. feb 2019 Hvad koster det at etablere parkeringspladser med personlig ladestander til hver eneste elbilejer i Danmark?
    Hvad koster det at hive alt kobber op i Danmark for at grave nyt og tykkere ned, udskifte alle transformerstationer med mere til nogle der kan håndtere mere effekt?

    På den anden side hvad koster det at placere "brintfabrikker" nær kraftværker, skifte benzintransportlastbilerne ud til nogle der kan fragte brint og installere brinttankanlæg på eksisterende tankstationer?


  • #129   12. feb 2019 Tja det er vel altid grunden til at en el bil fra vælges, den kan bare endnu ikke de ting en fossile bil kan godt nok, rækkevidde og ikke mindst påfyldning af mere energi er bare ikke godt nok endnu.
    Self lyn ladning er kommet, men så skal det osse lige være en mulighed på ruten man kører.


  • #130   12. feb 2019 Kent R
    Præcis det jeg vil frem til, men der er nogle her i tråden der er af den holdning at brint er så dødt som betamax.
    Min pointe er at kombinationen af brint og el biler alt efter behov giver bedst mening hvis vi er blevet enige om at benzin og diesel er yt i fremtiden.


  • #131   12. feb 2019 Selvfølgelig er ønskesenariet at der er plads til begge dele

  • #132   12. feb 2019 Carsten T
    Godt så, der er desværre alt for mange elbilejere og entusiaster der har alt for travlt med at putte alle folks behov i samme kasse og sige at elbilen kan det hele.
    Ja elbilen er blevet meget bedre end da vi havde ellerten, men det er stadig langt fra alle der vil have gavn af en elbil, men i stedet har et behov der langt bedre dækkes af en brintbil.
    Det næste problem er så hvordan får vi udbredt el og brint biler til masserne?
    Der er jo en stor andel danskere der udelukkende køber brugte biler til omkring 50.000kr eller under.
    Hvordan ser elbilernes rækkevidde ud når de er nede på brugt priser hvor alle danske bilejere kan være med?
    Batterier er jo en ekstremt dyr sliddel, som man ikke kan forvente at det giver økonomisk mening at skifte når kapaciteten er så lav at det er ubrugeligt.


  • #133   12. feb 2019 Morten

    Beklager hvis jeg ikke svare på alt hvad du skriver, men du skriver simpelthen for meget smiley

    I forhold til batterier er der jo flere fabrikanter der vil give helt op med 20-30års garanti på batterier inden for en nær fremtid, så der bliver nok ikke det store problem. Og når bilen er gammel er der sikkert kommet nye batteri teknologier der kan puttes i de gamle biler til billige penge


  • #134   13. feb 2019 Jeg så på LinkedIn i dag, at Henrik Fisker postede et billede af sit nye batteri lab, som producerer et Solid State batteri. Hvis han får held med det (eller andre for den sags skyld), kommer det til at betyde en del for både kapacitet og ladetid i elbiler.

  • #135   13. feb 2019 Tja jeg tror stadig ikke f.eks Carsten har forstået hvilken konvertering BMW lavede for at lave en bil der kører på brint.

    De lavede bare en almindelig forbrændingsmotor til og køre på brint gas, fuldstændig som man gjorde i 80eren med flaskegas.

    En sådan konvertering bliver sku ikke mere simpel, og man får stadig samme rest produkt ud, nemlig vand.

    Igen så får sådan noget ikke plads i medierne, fordi det er alt for simpelt og har in wauv faktor.
    Men faktum er at satsede man på at producere brint via af vindmøller/solceller, tja mit bud er at man kunne implementere det over hele EU i løbet af få år.
    Men den løsning er bare alt for nem, og man har investeret massivt i en idiotisk udvikling af batterier, derfor holdes sådan en low tech teknologi nede/skjult.

    For faktum er at dk kunne være meget meget grønnere, men der er politisk modvilje som pga manglende skatte indtægter, hvilket tydeligt ses på f.eks solcellernes netto måler ordning, eller beskatningen af varmegenindvinding.
    Det samme gøre sig gældende for brug af regnvand til tøjvask og toiletskyl, det koster afgifter så det ikke rentabelt.


  • #136   13. feb 2019 Kent R

    Det er jo ikke rentabel at køre en traditionel motor ved at forbrænde brint.
    Det giver så stor ineffektivitet at du ikke ville kunne køre ret langt på den mængde brint som en brint-el bil kan.
    Forbrændings motorene skal væk istedet for at konverteres


  • #137   13. feb 2019 Kent
    Desværre er det ikke helt så simpelt, forbrænding af brint i en konventionel forbrændingsmotor vil også udlede NOx.
    https://www.youtube.com/watch?v=1Ajq46qHp0c
    Den lavere effektivitet er også et problem.
    Som jeg ser det er brintforbrændingsmotor kun interessant som en måde at bevare klassiske, veteran og andre specialbiler ved at konvertere dem til at forbrænde brint.
    Når det gælder produktion af nye køretøjer er brændselscellen det eneste rigtige valg for brintbiler (desværre).


  • #138   13. feb 2019 Et stort problem i hele debatten er at der dukker "reporter" op som kalder elbiler og brintbiler for "dårlige for miljøet" og det bliver nærmest stillet op sådan at en diesel bil er bedre for miljøet.
    Og det er jo total utopi, og de rapporter bliver bevist falske den ene gang efter den anden.

    Men de har dog allerede gjort det de skulle, for folk læser kun overskriften "Elbiler forurener mere end almindelige biler"
    Og det er DET folk hæfter sig ved og husker.
    De læser ikke efterfølgende når den pågældende rapport bliver total jordet og bevist som værende rent påfund

    https://www.greentechmedia.com/articles/read/electric-cars-are-not-bad-for-the-environment#gs.SfawN1Lq


  • #139   13. feb 2019 Carsten J
    Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om fiskers eventyr inden for solid state batterier.
    Men det er klart at solidstate heller ikke kommer til at være svaret på hurtigladning.
    Hvis vi nu siger at hvis man sætter et mål at man vil kunne lade 50kWh på 5 minutter, hvis man når det vil jeg medgive at hurtigladning af elbiler ikke længere er et problem.
    50kWh vil kræve en effekt på 600.000 watt, eller 1.500 ampere ved 400 volt (som er den spænding en tesla batteripakke kører med).
    At overføre så meget elektrisk energi er altså bare ikke noget man gør, og det er ikke kun teknologisk udvikling der skal til for at det kan ske, men man skal nok helt realistisk finde et smuthul i naturlovene.
    Det vil jo også kræves at 600.000 watt inklusiv det tab som måtte følge med transmissionen skal transmitteres fra elværket og til ladestanderen, samtidig med at et ukendt antal af 600.000 andre watt til andre nærliggende ladestandere også transmitteres på samme forsyningsnet.


  • #140   13. feb 2019 aluminium-ion er fremtiden og jeg venter på det i sted for og det mere sikker..
    https://www.youtube.com/watch?v=ZKIcYk7E9lU


  • #141   13. feb 2019 Morten J

    Det er bare en hurtle der skal overkommes
    Havde man sagt for 10 år siden at der kommer ladestandere til biler der kan give 100kw i timen, så ville man blive grinet af.

    Så om 10 år er den grænse flyttet meget længere


  • #142   13. feb 2019 V8

    Der er heldigvis mange forskellige teknologier i pipeline til EV'er så mulighederne er mange smiley


  • #143   13. feb 2019 Carsten T
    Det har du fuldstændig ret i.
    Jeg tror så ikke der er en eneste rapport der viser et 100% sandfærdigt billede af miljøbelastningen af el kontra benzin/diesel.
    De rapporter der er går i hver deres grøft.
    Sandheden tror jeg skal findes et sted midt imellem, hvilket vil sige at jeg ikke tror at elbiler fra vugge til grav er så grønne som mange vil gøre dem til, men dog heller ikke så slemme som andre gør dem til.
    Fordelen ved brændselscelle baserede brintbiler er at man ikke behøves så stort et batteri for at have en acceptabel rækkevidde, og der er vist ikke meget tvivl om at den største miljøpåvirkning fra elbilen er batteriet (så længe elektriciteten produceres med vedvarende energi).


  • #144   13. feb 2019 Så længe man genbruger batterierne så vil der jo komme et tidspunkt hvor der kommer materiale ind igen fra gamle batterier.
    Men det er klart der skal laves nye før der kan komme gamle

    https://cleantechnica.com/2018/06/07/yes-tesla-recycles-all-of-its-spent-batteries-wants-to-do-more-in-the-future/


  • #145   13. feb 2019 Carsten T
    Jeg tjekkede lige min lokale kabelpusher (RS-Online.com).
    Det største kabel jeg lige kunne finde der var 35mm^2 kabel som har en diameter på 12,3mm.
    Ved 400 volt og 1500 amperer vil der i 1 meter kabel blive tabt omkring 2885 watt. (beregnet på https://photovoltaic-software.com/solar-tools/dc-ac-drop-voltage-calculator )

    2885watt er altså ret voldsomt, jeg gætter på kobberet kommer til at koge, så vi skal nok op i en større størrelse.
    Jeg prøver istedet den største ledningsstørrelse der er i beregneren som er 1000mm^2 igen med 400 volt, 1500 amperer og 1 meter længde.
    Her taler vi lige over 100 watt effekt tabt i kablet, stadig meget, men nok ikke uoverkommeligt.
    Det skal dog nævnes at 1000mm^2 enkeltlederkabel har en lederdiameter på over 35mm, og der skal to til så der er plus og minus.
    Det vil sige du skal lade med to 35mm kobberstænger.
    Hvis man så yderligere vil have at ledningerne er lidt fleksible skal vi have multilederkabler, så bliver de blot endnu tykkere.
    Som tidligere nævnt er det ikke videnskaben vi skal flytte men naturlovene hvis vi skal have acceptable hurtigladning af biler.


  • #146   13. feb 2019 Morten

    Igen, er det bare et spørgsmål om udvikling, så finder man et andet materiale til kablerne eller en helt anden måde at lade bilen op end at sætte et kabel til den.

    Det skal nok komme, Tesla er allerede igang med at rulle 250kw superladere ud.
    Så det er jeg ikke så bekymret for smiley


  • #147   13. feb 2019 I kunne jo læse lidt op på hvor effektiv en brændselscelle er, den ligger på 20-70%.
    Oveni i det skal ligges andre elektriske virkningsgrader.
    Hvilket vil sige en traditionel forbrændingsmotor er lige så effektiv.

    Igen så er alle folk forblændet af Åhh puha forbrændingsmotor og diesel skandaler.

    Og NOx udledningen kan jo tages hånd om med katalysator.

    Igen så er el vil diskussionen farvet at tro og personlige meninger, den eneste grund til at man nu satser på el biler, skyldes Tesla og musk.
    Samt en kæmpe røvfuld politisk velvilje, penge og lobbyisme.
    Det samme gør sig gældende for vindmøller, og solceller. Men ingen ser på hvilken udledning af skadelige stoffer der kommer ved fremstillingen af de ting.

    Man var meget bedre tjent med og have brugt alle pengene på udvikling af fusions energi.
    Men det har penge folkene bare ikke kastet sig over,


  • #148   13. feb 2019 Kent

    At brænde noget for at få varme eller fremdrift høre fortiden til.
    Det er en forældet teknologi som skal udfases.

    En almindelig forbrændingsmotor kræver alt for meget vedligehold, mange komplekse dele, olier, service osv.
    Alt det slipper du stort set for i en EV.
    Der er jo også utroligt meget svineri i det, for ikke a tale om spild af penge.


  • #149   13. feb 2019 Carsten T
    Jeg kan ikke forestille mig at du har ret meget forståelse for fysikkens love.
    Man finder ikke bare lige et materiale der er bedre til at lede strøm end kobber, som samtidig er billigt nok til at lave kabler af.
    Den eneste mulighed er at finde et superledende materiale som fungerer ved over rumtemperatur og samtidig er praktisk anvendeligt i kabler.
    En superleder har ingen tab ved elektrisk transmission.
    Så vidt jeg kan se er den nuværende rekord på højeste temperatur et materiale er superledende -70°C, men det er ved 150 gigapascal (eller 1,5 millioner bars tryk).
    Andre superledere skal omkring eller under -100°C før de er superledende, og så lave temperaturer er jo ikke praktisk mulige at opnå i kabler.
    Det er jo ikke fordi der ikke bliver forsket i superledere det første store gennembrud inden for højtemperatur superledere skete i 1986, da man fandt et materiale der var superledende ved kun -135°C.
    Jeg ville ikke satse på at vi ser superledende ladekabler inden for min levetid.


  • #150   13. feb 2019 Morten

    Min forståelse af fysikkens love er da irrelevant?
    De seneste 10-15 år har vi ikke gjort andet end at flytte barrieren for hvad der kunne lade sig gøre for EV'er

    Før Tesla vidste man slet ikke hvordan man skulle få et kraftigt nok batteri i en EV og det blev kaldt urentabel og umuligt.

    Nu køre de over alt på vejene selvom mange sagde at det var fysisk umuligt.

    Så var det opladning der stod for skud, det var fysisk umuligt at oplade sådan et batteri på mindre end 10-12 timer og det var fysisk umuligt at kunne gøre det bedre.

    Nu er der ladestandere over alt der kan levere 100kw og op af, det mente man også var fysisk umuligt.

    Så er litium batterier problemet
    Nu kommer der nye og bedre teknologier.

    Der er en Israelsk pige der som et skole projekt har udviklet et batteri til mobil telefoner der kan oplades på få sekunder

    Det skal nok blive løst

    Det er sådan man kommer frem af!
    Adapt and overcome


  • Jesper M
    Jesper M Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 27 Emner: 17 Svar: 60
    #151   13. feb 2019 700-800 bar i tanken med hammer eksplosivt gas. Giver svaret ikke sig selv? Små brint-bomber (bogstavligtalt) der bare køre rundt på vejen og venter på at køre galt. boom.

  • #152   13. feb 2019 Jesper M

    Nemlig, den tanke har jeg også tænkt
    Og hvad så med brint tankstationer som så skal opbevare meget store mængder..
    Jeg tænker det er et nemt terrormål..


  • #153   13. feb 2019 Litium er heller ikke ufarligt, det ville i vide hvis i nogen sinde havde set en litium batteribrand.

    Brinten skal jo også blandes med en passende mængde ilt før den er eksplosiv.
    Derudover er det jo ikke kun elbiler der forskes i, der bliver blandt andet også forsket i at opbevare brint i faststof piller, som kan afgive brint efter behov.
    Dette vil eliminere risikoen ved opbevaring af brint.


  • #154   13. feb 2019 Morten J

    Der kan du bare se, fremskridt sker hvis der er behov for det smiley

    Ligesom at Rimac har udviklet batterier der er meget sikerer efter Ricard Hammond var så flink at køre deres bil ud over en klippe for dem.

    Jeg ville så våge at påstå at en hvilken som helst bil kunne have brudt i brand efter den tur.
    Men de tager der seriøst og udvikler på det


  • #155   13. feb 2019 Fremskridt kan kun ske inden for fysikkens love, alt andet er utopi.
    Hvad hjælper det at vi måske først har nok fremskridt til at gøre seriøs hurtigladning mulig om måske 100 år eller mere når det er nu vi har brug for det?


  • Jesper M
    Jesper M Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 27 Emner: 17 Svar: 60
    #156   13. feb 2019 Morten. Går der hul på en 700-800 bar tank i en ulykke skal brinten nok få rigeligt ilt at blande sig med. Det bliver en eksplosion uden lige ift. lithium.

    Brintflasker kan desuden sagtens eksplodere uden lækage hvis bare de bliver varmet nok op.


  • #157   13. feb 2019 Nu kan brint opbevares ved 200-300 bar, så igen læs nu op på tingene inden i udtaler jer.
    Og hvis i endelig vil have brint bil med brændselscelle, hvordan vil i så opbevare det brændstof?

    Og terrromål, og hvorfor er en almindelig benzin tank ikke det idag?

    Lad nu være med og komme ting kun fordi i ikke har andre argumenter.

    Faktum er at el biler med batteri ikke er noget der vil kunne fjerne almindelige biler før langt ude i fremtiden.
    Hvis i virkelig ville redde miljøet, og ikke bare være smart i en el bils fart, så kunne i osse se logikken i og plukke de lavest hængende frugter.
    Og gøre noget nu som batter.

    Kæmpe lyn ladere og lignende på flere 100 kW er jo ikke noget der nogensinde kommer i private hjem, og spørgsmålet er om det kommer i det offentlige rum, det jo ikke lige 20 ampere der er tale om.

    Men okay det jo osse med meget og bedre og satse på en teknologi som stadigvæk er i opstartsfasen, og som ikke vil være på højde med de løsninger der er nu, før om 10-20 år.

    Og tror i virkelig at en el bil ikke vil kræve vedligehold?
    Jeg kan kun forestille mig mængden af batterier som dør, og skal skiftes.
    Så er udledningen i forbindelse med lidt olie skift nok en dråbe i havet.


  • #158   13. feb 2019 Kent R

    Du har jo heller ikke behov for en 250kw lader for at din bil skal lade hjemme om natten ?
    Hurtig laderne er til når du er på farten og skal ind og tanke for hurtigt at komme videre.

    Brint kan opbevares ved 200-300bar ja! men så kan du ikke have ret meget i tanken.
    Så ville en nuværende brintbil ikke kunne køre mere end 100-150km. Det skal under tryk hvis man skal have nok af det med ombord.

    Selvfølgelig kræver elbiler vedligehold
    Men det er eksponentiel mindre end en traditionel bil.
    Der er over 500 bevægelige dele i en almindelig motor, der er én i en elbil, det vil om noget simplificere bilen en del og gøre den nemmere at vedligeholde.

    og allerede nu holder batterierne længere end bilerne.
    Hvis der er blevet skiftet batterier, så er det fordi de har fejl.
    Jeg snakkede med Opel omkring hvad det ville koste at skifte batteripakken på en Opel Ampera / Chervolet Volt og det kunne de ikke svare på, da der til deres kendskab aldrig er blevet skiftet et fordi det har været slidt op?

    De første Toyota Prius skal til at have nye batterier nu, og de er fra 1997! der kan man jo godt vurdere om ikke bilens levetid er slut.
    Og det er jo håbløst gammel batteri teknologi der er i dem?


  • #159   13. feb 2019 Tesla ejere melder at de stadig har over 90% kapacitet på batterierne på biler der har kørt 160.000 miles (257.000km)

    Så det er vidst ikke så stort et problem

    og får man lyst til at skifte batteriet alligevel er den nuværende pris omkring 50.000kr.

    og jeg har lige skiftet motor i en dieselbil der har gået 250.000km og det koster omkring 55-60.000kr.


  • Jesper M
    Jesper M Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 27 Emner: 17 Svar: 60
    #160   13. feb 2019 Hvorfor vil El-biler med batteri ikke fjerne alm. biler? Det er satme sjældent jeg og min omgangskreds køre over 400 km. Når man kommer hjem er det ind i lade stationen, og med superchargers der lader 250-300 km på 40 minutter. Er det bare et resturentbesøg i ventetiden.

    Det er bare et spørgsmål om tid før der kommer nok standere op til folk der bor i lejligheder.


  • #161   13. feb 2019 Den nye Hyundai Kona med 63kw batteri kan realistisk køre 600km på én opladning og det burde de fleste kunne leve med tænker jeg.

    Min nuværende benzin vi kan i hvert fald ikke klare det på en tankfuld


  • #162   13. feb 2019 Som nævnt tidligere brintpiller løser problematikken med faren ved opbevaring af brint https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360319918328994

    Hyundai Kona 64 kWh rapporteret reel rækkevidde ved kombineret kørsel i mildt vejr 460 km og 335 i koldt vejr.
    https://ev-database.org/car/1126/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh

    Ja den har rapporteret rækkevidde på 595 km, ved bykørsel i mildt vejr, men hvor mange kører knap 600 km udelukkende i byen?

    Hvis du ikke mener du kan få 600 km ud af en tank i din bil har du enten en forkert bil (alt for højt brændstofforbrug eller for lille tank) eller så kører du med speederen i bund konstant.
    Jeg har lige nu en 2018 Golf GTI Performance DSG med 50 liters tank, for at nå 600 km skal jeg bare køre 12 km/l eller mere, hvilket ikke er et problem.


  • Jesper M
    Jesper M Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 27 Emner: 17 Svar: 60
    #163   13. feb 2019 Kia E-Niro er svaret på alle vores bekymringer. 200 km rækkevide!!! 204 hk med 400nm!!! Fin crossover.. den bliver en gamechanger.

  • #164   13. feb 2019 Jesper
    200km er sq for lidt...

    Morten J

    Der er jo heller ingen brændstof biler der realistisk køre det de er opgivet til, og de går også dårligere i koldt vejr smiley

    Men hvor er de piller henne? hvad koster de at producere? kan de genanvendes?
    Hvad betyder det for bilens mekanik? og hvordan "tanker" man bilen?

    Problemet med den teknologi er meget langt væk fra at være praktisk.

    Jeg køre i øvrigt i en Meriva OPC 1.6 Turbo med 180hk


  • #165   13. feb 2019 Hehe det simpel bare utroligt, hvor i alverden får du en rækkevidde ud fra et tryk på en tank???
    Tankens tryk siger jo INTET om tankens størrelse.

    Og jo en el bil vil osse kræve vedligehold, og jo der er masser af andre dele end lige el motoren og batterierne i det spil, alt elektronik kan gå i stykker, og med indpas af lynladere med stor kapacitet, så fremt de vinder indpas.
    Skal der nok komme reparationer.
    Og fordi Opel i dk ikke har skiftet en batteri pakke, man kan jo spørge hvor mange biler de så har solgt.

    Men okay det jo ligemeget hvilken argument man kommer med, så er det skudt ned på forhånd.
    Igen så det religion og ikke gennemtænkt fornuft, hvor man rent faktisk har kigget på både fordele og ulemper, også taget en beslutning pga fakta og ikke med hjertet.


  • #166   13. feb 2019 Jeg skal køre mere end 12 km/l i snit i min Golf for at få 600 km rækkevidde af en tank.
    Det kan sagtens lade sig gøre, det hænger også ret godt sammen med at den er opgivet til 13,3 km/l ifølge WLTP.

    Alle oplysninger peger på at det kan blive meget svært at nå en rækkevidde på 600km i en Hyundai Kona som du selv fremhæver.

    Brintpille teknologien er netop udtænkt og designet med henblik på at være praktisk.
    Problemet er at der ikke er forespørgsel på brintbiler da alt fokus er på elbiler, derfor er der meget få bilproducenter der vil investere i det hvilket ikke ligefrem hjælper til udviklingen.
    Men da brinten rent kemisk lagres som ammoniak i pillen har den også andre anvendelsesområder, hvilket er hvad man på nuværende tidspunkt fokuserer på for at udvikle produktet.
    Pillen kan nemlig også bruges som del i et NOx rensesystem til forbrændingsmotorer.
    http://www.historie.dtu.dk/historie/forskning/innovation/brintpillen
    http://www.amminex.com/


  • #167   13. feb 2019 Kent R

    Brint bils producenterne gør det jo?
    Det fungere ikke ret godt ved lavt tryk, og du får ingen rækkevidde?

    Toyota Mira køre med 700bars tryk i tanken.

    Jeg siger heller ikke at der IKKE er noget vedligehold ved en elbil, det er bare meget mindre.
    Ingen olieskift?
    Ingen tandrem/kæde
    ingen krumtap
    Ingen stempler
    ingen knaster
    ingen ventiler
    osv. osv..
    Hvis man tænker sig lidt om så er det jo kun bedre

    Der var jo en grund til at jeg nævnte Chevy Volt som er den amerikanske version af bilen, og dem køre der jo virkeligt mange af


  • #168   13. feb 2019 Morten J

    Det kommer jo også an på mængden af brændstof, min tank er jo så 50liter
    og min Insignia er 70liter, men det ændre jo ikke på at 12km/l er elendigt..


  • #169   13. feb 2019 Kent
    Tryk siger noget om mængden af brint i en tank.
    Mængden af brint i en tank på 1 liter ved 100 bar er halv så meget som mængden af brint ved 200 bar.
    Det vil sige at du ved 700 bar får 7 gange så meget brint i en tank som ved 100 bar.
    Mængden af brint afgør rækkevidden.


  • #170   13. feb 2019 Det vi snakkede om var hvorvidt det er muligt at nå 600km på en tank,
    Om et brændstofforbrug på 12km/l er elendigt er irrelevant i den sammenhæng.


  • #171   13. feb 2019 Morten J

    Nemlig, og jeg tænker at en tank der er 6-7 gange større nok er en anelse upraktisk

    også selvom man kom ned på 100bar, så er det jo stadig vildt meget! smiley


  • #172   13. feb 2019 Morten J

    Pointen er at der er masser af biler der køre det samme på på en opfyldning som de nye elbiler, og det burde de fleste kunne leve med

    og ligesom man kan købe en bil med en større tank, så kan man købe en EV med et større batteri


  • #173   13. feb 2019 Ja, og det er derfor brintpiller er vejen frem, der opbevares brinten i fast form ved atmosfærisk tryk og frigives fra pillen ved behov og først der er der tale om brint på gasform under tryk, men i meget små mængder.

  • #174   13. feb 2019 Morten

    Jeg tænker bare der går mange år inden vi ser det i noget funktionelt
    og verden er klar til en omstilling nu


  • #175   13. feb 2019 Carsten J
    Der findes også masser af biler idag der kører længere på en tank end enhver elbil på markedet.
    Min lillebror kan få omkring 1000km ud af tanken på hans Mercedes E220d.

    Problemet her er jo at en større "tank" på en elbil koster markant mere ekstrapris end en større tank til en brint bil.


  • #176   13. feb 2019 Det modsatte har jo vist sig at være tilfældet, du har jo meget mere plads i en EV da du ingenting har i motorrummet og ingen tank har ved bagagerummet. Fordi batteriet er integreret i karosseriet.

    Så en Tesla er jo et fantastisk eksempel på hvordan en EV har meget mere plads end konventionelle biler


  • #177   13. feb 2019 Carsten J
    Jeg tænker ligeledes at der går mere end 100 år før vi ser en elbilsteknologi der muliggør at lade elbilen med 5-600km rækkevidde på under 5 minutter, som for en del er et væsentligt mål.
    Jeg tror at brintbilen når at komme først inden elbilen har fået løst opladningsproblemet.


  • #178   13. feb 2019 Mere plads i en EV, hvad fanden har det med sagen at gøre?

  • #179   13. feb 2019 Du skrev "Problemet her er jo at en større "tank" på en elbil koster markant mere ekstrapris end en større tank til en brint bil."

    Jeg svarede?
    det er hvad fanden det har med sagen at gøre? smiley

    Ro på mulle


  • #180   13. feb 2019 Og der går jo ikke 100år før det er løst smiley

    Husk hvordan en bil og verden så ud for 100år siden smiley


  • #181   13. feb 2019 Selv en A8 4.2Tdi køre et pænt stykke over 1000km, faktisk en del mere.
    Men undre mig over at alt dokumentation som går imod elbilen er fake og alt det dokumentation som er positiv over for elbilen er sandt.
    Tror desværre det er rimelig let for de store producenter at købe sig til det resultat de gerne vil vise.


  • #182   13. feb 2019 Morten

    aaah min fejl, jeg forstod det som plads og ikke pris!
    Ja et batteri er dyrere, men til gengæld er strømmen billigere, så jeg tror nu det går lige op


  • #183   13. feb 2019 Søren A

    Ikke desto mindre har det mærke du selv nævner valgt at gå all-in på elektrisk.
    Så siger du at de tager fejl?


  • #184   13. feb 2019 Det er jo ikke pladsen til "tanken" på elbilen der koster det er materialerne der skal bruges.
    Batterier er ikke gratis.
    det ekstra materialeforbrug der er til at fremstille f.eks. en større benzin, diesel eller brint tank er minimal i forhold til hvad det koster at fremstille et større batteri.

    Problemet er at for at hurtigladeproblematikken kan løses skal fysikkens love skrives om, hvis ikke du forstår dette vil jeg anbefale dig at tage et aftenkursus i fysik og evt. spørge underviseren om ikke I kan regne på hvad der skal til for at muliggøre 600kW ladere til elbiler.


  • #185   13. feb 2019 Du bliver ved med at snakke om fysikkens love

    Hvordan får man så strøm ud af en 3mw vindmølle? smiley

    Tesla har da ellers en MegaCharger i støbeskeen til deres lastbiler som vil være ret voldsomme

    "Regardless, Tesla’s Megacharger will likely see over 1 MW of power."

    Løsningen er at hæve voltene så du kan sænke amperene og derved bibeholde tyndere kabler, ligesom højspændingsledninger

    https://www.teslarati.com/tesla-semi-megacharger-charging-port-close-up-look/


  • #186   13. feb 2019 Jeg har prøvet at regne lidt på det, hvis vi øger spændingen til 1000 volt er det 600 ampere for 600 kW.
    Hvis vi så bruger 150mm^2 kabler til at lade med, til trods for det nok er i den stive/tunge ende, du vil skulle have 2 stk på ca. Ø20mm flerleder kabel, så får vi et tab over 1 meter kabel på 107,71 watt.
    1 meter 150mm^2 kabel giver 1344 gram kobber i kablet som effekten bliver afsat i.
    107,71 watt i 5 minutter afsætter 32.313 joules i kablet.
    Hvilket betyder at kobberet i kablet i løbet af de 5 minutters ladning bliver 62,4°C varmere, hvis vi ser bort fra varmetab til konvektion og udstråling.
    Dette er med et kabel der er meget tykkere og stivere end hvad der er praktisk muligt, og så kan det blive nødvendigt at gøre kablet endnu tykkere og stivere ved at tilføje aktiv køling til kablet.

    Der er også en grænse for hvor højt det er praktisk og forsvarligt muligt at øge spændingen til et køretøj.
    Ja vi kan godt drømme om at vi øger spændingen til 1.000.000 volt, men er det så også praktisk muligt og forsvarligt at gøre?
    Allerede når vi nærmer os de 1000 volt begynder tingene at blive meget farligere at have med at gøre.
    Rent teknisk mener jeg at definitionsgrænsen for DC spænding hedder at når vi kommer over 1500 volt er det klassificeret som højspænding (gnister begynder at kunne springe igennem luften).
    1000 volt med 600 ampere bag er i hvert fald ikke til at spøge med.


  • #187   13. feb 2019 Så vi er gået fra at det var fysik umuligt til at det er upraktisk? er det det jeg høre dig sige?

    Hvis der er vilje så er der en vej, og løsningerne skal nok komme smiley
    Ligesom de er kommet i en stabil strøm de sidste 10år og det vil fortsætte


  • #188   13. feb 2019 Fysisk umuligt at lave et ladekabel som kan håndteres af gennemsnitsdanskeren er det nu stadigvæk.
    2x150mm^2 leder areal, aktiv køling, elektrisk isolering, sådan en moppedreng bliver hurtigt over 5cm i diameter, hvordan skal man håndtere den?


  • #189   13. feb 2019 Hvad det så kræver at opgradere vores el infrastruktur til at kunne håndtere 600kW ladere flere steder rundt omkring tør jeg slet ikke tænke på.

  • #190   13. feb 2019 Bare udfordringer der skal overkommes smiley

    Du skal se løsninger ikke problemer smiley

    Se evt. her:
    https://www.youtube.com/watch?v=uMM0lRfX6YI

    Men nu har vi trods alt lige sparet 100års udvikling og brudt fysikkens love, og alt sammen på en onsdag.. WIN! smiley


  • #191   13. feb 2019 Jeg synes vi er ude i en masse krumspring bare for at få elbiler til at blive svaret på vores problemer, til trods for der er andre løsninger som passer bedre til vores eksisterende forbrugsmønstre, behov og infrastruktur.


  • #192   13. feb 2019 Morten J

    Ting ændre sig, og det er vi også nød til at gøre.


  • #193   13. feb 2019 Så synes jeg også bare at du skal starte med at skifte din bil ud med en elbil med det samme, så kan du jo rapportere dine erfaringer herinde.

    Jeg har ville ikke selv have noget imod at have en elbil, jeg er bare realistisk nok til at vide at de ikke kan dække alle mine behov.
    Da jeg har en forkærlighed for tyske biler er de bedste valg på markedet lige nu en e-Golf eller en BMW i3, men de har begge ret begrænset rækkevidde.
    Skal jeg besøge min lillebror skal jeg bruge minimum 375km reel rækkevidde ved en motorvejshastighed på 130km/t, da jeg ikke har mulighed for at lade på destinationen og jeg ikke er interesseret i at lade undervejs.
    Den tur kan hverken i3'eren eller Golf'en klare.


  • #194   13. feb 2019 Jeg har skam ville skifte til elbil i flere år, men bilerne har været for dyre, og afgiften satte en kæp i hjulet for mig, ellers havde jeg haft en Telsa i dag smiley

    og Opel valgte at skrotte Ampera-E efter skilsmissen med GM, så der røg den mulighed.,..

    Men jeg venter med spænding (no phun intended) på de modeller der kommer over de næste par år, og skifter så snart jeg får chancen


  • #195   13. feb 2019 Trykket i en tank siger jo stadig ikke noget om hvor meget den indeholder.

    Og nu håber jeg dælme i giver mig ret, der jo ret stor forskel på at have en 10 liters tank ved 300 bar og en 30 liters tank ved 300 bar.
    Igen så siger trykket intet om indholdet i tanken.
    Det kan være en 1 liter eller 100 liter.

    Og med hensyn til megaladere og lynladere.
    Om spændingen er er nok så høj og ampere nok så lave.
    Så skal der der stadig transmitteres en hvis mængde energi.
    Det næste er så at hvis man ønsker at lave en lader der forsynes med +1000 volt, ja så vi oppe i højspænding og det må normale mennesker ikke arbejde med.
    Og ladespændingen på batterierne kan man jo ikke ændre, så hvis den er 100 eller 200 volt, så bliver kablerne som Morten skriver sindssygt tykke og tunge, og ikke bare lige noget almindelige mennesker kan håndtere.


  • #196   13. feb 2019 Kent

    Problemet jo at du ikke bare kan have en meget større tank, det er jo for at det ikke skal fylde i bilen og holde vægten nede
    Men spørg brintbil fabrikanterne, for de er ret enige om at gøre det på den måde.

    Jeg ved ikke hvad løsningen bliver på de store ladere, jeg ved bare at der er løsninger som er på vej.

    En person må hellere ikke transportere ret meget benzin i en bil (kan ikke huske om det er 5-10l) men du må gerne have 100l i tanken. Så mon ikke det samme gør sig gældende når vi snakker spænding smiley


  • #197   13. feb 2019 Kent R
    Da brinten i tanken er på gasform siger trykket alt om hvor meget den indeholder.
    En 10 liter tank ved 300 bar indeholder 1/3 af den brint som en 30 liter tank indeholder ved 300 bar.
    Men det betyder også at en 10 liter tank ved 900 bar indeholder lige så meget brint som en 30 liter tank ved 300 bar.


  • #198   13. feb 2019 Carsten
    Du må transportere max. 240 liter benzin i beholdere på max. 60 liter per styk, men du må ikke opbevare mere end 25 liter (som ikke befinder sig i benzintanken på et køretøj eller motorredskab) på din grund.


  • #199   13. feb 2019 Hvis I vil se hvor stor en 72 ampere tesla lader (den del som sidder inde i bilen) er så kan i se det i Rich Rebuilds seneste video.
    Den er ikke helt lille til trods for at den kan håndtere 72 ampere ved 400 volt som Teslabatterierne er på.
    1000 volt og 600 ampere bliver lige en slat større.

    Jeg kan anbefale Rich Rebuilds kanal på YouTube da man får en del historier om Tesla og deres måde at drive forretning på som sjældent kommer ud i medierne.
    For mig er der 2 væsentlige grunde til at jeg ikke selv vil have en Tesla, pris og politik.
    Med nogle af de historier man hører om folk der bliver røvrendt af Tesla ville jeg få en dårlig smag i munden hvis jeg støttede det firma.
    Mht. pris er der nogle der mener at Model 3 løser det problem, men prisen er stadig for høj i mine øjne når man kigger på de udgaver der rent faktisk er til salg (hvis man da gider vente på at få dem). Derudover skal man så leve med et cockpit helt uden føreren i fokus (ingen instrumentpanel? speedometer skal aflæses i centerkonsollen??) hvilket er noget jeg aldrig ville kunne tilslutte mig.


  • #200   13. feb 2019 Jeg følger skam ivrigt Rich, det er mega fedt smiley

  • #202   13. feb 2019 Erik K

    Jeg tænker at du lader mig om hvad jeg syntes og hvad jeg er tilhænger af.
    Så hvad med at du starter med at tale til mig, og ikke om mig?

    Jeg syntes Elon Musk er en nødvendig pioner, jeg syntes ikke alt han gør er helt rigtigt, og jeg syntes ikke Tesla fungere optimalt som bilvirksomhed, og det bliver med stor sandsynlighed heller ikke en Tesla jeg skal have.

    Men uden Elon Musk og Tesla havde EV'er aldrig nået så langt som de er idag, og det skal han trods alt have credit for

    Du nævner også kraftige ladestationer i hjemmet
    Det er der INGEN der har forespurgt, bare at man kan lade hjemme med en rimelig hastighed, bilen står alligevel stille det meste af tiden hjemme.

    Det er ude på farten der skal være store hurtige ladere, ikke i hjemmet


  • #203   13. feb 2019 #201

    Hehe jeg kan kun give dig ret, der er ret store huller på den tekniske side som er åbenlyse i den her diskussion.

    Både i forbindelse med trykbeholder og ladestationer inkl delen med høj/lavspænding.
    250 kW eller 1 MW det er altså ikke bare lige noget med smider op for at lave en lade station hist og pist.
    Opbygning af infra struktur til og håndtere opladning af el biler er en kæmpe investering og ikke noget man bare lige gør.

    Tag Mortens eksempel med den indbyggede Tesla lader, man har normalt kun 25 ampere i stikledningen til et parcelhus.
    Man kan self sagtens spørge sin elforsyning efter flere ampere.
    Det koster så ca 1000 kr pr ampere ekstra man vil have, plus nyt kabel til stikledningen, indgravning osv osv.
    Igen så taber en el bil fordi ikke nok med og skulle købe bilen, så kan man købe sig fattig for at få en stor lader.


  • #204   13. feb 2019 Kent R

    Hvad er det du vil med den store lader hjemme?
    Så bilen kan blive fuld på 5 minuter og så stå og lave ingenting de andre 12 timer den står hjemme?

    Jeg forstår ikke hvor du/i vil hen med det? smiley


  • #205   13. feb 2019 Næh men hvis bilen er leveret med en indbygget lader, hvorfor så ikke bruge den?
    Men igen så køber man jo så bare igen noget dyrt udstyr som man ikke kan bruge, andet end specielle steder.
    Og man kan se igen investere i en hjemme lader, som igen er flere penge.


  • #206   13. feb 2019 Jeg kan da godt se ideen i at bruge 7000 på at installere en lader hjemme for så i mit tilfælde at spare 1500 i måneden i brændstof. Der er da hurtigt tjent hjem

    Jeg mener da bestemt også der er mere en 25amp I en almindelig husstand


  • #207   13. feb 2019 I den første lejlighed jeg boede i, var der en dedikeret 40A lader installeret ved hver EV parkeringsplads. Men hvor vi bor nu, er der kun alm. 115V som standard, og der har jeg bare ladet med den lader der fulgte med Tesla'en. Det tog godt nok noget tid at lade den op, men med vores kørselsbehov gik det fint, bare stikket blev sat i mindst 2-3 nætter i ugen.

    Om man skal investere i en hjemmelader kommer an på ens kørselsbehov, men for mig fungerede det fint med den lader der fulgte med bilen. Den kan også håndtere højere spænding/amp hvis man har det.



  • Jesper M
    Jesper M Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 27 Emner: 17 Svar: 60
    #209   13. feb 2019 Jeg syntes der er vildt Morten har råd til en Golf... bare jeg var så rig smiley

  • #210   13. feb 2019 Erik K

    Jeg ved ikke hvad huse i bor i men jeg kunne sådan set have 2 ladestandere herhjemme på min installation uden problemer, og mit hus er endda opvarmet med varmepumpe.

    Så enten er mit hus totalt overdimensioneret eller også er andres underdimensioneret.
    De fleste huse har da kraft osv?


  • #211   13. feb 2019 #183 Carsten jeg ved godt at de fleste mærker her i blandt Audi roder med el biler og ja det skulle da heller ikke undre mig at der om xx antal år kun leveres el biler uanset mærke, det rocker dog ikke ved min holdning (måske aldersbetinget) at jeg mener at en bil er med forbrændingsmotor.
    Jeg er også helt uenig i at batteriet ikke har en stor miljø messing belastning, men der kommer jo nok teknologier der er væsentligt bedre på et tidspunkt, måske på flere områder end el...
    For lige at tage et andet område end biler så ser nedestående link meget interessant ud, 380w input og 22Kwh ud, det kan da så benene væk under de varmesystemer vi kender i dag. https://ecat.com/


  • #212   13. feb 2019 Carsten

    Hvordan ser du at du kan have to ladestandere sat til hjemme hos dig selv?


  • #214   14. feb 2019 Erik

    Du orker det ikke..og har ikke yderligere at tilføje.. Men så tilføjer du lige en lang smørre hvor i der er spørgsmål til mig, og hvis jeg svare på dem så fortsætter debatten?
    Orker du det så alligevel, jeg er ikke med?

    Men nu lader jeg være med at svare så du kan få fred smiley


  • #215   14. feb 2019 Kent

    Fordi jeg har masser af strøm i mit hus?


  • #216   14. feb 2019 Carsten

    Men hvor stor en sikring har du inde da?
    Selvom der står 40 ampere på din hpfi, eller at du har flere 16 ampere grupper, er ikke ens betydende med at du kan køre fuld last på samtlige grupper.

    Jeg har i mit eget hus 32 ampere sikring ude i vejen, og før i tiden havde el forsyningen hader et krav om 25 ampere forsikring i huset, så grundlæggende var der 25 ampere tilrådighed,

    Det er meget ualmindeligt og have større forsyning end det i et normalt parcelhus.


  • #217   14. feb 2019 Det skal dog siges at mit hus har været brugt til erhverv med store maskiner, så jeg har nok lidt mere strøm inde end gennemsnittet

  • #218   14. feb 2019 Lidt spændende viden on Lithium batterier og Solidstate batterier

    Lithium batterier har ca. 230wh/kg
    hvor solidstate har 400wh/kg

    Så altså næsten en fordobling af kapaciteten for den samme plads og vægt

    https://www.youtube.com/watch?v=oPh2879pyw0


  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 668
  • #220   14. feb 2019 Kim P

    Meget interessant læsning, det tager lige præcis alle de problematiske punkter op som altid bliver holdt imod EV'er


  • #221   14. feb 2019 Ja 100 år skal vi nok ikke vente før at det bliver praktisk smiley

    "I Nyborg kan elbilerne nu lade med op til 150 kW, mens ladestanderen i Halsskov kan sende intet mindre end 350 kW ind i batteriet. Til sammenligning kan de standere, der står i byer over hele landet, typisk klare 22, 43 eller i nogle tilfælde 50 kW."

    https://ekstrabladet.dk/biler/nu-kan-elbiler-komme-lynhurtigt-over-storebaelt/7514363


    profilbillede
  • #222   14. feb 2019 Ja det jo let og fordreje statistik og bruge det som man har lyst.

    Hvorfor kigger man ikke på hele produktionen af en almindelig bil og el bil.
    Det jo omsonst at kun sammenligne udledningen ved batteri produktion.

    Igen så virker det som om man ønsker og flytte fokus, væk fra de grimme ting.
    Model S Tesla består af en ramme af alu og boron stål, samt vinduer og interiør af forskelig slags plast (petrokemi).

    Især alu er utroligt energi tung og producere men det nok ikke rart og få ud i offentligheden.


  • #223   14. feb 2019 Kent

    Stort set alle andre biler i samme klasse er lavet af de samme materialer?


  • #224   14. feb 2019 Selvom man bruger alu/stål i f.eks Mercedes E klasse chassis så spørgsmålet jo stadig hvor meget eller i hvilke forhold.

    Der er så mange spørgmål i den retning, og generelt når det ikke er noget der reklameres med, så det som oftest fordi det ikke er noget positivt.


  • #226   14. feb 2019 Erik

    Jamen du kan da ikke sige at du ikke orker det, og så bare fortsætte? smiley


  • #227   14. feb 2019 Kent

    Jeg tror der bruges noget mere Alu i en Mercedes end der gør i en Tesla, eftersom motor osv. I en Mercedes også hovedesagdeligt er Alu.

    Men jeg tror forskellen er så lille at der intet betyder i hverken den ene eller den anden retning.


  • #228   14. feb 2019 Model 3 er lavet af både aluminium og stål, for at reducere produktionsomkostningerne. Så Tesla er allerede begyndt at reducere deres brug af aluminium.

  • #229   14. feb 2019 Som sagt jeg vil bare gerne se nogen beregninger.
    Som ikke er farvet af det ene eller andet synspunkt.


  • #230   14. feb 2019 Så må du igang med at grave smiley

  • #231   14. feb 2019 Næh jeg er som sådan ligeglad, men håbede jo at en frelst mand som dig havde fundet det slags reporter for at underbygge hans mening.
    Og det hele ikke bare er bygget på følelser og smartness smiley


  • #232   14. feb 2019 Kent

    Det er jo lige meget hvad jeg finder, det tror du jo ikke på alligevel, så hvorfor spilde min til? smiley


  • #233   14. feb 2019 Som sagt uvildige rapporter, og ikke historier som lovpriser el biler.
    Der jo stor forskel på at være vild med noget fordi man har fakta i orden, inkl den dårlige del osse, der jo ingen træer der gror ind i himmelen.
    Hvilket osse gælder for el biler.

    El biler skal konkurrere med fossile brændstof biler, en ordentlig argumentation viser begge sider af en sag.

    Alt andet er jo bare lovprisning og propaganda.

    Ikke engang brint som brændstof er noget du vil tage ind som en reel løsning, selvom det om noget passer ind i det system vi allerede har med biler pt.


  • #234   14. feb 2019 Jeg har hele tiden sagt at brint er fint til større køretøjer.
    Men jeg syntes ikke det giver mening til personbiler nej smiley


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #235   19. feb 2019 Hvem kan regne ud hvor mange vindmøller vi skal bruge i DK når vi om 20 år alle kører batteridrevne biler, Facebook og Co's nye datacentre kører på fuld kraft og de store, konventionelle kraftvarmeværker er udfaset ?

  • #236   19. feb 2019 #235
    I 2020 skal vindmøller stå for 50% af alt el i Danmark. Så kan du selv prøve at regne lidt på det. Kan desværre ikke finde tal for hvor meget vi eksporterer, men der er ihvertfald en stor procentdel som vi selv kan udnytte.


  • #237   19. feb 2019 Andreas

    Jeg er ret sikker på at det tal er nået allerede.
    Mener det var i 2016 vi var på 43% ren vind energi


  • #238   19. feb 2019 #237
    Nå okay, det jeg fandt var fra 2014. Men fedt, så går det da hurtigere fremad smiley


  • #240   20. feb 2019 Erik K

    Vindmøllerne producere allerede for meget, og bliver ofte tvunget til at holde stille pga. overproduktion, så hvis nettet kunne aftage mere ville det absolut ikke gøre noget


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #241   20. feb 2019 Glem ikke at jo mere energi vi bruger, jo mere opvarmer vi kloden !! For det første skal vi reducere CO2/drivhuseffekten så vi kan slippe af med varmen igen. Vi skal stoppe med at fælde skovene, men plante flere træer. Derudover skal vi nok også se på en generel reduktion af vores energiforbrug (transport, industri, opvarmning, boligmasse, etc.) I årtier har vi øget energiforbruget år for år. Det skal vendes, ellers vil den menneskeskabte globale opvarmning uvægerligt fortsætte uanset om vi kører fossilt eller elektrisk. Det er pisseærgerligt det skal være sådan eftersom elmotor er utrolig kedeligt i forhold en fed V8'er.

  • #242   20. feb 2019 Roland B

    hvis vores energi kommer fra vedvarende energikilder hvorfor så skrue ned for forbruget? smiley

    Kedelig i hvilen forstand?
    Den er simplere og kræver meget lidt vedligehold, er MARKANT hurtigere og så sviner den ikke miljøet til
    Jeg ville nærmere kalde den spændende


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #243   20. feb 2019 Nu er 10.000 vindmøller og andre vedvarende energikilder jo ikke som sådan gratis. Og det er blot til at forsyne DK. De skal produceres, transporteres, opstilles og infrastruktur skal på plads. Et enormt ressourceforbrug og efterfølgende et stort vedligehold på de mange decentrale enheder. Men glem nu et øjeblik for enøjet der satses på vind frem for f.eks. sol. Tænk så udelukkende på at når man sætter strøm til noget, f.eks. en elbil, en støvsuger, et køleskab, en computer, et Google datacenter, en Netflix-serverpark, aircondition, en radiator, en lampe, et komfur, en tørretumbler... ja, og alt muligt andet isenkram og maskiner, så afledes der varme. Milliarder af små og store varmekilder verden over er med til at opvarme kloden. Samtidig med en stigende CO2/drivhuseffekt rykker det klodens balance hurtigere end vi bryder os om. Så selv om du måtte have din egen vindmølle i baghaven er det stadig en god idé at huske at slukke lyset efter dig.


  • #244   20. feb 2019 Roland B

    Stop dig selv, en vindmølle er suverænt den energikilde der tjener sin Co2 fodspor ind aller hurtigst.
    Og hvis vi producere ren energi er det jo ligemeget hvor meget vi bruger af det.

    Selvfølgelig skal der optimeres på tingene
    varmepumper istedet for elradiator, LED istedet for glødepære osv.


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #245   20. feb 2019 Elbiler er kedelige fordi jeg er gammeldags. Cylindre, stempler og udvekslinger er federe end en spole. Lyden er federe. Analog og mekanisk betjening af køretøjet er federe end en kønsløs touch screen. Men det ændrer ikke på at vi skal til at passe på kloden.

  • #246   20. feb 2019 Roland

    Jeg har et køretøj primært som et transport middel, den skal først og fremmest løse den opgave for mig billigst, behageligt og mest effektivt.
    At du kun har en bil som legetøj har jo ikke noget med virksligebilledet at gøre?


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #247   20. feb 2019 Hvis jeg gerne vil tabe mig hurtigst muligt, så er det lige meget hvad jeg spiser, så længe jeg bare motionerer nok ?

  • #248   20. feb 2019 Roland B

    Det var dog den mest tåbelige sammenligning jeg jeg nogensinde har hørt!
    Hvad i alverden har det med sagen at gøre? smiley

    Men hvis du gerne vil have et slankeråd her midt i det hele så er det simpelt, du skal æde mindre end du skider, så taber du dig, det garantere jeg smiley


  • #250   20. feb 2019 T T

    Helt enig, om ikke andet burde man kunne lave skibe og fly der køre på andre energikilder


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #252   20. feb 2019 Carsten T, sorry, det var måske for abstrakt. Der er mening med galskaben Det hjælper ikke at motionere lidt hvis du samtidigt begynder at æde dobbelt så meget. Ligegyldigt hvor meget du skider, så bliver du federe. Got it?
    Der skal sættes bredt ind. Samtidig med at teknologien omstilles skal energiforbruget jo ikke bare fortsætte med at stige. Der skal flere energieffektive løsninger på banen, ud med de gamle vaskemaskiner og andet gammelt lort. Plant nogle flere træer som kan absorbere en god del CO2, osv. osv.
    For at holde klodens temperatur i ro er det ikke nok blot at omstille til CO2-neutral energi. Drivhuseffekten er allerede en realitet. Så hvis vi fortsætter helt hjernedødt med at bruge stadig mere energi, så vil temperaturen stige ind til der opnås en ny balance, måske 3 grader varmere end nu. Ingen ved det. Så mere effektiv energiudnyttelse, tak. Du nævner selv LED udskifter glødepæren som et godt eksempel. Du ved hvor varm en glødepære bliver. Labtoppen bliver varm, Tesla'ens batterier bliver varme, både ved opladning og afladning, Fortnite-serverne bliver varme... alt energi bliver slutteligt til varme. Hvor tror du alt den varme forsvinder hen ? Så endnu en overvejelse når man skal vælge bæredygtigt transportmiddel, jf. dit spørgsmål; brint vs. el !


  • #253   20. feb 2019 Jeg er slet ikke med på hvad du mener her Roland, men jeg giver det et skud...

    Du postulere altså at selvom det strøm der bliver brugt er "rent" så mener du at enheden der bruger strømmen bliver varm... og derved bidrager til global opvarmning?

    Er det dét jeg høre dig sige? smiley


  • #254   20. feb 2019 For hvis ovenstående er tilfældet er jeg nød til at respondere med:

    Det er det dummeste jeg NOGENSINDE har hørt... Det er så dumt at det næsten gør fysisk ondt.... så tillykke med den bedrift...

    Bare fordi det hedder global global "opvarmning" betyder det jo ikke at den globale temperatur stiger hvis jeg skruer termostaten på radiatoren et hak op...

    Global opvarmning sker når drivhus gasser stiger op i atmosfæren og fanger solens energi så den ikke kan komme væk fra jorden igen.

    Så det kommer an på hvad der kommer ud af udstødningen af din bil og ikke hvor varmt du har det i kabinen....

    Bare det simple faktum at jeg er nød til at forklare det her er skræmmende..


    profilbillede
  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #255   20. feb 2019 Yes. Ved ikke hvor meget det betyder, det er jo kun en lille energimængde i forhold til den mængde energi solen afleverer til os.

  • #256   20. feb 2019 Roland B

    Det kan jeg afsløre for dig lige her med det samme... ubetydeligt lidt... Sååååå det er nok ikke der vi skal sætte en indsats ind smiley


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #257   20. feb 2019 Men Carsten T, undskyld jeg ikke er på dit niveau. Du kan måske forklare mig hvorfor der er 1-3 grader varmere midt inde i en by i forhold til midt ud på landet ?

  • #258   20. feb 2019 Roland B

    Fordi det er tættere bebygget!?!?!?
    Det har INTET med opvarmning af planeten at gøre

    Hvis det havde så havde det jo været lige så varmt på landet!?!?

    Jeg tror du skal tilbage og gøre dig lidt mere research inden du går ind i klima debatten yderligere... bare et godt råd


  • #259   20. feb 2019 Jeg vil nu mene, at en forbrændingsmotor afgiver en hel del mere varme end batteriet i en elbil under kørsel smiley

  • #260   20. feb 2019 Carsten J

    smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #262   20. feb 2019 Carsten J,
    tror du har ret i at en bil med forbrændingsmotor afgiver mere varme end en elbil.


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #263   20. feb 2019 Carsten T,
    Tror du vil have det bedst i en batteridrevet elbil. Så er der ikke så meget at tænke over.

    Nu skærer jeg det lige ud i pap. Fakta: Grunden til temperaturforskel på by og land er fordi energiforbruget er koncentreret i byen og den afledte varmespildseffekt højere i byen end på landet. Det tager jo lang tid at udligne temperaturen. Der er jo også varmere i Afrika end i DK, selv om natten når solen ikke skinner. Mystisk. Jo mere man nærmer sig lejrbålet jo mere kan man mærke varmen. Mystisk. Men i det lange løb er det lidt lige som princippet om forbundne kar. Alt andet lige. Modbevis det Carsten T !

    Global opvarmning: Solen afleverer varme til jorden. Naturlige drivhusgasser (bl.a. 0,038 % CO2) og især vanddamp skaber heldigvis en drivhuseffekt. Ellers ville jorden være iskold. Den øgede menneskeskabte CO2-udledning har desværre rykket den fine balance og øget drivhuseffekten så jorden ikke kan aflevere lige så meget af varmen som for 100 år siden.

    Nå, men for at underbygge min tese en smule i stedet for bare at trykke tågehornet i bund: Klodens totale areal er 510.100.000.000.000 m2. Luftmængden, målt fra overfladen og op til f.eks. 10.000 meters højde er således 5.101.000.000.000.000.000 m3.
    Det kræver ca. 120 J at opvarme 1 m3 luft 1 grad. Dvs. det kræver 612.120.000.000.000.000.000 J for at opvarme luften med 1 grad i op til 10 km højde. Verdens energiforbrug er ca, 500.000.000.000.000.000.000 J årligt. Som det ses er 612 exajoule relativt tæt på 500 exajoule. Så det er vel en rimelig antagelse at vores energiforbrug har en vis varmespildseffekt - som så igen medvirker til opvarmningen. I teorien med 0,8 grader. 500 exajoule svarer trods alt til en helvedes stor elradiator på 15.000.000 MW hvis man satte den til at fyre for gråspurvene. Modbevis det Carsten T !
    Men fair nok, det hele skal selvfølgelig ses i forhold til solens indstråling som årligt afleverer heftige 3.800.000 exajoule. Forhåbentligt bliver vi bedre til at udnytte solens energi.

    Bonusinfo: En ny vindmølle bruger kun omkring et halvt år til at producere den energi, der medgår til dens fabrikation, opstilling, vedligeholdelse og senere bortskaffelse. Så det er jo faktisk ganske flot.


  • #264   21. feb 2019 Istedet for at jeg skal modbevise noget så tåbelig så tænker jeg det er bedre at du beviser det i stedet smiley

    Har du nogen rapporter der underbygger det du påstår smiley

    Så er det slut med at løbe en tur, fordi man udleder alt for meget varme?!?! hoooold nu


  • #265   21. feb 2019 Erik K

    Enig i at det er bedre at udnytte strømmen.
    Men den kan lagres på andre måder end i brint, og det arbejdes der jo på, f.eks. ved at varme flydende salt op og bruge det senere til at drive turbiner til strøm produktion osv.

    Om der er et behov for brint vil tiden jo vise, men som det er nu er der ingen behov for det


  • #266   21. feb 2019 Roland B,

    Du har ret i at "det er vel en rimelig antagelse at vores energiforbrug har en vis varmespildseffekt".
    Faktisk er det ret præcist 100% da alt kemisk energi (batterier, benzin og diesel er alle eksempler på kemisk energi) som omsættes i sidste ende bliver til varme.
    Ved omdannelse af kemisk energi til kinetisk energi (bevægelse) vil der være en virkningsgrad, dvs. ikke alt den kemiske energi bliver omdannet til kinetisk energi, dvs. der er et tab, og den tabte energi vil blive omdannet til varme.
    Hvis objektet vi har sat i bevægelse ved hjælp af vores kemiske energi ikke er udsat for nogen friktion vil det fortsætte med at bevæge sig med uændret hastighed, men dette er ren teori da den virkelige verden langt fra er ideel.
    I virkeligheden vil objektet nemlig være udsat for en masse friktion, friktion med det medie objektet bevæger sig i (typisk atmosfærisk luft), friktion med overfladen den bevæger sig over.
    Lige meget hvor gode hjul og lejer man har vil der altid være friktion.
    Denne friktion reducerer objektets kinetiske energi, men hvad gør den så med den kinetiske energi den stjæler? Den bliver selvfølgelig omdannet til varme.
    Når så vi ønsker at bremse objektet så bruger vi oftest et bremsesystem baseret på friktion, som er designet til effektivt at omdanne kinetisk energi til varme.
    I elbiler benyttes regenererende bremser til at omdanne den kinetiske energi tilbage til kemisk energi i form af opladning af batteriet.
    Men også her er der tab så ikke alt den kinetiske energi ender som kemisk energi, resten bliver til varme.
    Den kemiske energi der så blev genereret ved bremsningen vil senere blive omdannet til kinetisk energi igen og til sidst er alt energien omdannet til varme.

    Det eneste eksempel jeg kan komme på hvor det ikke er 100% af den energi der bliver brugt som bliver til varme (her på jorden i hvert fald) er det eksempel hvor energien omdannes til kinetisk energi med det formål at sende et objekt ud af jordens atmosfære og ud i rummet.


  • #267   21. feb 2019 Morten J

    Men vi er vel for fanden enige om at når en bil bremser så er det ikke medvirken til global opvarmning ??


  • Jesper M
    Jesper M Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 27 Emner: 17 Svar: 60
    #268   21. feb 2019 bump

  • #269   21. feb 2019 Carsten T,
    Når (f.eks. kemisk, kinetisk, potentiel) energi omdannes for tilslutteligt at blive til varme eller termisk energi så må temperaturen af det system energien befinder sig i stige.
    Hvis ikke denne termiske energi (varme) kan undslippe fra systemet vil temperaturen forblive forøget.
    Jorden (det system vi befinder os i) afgiver også termisk energi (varme) ud i solsystemet, men hvis drivhuseffekten gør at jorden bliver bedre isoleret bliver andelen af energi der kan ståles ud i rummet mindre.
    Hvis vi alternativt lader kemisk energi forblive kemisk energi ved ikke at forbruge det (i det omfang det er muligt) vil mængden af varme der er tilført vores system være mindsket i forhold til hvis vi havde forbrugt det.
    Så jo man kan argumentere for at ethvert forbrug af energi kan være medvirkende til at jordens temperatur stiger.
    Jeg er dog overbevist om at det er en utrolig lille brøkdel, hvis vi regner med at Rolands tal på henholdsvis 500 exajoule og 3.800.00 exajoule udgør vores samlede energiforbrug (og slutteligt varmetilførsel) forsvindende lidt, nemlig 0,13 promille af den energi solen påvirker os med.


  • #270   21. feb 2019 Præcis!

    Det har jo ingen betydning overhovedet smiley

    Og derved fastholder jeg min påstand om at det er det dummeste argument jeg nogensinde har hørt


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #271   21. feb 2019 Enig, det må være det dummeste jeg nogensinde har sagt. Jeg har jo netop selv regnet ud at 500 ud af 3800000 er forsvindende lidt. Er der mere du gerne vil vide ?

  • #272   21. feb 2019 Roland B

    Ja.. hvorfor i alverden så byde ind med det?


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
  • #275   21. feb 2019 Det der skal du simpelthen længere ud på landet med

    Her kan du hente dokumenter om at jorden er flad.. men det gør det ikke mere rigtigt
    http://www.academia.edu/Documents/in/Flat_earth


  • Roland B
    Roland B Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #276   21. feb 2019 Øh Carsten T,
    jeg kender ikke det site du linker til, men det det ser ud til at være i tråd med "Skøre, skøre verden" og niveauer under Illustreret Videnskab. Artiklen jeg henviser til er skrevet af Astrofysiker Eric Chaisson fra Harvard University. Men han kan selvfølgelig have haft en dårlig dag da han digtede artiklen. Nemlig ja.


  • #277   21. feb 2019 Jeg har aldrig hørt det der før, og det er sjovt nok heller ikke noget der nogensinde bliver nævnt i nogen sammenhæng som et problem.

    Men at han tror at jorden går under fordi at jeg sveder er simpelthen for langt ude.

    Der er sq større problemer at tage sig af


  • #278   21. feb 2019 Carsten T,
    Teorien bag er solid nok.
    Understøttet af termodynamikkens 2. lov.
    Det svære er dog nok at sætte tal på hvor meget det betyder, men selv levende dyr og mennesker bidrager i og med at vi omdanner kemisk energi til varme.
    Men vi kan hurtigt blive enige om at solen bidrager langt mere.
    En af de mere skræmmende følger af termodynamikkens 2. lov er det der populært kaldes universets varmedød, hvilket er når alt energi i universet er omdannet til den laveste energiform (varme) og entropien af systemet har nået sit maksimum.
    Dette vil være enden på universet og hvad der kommer herefter kan vi kun spekulere om.
    Varmedøden betyder dog ikke at universet bliver ulideligt varm, da universet stadig udvidder sig vil varmen når vi når varmedøden være spredt over så store afstande at det ikke får meget betydning for temperaturen.
    Heldigvis er varmedøden ikke noget vi kommer i nærheden af da vi teoretisk set først når den om rigtig mange år, rundt regnet et 1 tal med 1000 nuller bagefter...
    Lidt et sidespor men efter min mening relevant for forståelsen af omfanget for termodynamikkens 2. lov, som er central i denne diskussion .


  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 668
    #280   22. feb 2019 Ja, gad vide hvad andre måder der er at lagre strøm på.

    profilbillede
  • #281   22. feb 2019 Erik

    Som Kim så fint nævner, så er der mange eksempler smiley
    I Australien har de en meget fed teknologi som jeg ikke forstår at vi ikke har set heroppe endnu.

    Det er en batteri der består af væske der løber imellem 2 kar.
    Den har intet tab, den kan aflades 100% og tager aldrig skade.
    Den kan oplades 100% og så tages fra i 50år og så sættes til igen og så har den ingen energi tabt.

    Det hedder et flow batteri og er perfekt til strømbackup til byer

    https://www.energy-storage.news/news/chinas-biggest-flow-battery-project-so-far-is-underway-with-hundreds-more-m


    Her er en video hvor de går i dybden med teknologien, som ER på gaden i dag

    https://www.youtube.com/watch?v=4OHstY_kKUY


  • #282   22. feb 2019 Morten J

    Præcis min point smiley


  • #283   22. feb 2019 Der er faktisk et firma i Århus der sælger flow batterier i Danmark smiley

    https://www.visblue.com/product.html


  • #284   22. feb 2019 Carsten T,
    Du skriver at flow batterier ikke har noget tab, hvilket jeg vurderede var for godt til at være sandt (der er altid tab ved konvertering af energi).
    Så jeg gik ind på hjemmesiden for det danske firmas som du linker til og de skriver også selv "Efficiency 80% at nominal power".
    Så ikke helt tabsfrit, men blyakkumulatorer har en effektivitet på mellem 50 og 90 % alt efter brugsmønster, men aflader så sig selv med op til 20% per måned.
    Lithium Ion batterier ligger på noget der ligner 80 til 90 % effektivitet med op til et par procents selvafladning per måned.

    Flow batterier er dog ret sikkert billigere end Lithium Ion.
    Mht. selvafladning af flow batterier kommer det nok meget an på hvordan teknologien implementeres, men så længe der er elektrolyt i reaktions cellen vil der være afladning, men hvis det er en meget lille mængde der er i cellen under standby vil tabet her også være meget lille.


  • #285   22. feb 2019 Morten J

    Med tab, mener jeg at den energi der bliver ladet på batteriet kan aflades igen.
    Almindelige batterier taber energien med tiden, og mister kapacitet, det gør flow batterier slet ikke på samme måde.

    Der er et tab i af og opladning det er klart, det er der med alt smiley


  • #287   22. feb 2019 Erik K

    Der er jeg ret sikker på der ikke passer, hvor står der at det skal aflade hver 14dag?
    Og den danske virksomhed der sælger det bygger dem i kasser der står ude i det danske vejr, så det lyder ikke som et problem


  • #289   23. feb 2019 Det der læser jeg ikke....

  • #291   23. feb 2019 Vi har rigeligt med teknologier, det er bare et spørgsmål om det er kosteffektivt

  • #293   7. mar 2019 Hvem var det der sagde en masse med fysikkens love i forhold til supercharger hastigheder smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=F-SZ7FgK1KA


  • #294   7. mar 2019 Det er såmænd nok ikke noget problem og lynlade på div batterier, afkøling osv er det taget højde for.

    Men en lade station med 250 kW, ved 400 volt, 3 faser.
    Kræver ca 400 ampere hvis cosphi er 0.9

    Det altså ikke bare lige en installation man sætter op alle steder, og igen skal det være brugbart, f.eks på en station ved motorvejen, gider folk ikke synderligt meget vente tid, så skal der være nogen stykker ladestationer, så det hurtigt +2000 ampere som skal leveres.
    Sådan en installation koster altså ikke gratis.

    Og den eneste der er til og betale er forbrugeren, så er spørgsmålet om elbils folkene har råd/lyst til og betale for det.


  • #295   7. mar 2019 Udbud og efterspørgsel

    En almindelig tankstation er heller ikke billig at lave, men de er her trods alt smiley


  • #296   7. mar 2019 Ja, udbud og efterspørgsel ligesom så meget andet smiley

  • #297   7. mar 2019 Tesla V3 Supercharging lader max med 250 kW, hvilket i sig selv ikke er unikt, andre har lavet 300-350 kW lade stationer.

    Det jeg regnede mig frem til i mit eksempel som ville være nødvendigt for at få acceptabel ladehastighed var 600 kW.
    Skridtet fra omkring 300 kW til 600 kW er et jeg ikke tror vi ser løst sådan bare lige.

    Tesla skriver heller ikke noget om hvad den vedvarende effekt på deres V3 standere er, jeg tvivler på at du kan lade 10 biler lige efter hinanden fra f.eks. 10% til 90%.
    Der tænker jeg at den varme der bliver afsat i systemet vil blive for meget hvilket vil få systemet til at skrue ned for hastigheden på ladningen for at kunne følge med termisk.

    Så er svaret vel bare at have flere ladere så man kan lade parallelt, problemet med dette er dog at det kræver en voldsom infrastruktur at kunne lade f.eks. 10x 250 kW på samme tid.

    De nærmeste Superchargere på hvor jeg bor er i Hjørring, hvor der er opstillet 10 Superchargere.
    Selv om der ofte kun holder en enkelt Tesla og lader når jeg kommer forbi har jeg også set at alle 10 ladere er optaget og at der holder et par Tesla'er og venter på at få lov til at lade, og dette er til trods for den forholdsvis sparsomme mængde Tesla'er på de danske veje.

    Hvis vi kommer til en situation hvor f.eks. 50% af de danske biler kører på el, vil behovet for hurtigladning være markant større, hvilket betyder at vi er nødt til at regne med at man ikke altid kan lade parallelt med andre på en ladestation, men at man er nødt til at vente på det bliver ens tur (lige som på en gammeldags tankstation).
    Problemet er hvis man her forventer at man kan lade 10 biler i rap med 350 kW på en enkelt lader vil man blive slemt skuffet.
    Der er nemlig stor forskel på hvad en lader kan levere i en kort periode, og hvad den kan levere kontinuerligt.
    Tesla skriver selv "...supports peak rates of up to 250kW per car."

    Dermed ikke sagt at de 250-350 kW ladere ikke kan laves så de kommer til at kunne levere effekten kontinuerligt, det vil bare blive nogle voldsomt omfattende systemer med en masse aktiv køling af alle komponenterne, hvilket bliver meget dyrt.
    Hvis man så derudover vil tage skridtet videre til f.eks. 600 kW kontinuerligt så vil det teoretiske kølesystem for sådan et blive et komplekst og ekstremt dyrt setup jeg ikke tror på vil blive realiseret i min levetid. Husk på hvor meget varme en 600 kW lader vil afsætte alene i ladekablet, derudover skal alt effekt elektronikken også holdes nede i temperatur.

    Hvad hjælper det at have sælge el biler med et løfte om en givet ladetid, hvis det så viser sig ikke at kunne lade sig gøre I alle situationer (f.eks. fuld belastning og kø ved ladestanderen)?
    En gammeldags benzin eller dieselpumpe er da ligeglad med om den skal tanke 10 eller 20 biler i rap, og det samme vil en brint tank være.


  • #298   7. mar 2019 Hvis man ser på Tesla's superchargers, er der bogstaverne A og B på dem. Det er fordi de parvis kan levere fuld skrald. Dvs. hvis man ankommer til B, og der ved A allerede er en der sutter godt, så får man ikke fuld power.

    I praksis opleves det ikke som det store problem, da effekten man kan lade med falder efterhånden som batteriet bliver ladet op. Så hvis man selv kommer med 25% strøm tilbage, og ham der er tilsluttet A er næsten fuldt ladet, så får man en ret stor effekt, selvom man er to ved laderen.


  • #299   7. mar 2019 Nu har jeg ikke sat mig særligt ind i div ladere eller teslas.
    Men hvis laderen ikke kan håndtere sin maks last kontinuerligt, så må der være noget der er designet forkert.
    At det kræver køling ved omformning af strøm/spænding er jo ikke en overraskelse, og ja folk bliver da vanvittige hvis man pludselig skal lade 30 min i stedet for 10 eller 15, så kan man jo absolut ikke planlægge sin dag.

    Den bagvedliggende installation, skal ihvertfald for at overholde dansk lovgivning være designet så den kan levere mærke strømmen til ladestationen.

    Men som jeg skrev før, så er 250-300-350-600 kW ladere ikke bare lige noget man installere, eller sagt på en anden måde, der skal ihvertfald graves lidt kable ned.
    400 ampere ved 250 kW, svare jo til 15 husstande.
    Har man så 10 af dem, ja så det transformer station osv nok den klogeste løsning, som igen betyder masser af investering.


  • #300   7. mar 2019 Man graver heller ikke "bare lige" kæmpe tanke ned i jorden til de forskellige typer brændstof der er på en tankstation. og de skal tilmed fyldes hele tiden.

    Når først sådan et kabel er gravet ned skal man ikke gøre mere, så har du en "linje" direkte til raffinaderiet


  • #301   7. mar 2019 Det er vel en no brainer og logik for burhøns, at hvis alle husstande i de større byer skulle have mindst halvdelen af alle ladestandere på mindst 250KW, så vil det være mindst 50-100 gange dyrere end at installere brint standere ved eksisterende tankstationer.

    El standere er fint hvis man bor i hus, hvor man nærmest kan gøre hvad det passer en, men ikke for folk i lejligheder.
    Bare det at få tilladelse til at grave op i samtlige veje, tager mange år og så er der hele spørgsmålet om hvem der skal betale, det oplever jeg selv til dagligt.
    Derfor; Brint har største fordel i større/mindre byer og el til folk der primært bor i huse eller selv kan få sat ladestandere op.


  • #302   7. mar 2019 At grave x antal kæmpe tanke ned i jorden og fylde dem med brændstof fra lastbiler er da markant nemmere end at skulle grave elnettet i hele Danmark op for at kunne opgradere det til at kunne håndtere den peak last man kan forvente der bliver på den mængde hurtigladere der skal til for at kunne håndtere at f.eks. 50% af den danske bilflåde bliver eldrevet.
    For ikke at tale om skaleringen af elproduktionen til at kunne håndtere de store udsving i elforbrug en stor mængde hurtigladere på mindst 250 kW pr stk ville medføre.


  • #303   7. mar 2019 Hmm ja det nemt og se hvem der har lidt indsigt i el forsyning og projektering/udførsel der af.
    At sætte lyn ladere op, er altså ikke noget man bare lige gør.
    Skal der sættes f.eks 10 stk 300 eller 600 kW ladere op et sted.
    Så skal der projekteres forsyning fra en 60kV eller 10 kV station, med nyt felt der, samt kabel til sted hvor ladestationen skal være.
    Der skal så opstilles en transformer station til forsyning af laderne.

    Igen så det ikke noget man bare lige gør, og det indvolvere masse af udstyr og grave arbejde, samt projektering, godkendelse osv.
    Og som der nævnes skal man tage højde peak laster/stort fald i forbrug forårsaget af start/stop på ladning af massere af biler på samme tid.


  • #304   8. mar 2019 Ro på, det er jo ikke ALT der skal graves op for det, nu får i det også til at lyde værre end det er smiley
    I USA har de et elnet der er til at lukke op og skide i , i forhold til vores og de smider superladere op i ét væk, så det kan sagtens "lade" sig gøre (phun intended)

    Det er jo heller ikke nemt at produceret og montere en vindmølle, og slet ikke ude midt på havet, ikke desto mindre bliver det OGSÅ monteret i ét væk.

    Det skal bare give økonomisk mening, hvilket det heldigvis gør smiley

    Her er lige et kort over eksisterende superchargere i Europa
    og det her er vel at mærke KUN Tesla's



    profilbillede
  • #305   8. mar 2019 Tja Carsten, igen så handler det jo lidt om og vide lidt om Danmarks forsyningsnet, og hvordan man har opbygget det.

    Første ting i forhold til og grave er, at man har stoppet med og have luftledninger stort set over alt på 10 kV systemerne, og på en stor del af 60 kV systemerne osse.
    Hvilket betyder at alting er gravet ned, i form af kabler, så en ændring/udvidelse af 2-3000 kW er ikke noget man bare lige gør.

    Som eksempel kan man tage en tank station som ligger ved et bolig område, ideelt til opsætning af 5 ladere på 250 kW.
    1250 kW det svare til hvad der er installeret til 60 husstande, det er endda lavt sat da det de færreste normale husstande der har en 40 amperes sikring på deres stikledning.
    I et eksisterende forsyningsområde vil man normaltvis ikke have reserve kapacitet til en så stor udvidelse, uden det vil kræve en opdatering.

    Som jeg skrev før, vil det højest sandsynligt kræve ny forsyning fra 60 kV station, med afgangsfelt inkl div beskyttelses udstyr, kabel fra stationen til en ny transformer station 60/10k/0,4kV til forsyning af laderne.
    Spørgsmålet er så om den 60 kV station kan levere den ekstra effekt, ellers skal der osse der indkøbes transformer og dele krævet der til.

    Mit bud er så at en sådan installation vil koste en hel del millioner og få sat i verden, og det skal man Jo så gange op med hver station.


  • #306   8. mar 2019 Ja det kort ser jo voldsomt imponerende ud, indtil man kigger nærmere på det.
    Lige nu har Tesla kun 9 Supercharger stationer i Danmark (og 4 planlagte), hvilket må sige slet ikke at være tilstrækkeligt hvis fremtiden bliver ren el.

    Ifølge drivkraftdanmark.dk er der 2000 tankstationer i Danmark.
    Hvis vi antager at en stor del af bilejerne kan lade hjemme kan vi jo gætte på at vi kan nøjes med det halve antal ladestationer.
    Hvis vi så regner med et gennemsnit på 4 hurtigladestandere per ladestation og vi antager at vi bruger den hurtigste nuværende lade standard på 350 kW (hvilket stadig er for langsomt efter min mening) så vil det give en total system effekt på alle ladestationerne på 1400 megawatt.
    Det er altså et kæmpe potentiale i udsving på strømforbruget.
    Ifølge energinet.dk har strømforbruget i Danmark svinget imellem 3000 og 5000 MW så at smide et potentielt udsving på 1400 megawatt oven i er altså ikke småting.
    Det giver jo potentialet for at øge vores elforbrug med 28-46%.
    Så kan man altid diskutere hvad risikoen er for at alle hurtiglader på samme tid, men det er lidt på samme måde som at spørge hvad risikoen er for at alle bruger vejnettet på samme tid, på grund af vores pendler adfærd og myldretid er jeg ret sikker på vi kommer til at se perioder hvor en stor del af alle landets hurtigladere er i drift på samme tid.
    Baseret på mine antagelser er det jo kun 4000 biler der skal lade på samme tid før vi er deroppe, og det lyder af forholdsvis lidt i mine øre når man tænker på at med selv den hurtige 350 kW standard tager det jo stadig markant længere tid at fylde brugbar rækkevidde på en elbil i forhold til hvad det ville tage at fylde tilsvarende rækkevidde på en benzin eller dieselbil.
    så 1400 MW ekstra forbrug er ikke urealistisk i mine øjne, det er måske nok nærmere for lidt.
    Hvis vi skal have distribueret 1400 MW ekstra ud over hele Danmark kræver det lige nøjagtig at hele Danmark skal graves op for at udbygge elnettet.


  • #307   8. mar 2019 Morten J

    Ja der er 2000 tankstationer i DK, men nu har vi også kørt konventionelle biler i 100år så der har været meget lang tid til at få dem stillet op, og de er kommet efter behov.
    (Så lige at i 60'erne har vi haft 8000 tankstationer i DK!!)

    Grunden til at der ikke er så mange Superchargere i DK er jo at der PT ikke er ret mange elbiler i Danmark, så er vi tilbage ved udbud og efterspørgsel´.

    Hvorfor sætte 500 ladestandere op til 2.500 biler?
    Du ville vel heller ikke lave 500 tankstationer hvis den kun var 2.500 biler på vejene der kunne tanke der?

    Når salget af elbiler stiger så gør mængden af ladere også, det er kun en naturlig udvikling.

    Og jeg må erkende at dine "antagelser" giver jeg ikke meget for smiley
    Selvfølgelig kan det lade sig gøre, man gør det i mange andre lande, som er meget dårligere stillet end vi er.

    Lad os nu se hvordan det går smiley


  • #308   8. mar 2019 Det vi får tudet ørerne fulde af disse dage er at vi alle bør skifte vores ICE biler ud med elbiler for at rede planeten.
    Det jeg prøver at anskueliggøre er at hvis vi gør det inden for en kort årrække vil infrastrukturen ikke kunne følge med.
    Hvis vi i stedet lader tingene gå sin egen gang og elbiler på et tidspunkt kan dække alle danskernes behov skal det nok gå det er jeg enig i, men ikke på 10-20 år, vi er nærmere 50-100 år.
    Når jeg siger at elbilerne skal kunne dække alle danskernes behov, tænker jeg på en dystopisk fremtid hvor man ikke bare lige kan låne/leje en benzin/diesel bil til de ekstreme behov, for der vil disse være forbudte.
    Nogle af de behov der skal dækkes er:
    Kørsel med tunge trailere og campingvogne og over lange afstande.
    En realistisk rækkevidde på 500km på motorvej i koldt vejr på en ladning.
    Hurtigladning af f.eks. 80% rækkevidde på 5 minutter på langture eller i tilfælde hvor (5 minutter er lang tid at vente når man er vant til at vente under 2 minutter på benzin tanken).
    Specielt de to sidste behov skal også kunne dækkes af nye elbiler til 100-150.000kr (hvilket de kan af nye benzin biler i samme prisklasse i dag).

    Når man snakker om hvad elbiler kan i dag er det næsten altid Tesla der bliver fremhævet, et af problemerne med Tesla er bare at de er meget dyre, hvilket de er fordi de rent faktisk kommer tættest på at opfylde ovenstående krav, og det koster en masse dyre komponenter inkl. batterier.
    Jeg må sige at jeg mildest talt er lidt hooked på tanken om at skifte min bil ud med en elbil, men når jeg så kigger på ev-database.org bliver jeg noget nedslået over at der ikke er et realistisk bud på en elbil der kan klare en smuttur fra Hirtshals (hvor jeg bor) til Aarhus (hvor jeg ofte har gøremål af forskellig karakter) og tilbage igen på motorvejen i koldt vejr uden at skulle tilbringe en masse tid på at lade undervejs, og det er alligevel kun lidt over 370km (og nej destinationsladning er ikke en mulighed i mit tilfælde).
    De eneste der kan klare opgaven skulle være den nye Tesla Roadster og Lightyear One, men chancen for at se sådan en på disse breddegrader inden for de næste par år er lig nul og prisen er selvfølgelig også et problem.
    Model S long range kommer tættest på med en motorvejsrækkevidde på 365km i koldt vejr, med så lang rækkevidde burde det være muligt at lave en slatladning på 5 minutter undervejs og have tilstrækkelig rækkevidde til turen, det ville jeg sagtens kunne leve med.
    Men til knap 760.000kr er det markant mere end jeg har lyst til at investere i en elbil.

    Som jeg ser det er vi rigtig mange årtier fra at kunne erstatte vores ICE biler med el biler uden at gå på voldsomt kompromis med den måde vi lever på.


  • #309   8. mar 2019 Du kan da købe en Tesla Model 3 Long range der snilt køre over 500km på en opladning til 460.000.

    og snart kommer den nye "billige" model til DK så kommer prisen endnu længere ned.

    Men der er for så valgmuligheder på markedet og det skyldes at alle de gamle bilproducenter har været AALT for langsomme ude af starthullet med at komme ind på elbilsmarkedet.
    Det VW kommer med er direkte pinligt, og de er verdens største bil producent..

    Men det skal nok komme, og det kommer gradvist så omstilling skal nok følge med uden problemer


  • #310   8. mar 2019 Det kan SAGTENS lade sig gøre på 10-20 år. Det kommer bare an på om vi vil og tør satse nok på det. Vi lever i 2019, ikke 1919 smiley

  • #311   8. mar 2019 Jeg kan nu heller ikke se det store tab i mit liv ved at jeg skal bruge et kvarter for at lade min bil op.
    og slet ikke hvis jeg ved at det koster markant mindre end tilsvarende benzin eller diesel. og som rent bonus så er det meget bedre for miljøet

    Det bliver gjort til et problem fordi dem der ikke kan li' teknologien vil have at der skal være et eller andet galt med det.

    Det var også derfor Tesla lavede S modellen totalt overkill, det var lige præcist fordi at lukke røven på alle dem der ville pille den ned for ikke at have HK nok, for ikke at være stor nok, for ikke at være hurtig nok osv, osv.

    Så er anti folkene bare nød til at brokke sig over noget andet, og det er så åbenbart strøm smiley


  • #312   8. mar 2019 Fra ev-database.org
    Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
    Real Range:
    Highway - Cold Weather 340 km

    Dvs. ikke nok til en smuttur til Aarhus og hjem igen (370km) og slet ikke over 500km du selv nævner.

    Hvis jeg skal give 460.000 for en bil så skal den satme også være i orden, hvilket ikke ser ud til at være tilfældet for nogle af de skrækscenarier man ser på Youtube.
    Der er også tale om en bil hvor mere eller mindre alt skal styres via den store "iPad" i midten, selv vinduesviskerne! Det undre mig at de har fået den bil godkendt når man tænker over hvilke sikkerhedsmæssige konsekvenser det har at man skal over og lege med touchscreenen næsten lige meget hvad man skal foretage sig, det samme gælder i øvrigt at hastighed og andre informationer skal hentes fra skærmen i midten (dvs. ikke i førerens normale synsfelt).
    I disse dage er der også så koldt at jeg bruger handsker når jeg kører bil, nu ved jeg ikke om Tesla's touch fungerer med handsker, men den kapacitive touch skærm på radioen i min Golf gør ikke, men der kan jeg heldigvis styre både vinduesviskere, telefonering, radio og meget mere direkte fra rattet.
    Så kommer du nok med argumentet at man i Teslaen kan forprogrammere varmen så bilen er varm når man kommer ud i bilen... Ja, hvis man ved præcis hvornår man får brug for at benytte bilen, hvilket jeg sjældent gør.

    Inden Model 3 blev offentliggjort glædede jeg mig også meget til den kom, da jeg ud fra hvad jeg havde set på Model S tænkte at det måtte blive den perfekte elbil, jeg regnede stærkt med at det skulle blive min første elbil.
    Jeg havde på det tidspunkt allerede overvejet Model S kraftigt, men den var bare for dyr.
    Men må sige at jeg blev slemt skuffet da jeg første gang så et billede af interiøret.
    Der er i hvert fald ingen tvivl om Teslas hensigt, nemlig at selv chaufføren i bilen skal degraderes til passager og det hele skal køres af Teslas autopilot.
    Hvis jeg virkelig ikke selv gad at køre bil tog jeg da en taxi eller fandt en anden løsning, jeg kan rigtig godt lide selv at køre bilen, men det er Model 3 tydeligvis ikke designet til.

    At jeg så derudover ikke længere har lyst til at putte penge i lommen på Tesla når man ser hvordan de behandler nogle af deres kunder er så en helt anden sag.

    Slutteligt vil jeg så sige at jeg føler med dig, hvis du ikke se det store tab i dit liv ved at skulle bruge et kvarter for at lade din bil op, så må du virkelig have et tomt og kedeligt liv.
    Jeg gør hvad jeg kan for at udskyde turen til tanken for at bruge de 2 minutter det tager at fylde benzin på bilen.


  • #313   8. mar 2019 Det jo ikke et spørgsmål om tid eller udbud og efterspørgsel.
    Hvis det koster 3-4-5 gange mere og kører 500 km, på en opladning fra en ladestation, så bliver regnestykket jo igen, at folk ikke har råd og derfor vælger elbilen fra.

    Eller at de ikke bruger stationerne fordi de er for dyre, også man jo ligevidt så bliver udbredelsen igen langsom og folk bliver ved med og holde fast i deres normale bil.


  • #314   8. mar 2019 Hvorfor skulle det være dyrer at lade end at tanke? De få gange jeg har brugt en offentlig lader, som ikke har været gratis, har det været langt billigere end at tanke (selvom jeg giver 5 kr/l).

  • #315   8. mar 2019 Hvem tror du kommer til og betale for den bagvedliggende installation, som jeg har skrevet om er nødvendigt i eksemplet med opsætning på en tankstation?

    Self sætter man ladestationerne de steder hvor det er nemt og billigt, de 9 som er sat op nu, er vel på transportcentre ved motorvejen, hvor der i forvejen ligger industri.


Kommentér på:
Brint vs. El

Annonce