{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.594 visninger | Oprettet:

Brint vs. El {{forumTopicSubject}}

Det er ofte jeg kommer til at snakke med folk som mener at brintbiler er fremtiden i forhold til rene elbiler.
Det har altid undret mig lidt da jeg altid har set brintbiler som unødigt komplekse og uøkonomiske, da brint koster mere energi at lave end man får ud af det.

Og nu faldt jeg faktisk over en der har sammenlignet de 2 teknologier, og fint bekræfter min opfattelse af det.

Og til dem der ikke ved det (og der er desværre forbløffende mange) så er en brintbil stadig en Elbil, den har bare et energi anlæg med ombord til at lave strøm.

Hvad er jeres holdning? Er brint stadig en god ide?

Se videoen på linket nedenfor
https://www.youtube.com/watch?v=xU-LDZ0HTGc




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brint vs. El
  • #316   8. mar 2019 Kent

    Jeg kan slet ikke se hvad problem det er du hentyder til? det koster jo ikke en skid at lade en elbil op i forhold til at tanke en almindelig bil?
    Hovedgrunden er at strøm er billigere og nemmere at producere en benzin og diesel?
    Er det ikke ret indlysende.

    Det er da selskaberne som vil have en del af kagen der betaler for standerne.


  • #317   8. mar 2019 Morten J

    Du er simpelthen nød til at lære at fatte dig i korthed, der er ingen der gider læse alt hvad du skriver og tage stilling til det...


  • #318   8. mar 2019 For 10-15 år siden brugte elselskaberne milliarder på at grave hele Danmark op, for at lægge fiber i jorden. Hvorfor? Tja, de havde masser af penge på kontoen, og der var ikke rigtigt udsigt til at de kunne øge deres kerneforretning (at producere og sælge strøm) voldsomt.

    Pengene på deres konto er nok ikke skrumpet synderligt, så hvorfor skulle de ikke kunne gøre det igen, og booste deres kerneforretning?


  • #319   8. mar 2019 Præææciiiis

  • #320   8. mar 2019 Ved ikke hvor meget teknisk indsigt du har Carsten, men der er KÆMPE forskel på at grave kabler til internet og til 250KW ladestandere, netkabler er peanuts i forhold til de noget større elkabler, kommunerne ved ikke engang hvordan man skal håndtere at næsten hver 3 borger skal have elstander, det tager dem mindst 15-20 år for at finde en løsning.
    I får det til at lyde som om at alle bare kan gå ud og grave til elkabler, sådan er det bare ikke, som jeg nævnte tidligere, så er der en masse tilladelser og villighed fra kommunen og de kan være meget forsigtige med at ændre noget som helst der hedder infrastruktur.


  • #321   8. mar 2019 Deniz

    Det er ikke mere et problem end det er at åbne en tankstation.
    Jeg har aldrig hørt noget officielt nogen steder fra at der ikke er strøm nok osv. osv.


  • #322   8. mar 2019 Tja igen så viser jeres skriveri at i ikke aner noget om el forsyningen i dk.
    De penge som blev brugt til og grave fiber ned, kom fra opløsningen af alle de lokale transformer foreninger, som dengang var små forsyningselskaber, som blev indlemmet/fusioneret med de lidt større elforsyninger.
    Penge som egentlig burde være betalt tilbage til forbrugerne, da det var deres penge, fordi transformer foreningerne var amba selskaber, men det glemte man meget belejligt.
    Og ingen brokkede sig.

    Tilbage til ladestanderne, det og grave en lille fiberledning ned kontra og projektere transformerstationer der skal kunne bære flere MW er ikke noget man bare lige gør.
    Og med hensyn til prisen, tja hvis du betaler 2 kroner pr kWh, og et Tesla batteri på 100 kWh der kan kører 500 km, tja med lidt hurtigt hoved regning så koster det vidst lige nøjagtigt stortset det samme som og kører 500 km i en diesel bil.

    Tesla eller en ladeudbyder kan jo vælge og køre samme kWh pris over hele landet, så de gode steder opvejer betalingen af de dårlige, men det ændre ikke ved at der skal investeres ret store summer for at få f.eks 100 ladestationer fordelt over hele dk.


  • #323   8. mar 2019 Nej jeg har ingen forstand på at grave kabler ned, det har dem der skal lave det heldigvis, sikkert også mere end du har smiley

    Det problem skal nok blive løst som man gør ALLE ANDRE STEDER

    Man siger jo ikke...

    Folket: VI SKAL HAVE ELBILER! yaaaay grøn omstilling yaaay!
    En eller anden: Eeej det koster altså mega meget at ligge kabler ned til strøm og sådan!
    Folket: Shit! jamen så dropper vi bare det, Diesel og benzin er vejen frem, fuck grøn omstilling yaaaay!

    Nej vel?
    Det er sikkert et af mange problemer.

    Men ved du hvad vi mennesker er bedst til?
    Nemlig!
    at løse problemer

    Ligesom at en elbil for 15år siden var en Golfvogn med tag og døre der kunne køre 25km på en opladning og tog 18timer at lade op.
    Men den hurdle er vi kommet over, så var det opladning der var problemet, det er vi godt igang med.

    Men faktum er at elbiler har rykket sig mere de sidste 10år end brændstofbilen har de sidste 60år!
    Det går stærkt og problemerne bliver taklet hurtigt

    Se nu.. nu skrev jeg selv sådan en lang smørre..


  • #324   8. mar 2019 #323
    Præcis! Det tager ikke 50-100 år som tidligere nævnt i tråden smiley


  • #325   8. mar 2019 Jamen det er jo ikke folk der IKKE vil have det, det er staten/kommunen der ikke giver os muligheden for det??
    Tilgengæld kan jeg køre ud og tanke brint idag, på 3 min og køre ca. 600km på en tankfuld.. så JA, jeg skriver ud fra den virkelighed der er netop nu og ikke en eller anden lyserød sky som bare bliver løst på få dage...


  • #326   8. mar 2019 Nu kender jeg ikke så meget til hvordan det ser ud i EU, men i USA er der pt. 61.000 offentlige ladestationer, og eks. VW opsætter 2.800 ladere inden midten af året. Andre mærker er også ved at etablere deres net, eks. Porsche.

    Det er jo næsten ligegyldigt hvad den bedste løsning er, for hvis bilproducenterne har besluttet sig for at lave elbiler, og investerer massivt i det, så bliver det elbiler.


  • #327   8. mar 2019 Deniz

    Der var engang hvor man skulle ned på apoteket for at købe benzin til sit automobil, der fandtes INGEN tankstationer, og ens hest kunne bare stå på marken og tanke sig selv, så hvorfor overhovedet eje noget så tåbeligt upraktisk?

    Times change

    Det upraktiske går hen og bliver det praktiske og bliver afløst af noget bedre der er upraktisk i starten som så går hen og bliver det praktiske og så fremdeles

    Og det er muligt at du kan tanke på 3min, men det koster dig 500kr.
    Jeg venter gerne 10min mere for at spare 400, det er en god timeløn at have!

    Det er faktisk 1.600 kr i timen, det får jeg sq ikke i løn..


  • #329   9. mar 2019 Erik

    Lad mig gætte, du har skrevet din kommentar uden at regne på det først? smiley
    Hvorfor er strøm kun billigt som drivmiddel fordi der gives rabat på det?

    Lad os tage et eksempel.
    En typisk Dansk husstand giver omkring 2,25kr for en kwh (kilowatt time)

    En Chervolet Bolt har en batteri kapacitet på 60kwh
    og på den strøm kan den gå 520km (de kan sagtens gå længere det er bare er realistisk tal producenten har opgivet så der er en god margen)

    Så for at finde ud af hvor meget det koster at tanke vores elbil siger vi
    60*2,25 = 135kr. for en tankning der giver 520km kørsel
    Så kan man for sjov sige 520/135 som er = 3,8km pr. 1 krone betalt

    Og det her er vel at mærke ved den høje tarif ved brug fra sin egen stikkontakt uden statsstøtte osv.

    Jeg har f.eks. en varmepumpe til opvarmning i mit hus, og det betyder at de første 4000kwh jeg bruger er til normal takst, altså 2,25kr men derefter giver jeg kun 1,65kr. pr. kwh.

    Så i mit tilfælde ville regnestykket lyde
    60*1,65 = 99kr. for en tankning der giver 520km kørsel
    Som så igen kan omregnes til 520/99 = 5,25km køsel pr. 1 krone betalt. Eller 19øre pr. km om man vil smiley

    Og her er ingen specielle elbils tariffer eller ordninger taget med.

    Vis mig en brændstofbil der kan klare de samme tal på bundlinjen og jeg er lutter øre smiley

    og husk at vi snakker en bil med 200hk og 500nm med masser af plads og komfort.


  • #330   9. mar 2019 Og så vil jeg våge den påstand at elpriserne er noget mere stabile end brændstof priserne som kan variere op til 1-2 kroner fra morgen til aften på en dag.
    Så man får også en mere stabil udgift ved el


  • #331   9. mar 2019 Du regner jo ikke prisen på et abonnement hos en af udbyderene med, hvis man ikke har sin egen el-stander med, som det jo kræver, hvis man bor i lejlighed uden mulig for opladning i nærheden, lige pt. ryger der hurtigt 5-800kr af, som jeg normalt bruger på en måned, dvs. ingen besparelse ift. nuværende brændstofspriser.

    Så min Corolla er stadig mange gange billigere at benytte, ift. at købe en elbil og bruge el og det samme med brint også selvom jeg tager besparelse på ejerafgift med.

    Så konklusionen er: Folk vil gerne, men folk med magten er ikke klar endnu, i hverfald for de fleste.


  • Jesper M
    Jesper M Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 27 Emner: 17 Svar: 60
    #332   9. mar 2019 Det kommer helt af sig selv efter 2025 - 2030

  • #333   9. mar 2019 Ok, så får I det lige så selv Carsten T kan være med:

    Nej Tesla Model 3 Long Range kan IKKE køre over 500km på en opladning.
    Den kan køre 340km på motorvej i koldt vejr.

    Tesla Model 3 er alt for dyr i forhold til kvaliteten.

    Tesla Model 3's betjeningssikkerhed og betjeningskomfort er alt for ringe da ALT skal betjenes via touchskærm uden for førerens synsfelt.
    Når jeg siger ALT mener jeg ALT, selv vinduesviskeren!

    Jeg er ikke elbilshader, jeg glædede mig til Model 3 skulle komme og ville selv have en...
    ...indtil jeg så interiøret første gang.

    Jeg vil gerne have en elbil, men ikke en autopilottaxi uden betjeningselementer til de væsentlige funktioner.


  • Jesper M
    Jesper M Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 27 Emner: 17 Svar: 60
    #334   9. mar 2019 Enig i at tesla 3 er for underudstyret. Knapper vil altid slå touch, og så er det væsentlig mere lækkert med elektronisk cockpit end en skærm hvor man skal tage sine øjne alt for langt væk når man bruger GPS.

  • #335   9. mar 2019 Mon ikke også der sker noget drastisk med elbils afgifter og elafgifter når staten mister den store indtægt de har på benzin/diesel afgift.

    Jeg tænker der kommer en el-til-transport-afgift, så staten kan tjene penge på vi bruger vores elbiler.


  • Jesper M
    Jesper M Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 27 Emner: 17 Svar: 60
    #336   9. mar 2019 der er allerede 65% afgift&moms på el, men der er selvfølgelig 138% afgift&moms cirka på benzin så det kan da godt være den ryger et hak op.

  • #337   9. mar 2019 (langsomme)ladestandere til folk der bor i lejlighed kommer heller ikke til at ske i stor udstrækning.
    Der er i dag mange lejlighedskomplekser hvor ejerne ikke engang har en ordenlig mulighed for at parkere deres bil, til trods for antallet af biler i Danmark er steget støt siden 1950'erne.
    Hvis parkeringspladser endnu ikke er en selvfølge ved lejligheder endnu, hvornår kan vi så forvente at ladestandere er det?


  • #338   9. mar 2019 Morten

    Jeg brugte ikke Tesla I min udregning smiley


  • #339   9. mar 2019 Carsten:

    Min kommentar var ikke henvendt på din udregning, men når du selv bringer det på banen:

    I din udregning bruger du Chevrolet Bolt som hedder Opel Ampera-e i Europa.

    Du skal stoppe med at tro på de optimistiske tal producenterne opgiver.

    Ampera-e/Bolt: Real Range Highway - Cold Weather 240 km.
    Dvs. ikke i nærheden af de 520km du nævner.

    Derudover glemmer du det ret væsentlige effekttab under opladning i din beregning.
    Sagt simplere 60KWh fra stikkontakten er ikke nok til at lade et 60KWh batteri fra 0-100%.


  • #340   9. mar 2019 Morten J

    Jeg kan også få enhver bil til at gå ad helvede til på literen hvis det er det jeg virkeligt vil, en almindelig bil køre også dårligere i koldt vejr.
    jo der er nok et tab, men det er så lidt at det intet betyder i forhold til hvor dyrt det er at køre i elbil i forhold til almindelige biler.

    Min Diesel er opgivet til 19,2 på literen og i koldt vejr køre jeg 14 ved normal kørsel, så det er ikke kun noget der gør sig gældende for elbiler


  • #341   10. mar 2019 Elbiler har dårligere rækkevidde ved motorvejshastighed og i koldt vejr og kombineret bliver rækkevidden minimal.
    Elbilers stærke side er bykørsel i mildt vejr, hvilket er med til at hive de officielle rækkevidder markant op.
    Men for at elbilen kan bruges i den virkelige verden skal den også have brugbar rækkevidde på motorvejen om vinteren.


  • #342   10. mar 2019 News flash

    Elbiler bliver allerede brugt i den virkelige verden, i stor stil endda, og ejerne kan ligesom mig ikke se problemet. Hvis jeg har kørt 300km på motorvej i vintervejr, så trænger jeg sq til at strække ben alligevel.

    Og i første omgang er Elbilen jo også tænke som en nr. 2 bil så man også har en brændstof bil eller hybrid som kan bruges til ferien sydpå osv.
    Men elbilen kan klare hverdags kørslen til og fra arbejde osv.

    Og igen, rækkevidden på elbilerne er steget eksponentielt til sidste 10år og den udvikling vil kun fortsætte

    Nu er Tesla snart på gaden med en bil på 200kwh batteri.
    Det burde sq være nok for de fleste.

    En Bolt bruger ca. 144wh ved normal kørsel pr. km.
    Så den ville kunne køre næsten 1400km på den mængde energi


  • #343   10. mar 2019 Ja elbilen er genial som bil nr. to eller ren bybil.

    Men ikke alle har økonomi til to biler og har man kun én bil skal den kunne dække alle behov.

    Tesla er måske på vej med 200kWh batteri, men hvor mange år går der før vi ser et 200kWh batteri i en bil der er til at betale?


  • #344   10. mar 2019 Morten J

    Vi har så 4 biler så hvis en skulle skiftes ud ville det ikke være noget problem.

    Jeg ved ikke hvornår vi ser 200kwh i en almindelig bil, men der gik ikke mange år fra 10kwh til 100kwh

    og prisen på batterierne falder hele tiden


  • #345   10. mar 2019 Så vidt jeg ved er det kun Tesla Model S og X der er oppe 100kWh batterier, dvs. biler til godt over 700.000kr og så vidt jeg ved er der ikke nogle modeller med 100kWh batteri til rimelig pris på vej.

  • #346   10. mar 2019 Det kommer jo også an på hvad man definerer som en "rimelig" pris
    Og nu er Tesla jo stort set de eneste der kommer med noget håndgribeligt på markedet.

    De andre har sat sig på 60-70kwh som de højeste (endnu), men det skal nok blive højere, for det er det som folk vil betale for.

    feks. har Hyundai Kona 64kwh og koster 309.995.-
    Det syntes jeg ikke er slemt og det bude de fleste kunne få råd til.

    Hr. og Fru. Danmark køber jo rask væk VW'er og Audi'er i 400-500.000+ klassen i hobetal


  • #347   10. mar 2019 Vi brugte Tesla'en som pendlerbil, den kørte ca. 200 km hver dag. Det var sgu meget lækkert ikke at skulle tanke, og have en fuldt "tanket" bil hver morgen, endda "fyldt op" gratis.

    Jeg tror ikke umiddelbart at der kommer 200KWh batterier i personbiler. De vil være for tunge, og for dyre, gætter jeg på. Jeg tror nok mere på hurtigere opladning.

    Elon Musk har også før været ude og sige, at han ikke kan forestille sig større batterier end 100KWh.

    Men hvem ved, måske nye batteri teknologier vil kunne gøre det muligt, uden at pris og vægt stikker helt af. Men umiddelbart tror jeg mere på hurtig opladning er løsningen.


  • #348   10. mar 2019 Ja prisen på Kona fejler ikke noget, hvis den bare havde en batteristørrelse der kunne bruges til længere ture.

  • #349   10. mar 2019 Morten

    Det er igen relativt, for hvad er en længere tur?
    Jeg gider personligt ikke sidde i en bil i mere end 300km af gangen.

    nogen mener en bil skal kunne køre 800km på en tankfuld andre 1000+
    og nogen mener 400-500 er fint.

    Og så længe bilen er fuld hver morgen kan jeg ikke se problemet, heller ikke på de lange ture hvor man holder ind og fylder op mens man strække benene alligevel.

    Det største problem med EV'er syntes jeg er manglen på anhængertræk.
    Tesla X er den eneste EV i verden man kan købe fra fabrikken med træk på, og det er bare for ringe af producenterne


  • #350   10. mar 2019 Carsten T

    Hvis jeg kan køre 200km til en destination uden at tænke på om der er lader på destinationen, lave mine gøremål og herefter køre 200km hjem, alt sammen uden at lade, mere end 5 minutter, vil jeg i store træk også være tilfreds.

    Som jeg flere gange tidligere har sagt har/får langt fra alle danske bilejere mulighed for at lade om natten, hvilket vil sige at bilen IKKE nødvendigvis er fuld hver morgen.

    Jeg vil give dig ret i at et af de store problemer med EV lige nu er manglen på anhængertræk, selv om det for mig personligt ikke betyder noget.


  • #352   10. mar 2019 Hvorfor kan min udregning ikke bruges?

    Er vi enige om at en kw ikke koster mere end 2,25 uanset hvordan du vender og drejer det?


  • #354   10. mar 2019 Nej prisen kommer ikke til at stige 221gange på ladestanderen smiley

    Og hvad er en offentlig ladestander?
    Er det en kommunen har sat op? eller er det en Clever eller Tesla har sat op? eller er det dem alle sammen?

    Hvad gør Tesla når de har lovet gratis opladning sammen med bilen når du køber den?

    Hvad gør Clever når de har solgt ladestandre til hjemmebrug med flat-rate abonnoment så du kan lade alt det du vil?

    Bare rolig, det bliver ikke et problem smiley

    Desuden er det jo ikke engang en krone det stiger, benzin og diesel stiger og falder med næsten det dobbelte dagligt


  • #356   10. mar 2019 Tesla tilbyder skam stadig fri opladning, det er bare kun på de store modeller, og ellers skal du tilkøbe det som en option når du køber bilen

    Køber du en ny Nissan Leaf får du 2 års gratis opladning med i prisen.

    Du kan postulere alt det du vil, men uanset hvad ulemper der bliver påført Elbiler, vil også blive påført konventionelle biler, det kan du være sikker på.

    Det er da muligt at der kommer 40% afgift på elbiler, men konventionelle er det jo 150%
    Der vil aldrig komme en dag hvor elbilernes afgift overhaler de konventionelle biler, det ville jo stride imod alt logik.

    Ja staten skal have penge ind, så hæver man da bare afgiften på benzin og diesel, og hæver vægtafgiften på biler der køre på det osv. osv.

    Når så engang alle de brændstof-ædende biler er udraderet kan man indføre road pricing eller en anden form for afgift.

    Jeg ved ikke hvordan man har tænkt sig at gøre det, men det meste af verden er heldigvis af den opfattelse at det er den vej vi skal, og derfor skal der være en fordel ved at være en pioneer.

    Elbilernes priser falder jo også hele tiden, nu kan man få en brugbar elbil til 300.000kr. for 2 år siden var prisen over det dobbelte.
    og det vare ikke længe inden elbilernes produktionsomkostninger bliver billigere end at producere konventionelle biler, og så kan de bedre tåle at der kommer en højere afgift på dem


  • #358   11. mar 2019 De fleste har da råd til en bil til 300.000 da smiley

    De fleste familiebiler der køre i DK er i 300.000+ klassen
    Og det var såmen bare for at vise at prisen på bilerne er halveret på ganske kort tid og den udvikling vil fortsætte.
    Det vare ikke længe inden man kan få en elbil til 100.000+ afgift

    Jeg mener Nissan og Hyundai er i 250.000 med afgift for deres
    Så det går stærkt den rigtige vej.


  • #360   11. mar 2019 Erik K

    Jamen hvis du/i ikke kan det, så er i godt nok i den lave ende rent økonomisk, men det er langt de fleste altså ikke


  • #361   12. mar 2019 106.500 familier købte 110.200 biler for 24,4 mia. kr. i 2018. Det svarer til en gennemsnitspris på 221.400 kr.

  • #362   12. mar 2019 Ja der skal tydeligvis være elbiler på markedet som koster max 150.000kr uden at der også gås på kompromis med rækkevidden før alle danskere kan være med, hvilket nok desværre har meget lange udsigter.

    Apropos snakken om afgift på el til biler.
    https://ing.dk/artikel/stroem-elbiler-bliver-langt-dyrere-end-stroem-olieraffinaderier-224586


  • #363   12. mar 2019 #361 tillæg:
    til info så er der ca 50 brugte el- biler til salg i hele landet i det prissegment og 90% af dem er leaf og zoe…


  • #364   12. mar 2019 #361

    Det er da også en ret høj gennemsnits pris når man tager i betragtning af hvor mange micro biler der bliver solgt


  • #365   12. mar 2019 #362

    Mon ikke at det bliver ændret?
    Det er jo tåbelig at det stort set kun er elbiler der skal rammes af en høj el takst.

    Det tænker jeg at der bliver ændret på, ellers er der i hvert fald intet håb for idioterne på borgen


  • #366   12. mar 2019 Politikerne har jo gang på gang vist at de ikke er interesseret i at fremme elbilens udbredelse hvis det er noget der koster i statskassen.

    Den pludselige interesse for at købe Tesla'er gjorde jo i sin tid at afgiftfritagelsen for elbiler blev skrottet.

    Nu er der så et bundfradrag på afgift på elbiler, men mon ikke også der bliver pillet ved det når der kommer en masse gode og brugbare elbiler (under dette fradrag) på markedet og folk begynder at købe dem.


  • #367   12. mar 2019 Ja hvis der er en eneste politiker der undre sig over at der ikke bliver solgt elbiler i DK så er de fandme dummere end der er tilladt

  • #368   12. mar 2019 Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod el-biler vil bare ikke selv købe en (lige nu, og sikkert heller ikke før om mange årtier).

    Men hvis de virkelig var så gode, så ville de kunne konkurrere på lige vilkår med de øvrige biler, så ville der ikke være brug for kunstige politiske indgreb og afgiftslempelser..


  • #369   12. mar 2019 Mirza A

    Problemet ligger ikke i om de er lige så gode som "almindelige" biler for det er bevist op til flere gange at de er meget bedre.

    Problemet er mere at de er for dyre fordi der ikke bliver produceret nok at dem endnu, så snart produktions volumen kommer op, og priserne på batterierne kommer ned, så bliver det billigere at lave en elbil end en almindelig bil.

    Men der skal lidt hjælp til at kickstarte den udvikling så folk tør at købe og satse på en ny teknologi, så producenterne kan se en ide i at sætte produktions antallene op


  • #370   12. mar 2019 Faktisk et gammelt indslag det her, men det var lige i forhold til at etablere ladetationer på eksisterende tankstationer

    https://www.youtube.com/watch?v=nst2RGtgzfk


  • #371   12. mar 2019 Problemet ligger ikke i om de er lige så gode som "almindelige" biler for det er bevist op til flere gange at de er meget bedre.

    Bedre til hvad ? Og nu tænker jeg ikke på forurening.. men ren og skær økonomi og daglig brug... og man kan ikke sige at en Tesla er bedre end en Golf, og undlade at kigge på prisen bare fordi at batterierne og teknologien er for dyre... Det er ikke forbrugernes problem...


  • #372   12. mar 2019 En elbil koster under 1/3 pr. kørt km i brændstofomkostninger.
    Du har ikke en masse olier og komplex mekanik der skal serviceres med faste intervaller.
    De har flere kræfter over hele linjen.

    Ja batterier er for dyre endnu, men den pris er støt faldende, og allerede nu er der elbiler i en spiselig prisklasse, og den udvikling vil kun fortsætte


  • #373   12. mar 2019 Ja batterier er for dyre endnu, men den pris er støt faldende, og allerede nu er der elbiler i en spiselig prisklasse, og den udvikling vil kun fortsætte

    Jamen det vil jeg da se frem til smiley Lige nu er der ikke ret meget incitament til at købe en bil for langt de fleste mennesker, ellers ville du også køre rundt i en smiley ?


  • #374   12. mar 2019 Eneste grund til at jeg ikke køre i en er at jeg synes udvalget er for lille, jeg vil gerne have en stor rummelig stationcar, men det kan jeg ikke få.

    Jeg har desuden aldrig i mit liv købt en fabriksny bil før, så det er også noget jeg skal vende mig til.

    I den ideelle verden havde jeg købt en eller anden brugt elbil og sat i stand..
    Men det er bare ikke muligt endnu


  • #375   12. mar 2019 Carsten
    Så er der da et sted hvor vi er rungede enige, det nuværende udvalg af elbiler er ALT for lille.
    Når man fortrækker tyske bilers design og kvalitet er der for lidt at vælge imellem.
    E-Golf var lækker, men kan ifølge FDM ikke bestilles længere, nok fordi ID Neo er på vej, men er bare ikke sikker på jeg bryder mig om designet.
    Efter min mening behøves en elbil ikke skille sig ud visuelt fra en ICE bil.

    Service og olieskift på ICE biler er heller ikke hvad det har været, baseret på hvad MinVolkswagen app siger skal min Golf have olieskift 1 år og 2 mdr. efter første registrering, og første service efter 2 år.

    Min nye ICE bil (som jeg ikke har fået leveret endnu) har 2 års olieskift interval, jeg er dog ikke sikker på jeg tør vente så længe med at få skiftet olie.

    Elbiler har jo til trods for de ikke har en ICE også dele der skal inspiceres og serviceres, bremser incl. væske, gearolie og i "ordenlige" elbiler også et køle/varmesystem til batterier der nok heller ikke er servicefrit.
    Dermed ikke sagt at EV service er lige så omfattende som ICEV service, men nogle vil nok blive overrasket over servicebehovet for EV'ere i forhold at mange (fejlagtigt) fremhæver at EV'ere ikke kræver service.


  • #376   12. mar 2019 Elbiler har som sådan ikke noget der skal servicere som en almindelig bil ikke også har, den har bare meget mindre af det.
    Selvfølgelig skal der kigges til bremser, men det skal der sq på alle biler smiley

    Hvis min bil skulle serviceres på værksted ville det da hurtigt blive en dyr fornøjelse.
    Olieskift her 30.000km, tandrem hver 100.000km
    kobling og svinghjul ca. hvert 170.000km

    Og så er der slid på dyser, pumper, Turbo'er, EGR, indsugning der stopper til, partikelfiltre der skal renses eller skiftes, udstødning der rådner væk.
    Og det er bare lige hvad jeg kan nævne fra toppen af hovedet.

    Og det er alt sammen noget en elbil slet ikke har


  • #377   12. mar 2019 Jeg blev lige lidt nysgerrig på hvad service af en Tesla indeholder, men det var ikke noget jeg kunne finde på Tesla's side.
    Fandt dog disse to:
    https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/tesla-model-s-og-model-x-serviceeftersyn.aspx

    http://www.autoskadestuen.dk/service-af-din-tesla

    Jeg tror ikke der er voldsomt stor forskel på de nævnte servicepunkter og servicepunkterne på en ICE bil de første 3-5 år, her er der jo også bare tale om noget olie/væske skift og så en række inspektioner.

    Men når vi når en 10-15 år gammel bil vil der nok være væsentlig forskel på service omkostningerne.
    Her plejer ICE gerne at kræve en del reparationer, her er elbilens største svage punkt nok batteripakken.
    Da Tesla Model S (som er benchmark inden for EV) kun har været produceret siden 2012 er det svært at sige noget om hvordan en 10-15 år gammel batteripakke ser ud, men man må sige at efter 8 år ser de stadig lovende ud.

    Spørgsmålet er så bare om det kan svare sig at skifte batteri hvis det bliver for ringe, ja batterierne bliver billigere, men teknologier skifter, så det er ikke sikkert det kan svare sig at lave/købe nye batteripakker til en 15 år gammel EV.


  • #378   12. mar 2019 Jeg havde slet ikke min Model S til service i de lidt over 3 år jeg havde den. Havde egentlig planlagt at få skiftet bremsevæske og lign, men trak det lidt da jeg vidste at jeg ville af med den.

    De fleste Tesla ejere jeg kender, har typisk kørt dem til service for første gang efter 2-3 år.

    Jeg havde ingen omkostninger overhovedet i den tid jeg havde bilen, undtagen knap 100 kr. til opladning.


  • #379   12. mar 2019 Bare fordi bilen ikke dør af man ikke kører til service er ikke det samme som at det er klogt/sikkert.
    Min første bil var en 17 år gammel Golf II turbo diesel og den fik ikke engang skiftet olie imens jeg havde den, der blev kun fyldt billig olie på når olielampen begyndte at lyse.
    Hvis ikke det var for at den endte med at blive stjålet og totalskadet havde den helt sikkert forsat med at fungere med denne behandling i mange år, men det er ikke det samme som at det var sundt for den.


  • #381   13. mar 2019 Erik K

    Chancen for at en konventionel bil skal have væsentligt flere rep. På drivlinjen på samme km er meget høj, selv ud over service. En bil i klasse med en Tesla S, en stor BMW eller lign. Er sq også meget dyr at få lavet det mindste på.

    Så en EV vil automatisk medføre en kæmpe besparelse på de ting


  • #382   13. mar 2019 Morten J,

    Det første års service af en Tesla er helt til grin. Det består jo primært af at fylde sprinklervæske på, og se om det er fejlkoder. Så den sprang jeg over uden at tænke to gange over det.

    2. service er der lidt mere i, men de fleste af punkterne blev gjort som ifm. de udbedrerede fejl ved bilen, så derfor droppede jeg 2 års service.

    Det 3. service fik den ikke, da jeg allerede havde besluttet mig for at skille mig af med bilen, så den var 2 måneder over den anbefalede service dato, og det var der nok ikke den store fare i.


  • #384   13. mar 2019 Erik K

    Du får jo ikke ret meget ny til til 150.000 smiley
    Så kan du få en Dacia eller noget i den retning.

    Så nej, så er din holdning på området faktisk irrelevant smiley
    Der vil gå en del år før du ser øko elbiler i den meget lave ende af prisskalaen

    Men de skal såmænd nok komme.

    Det giver bare mest mening at lave bilerne til dem der rent faktisk har råd til at købe dem


  • #385   13. mar 2019 Carsten

    Du skyder dig sku engang imellem i foden.
    https://www.bilimp.dk/Statistik
    I fælge Danmarks statistik, så er der i toppen af feltet på antal af nye solgte biler en hel del modeller som er under 150000
    208
    C3
    Yaris
    Up
    Ny clio
    Aygo
    Fabia

    Mon ikke der rent faktisk sælges ret mange biler i segmentet -+150000, kun fordi du ikke køber biler i den prisklasse.
    Så er der nu nok ret mange andre der gør.

    Og til brændstof økonomien i en elbil, ingeniøren har lige haft et skriveri omkring prisen at køre pr km i en elbil, såfremt afgiftsfritagelsen fjernes på el.
    Så stiger en elbils omkostninger pr km til en niveau en smule højere end en fossil bil.
    Dette betyder så, at betaler du ca 2-2,5 kr for en kWh hjemme, så vil din bil opladet hjemme osse koste det samme som en fossil bil pr km.

    Igen så er elbilens succes afhængig af at kunne det samme som en fossil bil, eller gøre det bedre og ikke mindst minimum til samme pris.
    Og indtil det sker så bliver det ikke nogen stor succes, og potentielt risikere og bliver overhalet af en anden og bedre teknologi.

    Så idag Haldor Topsøe arbejder i og lave brint med elektrolyse af overskud energi for vindmøller, og opformere det til ammoniak og/eller metan.
    Hvilket dels fjerner problemet med det høje tryk på lager tanke, og igen så passer det ind i et distributions system som allerede findes.


  • #386   13. mar 2019 Hvad nu hvis resten af EU bestemmer sig for at omlægge til elbiler, har man så reelt et valg i DK? Det er jo et meget lille marked, set globalt. Jeg hørte engang, at i hele DK bliver der solgt ligeså mange Ford, som de to største forhandlere i Hamborg sælger.

    Mange Tesla ejere har aldrig købt så dyr en bil før, som deres Tesla. Og jeg tror at det gælder generelt. Mange er villige til at betale mere for en elbil, end en tilsvarende ICE.

    Tesla har gennem længere tid været den mest solgte luksusbil i USA, selvom den er dyrer end mange biler i samme klasse.

    Jeg gav $80K for min Model S, og det kunne jeg have fået en Mercedes E53 AMG for. Mercedes'en ville endda være hurtigere.


  • #387   13. mar 2019 Tja en ting kan du være sikker på, EU omlægger ikke til elbiler før de producenter de selv har, er klar med et produkt.
    Tænkt dig hvad er ville ske med VAG, PSA, Merdeces, BMW hvis der om er år skulle kun sælges nye elbiler i hele EU.

    Det næste er så, at infrastrukturen jo heller ikke er gearet til millioner af elbiler.

    Og igen en løsning som elbiler, der kunnet tvunget frem af politisk velvijle er som regel altid en dårlig løsning.
    Og ikke mindst af at folk bliver utroligt farvede i deres meninger, og ret så blinde for de dårlige sider.

    Og at de folk som købte en Tesla, tja de fik vel egentlig en bil som var meget hurtigere end normalt i den pris klasse, eller husker jeg forkert?
    En Tesla p90 kostede vel inden afgifter blev lagt på, langt under en million?
    Hvilket du ikke ligefrem normalt for at en bil med 0-100 på langt under 4 sek.


  • #388   13. mar 2019 Tja, VW forventer at have 2.800 ladere til deres elbiler i første halvår i USA. BMW partner med EVgo, hvor man eks. kan lade med deres tusindvis af ladere gratis de første to år. Mercedes vil, ifølge rygter, kunne bruge Tesla's ladere. Så tyskerne er godt igang i USA, så mon ikke også de er godt igang i EU?

  • #389   13. mar 2019 At en elbil er billigere end tilsvarende ICE oplever man jo kun i DK og nogle få andre lande. I resten af verdenen, hvor der er begrænset, eller ingen, afgift, konkurrerer de jo på lige vilkår.

  • #390   13. mar 2019 Kent R

    "Dette betyder så, at betaler du ca 2-2,5 kr for en kWh hjemme, så vil din bil opladet hjemme osse koste det samme som en fossil bil pr km"

    Den udregning vil jeg da gerne lige se, for jeg har faktisk selv lavet den tidligere i det opslag her smiley

    Se lige #329


  • #391   13. mar 2019 #388/389

    Tja det kræver jo stadig at der kommer rene elbiler på markedet, fra EU fabrikanterne.
    Self arbejder de på at lancere elbiler, men der jo forskel på at have et produkt på markedet, og arbejde på det.
    Tvivler på at EU producenterne ønsker og stå kun på et ben i EU, hvis de med lidt lobbyisme kan holde gang i fossil bilerne.

    Og at folk er/var villige tibage og betale mere for noget, som en elbil der klare opgaven ringere end det der var, tja det vel et mode fænomen ligesom med tøj, mobiler, fjernsyn, øko mad osv.

    #390
    Ja Carsten det var jo lige netop til den beregning mit skriveri var møntet, jeg tror hellere den beregning lavet i ingeniøren er mere præcis end din.
    Som den anden Carsten har skrevet om, kan du ikke bruge distance tallene opgivet til ret meget, da det ikke holder.
    Ingeniørens beregning var 30 øre pr km, uden afgift på ladestanderne, og lidt mere end 60 øre med ladestanderne.
    Det var ved en pris på 40 øre vs 88 øre, håber du så selv kan lave regnestykket såfremt du betaler mere for strømmen.
    En almindelig diesel bil med 18 km/l, ville koste 60 øre pr km osse, i følge ingeniøren,


  • #392   13. mar 2019 Det er ikke noget der kommer til at ske i morgen. Men over de næste 5-10 tror jeg at elbiler vil udgøre over halvdelen af nybilssalget. Det er allerede mellem 10 og 40% i byerne omkring hvor jeg bor, og det stiger hvert år.

  • #393   13. mar 2019 Nej det sker ikke med et trylle slag, og igen så er spørgsmålet om det er så godt for kloden som man påstår.
    Så lige at der forbruges 21 millioner kbm vand, til og udvinde litium i syd Amerika.

    Så igen som jeg har prøvet og godt gøre i et andet af Carstens indlæg, så er der en hel del mere i regnestykket end bare CO2.
    Når man snakker produktion af elbiler, kontra fossil brændstof biler.

    Nok er elbiler solgt på at de skal reducere CO2 udledningen, og når de kører udleder de heller ikke noget.
    Men det er alt det bagvedliggende, tænk på hvor stor en maskine Tesla er, og hvor mange penge der er investeret i det.
    Sådan noget indholder altid en kæmpe lobby maskine osse, så desværre kan man sige.
    Er det ikke altid at man får hele sandheden.
    Nok fokusere man udledningen ved produktionen af batterierne, men endnu engang hvad med alt det andet, som ligger ved siden af.


  • #395   14. mar 2019 Hvad mener du? føler du dig stødt af at jeg siger at du ikke er målgruppen for bilerne?
    Det er jeg da ked af, men det er trods alt fakta?

    Hvorfor koster de 800.000?
    Du er vel heller ikke tvunget til at købe en Audi A8 nu?

    Du kan få en Leaf eller Ionic til 250.000 og Hyundai Kona er også i det prislag
    Du kan sågar få en Tesla model 3 til under 500.000 så hvor de 800.000 kommer fra aner jeg ikke smiley

    Det er klart at elbilerne ikke kan optage pladsen for de aller billigste biler endnu, også derfor at Tesla startede med at bygge dyre biler og efterhånden arbejde sig ned i pris, man er nød til at bygge kapital.
    Især når man snakker en ny teknologi som kræver produktions volume for at få prisen ned.
    Så kan man simpelthen bare ikke starte med at lave biler til 100.000 det er urealistisk og ville aldrig kunne lade sig gøre


  • #396   14. mar 2019 Jeg har regnet lidt på det, og det har netto kostet mig ca. 150.000 kr. at have Tesla'en i knap 3.5 år. Dvs. når jeg modregner besparelsen jeg har haft ift. en tilsvarende benzinbil. Også brugte fruen 1-2 timer mindre på transport i Tesla'en hver dag, ift. hvis hun havde kørt i benzinbil (vi har et spor på motorveje hvor man kun må køre alene i bilen hvis det er en elbil).

    Min erfaring er, at jo mere man kører, jo større er fordelen ved elbiler. I dag tager både fruen og jeg toget på arbejde, da det er langt hurtigere, så pt. har vi ingen økonomiske fordele ved at have en elbil.


  • #398   14. mar 2019 Erik K

    Grunden til at jeg ikke har en elbil har jeg skam svaret på flere gange smiley
    Primært fordi jeg syntes ikke helt de biler der er på markedet er noget for mig, men må da erkende at en Tesla Model 3 er meget tæt på noget jeg godt kunne leve med. Men eftersom den ført lige er på vej til DK så har jeg jo ikke haft meget mulighed endnu smiley

    Nu snakker du jo også om bilen som at det skal være familiens eneste og primære bil, der skal man være klar på at gå lidt på kompromis hvis man skal det, som du selv nævner er anhængertræk et problem endnu osv.

    Herhjemme har vi hver en stor stationcar i diesel, og man kunne sagtens skifte den ene ud til en lidt mere "upraktisk" elbil da vi så stadig har en stor diesel til at trække trailer og campingvogn.

    Når jeg siger at du ikke er målgruppen er det jo sandt... Der laves ikke så billige elbiler endnu, og teknologien er simpelthen ikke til at kunne få omkostningerne så langt ned.
    Så derfor er producenterne nød til at bejle til andre forbrugere, som har penge til det, og som allerede har andre biler i husstanden, og har mulighed for at lade derhjemme osv.

    Det giver ikke mening for dig at have en elbil endnu og det er da også fint, men derfor kan det jo godt være en god i det for andre, ikke? smiley


  • #399   14. mar 2019 Carsten

    Og du kan ikke i den smøre ikke se hvorfor folk vælger en el bil fra?
    Den er simpelhen en gang skrammel som man ikke kan bruge til det man skal.

    For dyr, for kort rækkevidde, for langsom og besværlig opladning, altså kort sagt det segment den henvender sig til er ikke masserne, men de få.

    Og at man ikke har kunne købe en elbil til 150.000 eller mindre. Think var en Aygo størrelse bil som blev lanceret mere end for 10 år siden, og Renault Fluence/Samsung SM3. kunne købes for kun 100.000.


  • #400   14. mar 2019 Lad mig revidere mit svar

    Der er ingen BRUGBARE elbiler i den prisklasse

    Og selvom om det er "en gang skrammel som man ikke kan bruge til det man skal"
    Så sælger Tesla flere biler end de kan følge med til at producere, og der er godt salg i de øvrige mærkers elbiler også.

    Måske det bare er dig der syntes at det er "en gang skrammel som man ikke kan bruge til det man skal"
    Men derfor er det jo ikke sikkert at alle syntes det smiley


  • #401   14. mar 2019 Det er meget muligt der sælges mange og jeg er sær.

    Men du har jo selv lige kommet med at du heller ikke selv vil have en elbil fordi der ikke er nogen du kan bruge.

    Du har massere af meninger om hvorfor folk skal købe en elbil, men du har ikke en selv, af nøjagtigt samme grunde som alle andre.
    Nemlig at de ikke 100% opfylder de krav man har til det en bil skal kunne.
    Ja så kan man bare have en elbil som nummer to, hvorfor har du ikke selv det?

    Igen fordi de er for dyre, ingen Tesla, Kona eller en af de andre biler kan erstatte familiens bil nummer to, fordi de er for dyre.
    Og som nummer et duer de ikke, fordi de enten er med for dårlig rækkevidde/lang lade tid/manglende ladere på vejen, for lidt plads eller igen for dyre.

    Tesla kunne jo hurtigt komme på markedet og sælge et utal af biler, skab en bil som Aygo uden selvkørende og alt det fancy fis.
    Også et godt batteri, med en ordentlig rækkevidde.
    Men ja det der ikke prestige i.


  • #402   14. mar 2019 Kent R

    Der er jo heller ingen penge i at lave den slags biler?
    Der er masser der har prøvet med små kiksede micro biler som elbiler, og INGEN vil eje dem.

    Grunden til at elbiler er begyndt at sælge er at de er begyndt at ligne og opføre sig som almindelige praktiske biler, og ikke små micro spande.

    Du skal jo huske at et af de eneste lande hvor Microbilen er en bragende success er i Danmark pga. af vores afgiftsregler.

    I andre lande er det sq en lidt anden historie.


  • #403   14. mar 2019 Carsten

    Jeg tror du trænger til og komme en tur ud i den virkelige verden, det kan godt være at lande som ligger tæt på dk, køre i store biler.

    Men i alle andre dele af verden, vestlige del af EU, syd Amerika, Afrika, Asien og Indien.
    Der er den månedlige hyre lavere end SU i dk.

    Det jo underligt at et land som Indien, byggede verdens billigste bil, tata nano som kostede hele 4000 dollars da den kom frem.
    Netop fordi der har man brug for en bil som kan køre fra a til b og ikke noget smart pis.

    Man kunne jo helt automatisk lave en bil med lang rækkevidde, bare ved og begrænse dens effekt på hjulene og ikke mindst lave ramp op tiden begrænset.
    Og fjerne alt det fancy fis, autopilot osv.
    Men igen så der ikke nogen der gider købe lortet.


  • #404   14. mar 2019 Kent

    Du beskriver præcist sådan et køretøj som ingen gider eje?

    Ingen heste, ingen acceleration, ingen komfort, ingen plads?

    Jeg skulle I hvert fald ikke eje det


  • #405   14. mar 2019 "Ingen heste, ingen acceleration, ingen komfort, ingen plads"

    Du har lige beskrevet en af Danmarks bedste sælgende biler, VW Up!

    Så hvis der kom en micro elbil ala Up! til 100.000 kr og opefter og 3-500km rækkevidde, lav ydelse/acceleration skulle den nok sælge.
    VW's egen e-Up! Kostede dobbet så meget som en basis Up! i modellens storhedstid og har en realistisk rækkevidde på 65-150 km på en ladning.
    Jeg har været fristet af e-Up! flere gange da det er den billigste måde at prøve at have en elbil i tysk kvalitet, men må indrømme at jeg synes at rækkevidden er komisk lav.


  • #407   14. mar 2019 Carsten

    Se det jo lige det der er problemet, moral er godt og dobbelt moral er dobbelt så godt.

    Du har jo selv lige bevist hvorfor at elbiler er langt langt fra og være noget som hele verden vil springe på.
    Ikke mindst dig selv, du vil have luksus, og alt det fossile biler kan, også må det desuden ikke koste for meget.
    Og ikke mindst så lukker du øjnene for alt negativt, fordi elbiler er bare toppen.

    Hvad vil du gøre hvis du får købt en elbil, og finder ud af det faktisk går de km/kWh som den anden Carsten siger, eller at det rent faktisk koster 60 øre/km eller meget mere?
    Ingeniørens beregning i deres artikel var jo med en kWh pris på 88 øre, hjemme hos dig selv er den 1,6 kr?
    Det giver en pris på 120 øre/km, altså rent faktisk dobbelt så dyrt som din nuværende diesel bil, såfremt den går ca 18 km/l.
    Endnu værre bliver det hvis du tager min el pris, og sikkert største delen af dk, på 2-2,5 kr, så prisen lige pludselig 180 øre/km.

    Argumenterne bliver ret hule, når folk råber op om hvor meget man skal redde verden, men ikke selv gør noget for det.
    Det jo ligesom med Helle Torning som råbte op om at alle skulle bruge den danske folkeskole, men hvis egen børn gik på privatskole.


  • #408   15. mar 2019 Det er jo kun I Danmark at man køber microbiler der er beregnet til bybrug og ligger og pendler I dem, det gør man altså ikke i andre lande smiley

    Og for lige at lyde som en ridset plade, så skal der penge i kassen før man kan begynde at lave små biler til billige penge med en meget lille indtjeningsmargen.
    Det er vigtigere i første omgang at få nogle biler på gaden som folk gider at stile efter.

    Folk køber en UP eller Aygo fordi de ikke har brug for mere eller økonomisk ikke har noget valg, og det er oftest sidst nævnte der gør sig gældende.

    Og sidder man så stramt i det, så NEJ så skal man nok ikke hoppe med på nye bølge lige med det samme, så er det bedre at vente.

    Men for os andre er det sq bare med at komme igang.

    Jeg venter med spænding på at Opel lancere deres første elbil i Danmark som skulle komme i år. Og de har lovet at i 2021 kan man købe alt i deres lineup i El.

    Så det er jeg desværre nok nød til at vente på da det trods alt er mit foretrukne mærke


  • #409   15. mar 2019 Tja med tanke på der solgt ca 80-100.000 Toyota Aygo om året siden 2006 EU, så kunne man tænkes til og tro at du måske er en smule galt på den.
    Og der kun tale om Aygo, C1 og 107 kommer oven i.

    Med tanke på hvor mange andre type biler der er i micro klassen, så udgør de nu nok en rimelig stor del af de 44 mill biler der sælges på verdens plan (2018 tal).

    Hmm tja igen så er det jo bare endnu en undskyldning, jeg skal lige, også kan jeg ikke lide bil osv osv.
    Hvis du ikke køber en el bil nu, hvorfor skulle alle andre så, igen så beviser du jo lige netop problemet med elbiler, forkert mærke, størrelse, farve, pris præstationer osv osv.
    Og med teslas totalt produktion i 2017 på 120.000 og 350.000 i 2018, så det jo ikke ligefrem vilde salgs tal de har, selvom bilerne er så populære ?


  • #410   15. mar 2019 Tesla's problem er jo ikke at sælge bilerne
    Det er at producere dem!

    De kan ikke lave dem lige så hurtigt som de sælger dem, også derfor folk har stået på venteliste i flere år for at få en.

    Men det hjælper heldigvis, Tesla har allerede accelereret deres produktionstal frem med 2 år! så det hjælper gevaldigt.

    Men som Elon Musk sagde da han blev spurgt om han ikke var bange for at de store bilgiganter ville gå ind i elbils produktion og konkurrere med ham.
    "Hvor bliver de af!?!? Vi hilser dem velkommen, vi er nød til at de andre skal igang med at lave deres egne EV'er, Tesla kan ikke redde verden alene!"

    Problemet er jo at de "gamle" bil producenter har sovet i timen og først nu er gået igang med at lægge planer for masseproduktion af deres egne EV'er.

    Og det gør så at blandt andet Opel først kommer med en masseproduceret elbil i år!
    og det er sq for sent i min optik

    Og det som VAG koncernen har kunne præstere indtil nu har fandme været pinligt, for ikke at tale om Mercedes og BMW.

    Japanerne og Koreanerne har været lidt hurtigere ude af starthullet, også derfor at det stort set kun er Asiatiske biler der er som alternativ til Tesla


  • #411   15. mar 2019 Carsten, med al respekt, jeg synes det er fint at man er passioneret og taler for den sag man tror på.

    Men det du gør lige nu er det samme som Christian F, bare med omvendt fortegn.

    Han kunne simpelthen ikke forstå hvorfor folk ikke kørte rundt i store V8 amerikanere med baghjulstræk, og hvorfor dit og hvorfor dat, samtidig med at han selv kørte i en 3 cylinder Fiesta.. Han havde den ene undskyldning efter den anden.. Reparationer, nypris, afgift, enhedslisten.. men han kunne stadig ikke forså hvorfor sidemanden OGSÅ kørte i en Fiesta…

    Du får det til at lyde som om at en el-bil er det mest oplagte og naturlige valg for rigtig mange mennesker, du er bare ikke selv en del af den gruppe, men du kan dog ikke forstå hvorfor andre ikke vil eje en el-bil..


  • #412   15. mar 2019 Mirza

    Jeg anerkender da at der er masser af grunde til ikke at have en elbil.
    Mit problem er når hele ideen om elbiler bliver skudt ned som alt fra upraktiske, ubrugelige, og en miljø katastrofer, for det er jeg bestemt ikke enig i.

    Men jeg skal simpelthen eje en for at jeg må ytre min holdning?
    Jeg er da trods alt ærlig og siger at jeg ingen har endnu, i ved jo ikke mere om mig end at jeg kan sige:
    JEG EJER EN TESLA!

    I ville ikke kunne bevise fra eller til, men ville det gøre mig mere troværdig eller hvordan?

    Jeg er selv på vej til at have en elbil, men jeg vil have den rigtige for mig, og det bliver jeg nød til at vente lidt på endnu.
    Det ændre ikke på at jeg syntes det er den rigtige vej at gå


  • #413   15. mar 2019 Nej det handler ikke om at man skal eje noget for at have en holdning til det.

    Jeg ejer ikke en Porsche GT3 RS, men synes (udefra hvad jeg har læst, og jeg har læst MEGET (at det er en af de fedeste biler i verden.

    Der hvor kæden hopper af er at du ikke kan forstå hvorfor folk synes el-biler er så upraktiske og svære at leve med, samtidig med at du direkte siger at de el-biler der er på markedet ikke lever op til dine krav. Det er modstridende argumenter. Og så er jeg ligeglad med om det er økonomi, plads, rækkevide, opladning der er problemet.

    For faktum er at der er noget ved el-biler der fraholder dig at køre i en el-bil som tingene står i øjeblikket.


  • #414   15. mar 2019 Ja der er grunde der holder mig fra det

    Jeg vil have en Opel som de har lovet der kommer inden for en overskuelig fremtid.
    og det ville være dumt af mig at sætte mig hårdt økonomisk i en Tesla for at sælge den igen efter kort tid for at købe en Opel når den kommer.
    Jeg står selv med en nyere dieselbil som intet fejler og har alt i udstyr, og jeg ville tabe alt for mange penge ved at skifte bil 2 gange på så kort en periode.

    Så for mig er det fordi at "mit mærke" er for sløve til at komme med elbilerne og det skal også give økonomisk mening for mig at springe ud i det.

    Det er sådan set de primære grunde...
    Jeg havde faktisk skrevet mig op til en Tesla Model S da der ingen afgift var på dem, men da afgiften kom, kom bilen uden for min økonomiske rækkevidde.

    Så ja der er skam grunde.

    Men ingen tvivl om at så snart jeg får chancen så bliver diesel hakkeren skiftet ud med en elbil


  • #415   15. mar 2019 Desuden kan jeg skam godt forstå at der er folk der ikke gider have en elbil

    Men det ville satme også blive en kort samtale hvis der er en der skriver en længere (mere eller mindre korrekt) smørre om hvor forfærdelige elbiler er og de skal bare gå ad helvede til.
    og mit svar er:

    OK smiley

    Så kommer der da ikke meget dialog ud af det?
    Men det kan jeg da godt gøre hvis du hellere vil det?

    Men det er sq da en kedelig debat hvis man ikke må modargumentere


  • #416   15. mar 2019 Jeg synes det her er en spændende debat, med en relativ saglig tone, det kan jeg kun være en fan af.

    Men der er flere udover mig der ikke kan forstå du ikke kører i en el-bil, eller dvs. jeg forstår det godt, de nuværende modeller opfylder ikke dine krav af den ene eller anden årsag., men det er som om at du ikke rigtig forstår "os" smiley

    Jeg personligt synes bare sådan noget som at hoppe ud af bilen på en regnfuld dag, og så bruge tid på at sætte et vådt stik ind i bilen, i stedet for at løbe ind på kontoret er nok til at jeg ikke rigtig gad det. Og når man skal hjem kan man ikke bare hoppe ind i bilen og køre, nej så skal man lige huske at tage stikket ud, og det er der nogen der gør på DAGLIG basis smiley

    Jeg synes det er besværligt nok at bruge 5 min på at tanke 1 gang om ugen...


  • #417   15. mar 2019 Du skal jo ikke have stikket i bilen hele tiden smiley

    Med mit kørsels behov skulle jeg lade en elbil en gang om ugen, og har man en lader derhjemme skal jeg ikke engang bruge de 5 minutter på at "tanke" som du gør smiley

    Det er også en ting der undre mig.
    Folk har ikke råd til en elbil til 300.000
    Men de vil hellere give det dobbelte i brændstof fordi de ikke gider vente på at lade en bil op smiley
    Det syntes jeg jo er meget modstridende.

    Hvis man har så mange penge at brændstof er lige gyldigt, så kan man sq også få råd til en bil i den prisklasse.

    Brændstofomkostninger er en stor post i vores husstand, og en elbil ville kunne spare os 2-3.000.- om måneden.
    Faktorer man så ind at man heller ikke skal betale noget i grøn ejer afgift på bilen så er det lige før at de besparelser alene kan financier bilen


  • #418   15. mar 2019 Se Carsten igen beviser du 100% at du slet ikke kan se ind af i forhold til det mirza skriver.

    Såfremt man betaler mere end 1 kr for en kWh så vil en elbil koste mere pr kørt km end en gennemsnitlig fossil drevet bil.
    Såfremt man går ud fra din egen forudsætning for 140 Wh/km.
    Så det at man spare en masse er nok så som så.

    Og VW vil har nu osse citigo og Seat mii på trapperne i en elbils udgave, som lanceres i år.
    Man kan undres over at de gør det hvis kun microbilerne er populære i dk ?


  • #419   15. mar 2019 Kent

    Den udregning på strøm giver ingen mening
    Spørg en hvilken som helst elbils ejer om de har sparet penge på kørsel eller om det er blevet dyrere for dem.
    Hør det fra hestens egen mund, så er det nok nemmere at forstå.

    Hvad VW gør giver INGEN mening op til nu i forhold til elbiler nej...

    De laver en E-up som bare en en almindelig UP der er konverteret til elbil, dermed har den elendig køreegenskaber, alt for lille batteri og dermed ingen rækkevidde...
    og hvad gør de så?
    De gør guddødme det samme med Golfen... konvertere en almindelig Golf til el.... der er ikke plads til batterier rækkevidden er elendig, vægt forholdene i bilen er tåbelige og alt for lidt kræfter med godt 100hk mener jeg det er...

    Så skal de have en kassebil..
    Hvad gør man så??
    Man tager drivlinjen som allerede er for spinkel til en Golf og så smider man den i en kæmpe kassebil, og vupti så har du E-Crafter.
    Som så resultere i at du har en kassebil der absolut INGEN rækkevidde har, og nu har du 134hk til at flytte en bil på størrelse med et lille hus....og 34kwh batteri.
    For ikke at forglemme dens hæsblæsende VMAX hastighed på hele 90km/t! hold da fast
    En Hyundai Kona har 150hk og 64kwh batteri bare til sammenligning

    Hvis det ikke er tåbeligt så ved jeg ikke hvad er.


  • #420   15. mar 2019 Men jeg tænker ingeniøren nok har okay styr på tingene, de brugte samme grundlag som du tidligere har lagt op, hvad var det?
    140 Wh/km?
    Og en bil som kørte 18km/l.
    Jeg behøver ikke ligefrem og snakke med en elbils ejer for at regne ud, hvad det koster og køre eller lade sin bil op, hvis du skal smide f.eks 100 kWh på en Tesla for at kører 500 km, self er det billigere og lade på “flatrate”
    Jeg vil give dig ret i at det pt er billigere og kører i elbil pt, men mon ikke regering skal lave op det osse, når de begynder og miste skattekroner.

    Tja nu kan e-up eller citigo fåes med 37 og 49 kWh batteri, som giver 500 km rækkevidde.
    Så det vel ikke så dårlig en bil?

    Må ærligt indrømme jeg ikke forstår din tilgang til tingene, du vil have alle skal køre elbil, bare ikke dig lige pt.
    Du kritisere alle de elbiler der er på markedet, men mener alligevel vel de guds gave til og redde verden.
    Selvom du mener de fleste af dem har lorte rækkevidde osv, og selv med den udtalelse mener du ikke en el bil er dyrer og køre i end en fossil bil?
    Må ærligt indrømme jeg tror sku du er lidt skitzo eller bare en tvær brok røv der vil være på tværs af alt hvad folk kommer med?


  • #421   15. mar 2019 "Må ærligt indrømme jeg tror sku du er lidt skitzo eller bare en tvær brok røv der vil være på tværs af alt hvad folk kommer med? "

    Og så lukkede vi samtalen der, det var det her med at bliver personlig.
    Det var hyggeligt at debattere med dig indtil nu.
    Men jeg bryder mig ikke om at blive svinet til.

    ha det godt


  • #422   15. mar 2019 Som en sidste lille note, så har de HK man får ud af en elmotor, kontra det moment man får ud af den, det er slet slet ikke som en forbrændingsmotor.
    E-up kom i sin lancering med 82 HK og 200 Nm.

    Driv linjen i golf og crafter har 135, og helt sikkert et moment på 300 eller mere.
    Det gode ved en ac motor er jo netop at den har et mega højt moment, som er mere eller mindre det samme over hele dens omdrejningsområde.


  • #423   15. mar 2019 Rolig nu Carsten, der intet ondt ment i det.

    Men helt ærligt, af alle ting der er kommet som kritik eller modbevis af de ting som du har skrevet.
    Igår var det omkring microbiler, og dag kommer jeg så med ref. at VW vil bygge en microbiler som elbil.
    Men det er det rene lort i følge dig.

    Jeg forstår bare ikke din måde og anskue tingene på, du syntes elbiler er toppen og det bedste for verden.
    Du vil bare ikke selv have en pt, men alle andre skal springe på vognen.
    Der ingen marked for micro elbiler udover dks grænser, selvom en af EUs største bil fabrikater nu starter på at bygge micro elbiler.
    Men i følge dig er den bil det værste lort?

    Kan du se mønsteret og pointen i det jeg prøver og gøre opmærksom på?

    Du kan jo ikke være fortaler og samtidig være modstander af elbiler, det giver jo ingen mening.
    Og blankt afvise alle former for kritik, i forhold til ladestationer, omkostningerne ved og have en elbil, omkostningen ved opladning nu og i fremtiden.


  • #424   19. mar 2019 Lige lidt spændende information om det oprindelige emne som gør fremtiden for Brint biler lidt mere usikker..

    Der nævnes blandt andet at det koster enorme mængder energi at opbevare brint da det skal holdes frosset ved over -200 grader celcius.

    Bare det alene belaster energi effektiviteten i brintbilerne betragteligt.

    Men se det, det er meget spændende

    https://www.youtube.com/watch?v=aSMnDCNwZV0


  • #425   19. mar 2019 Det er derfor man ikke opbevarer brint på flydende form i brint biler, det eneste transportmiddel jeg lige kan komme i tanke om hvor man bruger flydende brint er rumraketter.

    I stedet opbevarer man brinten på gasform men under højt tryk, så koster det ikke noget at have det opbevaret som hvis det var på flydende form.


  • #426   19. mar 2019 og som tidligere nævnt er det nærmere en løsning som brintpillen hvor brinten opbevares som ammoniak optaget i en fastpille struktur.
    Så har man større energi per volumen enhed end ved brint på gasform uden at have problematikken med kryoteknisk opbevaring af flydende brint.


  • #427   19. mar 2019 Det de nævner med at brint skal opbevares afkølet er tankstationerne

  • #428   19. mar 2019 Jeg tror ikke at kryogenisk opbevaring af brint vil give nogen mening heller til tankstationerne.
    Bilerne skal jo bruge brint på gasform og opbevarer på nuværende tidspunkt ved 350 eller 700 bar.
    Derfor vil det ikke give nogen mening at opbevare det i flydende form på tankstationen da man først skal bruge en masse energi for at få det ned på ca. -250 grader hvor det bliver flydende, derefter bruge energi kontinuerligt på at holde det nede i temperatur, og til sidst bruge energi på at omdanne den flydende brint til til brint på gasform.
    Ligesom når man vil omdanne flydende vand til gas (damp) skal man tilføre en masse termisk energi for at opnå faseskiftet.
    Det er ikke første gang jeg har set "Transport Evolved" videoer på Youtube, og hende "kosten" lader ikke altid til at have forstået alt hvad hun snakker om, og også her har hun misforstået konceptet fuldstændigt, hun blander simpelthen aspekter ind i debatten som ikke er relevante.

    Det eneste sted hvor det giver mening med opbevaring af brint i flydende form på tankstationen er der hvor køretøjet også opbevarer brinten i flydende form, hvilket mig bekendt kun er sket på nogle få prototyper for mange år siden (mener BMW lavede forsøg med det). Den eneste fordel ved opbevaring af brint i flydende form er at det rent volumenmæssigt fylder mindre end på gasform.

    Som tidligere nævnt er det metoder som brintpillen man bør fokusere forskning og udvikling på.
    Læste lige op på den oprindelige brintpille, her opbevares brinten i form af ammoniak bundet til magnesiumchlorid (som samlet hedder magnesiumhexaamminchlorid).
    Dette skal blot varmes op til 100 grader så spaltes det i ammoniak og magnesiumchlorid igen, hvilket kan gøres efter behov i små mængder.
    Man spalter så ammoniakken i en katalysator for at få brintgassen til brændselscellen.


  • #429   19. mar 2019 At brint går på væske form ved knap -253 grader skulle ikke være nogen videre udfordring.
    Nu har man i en del pr transportere LNG rundt i verden i “frossen” tilstand, ved -170 grader.
    At det koster energi og holde det nedkølet er self korrekt, men omvendt skal man heller ikke bruge tryk tanke, da man kan have nul tryk i tanken når gassen ikke koger.

    Men man vil nu nok hellere forene det med ammoniak hvilket osse er det Haldor Topsøe har gang i.
    Da ammoniak går på væske form ved forholdvis lave tryk, mindre end 20 bar så en evt tank vil ikke skulle være så stærk som ved rent brint.
    Eller som Morten nævner en brintpille, det kræver så bare at man holder sig til forbrændingsmotorer, da det svært og lave gassen fra pillen til og være helt fri for nitrogen, som en brændselscelle ikke kan lide.


  • #430   20. mar 2019 Jeg nævner det bare da det er faktum som det er nu, så en nuværende brint tankstation bruger store mængder strøm for at holde brinten nedkølet.

    Om det kan løses eller ej, er der ingen der ved endnu


  • #431   20. mar 2019 Men hvor store mængder?

    Det er jo allerede løst, brint pillen er jo allerede skabt.
    Og ammoniak har været brugt/opbevaret massere år som gødning til landbruget.

    En normal ammoniak tank er godkendt til 20 bar, og indeholder 15-20 kbm.
    Hvor ammoniakken er flydende ved normalt stue temperatur og ca 10 bar.

    Helt uden køl.


  • #432   20. mar 2019 Der må du selv ud og søge viden, da jeg ikke kan svare på det smiley

  • #434   21. mar 2019 Nåååh OK!

    Så er det her jo bare rent ævl...

    https://hydrogeneurope.eu/hydrogen-storage

    "Liquefied Hydrogen
    As well as storing gaseous hydrogen under pressure, it is also possible to store cryo­genic hydrogen in the liquid state. Liquid hydrogen (LH2) is in demand today in applications requiring high levels of purity, such as in the chip industry for example. As an energy carrier, LH2 has a higher energy density than gaseous hydrogen, but it requires liquefaction at –253 °C, which involves a complex technical plant and an extra economic cost. When storing liquid hydrogen, the tanks and storage facilities have to be insulated in order to keep in check the evaporation that occurs if heat is carried over into the stored content, due to conduction, radiation or convection. Tanks for LH2 are used today primarily in space travel."


  • #435   21. mar 2019 og den første flydende brint station blev alerede lavet tilbage i 1999
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360319900001282

    Og som jeg læser det så er det nødvendigt at opbevare brint i flydende form for at have nok energi densitet i det for at det er brugbart.

    Men igen så ved Erik bedre så det er jo lige meget smiley


  • #436   21. mar 2019 Her er lidt mere fiktion smiley

    profilbillede
  • #437   21. mar 2019 Carsten

    Du griber godt nok efter alle løse halmstrå!!

    Hvis du ud af den tekst får det ud af det, at en tankstations tank er kølet, så er du godt nok god til og læse det der ikke står.
    Der står jo ingen steder nævnt tankstation i den tekst?

    Der står jo netop kølet brint, er til chip fabrikker?
    Og at behovet for kølet brint er voksende.

    Man har jo de sidste 10-15 år sejlet LNG rundt i verden, afkølet ombord på skibene, da det er en smule svært og lave en tryktank på 175000 kbm.
    Du kan jo så prøve og finde prisen på LNG i EU og USA, det giver et ret godt billede af hvor meget prisen vokser, ved og afkøle/holde den gas afkølet i længere tid.


  • #438   21. mar 2019 Jeg nævner at det er en faktor som mange overser, er det forkert?
    Og jeg ved ikke om naturgas og brint har samme egenskaber hvilket jeg tvivler på

    Desuden er jeg færdig med at diskutere det emne her med dig Kent


  • #439   21. mar 2019 Den eneste forskel på og opbevare LNG og brint er forskellen i temperatur, LNGs kogepunkt er -170 grader, brint -254.
    Udfordringerne med metaller osv, har man jo løst allerede pga erfaringen med LNG.

    Men hvilken faktor er det folk overser?
    Mon ikke kun det dig, pga manglende viden ser kæmpe udfordringer i f.eks opbevaring ved ekstremt lave temperaturer?

    Nej det jo aldrig rart og diskutere når man ikke får ret.


  • #440   21. mar 2019 Eller også kan man bare svine folk til når man ikke får ret, er det ikke sådan det er?

    Der skal bruges mere energi på at opbevare det i flydende form da køling ikke kommer ud af ingenting. Og det er en energi der kunne være blevet ladet direkte på et batteri istedet.


  • #441   21. mar 2019 Jeg har ikke svinet dig, at du bliver sur over at jeg påpeger du har en mening som ændre sig som vinden blæser.
    Og desuden tilbage viser alle dine påstande om at en micro bil er år fra at komme på markedet, fordi det kun er i dk vi kommer sådan nogen biler.
    Hvilket osse manes i jorden fra dig, fordi bilen er rent lort fordi den absolut ikke er designet som el bil fra starten.

    Ha ha ja det kunne det da sikkert, men igen hvor står der et eneste ord om tankstation?
    At du har fundet et billede af en berettiger jo ikke at hele verden kun har planer om at bygge sådan stationer.

    Og batterier har ingen tab? Ved opladning? Ved almindelig brug? Under stilstand?
    Så vidt jeg ved er evighedsmaskinen ikke opfundet endnu, og alle processer energi gennem går er der tab.

    Igen så vil det jo være super godt at du beviser dine påstande, f.eks med nogen beregninger på hvad det koster af energi og holde brint kølet, og hvor udbredt man planlægger at gør det ved tankstationer?
    Og evt osse hvor store tab der er ved almindelig brug af et batteri.


  • #442   22. mar 2019 Kent R

    Super! vi skal alle køre i Brint microbiler, det bliver fedt!

    God dag


  • #443   22. mar 2019 Carsten

    Det det jo ikke nogen der har sagt.
    Men at være en sporet og ikke have lyst til og få belyst alle sider af en sag, det er som ikke altid særligt smart.

    Og du bragte jo selv påstanden om at micro biler var mange år ude i fremtiden, inden nogen ville satse på det.

    Selvom du nok mener jeg er en modstander af elbiler, egentlig kun prøver på at provokere, det er heldigvis ikke sandt.
    Men for at kunne tage beslutning på et ordentlig grundlag, bliver man nødt til og være åben overfor de dårlige sider osse.

    Og det er der desværre ikke ret mange mennesker der er, fordi de ikke gider opsøge den viden.
    Også får de kun præsenteret det der prøver at sælge elbiler, og de vil jo aldrig fortælle den dårlige side.


  • #444   22. mar 2019 Skal jeg ikke bare slette emnet, så vi er sikker på at der ikke er nogen der føler sig trådt på af det?

  • #445   22. mar 2019 Det jo op til dig.

    Jeg føler mig ikke trådt på.


  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 669
  • Jesper M
    Jesper M Tilmeldt:
    jan 2017

    Følgere: 27 Emner: 17 Svar: 60
    #447   23. mar 2019 Kan vi nå 500 posts

  • #448   24. mar 2019 Mon ikke? smiley

    Jeg skal faktisk ud og låne den nye Hyundai Kona Eletric i dag og have den et par dage for at se hvad det er for noget


  • #449   24. mar 2019 Kan da anbefale jer at se dette YouTube show

    Der er virkeligt mange spændende nyheder
    https://www.youtube.com/watch?v=8Q5iY8QSHvE

    Brint lastbiler
    Trådløst opladning til biler
    Nye batterityper
    Den Europæiske batteri sammenslutning er blevet til
    og en masse andet smiley


  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 669
    #451   24. mar 2019 Elbiler, brintbiler og gas. Det hele kan være lige meget.
    Biltema har en løsning til alt.

    #Betonhelvede


    profilbillede
  • #452   24. mar 2019 .

    profilbillede
Kommentér på:
Brint vs. El

Annonce