{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.140 visninger | Oprettet:

Stort "gør-det-selv" service 1,9 TDI. {{forumTopicSubject}}

Da jeg næsten lige har købt ny (brugt) bil, vil jeg gerne give den, den helt store omgang, nu her når vejret bliver lidt bedre. smiley

Bilen:
Skoda Fabia vRS.
1,9 TDI PD 130 Hk.
6-Trins gearkasse.
188.000 Km.

Hvad vil i anbefale at skifte, og gå igennem ved et stort "gør-det-selv" service?

Har selv overvejet dette:
- Rensning af luftfilter. (K&N).
- Rensning af luftmassemåler.
- En omgang indsugningsrens. (Bell Add).
- Bell Add rens til tanken.
- Skift af motorolie.
- Skift af oliefilter.
- Skift af brændstoffilter.
- Skift af gearolie.
- Gennemgang af aircon og blæsersystemet, inkl. filter.
- Tjekke standen på bremser.

1. Hvilken motorolie i ville anbefale?
2. Hvilken gearolie?

Er der andre ting i mener der skal tjekkes op på, renses, eller skiftes?
- Gode råd, tips/tricks, og erfaringer modtages med glæde. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stort "gør-det-selv" service 1,9 TDI.
  • #1   28. jan 2009 Tillykke med den nye vogn

    hvis du skal bruge olie er der penge at spare ved at købe her

    http://www.mapodo.de/ , husk at kigge i din servicebog efter den rigtige type


  • #2   28. jan 2009 hvad med nye tændrør og kilerem og tandrem. så er du godt på vej synes jeg

  • #3   28. jan 2009 diesel. sorry. så er det sgu nok gløde rør den har

  • #4   28. jan 2009 Michael og Tanja, det er en diesel. De bruger ikke tændrør, diesel selvandtænder pga varmen fra kompressionen.



    Smøre alle døre og bagagerums klappen...


  • #5   28. jan 2009 okay kan man ikke selv gøre det på en tdi. en af mine venner skiftede tændrør kile rem og tandrem på min carina e


  • #6   28. jan 2009 Zielke . -> Ang. AC så mente jeg tjekke for ir, eller stoppede køleripper osv.. Ikke væsken. Og så tjekke filtrene.

    Michael og Tanja -> Tandremmen er næsten lige skiftet.

    Andre ting der skal tjekkes op på?
    Eller ting på listen der er forkerte / unødvendite?


  • #7   28. jan 2009 Det hjælper ikke og rense din luftmassemåler, men hvis du gør det, så pas på platintråden, den er skrøblig

  • #8   28. jan 2009 Husk at kigge efter om vandpumpen er skiftet med tandremmen :), det _SKAL_ den nemlig

  • #9   28. jan 2009 Johnny A -> Hvorfor skulle det ikke hjælpe? Den har gået 188.000 og 40.000 med K&N filteret.

    R. B -> Tandremmen er skiftet hos VW så mon ikke også de har skiftet pumpen? smiley Men takker for det gode råd.

    Andre ting?


  • #10   28. jan 2009 Evt rense og smøre bremserne hvis ikke det lige er blevet gjort.. smiley

  • #11   28. jan 2009 Det er prøvet flere gange, uden resultat. Men fjern det k&n fis, Ups filter.
    Hvis din massemåler ikke virker, så skift den.


  • #12   30. jan 2009 Hold dig til standard papirfiltre eller tørre filtre, da andet vil ødelægge luftmassemåleren.

    K&N skal vaskes og så bades i en olie, hvilket gør det uegnet til din bil, og desuden vil et almindeligt papirfilter i rimelig størrelse som standard på din overhovedet ikke være til hinder for effekter under 200hk.

    Stort gør-det-selv service vil være;
    Skifte af olie og filter.
    Tjek frostsikringen på kølevæsken, evt udskifte.
    Adskil, rens, juster og smør bremser op
    Tjek og evt juster lys, efterfyld sprinklervæske
    Smør dørhængsler, dørstop, dørlåse, motorrums-lås, hængsler til motorhjelm og vippeledet på hver viskerarm.
    Tjek justering af multiribrem/kilerem, evt om den trænger til udskiftning.
    Tjek gearoliemængde, umiddelbart ingen grund til at skifte den. Du skal løsne påfyldningsproppen, og hvis olien ligger lige på underkanten af påfyldningsproppen så du kan røre den med en skruetrækker gennem påfyldningshullet (Max 0,5-1cm under hullet, ellers skift olien og find ud af hvor den bliver af), så er mængden fin.
    Tjek koblingsjustering hvis ikke den er hydraulisk eller selvjusterende.
    Tjek og juster lufttrykket i alle hjul incl reservehjul.
    Tjek mønsterdybde, minimum 1,6mm er lovkrav, jeg plejer at sige alt under 3mm er direkte uforsvarligt, også på sommerdæk da du har mistet evnen til at lede vandet væk.
    Mærk efter slør i hjullejer, bøsninger og krængningsstabilisator, tjek ratslør.

    Døjer bilen med at trække, ny luftmassemåler, den kan ikke renses og bringes til tilfredsstillende virkning igen.

    Det er umiddelbart hvad jeg kan komme i tanke om du bør gøre. Kommer jeg på mere skal jeg nok skrive


Kommentér på:
Stort "gør-det-selv" service 1,9 TDI.

Annonce