Tilmeldt:
23. jan 2007 Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
Stort "gør-det-selv" service 1,9 TDI. {{forumTopicSubject}}
Da jeg næsten lige har købt ny (brugt) bil, vil jeg gerne give den, den helt store omgang, nu her når vejret bliver lidt bedre.
Bilen:
Skoda Fabia vRS.
1,9 TDI PD 130 Hk.
6-Trins gearkasse.
188.000 Km.
Hvad vil i anbefale at skifte, og gå igennem ved et stort "gør-det-selv" service?
Har selv overvejet dette:
- Rensning af luftfilter. (K&N).
- Rensning af luftmassemåler.
- En omgang indsugningsrens. (Bell Add).
- Bell Add rens til tanken.
- Skift af motorolie.
- Skift af oliefilter.
- Skift af brændstoffilter.
- Skift af gearolie.
- Gennemgang af aircon og blæsersystemet, inkl. filter.
- Tjekke standen på bremser.
1. Hvilken motorolie i ville anbefale?
2. Hvilken gearolie?
Er der andre ting i mener der skal tjekkes op på, renses, eller skiftes?
- Gode råd, tips/tricks, og erfaringer modtages med glæde.
jun 2003
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 2 Svar: 3
hvis du skal bruge olie er der penge at spare ved at købe her
http://www.mapodo.de/ , husk at kigge i din servicebog efter den rigtige type
dec 2006
Følger: 34 Følgere: 35 Biler: 9 Emner: 209 Svar: 443
dec 2006
Følger: 34 Følgere: 35 Biler: 9 Emner: 209 Svar: 443
mar 2008
Følger: 1 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 697
Smøre alle døre og bagagerums klappen...
dec 2006
Følger: 34 Følgere: 35 Biler: 9 Emner: 209 Svar: 443
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
Michael og Tanja -> Tandremmen er næsten lige skiftet.
Andre ting der skal tjekkes op på?
Eller ting på listen der er forkerte / unødvendite?
jan 2007
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 6 Emner: 12 Svar: 634
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.865
jan 2007
Følger: 27 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.568
R. B -> Tandremmen er skiftet hos VW så mon ikke også de har skiftet pumpen? Men takker for det gode råd.
Andre ting?
dec 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 6 Emner: 3 Svar: 494
jan 2007
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 6 Emner: 12 Svar: 634
Hvis din massemåler ikke virker, så skift den.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
K&N skal vaskes og så bades i en olie, hvilket gør det uegnet til din bil, og desuden vil et almindeligt papirfilter i rimelig størrelse som standard på din overhovedet ikke være til hinder for effekter under 200hk.
Stort gør-det-selv service vil være;
Skifte af olie og filter.
Tjek frostsikringen på kølevæsken, evt udskifte.
Adskil, rens, juster og smør bremser op
Tjek og evt juster lys, efterfyld sprinklervæske
Smør dørhængsler, dørstop, dørlåse, motorrums-lås, hængsler til motorhjelm og vippeledet på hver viskerarm.
Tjek justering af multiribrem/kilerem, evt om den trænger til udskiftning.
Tjek gearoliemængde, umiddelbart ingen grund til at skifte den. Du skal løsne påfyldningsproppen, og hvis olien ligger lige på underkanten af påfyldningsproppen så du kan røre den med en skruetrækker gennem påfyldningshullet (Max 0,5-1cm under hullet, ellers skift olien og find ud af hvor den bliver af), så er mængden fin.
Tjek koblingsjustering hvis ikke den er hydraulisk eller selvjusterende.
Tjek og juster lufttrykket i alle hjul incl reservehjul.
Tjek mønsterdybde, minimum 1,6mm er lovkrav, jeg plejer at sige alt under 3mm er direkte uforsvarligt, også på sommerdæk da du har mistet evnen til at lede vandet væk.
Mærk efter slør i hjullejer, bøsninger og krængningsstabilisator, tjek ratslør.
Døjer bilen med at trække, ny luftmassemåler, den kan ikke renses og bringes til tilfredsstillende virkning igen.
Det er umiddelbart hvad jeg kan komme i tanke om du bør gøre. Kommer jeg på mere skal jeg nok skrive
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 137
Stort "gør-det-selv" service 1,9 TDI.