{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tunet bil og mulighed for syn?
  • #1   25. jan 2011 hvis bare den ikke forurener for meget så blir det aldrig opdaget smiley .. så ryger den sq lige igennem..

  • #2   25. jan 2011 Det er rimelig nemt og se at turbo er skiftet, og så bliver den kasseret

  • #3   25. jan 2011 Det bliver i hvert fald ikke lovligt, bare fordi du har skruet ned i tryk smiley

    Og hvis du samtidigt har frontmonteret IC osv., så skal du i hvert fald have fundet dig en flink synsmand.


  • #4   25. jan 2011 K-FINN . - sætter du din org turbo på til syn? smiley

  • #5   25. jan 2011 Er lidt "ligeglad" med om det er lovlig, Bare det kan synes smiley

  • #6   25. jan 2011 Kasper: Hvorfor skulle jeg det ?

  • #7   25. jan 2011 k-finn
    det da ikke ulovligt og skifte turbo når bilen er født med tryk?

    Bay
    hvorfor blir det ikke lovligt hvis den blir skruet ned? bare effekten ikke er for høj og den overholder forureningskravene så er der da ingen problemer? .. og ang intercooler har jeg aldrig set en blive kasseret pga det, men ja det kan de i teorien godt.


  • #8   25. jan 2011 Det kan synes hvis synsmanden ikke ser turbo'en, ellers ikke

  • #9   25. jan 2011 Rene: Jow det er

  • #10   25. jan 2011 René
    Fordi det er en anden turbo og dermed en konstruktiv ændring, hvorfor der på ny skal dokumenteres for støj, forurening og alle de andre ting, der gør sig gældende. Det er ikke bare noget, man sådan liiiige gør, med mindre man køber et større kit, som er TÜV-godkendt og kan synes i Danmark...
    Jeg har desuden hørt om mange efterhånden, der bliver kasseret på en frontmonteret IC. Det er jo ulovligt som udgangspunkt, det er der ingen tvivl om - og de færreste har de fornødne godkendelser for at kunne gøre det lovligt.


  • #11   25. jan 2011 K-FINN .
    nej det er det fanme ikk.. som sagt, hvis bilen ikke forurener for meget, og der ikke er en effektforøgelse på over 20% så kan de ikke sige noget som helst til det.


  • #12   25. jan 2011 Rene: Det gider jeg slet ikke diskutere med dig, tro hvad du vil

  • #13   25. jan 2011 Rene
    Det er netop dét, der er problemet. Du skal <b>dokumentere</b> at den ikke forurener mere, kan holde til det osv.


  • #14   25. jan 2011 Så jeg kan godt roligt købe sårn en bil? unden jeg skal være bange for ikke at kunne syne den uden at skulle bruge 20.000kr eller sårn noget på det? smiley

  • #15   25. jan 2011 Nej, det kan du ikke, Søren. Hvis du ikke "kender" en synsmand, kan bytte motoren ud ved syn - eller er villig til at betale ekstra under bordet - så er der stor risiko for, den dumper. Det er ikke Danmark, man skal bo i, hvis man vil tune biler...

  • #16   25. jan 2011 K-FINN .
    helt i orden, har aldrig haft problemer med og få sån en bil gennem syn smiley

    Bay
    forureningen gir vel sig selv eftersom de måler det ved syn alligevel?? og hvis der ikke er tale om effektforøgelse så er det jo ikke noget problem i det sku ku holde?


  • #17   25. jan 2011 Søren t: Nu skriver jeg det lige igen, du kan IKKE få den synet hvis synsmanden opdager der er en anden turbo på...

  • #18   25. jan 2011 Bay: Glem det, kan ikke betale sig og diskutere med nogen, der tror det er lovligt, bare fordi de tilfældigvis har fået det synet...


  • #19   25. jan 2011 Rene
    Nej, de måler ikke forurening under de rigtige forudsætninger. Det er ikke nok bare at stikke den pind i røven, som de gør. Den skal testes i et testcenter, hvor den bliver belastet under forskellige forhold osv. Det er en MEGET dyr proces, som p.t. ikke kan foretages i Danark.


  • #20   25. jan 2011 Danmark*

  • #21   25. jan 2011 Hehe, nej du har ret, K-FINN. Men man forsøger alligevel gang på gang smiley

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #22   25. jan 2011 Ville sku godt turde køre den til syn da ! Har kørt to biler med uoriginal turbo igennem syn ! Er mere bange for IC !

  • #23   25. jan 2011 Søren t
    kør ned og snak med den lokale synsmand og hør hva reglerne er, så slipper du for og være i tvivl smiley


  • #24   25. jan 2011 hvis det hele ikke er på vej ud af motorrummet så bliver den synet smiley selvfølgelig samtidig med det ikke pifter og bøvser konstant smiley


  • #25   25. jan 2011 Casper k: Ja selvfølgelig kan det nemt ske den går igennem, det bliver det vel ikke mere lovligt af...

    Rene: Vil faktisk godt lige diskutere lidt alligevel, lad os nu sige jeg ikke havde nogle papire på min single HKS t04z turbo kit, tror du så den kunne synes, jeg har endda pillet 1 turbo af smiley


  • #26   25. jan 2011 Må lige ringe til en syns mand i morgen smiley

  • EMIL G
    EMIL G Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 2 Emner: 13 Svar: 1.061
    #27   25. jan 2011 Den lokale synsmand er ikke altid lig med et korrekt svar, de har ofte selv svært ved reglerne

  • #28   25. jan 2011 Emil: Helt enig, men har aldrig mødt en synsmand der ikke ved at udskiftning af orginal turbo til en anden model, er konstruktiv ændring, og kræver dokumentation...

  • #29   25. jan 2011 Det er faktisk nogle ufatteligt lette regler, de kære synsmænd skal forholde sig til på dét punkt:

    Det eneste, der må skiftes uden forevisning af dokumentation for forurening (fra godkendt testcenter i fx Tyskland eller Sverige), er et luftfilter.

    Så ja, som K-FINN siger, så er det sgu de færreste synsmænd, der ikke ved, at det som udgangspunkt er ulovligt at skifte turboen til en anden uoriginal model.


  • #30   25. jan 2011 søren du skal da ikke ringe til din lokale synsmand "hej jeg vil syne en bil med større turbo og 250 hk går den ved jer, ps bilen har 115 hk std" smiley

  • #31   25. jan 2011 bilen har 150 std smiley

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #32   25. jan 2011 K-FINN . Hvad med du så holdte dig til det han spørger om ! Han spurgte ikk til om det var lovligt men om den kunne gå gennem syn !

    Og ja det kan den med meget stor sandsynlighed hvis det kun er turboen der er udskiftet !

    Tror der er større chance for resten af den motor så ikk holder særligt længe hvis den er pumpet op over 250 HK og ikk skiftet andet end turbo hehe =)


  • #33   25. jan 2011 Ringer self ikk til ham jeg normalt syner ved smiley ringer til en anden smiley

  • #34   25. jan 2011 Skidt skidt du ved hvad jeg mener smiley

  • #35   25. jan 2011 Det er for så vidt lige meget, om den har 150 eller 115 hk standard. De samme regler gælder. Den går ikke - og det vil synsmanden også fortælle dig smiley

    Din eneste chance er, at han ikke opdager det, når du kører til syn. Og her er sandsynligheden ikke specielt stor.

    Er der frontmonteret intercooler på bilen?


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #36   25. jan 2011 Søren T Hvad mere er der ændret på den ? For hold dig langt fra den hvis den har 250 HK kun med en anden turbo !

  • #37   25. jan 2011 det den bil her smiley http://www.bilgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=1148243

  • #38   25. jan 2011 Alt udskiftning af turbo-lader til anden model kræver syn med tilhørende dok. At der så er nogle synsmænd som ikke fatter en brik og godkender div. biler gør det ikke lovligt.

  • #39   25. jan 2011 Casper: Det gør jeg faktisk også, han skriver hvis han skruer den ned i tryk, kan den så synes.

    Mit svar er så, NEJ det kan den ikke, går selvfølgelig ud fra regler skal overholdes...

    Du siger vel heller ikke til en at det kan synes, hvis en siger han har fundet kæmpe hul i vange, og han lige vil putte noget silicone i for lukke hullet, og så håbe på synsmanden ikke ser det


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #40   25. jan 2011 Der så oss en anden IC på ! Den skal du være mere bange for at køre til syn med en bare en anden turbo !

    Men vil så slet ikk mene den er prisen værd men det jo så en helt anden sag !


  • #41   25. jan 2011 casper hvad ville du så mene den er værd? smiley

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #42   25. jan 2011 K-FINN . Man kan jo læse det som jeg vil . I og med han spørger til det ved han jo nok godt den ikk er helt ren i kanten . Og derfor læser jeg hans spørgsmål som om han bare vil vide om det kan lade sig gøre ! Og ikk om det er lovligt !

    Men hvor mange kender du der er dumpet til syn pga en lille opgraderet turbo ! Jeg kender ingen endnu !


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #43   25. jan 2011 Søren T Kan ikk sige hvad jeg mener den er værd kun at der er mange biler i den prisklasse der ville være et bedre køb i mine øjne ! Både hvad angår udseende og km !

    Men det jo bare min mening =)


  • #44   25. jan 2011 Jamen hvis det er lige meget om det er lovligt, så kan ALT jo synes, kun spørgsmål om prisen....

    Kender ingen der har fået den kasseret, men kender derimod synsmand der har kasseret MANGE på den konto


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #45   25. jan 2011 K-FINN . Ok det da utroligt man aldrig høre om alle de kasserede så ! Sku en grundig synsmand du kender dig der hva !

    K-FINN . Læs det som du vil . Jeg tror du udmærket ved hvad han ville med det spørgsmål ! Og tror på 99 ud af 100 ville slippe igennem hvis det kun er en lille upgrade turbo !


  • #46   25. jan 2011 Det kræver i hvert fald, den skrues ned i tryk, så. For synsmændene prøver da bilerne - det gør de i hvert fald i den hal, jeg plejer at bruge.

  • #47   25. jan 2011 Casper: Har du heller aldrig hørt om skyline og supra der er blevet kasseret efter de har skiftet til single ?...

    Det er den samme regel der gælder


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #48   25. jan 2011 K-FINN . Igen læser du hvad du vil læse ! Det er oss en væsentlig større ændring end en lille upgrade i en Golv IV GTI !



  • #49   25. jan 2011 Hehe det er da lige meget om det er stor eller lille opgrade.
    Dog behøver det jo ikke være det, du kan sagtens få en 330hk single turbo til en supra, det er heller ikke lovligt, selvom den har samme hk som en orginal twin sæt....

    Det er ikke lovligt, selv om du får lavet rullefelt attest på den kun har 330hk, som den orginalt har med twin turbo'er


  • #50   25. jan 2011 K-FINN
    Jeg tror, du misforstår Casper. Han siger bare, der ikke er stor sandsynlighed for, de <i>opdager</i> det, hvis det er en lille upgrade turbo - han ved godt, det er ulovligt smiley


  • #51   25. jan 2011 Tror snart den enste måde at skrive det på er... Skal synsmanden overholde reglerne, så må han ikke godkende den golf til et syn.

    Om han så gør det, gør ikke bilen lovlig.. Been there done that, and i am still there.


    HansTwinScrollPassatHald


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #52   26. jan 2011 Bay forstod den hehe =)

    K-FINN . Du vil da bare være modsat !


  • #53   26. jan 2011 Der er fandeme meget ulovligt der kan synes.... syn kan IKKE tages for gode vare i dagens danmark. Det er 5 potter pis værd, tilgengæld er det nu meget rart at der er fornuftige synsmænd derude, som godt kan se igennem nogle af de fjollede regler.

    Ka godt se der stadig er folk der tror det hele er lovligt hvis det bare er sluppet igennem til syn. Man ska bare huske man kan få sig en meget grim overraskelse en dag.

    Det bedste man kan gøre er at selv læse reglerne.


  • #54   26. jan 2011 jeg er blevet truetmed indkaldelse til syn bla andet pga front monteret intercooler, men læste min frem til at hvis bilen er originalt monteret med intercooler, må man godt ændre placering og størelse.. det frem lage jeg for policen hvorefter de droppede "sagen"



  • #55   26. jan 2011 ap A
    Ja, man må gerne - men man skal fortsat dokumentere forurening osv.


  • #56   26. jan 2011 det var ikke hvad jeg fandet frem til på deres hjemme side, det antages ikke som konstruktive ændring.

  • #57   26. jan 2011 Jo, det gør det - akkurat ligesom alt andet smiley

    Sætningen, som står på fstyr.dk, kan godt misforstås - hvilket nok er tilfældet. Men der <i>skal</i> dokumenteres for forurening. Det skal der for alle ændringer i motoren på nær luftfilter. Der er ikke andre undtagelser.


  • #58   26. jan 2011 ap A
    du må ikke ændre på størrelsen på IC men du må gerne flytte den org ned i fronten.


  • #59   26. jan 2011 Hvis du monterer en anden intercooler, skal du på ny dokumentere at bilen opfylder kravene til luftforurening. Dvs. bilen skal igennem en test som viser, at den opfylder den gældende Euro norm for den pågældende bil.
    Det eneste man kan montere på en motor, uden at skulle dokumentere luftforurening på ny, er et lutfilter. Alt andet bliver anset for at være en konstruktiv ændring.

    Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig igen.

    Mvh.
    Peter Jessen Lundorf, Ingeniør
    Færdselsstyrelsen, Center for Grøn Transport
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13
    DK-1304 København K
    Tlf.: +45 33928740
    Fax: +45 33932292


Kommentér på:
Tunet bil og mulighed for syn?

Annonce