VW Polo 1.2 TSI {{forumTopicSubject}}
Hej.
Vores dejlige Polo har fået skiftet kæde, kædestrammer, glidere, olie pumpe og kæde til oliepumpen for ca. 10.000 km siden. Den er desværre allerede så småt begyndt på at komme med irriterende klirrelyde ved koldstart, og Jeg har lige skiftet olie og oliefilter, fordi det gør jeg altså for hver 10.000 km.
Men efter råd fra en dygtig mekaniker, som jeg kender, hældte jeg denne gang Castrol EDGE SuperCar 10W-60 olie på, der opfylder VW 505 specifikationen
Nu er jeg spændt på om de irriterende lyde ved koldstart er forsvundet.
En 10W60 olie har en viskositet svarende til 10 ved kold tilstand, og omvendt en viskositet svarende til 60 i varm tilstand.
Hvad mener andre Poloejere om dette tiltag ?
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.513
Du må huske og give respons på, de oplevelser med det
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.301
En motorolies viskositet betegnes ved en kode, f.eks. SAE 15W-40. Koden fortæller noget om oliens viskositet ved henholdsvis kold og varm tilstand. (Omkring henholdsvis 0°C og 100°C)
Den kolde tilstand beskrives her ved betegnelsen ’15W’, hvor W angiver ’Winter’ – altså den kolde tilstand, hvor motoren skal starte op, og motorolien har omgivelsestemperaturen.
Den varme tilstand beskrives her ved betegnelsen ’-40’ og omhandler den varme tilstand, hvor motoren er varmet op og olien er driftsvarm.
I begge tilfælde er der tale om koder og jo lavere koden er, jo tyndere er olien i henholdsvis kold og varm tilstand.
Men så længe den opfylder kravene fra VW ville jeg ikke være bekymret, man skal passe på man ikke fylder en så tyktflydende olie på så den ikke kan komme igennem kanalerne i motoren.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.712
Men pøj pøj med det.
VW Polo 1.2 TSI