900 visninger
|
Oprettet:
Kompresser+Turbo {{forumTopicSubject}}
Hejsa .......
Jeg har hørt at fra den 1 januar 2004 . er det blevet ulovlig at monterer turbo og kompresser på biler som ikke er født med det ............????
Passer Det ???????????
mar 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 91
jun 2003
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 32 Svar: 1.439
mar 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 91
mar 2004
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 4 Svar: 36
aug 2003
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 58 Svar: 560
dec 2003
Følger: 63 Følgere: 64 Biler: 9 Emner: 51 Svar: 85
aug 2003
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 58 Svar: 560
jun 2003
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 32 Svar: 1.439
Bilen kan dog godt miste sin identitet ved motorskifte selvom den måske kun får 10% flere heste. Dette sker hvis den bliver identisk med anden model og der skal dermed betales afgift på ny.
aug 2003
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 58 Svar: 560
mar 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 91
Der er dog en anden regel, der siger at biler fra før 88 må gerne montere turbo. Der gælder dog visse regler for dette, som jeg ikke er inde i
aug 2003
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 112
Hvis man tryklader en bil i dag regner man det for mere end de tilladte 20% uanset, hvad !!!
Så du skal hele møllen igennem og du slipper ikke.
Trykladning i "gamle" dage var en helt anden verden.
Du kunne godt tryklade din motor og var effekten større end de tilladte 20% betød det ikke noget fordi du ikke havde ændret noget inde i motoren. Med andre ord, så gik man generelt ikke ind under den regel der hed 20%, når vi snakker trykladning i "gamle" dage.
Biler fra de gode "gamle" dage har mere el. mindre de samme problemer som de nye, men emmisionen er deres fordel (læs lovgivningen).
Er bilen ikke født med trykladning er det en dårlig idé at lave en masse om. Men er bilen født med trykladning er der jo ikke noget der kan forhindre dig i at skrue ladetrykket lidt op og ned til syn.
aug 2003
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 112
aug 2003
Følger: 5 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 126
Fra 01.04.2004.
Køretøjer eftermonteret med kompressor med waste-gate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver
under 20% effektforøgelse ved ændringen.
For typegodkendelsespligtig bil (lastbil N2 og N3 og stor personbil M2 og
M3) skal motoren – også efter ændringen – svare til bilens typegodkendelse
(eller en anden typegodkendelse udstedt på et tidspunkt, hvor de
samme luftforureningsbestemmelser var gældende som for den konkrete
bil).
jul 2003
Følger: 1 Svar: 12
Førhen kunne man godt for synet en nyere tunet bil da bilinspektionen ingen retningslinier havde for hvad de skulle gøre.
Ved motorskifte gælder stadig at motoren max. må yde 20% mere i HK eller Kw.
Ved tuning må man tune ubegrænset på originalmotoren med forbehold for at bremser etc. er korrekt dimensioneret.
Problemet er jo så denne emisionskontrol på nyere biler, i danmark er der kun teknologisk institut som udfører denne og det er ved godkendelse af nye modeller til dansk marked,- pris for test 70.000,-
MVH Thomas mail: thomass@jensen.mail.dk
okt 2003
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 148
Det er ikke biler fra før 88, men 84 mener jeg. Men ret mig om det er forkert..
okt 2003
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 148
Det er ikke konstruktive ændringer at skifte knaster eller smide webere på motoren!
Men man må ikke skifte krumtappen, bore motoren op eller skifte til et andet topstykke..
Stefan
aug 2003
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 112
Jep, det var en skrive fejl.
Og nej du må ikke smide kompressor på bilen........læs lovgivningen om trykladning.
jan 2004
Følger: 23 Følgere: 20 Svar: 1
Kompresser+Turbo