{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.096 visninger | Oprettet:

Firmabil regler????? {{forumTopicSubject}}

Har mit eget firma, men synes skattereglerne er så indviklede, på skats hjemmeside....!!!

Skal ud og se på noget arbejde senere idag, og kan ikke finde nogen steder om jeg må tage min kæreste med ud at køre???? Der er jo 100% arbejdsrelateret, men hun er ikke ansat i firmaet...

Må hun kører lovligt med????

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Firmabil regler?????
  • #1   27. feb 2010 ja hvorfor skulle hun ikke det ? smiley

• #2   27. feb 2010 Det kommer an på om det er en 100% firmabil du kører i eller om det er en Dele bil (50/50 firma privat) hvis det er en ren firmabil må du i lovens forstand ikke, meeeen det nu ik noget de gider gå op i.. det noget andet hvis det er kæresten der ligger og kører rundt i den

• #3   27. feb 2010 er den hel firmabil eller delaværg

• #4   27. feb 2010 Det må du i principet ikke, men det er ikke noget de tager sig af, har prøvet det et par gange, men ellers er der vel ikke noget i vejen for at hun skal hjælpe dig med at vudere arbejdet/tilbud

• #5   27. feb 2010 Hvis det er 100% firmabil. må du tage passeger med hvis det er uden omveje fra arbejde til firmaadresse... Dog dækker forsikringen højest sansynligt ikke hvis hun ikke er ansat i firmaet...

• #6   27. feb 2010 Har et andet eksempel, har mange gange kørt mine børn i skole i firmabil, og der laver politi tit kontrol og stopper alle folk, og de har aldrig sagt noget til at jeg havde børn med.

• #7   27. feb 2010 Det er ren firmabil, og hun vil gerne med, da det er hos noget familie jeg skal se på arbejdet... Synes bare at det er lidt åndsvagt at køre i 2 biler efter hinanden.....

Men vil heller ikke have ballade med skat...

• #8   27. feb 2010 kør du bare og i skal huske det er jo ikke politiet men skat det går op i det der

• #9   27. feb 2010 Man må jo også gerne kører svinggerninger f.eks børn i børnehave osv, gmen skal kører 80 km, så det er jo en lang svinggerning

• #10   27. feb 2010 karsten L:

Det gælder kun hvis bilen er under under 3000 kg.. ellers må du kun køre fra a til b...

• Kim B
    Kim B Online Tilmeldt:
    jul 2008

Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
    #11   27. feb 2010 Drop nu det P** med at forsikringen ikke dækker hvis der sker noget!!!
    din ansvarsforsikring dækker alle og andre ting end føreren samt dennes ting!!!
    så så længe det er DIG der kører bilen er hun dækket hvis der sker et uheld, men er det HENDE der kører bilen og der sker et uheld er hun IKKE dækket

Hvis det skal være HELT efter bogen skal hun være ansat i dit firma for at køre med, og jo der er mange der har prøvet at skulle finde anden transport vidre pga policen har smidt reglen i hoved på den der sidder som passager i firmabilen - men i 999 ud af 1000 tilfælde siger de ikke noget,og igen så modsiger reglerne jo sig selv fordi du må gerne køre dine børn i instidution uden de kan brokke sig over det, og dit barn er jo heller ikke ansat i firmaet :O)

men er er et udkast af de nye regler der er kommet for varevogne på mellem 3T og 4T det er sådan set de samme regler der gælder for dem under 3T dog må man mere i dem under 3T da der er betalt større afgift.

citat fra http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1805574&vId=0
    Ændring af momspraksis

Følgende kørsel i vare- og lastmotorkøretøjer med tilladt totalvægt på over 3 ton men ikke over 4 ton, hvor der er fratrukket fuld moms ved anskaffelsen, er nu også tilladt:

Kørsel mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer.
    I tilknytning til kørsel mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer kan der foretages svinkeærinder på op til 1.000 km/år, som for eksempel at aflevere/hente børn eller handle. Små svinkeærinder, der ikke afviger mere end højst et par hundrede meter fra den erhvervsbetingede kørselsrute medregnes ikke til de 1.000 km/år.
    Undtagelsesvis kørsel mellem hjem og arbejde op til 25 gange om året, når bilen den efterfølgende dag skal anvendes erhvervsmæssigt, f.eks. til kørsel til et møde, et kursussted eller en lufthavn med henblik på videretransport til møde mv. Det gælder også kørsel mellem hjem og arbejde op til 25 gange om året dagen efter, bilen har været anvendt erhvervsmæssigt. I dette eksempel tæller kørslen 2 gange.
    I tilknytning til kørsel mellem hjem og skiftende arbejdssteder kan der køres ubegrænset mellem skiftende arbejdssteder og virksomhedens faste forretningssted. Der er ikke knyttet betingelser til formålet med at køre fra det skiftende arbejdssted til det faste forretningssted.
    Der kan køres til spisning eller hentes mad, når kørslen sker i arbejdstiden.
    I tilknytning til kørsel mellem hjem og arbejde kan der afhentes/afsættes kollegaer, når arbejdsgiveren beordrer det. Arbejdsgiveren kan beordre det mundtligt og generelt, og det behøver ikke vedrøre en specifik situation.
    Ved vurderingen af, om der konkret er tale om et specialindrettet køretøj, skal der altid være tale om, at køretøjet ikke egner sig som et alternativ til en privat bil, og:

at der er et erhvervsmæssigt behov for, at køretøjet er indrettet på den specielle måde
    at det specialindrettede køretøj er nødvendigt for at brugeren kan udføre sit arbejde

• #12   27. feb 2010 Okay kendte ikke til de nye regler... takker for info..

• Kim B
    Kim B Online Tilmeldt:
    jul 2008

#13   27. feb 2010 og så længe det er ARBEJDSrelateret må du gerne køre i din firmabil for at evt give tilbud eller andet i forbindelse med at skaffe arbejde ind til dit firma.

og husk hvis du har transportvirksomhed er det et krav at du enten har en privatbil eller at du betaler privatbenyttelsesafgift for brug af varevognen.
    fordelen er at du kan trække din privatbil fra i regnskabet 50/50 ;o)

• Kim B
    Kim B Online Tilmeldt:
    jul 2008

#14   27. feb 2010 fandt dem ved et tilfælde for et par måneder siden, og da jeg selv kører i alukassebil på 3,5T totalvægt er det ret relevant for mig selv så det røg på "favoritlisten" i ie

• #15   27. feb 2010 Mange tak drenge, så blev jeg lidt klogere...

Vi kører inden så længe i firmabilen..... KIm B: Af hvad jeg kan læse på den skatteside du ga et link til, så burde det jo være helt ligalt... Det var jo noget andet hvis vi tog i Bilka for at handle,,,,,

1000 tak..

• Kim B
    Kim B Online Tilmeldt:
    jul 2008

#16   27. feb 2010 jamen som der står ii linket så må du også gerne handle på vejen hjem, dog må du højest køre 1000 km "privat" i bilen om året - dog tæller det ikke med hvis det kun er en mindre afvigelse fra den normale tur.

du skal dog være ret opmærksom på den sætning som de bruger:
    at der er et erhvervsmæssigt behov for, at køretøjet er indrettet på den specielle måde

dvs at du f.eks. ikke er under kategorien hvis du har en erhvervsbil på guleplader som kan sidestilles som en personbil dette kan evt være en vw golf på guleplader uden indretning bagi.

der er en del som har fået hammeren pga de ikke ahr haft specialindrettet til erhverv.

Kommentér på:
Firmabil regler?????

Annonce