{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chiptuning 1.4 HDI
  • #1   8. maj 2014 Kan kun se fordele. www.Landberg.dk

• #2   8. maj 2014 Har overvejet sådan en her:

http://m.ebay.com/itm/300850411059?nav=SEARCH

• #4   8. maj 2014 Hvad er ulempen ved sådan en boks? Er det ikke sådan en Landberg også vil smide i?

• #5   8. maj 2014 Sådan en boks er intet værd. Mange af dem giver 20nm og ingen HK. Har været med til at tjekke flere billige bokse fra ebay.

Skal man have en boks skal det været noget i stil med DTE

• #6   8. maj 2014 Er det lige så nemt at slutte til? Eller skal der indstilles på alt muligt? Jeg tænker at det også skal være nemt at tage ud når den skal synes smiley

• #7   8. maj 2014 Hvis du får lavet en OBD tuning ved Landberg.dk kan du kører direkte til syn.

Den du linker til er en bokstuning og ikke en chiptuning som du skriver i overskrift.

• #8   8. maj 2014 Okay. Jeg troede faktisk det var det samme.

Men er der ikke en begrænsning for meget man chiptune dem? Altså med max 20% fx?

• #9   8. maj 2014 Alt har en begrænsning. Men er forskelligt fra bil til bil hvad den kan klare. Min gamle 1.9 tdi gik fra 114hk(105hk) og til 155hk. Det var meget mærkbart.

• #10   8. maj 2014 Hold da op.
    Men hvis jeg får lavet obd tuning hvor man omprogrammere motorstyringen. Giver det så ikke problemer med syn, forsikringsselskabet og fabriksgarantien?

• #11   8. maj 2014 Mener den sidste jeg lavede lavede 108 hk så det kommer du absolut ikke til med en bokstuning fra ebay.
    Koster 3995,- incl. rullefelt før og efter.

• #12   8. maj 2014 Du skal have fat i utune fra landberg, så kan du selv skifte mellem original og landberg fil som du har lyst til.
    Vælger du sådan en boks, så giver den kun mere diesel, ikke mere tryk.

Bemærk at set bestemt ikke er en selvfølge at den kører længere på literen efter en optimering smiley

• #13   8. maj 2014 Okay fredslunds.

Og det har ikke nogen betydning for garantien? Hvad med brændstoføkonomien,?

• #14   8. maj 2014 Det giver også et større slid på din kobling. (ja det lige meget om den er med auto eller manuel gear) Men forstår godt hvorfor du vil chiptune den.
    68 heste sgu heller ikke ret meget smiley

• #15   8. maj 2014 Hvis forhandleren finder ud af det dækker garantien nok næppe smiley Og økonomien skulle gerne blive bedre.

• #16   8. maj 2014 Nicklossi:

Utune er bare et værktøj til at uploade filen til ECU.
    Den gør det samme som en chiptuning.

Koblingen bliver som sådan ikke slidt mere ved tuningen da den jo ikke glider og dermed ikke slides.

Garantien er væk med mindre du holder det for dig selv.
    Men har du den slags tanker er tuning nok ikke noget for dig. smiley

• #17   8. maj 2014 Nej det er lige i underkanten. Og hvis den kan komme op og få lige over 100 vil det jo være en helt anden bil at køre i.

• #18   8. maj 2014 Okay, men kan de finde ud af det når jeg kører den til service?

• #19   8. maj 2014 Ses ikke til service.
    I praksis er det ikke et problem.

Vi tuner en del biler hver uge.
    Kunne de ikke synes osv var der mange der ville brokke sig.

• #20   8. maj 2014 Nok ikke medmindre du står og råber det inden i værkstedet. Nogle gange laver de opdateringer og så forsvinder tuningen.

• #21   8. maj 2014 Okay. Og det har ingen betydning at bilen er med automatgear ?

• #22   8. maj 2014 Nej

• #23   8. maj 2014 Fedt!
    Så blev jeg en del klogere!:)

• #24   8. maj 2014 Fredslunds.dk.
    Ja nu siger du som sådan smiley .
    Dvs at det heller ikke er helt forkert.
    Jeg VED godt du arbejder med chiptuning til hver dag.

Men en motor der pludselig yder mere vil også slide mere på sliddele. Og det er en kobling jo. Større belastning vil også slide mere. Selvom den ikke fedter.
    Jeg siger ikke at koblingen giver effter, efter 10.000km Den kan sagtens køre ligeså langt som hvis den ikke var chippet. Det handler jo også om hvordan man køre bilen smiley .

• #25   8. maj 2014 I teorien vil den ikke slides mere.
    Dog kan der være en anelse ved elendige gearskift, men i praksis er det ikke noget at snakke om.
    Selvom du kører fuld gas slides den jo ikke da den ikke glider.

• #26   8. maj 2014 Nej det rigtig når bilen først er i gear vil den ikke slide mere.
    Men de ekstra NM vil slide mere ved hver tilkobling.

Det betyder selvfølgelig også noget hvis man hedder brian og tæsker rundt i bilen før chip og gør det samme efter chip smiley

• #27   8. maj 2014 Så når du skifter foregår det med fuld gas?
    Man slipper gassen ved udkobling.

• #28   9. maj 2014 Jeg skifter normalt gear med fuld gas. Det lyder så rart i sådan en diesel med automatgear smiley

• #29   9. maj 2014 Når min er med AT, er min speeder også trykket i bund når den skifter. Selvfølgelig ikke i fuld bund smiley

• #30   9. maj 2014 Fredslunds.dk
    Selvfølgelig slipper jeg gassen mens der udkobles. Ellers ville motoren jo hakke i begrænseren!.

Men de ekstra heste /Newton meter. ER en ekstra belastning da motoren jo er stærkere end før. Og koblingen er ikke modificeret til de ekstra kræfter .
    Jeg forstår ikke. Hvorfor at du ikke siger det er rigtigt.
    Det svare jo til hvis vi går ud i ekstremerne, og du tuner motoren til 400 NM.
    Så betyder det ikke et større slid på koblingen?.

• #31   9. maj 2014 Steen T .
    Ja selvfølgelig gør du det.
    Og jeg hedder i virkeligheden Lucifer?.

• #32   9. maj 2014 Så længe koblingen ikke glider vil den ikke slides ved fuld gas.
    Hvor skal det slid være henne?
    Pladerne er bare trykket sammen og slides ikke af det.
    I praksis kan man så splitte det ad ved at lave den glide hvis man ikke slipper den helt inden gas.
    Men jeg står ved at den ikke slides pga det højere moment.
    Når du over det punkt hvor den ikke kan holde så slides den jo hurtigt da den glider.

• #34   10. maj 2014 Jeg må også indrømme, at jeg ikke kan se hvad der skulle slide mere på belægningen, så længe den ikke fedter. smiley

• #36   10. maj 2014 Jeees.

• #37   13. maj 2014 Alså din garanti er du af med hvis du chiptuner den , er der ikke nogen der har fortalt dig hvad det koster når det ikke går godt , kan kun sig det er ubehagelig dyret.
    II Tyskland har de testet 2 samme biler , en chiptuner og en standard , tro mig forskellen er ikke eksisterende , gearkasse er ikke bygget til den effektforøgelse ligså dine trækaksler og din kobling , og der er kun en til at betale dig selv.
    Køb aldrig er brugt diesel med mindre du får en skriftlig garanti på at den ikke har været chippet.
    PS . Et ærlig råd , lad vær.

• #38   13. maj 2014 Sikke da noget forfærdeligt vrøvl.
    Vi chiptuner da tonsvis af dieseler hver uge og tror du selv vi kunne drive en forretning hvis de alle sammen bare stod af.
    Har lige lavet en BMW 330D i dag.
    275 hk og 650 Nm.
    Kører kanon og holder til det.

Der vil altid være skræmmehistorier om chiptuning.
    Alle har en onkel med en nabos bekendt hvis bil eksploderede pga tuning.

• #40   13. maj 2014 Smider rundt med påstande? Manden lever bla. af at chiptune biler tror du ikke det hurtigt ville ende hvis de gik i stykker pga. tuningen?

• C B
    C B Tilmeldt:
    aug 2006

Emner: 11 Svar: 346
    #42   13. maj 2014 Min alfa 156 1,9 JTD 16V org. 140 hk og 300Nm, chippet 170 hk og 400Nm købte jeg brugt med 80.000km på tælleren, fik den STRAKS chippet da jeg solgte den ved 260.000km var der stadig original kobling i bilen, og jeg kørte ikke morfarkørsel i den.

ovenstående er argumenter underbygget med fakta smiley

Når det er sagt er den procentvise effektstigning noget højere i dit tilfælde, men hvis det er den samme kobling der bruges i andre motorversioner med mere moment ville jeg ikke tøve et sekund med at få den chippet.

• #44   14. maj 2014 Min touran 1,9 TDI gik fra 105 til 150hk ved 80000km. Og den har kørt 250000km i dag uden problemer

• #45   14. maj 2014 Selvfølgelig er det salgsgas jeg lukker ud.
    Jeg ville da aldrig indrømme at vores tuninger slider bilen op.
    Så kan jeg jo ikke tage røven på så mange som vi allerede har gjort.

Selvfølgelig er der øget slid ved højere effekt på mange dele.
    Der er jo øget tryk på stempler, turbo, osv.
    Men jeg står ved at feks. koblingen ikke slides mere pga mere power der er lavet ordentligt.
    Og resten af bilen tager i praksis ikke skade af tuningen.

Feks. BMW 325 TDS nægter vi at tune da topstykke og turbo ikke tåler det.
    Men det er jo bare salgsgas.

• #46   14. maj 2014 Der er godt nok stor forvirring om hvorvidt tuning af bilen er en klog ide.
    Nu ved jeg godt at bilen slides hurtigere.

Men så tænker jeg bare hvis jeg havde købt en 1.6. Det vel samme karosseri dog med flere HK. Så må min 1.4 vel også kunne holde til det?

• #47   14. maj 2014 Hvorfor købte du ikke bare en, med en større motor? 0.o
    Bilen er helt ny, og det vil gå udover din garanti..

• #48   14. maj 2014 Fordi jeg fik den her meget billigt smiley

• #49   14. maj 2014 Så få den dog chippet så bliver du glad for den.

• #50   14. maj 2014 Har jeg også besluttet mig for jeg skal smiley

• C B
    C B Tilmeldt:
    aug 2006

#53   14. maj 2014 Thomas; Haveri? hvor er der nogen der har snakket om haveri?

180.000km med chip, taler da sit eget sprog. mange andre koblinger er stået af LANGT før de har kørt 250.000km, Det er måske ikke underbygget med et tilstrækkeligt bredt statistisk signifikant grundlag, men praktisk erfaring/langtidstest.

som bekræftes af #44

og sikkert mange flere, hvis bilerne stod af på stribe var 'chip-branchen' jo død.

hvor er dine erfaringer?

Fredslund's erfaringer må du da tage for gode varer, da han jo lever af det. Ellers lukker han jo ret hurtigt butikken igen.

Selvfølgelig skal man som kunde altid have en sund skepsis, men jeg synes du ser spøgelser.

Det vidner om indsigt at fredslund går uden om eks. 325TDS, ligeledes gør Scantune det samme med nogle modeller, hvor de simpelthen vælges fra eller med begrænset effektforøgelse, frem for at få problemer med kunderne.
    Det kan man da kaldes professionel chiptuning, hvor der bliver taget ansvar for det produkt der leveres.

mht 'beregning af levetid' så indgår der sikkerhedsfaktorer i den beregning for både at sikre at tolerence-kæder er dækket ind i 'worst-case' scenarier. Men ikke kun teknik, der indgår også en total cost betragtning i form af hvad koster en potentiel tilbagekaldelse.
    Derudover designer man under complexity reduction, hvor man frem for at have 2 forskellige typer lejer i produktionen, bruger det 'dyre' leje til både den lille og til den store motor, alene for at have en slankere supply-chain og så lille lagerbinding som muligt.

Drivlinien er absolut bevist overdimensioneret og ikke beregnet helt til grænsen, så den lige akkurat kan holde. Det er jo netop det erfaringerne med chiptuning bekræfter.

Chiptuning eller ej, hvis du bruger din bil hårdt, må du forvente at levetiden forkortes. Hvis et leje i drivlinien har levet hele sit liv under 'fuld belastning' så dør det tidligere end det leje der har kørt med 'halv belastning' (en faktorerne i dimensioneringsberegningen)

jeg gav 'gas' i min og den holdt til det, også på den lange bane.

• C B
    C B Tilmeldt:
    aug 2006

#55   19. maj 2014 tror du selv skal prøve at høre om ikke overdimensionering er direkte relateret med levetid hos en ingeniør.... (PS, jeg er ingeniør fra DTU, så du kan bare spørge)

• #59   23. maj 2014 www.professionel-chiptuning.dk

• #62   23. maj 2014 Hjemmesiden er da blevet opdateret siden jeg omtalte den for et par uger siden.
    Mon dog de har chippet en Phaeton W12 som de skriver. smiley

Kommentér på:
Chiptuning 1.4 HDI

Annonce