7.063 visninger
|
Oprettet:
Chiptuning 1.4 HDI {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Jeg overvejer at chiptune min peugeot 208 1.4 HDI.
Den kommer til at få 103 HK i stedet 68.
Men hvad er fordele og ulemper ved det udover den bliver sjovere at køre i og får en bedre brændstoføkonomi.
Og har det nogen betydning at den er med automatgear?
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
http://m.ebay.com/itm/300850411059?nav=SEARCH
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
Skal man have en boks skal det været noget i stil med DTE
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
Den du linker til er en bokstuning og ikke en chiptuning som du skriver i overskrift.
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
Men er der ikke en begrænsning for meget man chiptune dem? Altså med max 20% fx?
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
Men hvis jeg får lavet obd tuning hvor man omprogrammere motorstyringen. Giver det så ikke problemer med syn, forsikringsselskabet og fabriksgarantien?
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Koster 3995,- incl. rullefelt før og efter.
feb 2008
Følger: 63 Følgere: 64 Biler: 4 Emner: 214 Svar: 4.374
Vælger du sådan en boks, så giver den kun mere diesel, ikke mere tryk.
Bemærk at set bestemt ikke er en selvfølge at den kører længere på literen efter en optimering
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
Og det har ikke nogen betydning for garantien? Hvad med brændstoføkonomien,?
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
68 heste sgu heller ikke ret meget
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Utune er bare et værktøj til at uploade filen til ECU.
Den gør det samme som en chiptuning.
Koblingen bliver som sådan ikke slidt mere ved tuningen da den jo ikke glider og dermed ikke slides.
Garantien er væk med mindre du holder det for dig selv.
Men har du den slags tanker er tuning nok ikke noget for dig.
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
I praksis er det ikke et problem.
Vi tuner en del biler hver uge.
Kunne de ikke synes osv var der mange der ville brokke sig.
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
Så blev jeg en del klogere!:)
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Ja nu siger du som sådan
Dvs at det heller ikke er helt forkert.
Jeg VED godt du arbejder med chiptuning til hver dag.
Men en motor der pludselig yder mere vil også slide mere på sliddele. Og det er en kobling jo. Større belastning vil også slide mere. Selvom den ikke fedter.
Jeg siger ikke at koblingen giver effter, efter 10.000km Den kan sagtens køre ligeså langt som hvis den ikke var chippet. Det handler jo også om hvordan man køre bilen
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Dog kan der være en anelse ved elendige gearskift, men i praksis er det ikke noget at snakke om.
Selvom du kører fuld gas slides den jo ikke da den ikke glider.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Men de ekstra NM vil slide mere ved hver tilkobling.
Det betyder selvfølgelig også noget hvis man hedder brian og tæsker rundt i bilen før chip og gør det samme efter chip
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Man slipper gassen ved udkobling.
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Selvfølgelig slipper jeg gassen mens der udkobles. Ellers ville motoren jo hakke i begrænseren!.
Men de ekstra heste /Newton meter. ER en ekstra belastning da motoren jo er stærkere end før. Og koblingen er ikke modificeret til de ekstra kræfter .
Jeg forstår ikke. Hvorfor at du ikke siger det er rigtigt.
Det svare jo til hvis vi går ud i ekstremerne, og du tuner motoren til 400 NM.
Så betyder det ikke et større slid på koblingen?.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Ja selvfølgelig gør du det.
Og jeg hedder i virkeligheden Lucifer?.
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Hvor skal det slid være henne?
Pladerne er bare trykket sammen og slides ikke af det.
I praksis kan man så splitte det ad ved at lave den glide hvis man ikke slipper den helt inden gas.
Men jeg står ved at den ikke slides pga det højere moment.
Når du over det punkt hvor den ikke kan holde så slides den jo hurtigt da den glider.
feb 2008
Følger: 63 Følgere: 64 Biler: 4 Emner: 214 Svar: 4.374
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
maj 2006
Følger: 16 Følgere: 28 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 1.160
II Tyskland har de testet 2 samme biler , en chiptuner og en standard , tro mig forskellen er ikke eksisterende , gearkasse er ikke bygget til den effektforøgelse ligså dine trækaksler og din kobling , og der er kun en til at betale dig selv.
Køb aldrig er brugt diesel med mindre du får en skriftlig garanti på at den ikke har været chippet.
PS . Et ærlig råd , lad vær.
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Vi chiptuner da tonsvis af dieseler hver uge og tror du selv vi kunne drive en forretning hvis de alle sammen bare stod af.
Har lige lavet en BMW 330D i dag.
275 hk og 650 Nm.
Kører kanon og holder til det.
Der vil altid være skræmmehistorier om chiptuning.
Alle har en onkel med en nabos bekendt hvis bil eksploderede pga tuning.
apr 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 110
aug 2006
Emner: 11 Svar: 346
ovenstående er argumenter underbygget med fakta
Når det er sagt er den procentvise effektstigning noget højere i dit tilfælde, men hvis det er den samme kobling der bruges i andre motorversioner med mere moment ville jeg ikke tøve et sekund med at få den chippet.
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Jeg ville da aldrig indrømme at vores tuninger slider bilen op.
Så kan jeg jo ikke tage røven på så mange som vi allerede har gjort.
Selvfølgelig er der øget slid ved højere effekt på mange dele.
Der er jo øget tryk på stempler, turbo, osv.
Men jeg står ved at feks. koblingen ikke slides mere pga mere power der er lavet ordentligt.
Og resten af bilen tager i praksis ikke skade af tuningen.
Feks. BMW 325 TDS nægter vi at tune da topstykke og turbo ikke tåler det.
Men det er jo bare salgsgas.
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
Nu ved jeg godt at bilen slides hurtigere.
Men så tænker jeg bare hvis jeg havde købt en 1.6. Det vel samme karosseri dog med flere HK. Så må min 1.4 vel også kunne holde til det?
aug 2009
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 1.300
Bilen er helt ny, og det vil gå udover din garanti..
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 114 Svar: 423
aug 2006
Emner: 11 Svar: 346
180.000km med chip, taler da sit eget sprog. mange andre koblinger er stået af LANGT før de har kørt 250.000km, Det er måske ikke underbygget med et tilstrækkeligt bredt statistisk signifikant grundlag, men praktisk erfaring/langtidstest.
som bekræftes af #44
og sikkert mange flere, hvis bilerne stod af på stribe var 'chip-branchen' jo død.
hvor er dine erfaringer?
Fredslund's erfaringer må du da tage for gode varer, da han jo lever af det. Ellers lukker han jo ret hurtigt butikken igen.
Selvfølgelig skal man som kunde altid have en sund skepsis, men jeg synes du ser spøgelser.
Det vidner om indsigt at fredslund går uden om eks. 325TDS, ligeledes gør Scantune det samme med nogle modeller, hvor de simpelthen vælges fra eller med begrænset effektforøgelse, frem for at få problemer med kunderne.
Det kan man da kaldes professionel chiptuning, hvor der bliver taget ansvar for det produkt der leveres.
mht 'beregning af levetid' så indgår der sikkerhedsfaktorer i den beregning for både at sikre at tolerence-kæder er dækket ind i 'worst-case' scenarier. Men ikke kun teknik, der indgår også en total cost betragtning i form af hvad koster en potentiel tilbagekaldelse.
Derudover designer man under complexity reduction, hvor man frem for at have 2 forskellige typer lejer i produktionen, bruger det 'dyre' leje til både den lille og til den store motor, alene for at have en slankere supply-chain og så lille lagerbinding som muligt.
Drivlinien er absolut bevist overdimensioneret og ikke beregnet helt til grænsen, så den lige akkurat kan holde. Det er jo netop det erfaringerne med chiptuning bekræfter.
Chiptuning eller ej, hvis du bruger din bil hårdt, må du forvente at levetiden forkortes. Hvis et leje i drivlinien har levet hele sit liv under 'fuld belastning' så dør det tidligere end det leje der har kørt med 'halv belastning' (en faktorerne i dimensioneringsberegningen)
jeg gav 'gas' i min og den holdt til det, også på den lange bane.
aug 2006
Emner: 11 Svar: 346
dec 2006
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 36 Svar: 541
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Mon dog de har chippet en Phaeton W12 som de skriver.
Chiptuning 1.4 HDI