{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Konsekvens af at køre i tunet bil.
  • #1   24. jun 2013 Den bliver beslaglagt og så får du en bøde. Når bøden, som er afgiften + et smæk, er betalt kan du få bilen igen.

• #2   24. jun 2013 i værste tilfælde er det en sag for retten og din bil bliver beslaglagt
    dvs

+ 100.000,- og og en stor sum mere for at få din bil igen

• #3   24. jun 2013 hvis du er skyld i en ulykke, dækker forsikringen ikke, og du skal selv betale erstatning

• #4   24. jun 2013 Har dog aldrig hørt om nogen der har fået en afgiftsbøde på baggrund af konstruktive ændringer. Dog har jeg hørt om nogle der har fået beslaglagt bilen, men de har altid fået den igen og endt med en bøde på et par tusinde kroner.

• #5   24. jun 2013 Ja forsikring dækker ikke, det er nok den værste.. smiley

og det med afgiften har jeg forstået sådan, at de ikke må kræve afgift af en bil der ikke må køre på vejene.. eller hvad?

ham med turbo fiestaen fra "skat rykker ud" fik vidst sin bil tilbage, samt penge fordi de havde tilbageholdt bilen uden grund ?

• #6   24. jun 2013 Forsikringen dækker MÅSKE ikke, hvis årsagen er fart og hvis det er din skyld. Få nu fakta på plads!

• #7   24. jun 2013 Jo forsikringen dækker altid modparten, forsikringen kan vælge at forlange penge ved dig.

• #8   24. jun 2013 Forsikringen skal dække. Uanset hvad, det er en gammel skrøne at forsikringen ikke dækker, bare fordi man eksempelvis har monteret turbo. overholder man færdselsreglerne og hastighedsgrænserne, og bliver indblandet i en ulykke vil det ikke have de store konsekvenser. Køre du der imod med eksmpelvis 110km/t ind i en anden bil på en 80km zone og de så samtidigt har turbo i bilen er det en anden sag.

• #10   24. jun 2013 Lasse P, præcis. Men igen, KUN hvis det skyldes fart! En parkeringsskade f.eks har INTET at sige.

• #11   24. jun 2013 Men den med afgift hvor mange ved noget om det?
    Man kan vel ikke betale afgift af noget som ikke findes?

• #12   24. jun 2013 Lasso O Det skal en meget grov overtrædelse til før de forlanger penge ved forsikringstageren.

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #13   24. jun 2013 Jonas S
    Han fik sin bil tilbage, bøden osv fjernet og han har endda fået erstatning vidst!

• #14   24. jun 2013 Lasse P, det er jeg klar over. Det er en vurderingssag jo. Derfor benytter jeg også udtrykket KAN smiley

• #15   24. jun 2013 Definer lige først hvad der er tunet inden i skriver jeres svar.

• #16   24. jun 2013 Ligger større motor i, feks en Corolla e10. standart 1,6 116 heste.
    Ligger en 1,6 20v 165 heste i. Der findes jo ingen corolla med den motor, og derfor kan man vel ikke betale afgift af den?

• #17   24. jun 2013 Det kan jo også blot være større turbo, intercooler, gas, wmi osv

• #18   24. jun 2013 Ja vis man smider turbo på min toyota supra. som er født non turbo.
    Og man så bliver stoppet, skal man vel betale afgift af en supra med turbo?

• #19   24. jun 2013 Det er ikke altid så simpelt, men i langt de fleste tilfælde, ja.. samt en bøde.

• #20   24. jun 2013 Lasse O nej det er ikke nok, selv når du køre uden føreret er det ikke en grov handling nok til at de forlanger der.

• #21   24. jun 2013 Men den eksempel med corollaen vil de da ikke kunne kræve afgift af?

• #22   24. jun 2013 Motor skifte, eller bare pillet ved den gamle, så det er en effekt forøgelse på en hvis procentdel, så kræver det en syn og afgift skal betales

• #23   24. jun 2013 Der er mange regler i spil, men kort fortalt, så kan man skelne mellem hvad politiet vil sige og hvad Skat vil sige.
    Politiet vil give dig en bøde for at køre med konstuktive ændringer, som ikke er registreret, plus hvad du ellers har foretaget dig af ulovligeheder siden du blev standset.
    Skat derimod, vil vurdere om du har tunet din bil, så den reelt er en anden. Og du vil så skulle betale afgift af den bil.
    Det har jo noget med hele bilen at gøre, du kan ikke bare smide 200 ekstra hestekræfter i en bil der er født med 90 hk. Bremser, undervogn, styretøj og meget andet er ikke bygget til de kræfter. Det er især bremserne mange undlader at opgradere. Og hvis de gør, så er det bare et par andre klodser og så tror de at de kan bremse som en formel1-bil - Den går ikke.

Læs mere om de specifikke krav her: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojer/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx

Der kan man også læse at man må tune op til 20%, så længe du kan dokumentere at den ikke støjer eller forurener mere end som standard, hvilket nærmest er umuligt at bevise...

• #24   24. jun 2013 Ang. forsikring... så kan man vel bare melde ændringen til forsikringsselskabet.. de kræver i hvertfald ikke at der skal betales ny afgift smiley men forlanger nok en højere premie... så er der ingen fare for at ende med en millionregning til modparten?

Henrik B... umuligt at bevise?! ... Kør din bil til KBA-P godkendt prøvningslaboratorium i Tyskland og få den testet ang. forurening. Har snakket med en gut fra trafikstyrelsen som mener det står i ca. 25.000kr... Om støj niveauet skal testes er op til den givne synsvirksomhed (har jeg på skrift) Hvis der sidder standard manifolde på motoren man event. har lagt i, vil de fleste synscentre godt skrive for det. Ellers skal støj test foretages (kan gøres i DK og DTU kan hjælpe med henvisninger) og koster under 10.000kr.. sååå umuligt er det vist næppe

• #25   24. jun 2013 kim A

Mener du så også, hvis jeg smider en Formel 1 motor i en Fiat 500. Så vil det ikke udløse nogen form for afgift ?

Du skal se Skat har nok, være ude for det før. Og de har HELT sikker en anden mening om tingene.

• #26   24. jun 2013 Hvis bilen skal godkendes og køre lovligt med over 20% effektforøgelse skal der foretages beregninger samt. test af bilens egnethed. Dette kan så vidt jeg ved gøres af et KBA-P godkendt prøvningslaboratorium, men denne test har jeg hørt nemt kan koste i omegnen af 250.000kr (ikke noget jeg ved) og kan lige så godt risikere at få et resultat som ikke giver grønt lys. Så har man spildt 250.000kr smiley ... derfor er der mange som holder sig under de 20% da det er væsentligt nemmere at administrere. Jeg mindes at have hørt samme historie.. Skat kan ikke opkræve afgift af en bil som ikke må køre på vejene.

• #27   24. jun 2013 Hvis man ellers ikke kører groft hensynsløst i en tunet bil, er der absolut ingen problemer med ansvarsforsikringen - kun med kaskoen.

• #28   24. jun 2013 250 kilo har jeg ikke hørt, men 5-10.000 Euro har ofte været nævnt.

• #29   24. jun 2013 Henrik B mht dit link. kompressor med wastegate? smiley

• #30   24. jun 2013 Hvorfor går de fleste ud fra at forsikring bliver et problem?? Man regner vel ikke med at man tuner sin bil for at køre galt, i så fald skal man da lade vær. Og hvis man er i tvivl om at man kan styre en tunet bil så sku man måske lade være og tune den.

Just my opinion.

• #31   24. jun 2013 ACE: Nu skrev jeg jo også "nærmest umuligt", intet er som bekendt umuligt for den som bærer viljen i hjertet. Men det er immervæk RIGTIG mange penge for en test, når mange unge mennesker i forvejen kæmper med at skrabe penge sammen til at tune bilen til at starte med. Og derfor bliver noget så vigtigt som bremser også nogen gange valgt fra, så hellere større alufælge smiley

-Frander- : Jeg forstår ikke dit spørgsmål???

• #32   24. jun 2013 Start med bremser og undervogn, så er den side i orden, siden hen kommer motoren...........
    Så løber man ikke pludselig tør for penge og ikke får lavet det allervigtigste overhovedet.................

• #33   24. jun 2013 Jørn Ege jeg syntes du har tildels ret. Man kan sige at alle biler kan jo overtræde hastigheds grænserne, og det er føreren der er skyld i en ulykke, hvis de kører for stærkt osv.

Med det sagt, tror jeg også at en hurtig bil i trafikken altid vil have en dårlig indflydelse på ens kørsel (det er vel ikke for sjov at man har en hurtig bil?), sådan har jeg det selv i hvert fald - ud over at jeg ikke selv syntes det er sjovt at køre stærkt, men at accelerere hurtigt derimod er fedt. Alt med måde selvfølgelig, og har endnu den dag i dag aldrig så meget som skrammet nogen af mine biler, eller været skyld i uheld.

De personer jeg kender og har hørt om køre galt, har været ligemeget om de køre i tunet bil eller ej, så har de kørt galt fordi de bare har kørt af helvedes til.

Henrik B: til sidst i dit link, på trafikstyrelsens hjemmeside står der "kompressor med wastegate". Har aldrig hørt om en kompressor ladet motor med wastegate, syntes bare det er lidt sjovt det står på deres hjemmeside smiley

• #34   24. jun 2013 Nu må i lige korrigere mig hvis jeg tager fejl, men jeg mener faktisk at der står i skats reglement, at hvis man ændre motor så er det ok (nu ser vi bort fra al den 20% regel snak) men hvis man så også ændrer bremserne eller andre større komponenter på bilen, så falder hammeren. Noget med at bilen mister sin identitet. Synes nemmelig at have hørt mange "tunere" brokke sig over at man ikke lovligt kan tune bilen og samtidig opgradere bremserne uden at få en over tuden.

Det var en lille notits til de folk som mener man skal starte med at opgradere bremserne.

• #35   24. jun 2013 Det var måske også meget firkantet sat op mit indlæg. Det jeg bare mener er at hvis man ikke er fortrolig med sin bil i forvejen som den der std. Så sku man måske bare lade.

Det ikke en potensforlænger at ha tunet sin bil når man er krøllet sammen i et træ.

• #36   24. jun 2013 ACE ja hvis du skifter både motor undervogn, bremse system og udstødnings system kan de opkræve ny afgift.

• #37   24. jun 2013 Haha nej det er det sku ikke Jørn smiley

• #38   25. jun 2013 Du må ofte godt opgradere dine bremser, men det skal være godkendt til bilen.
    Fx kan man få papirer af Peugeot importøren på, at det er i orden at opgradere standard 266 mm bremser til gti på 283 mm (Det er nogen år siden, så kan godt være målene ikke er helt rigtige, men det er der omkring)
    Men jeg havde fx nogen modificerede 305 mm skiver på fra en 406 V6 Coupé, og de kunne IKKE godkendes, selvom de må antages at være endnu bedre end gti skiverne.
    Men jeg tror dog ikke at de ville kunne kræve yderligere afgift alene af den grund, de ville nok bare bede mig om at skifte tilbage og måske give mig en bøde.

Men hvis de samtidig så at der lå en gti motor i den, og den var født med en 1,8, SÅ ville de nok mene at der var noget afgift der manglede....

-Frander- : Hmm, ja, den så jeg ikke lige. Kan det ikke være de tænker på nogen af de motorer med både kompressor og turbo. Har VW TFSI-motorer ikke det?

• #39   25. jun 2013 Henrik b? Det er da på ingen måder umuligt at bevise.. De CO2 tester biler til syn, og kan også decibel måle dem (støjniveau)!

• #40   25. jun 2013 Når man forøger hk. Har forsikring og skat krav på at vide det.. Og man bliver derefter beskattet af det. Men om forsikringen vil sætte din pris op eller sige nej tak til dig, er op til dem smiley

• #41   25. jun 2013 Kasper E beskattet af tunet bil arh du misforstår da noget. Har du fri firma bil skal man bestattes. Men øger du effekt skal der betales afgift af den.

• #43   25. jun 2013 Er ikke helt sikker på jeg forstår det du skriver rigtigt. Men da jeg læste skats regelsæt for bil afgifter og mistet identitet, er jeg ret sikker på der stod at eksempelvis motoren må skiftes til en anden, så længe gearkasse og andre store komponenter på bilen forblev det samme og effektforøgelsen holdt sig under 20%. Altså kunne jeg godt ligge en større motor i en bil, og så længe jeg ikke gjorde andet, så var det ikke afgiftspligtigt. Enig?

• #44   25. jun 2013 ACE du må skifte motor og alt andet med noget nyt der det samme som det gamle. har bilen 115 HK må du maks smide en motor i med 139 HK ellers skal du betale afgift. Taget inde fra SKAT af

Motorskift Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må
    højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end
    køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen
    overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af
    køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for
    udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt
    som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt,
    der bruges.
    Hvis man udskifter en benzinmotor med en
    dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.
    En motor består af mange enkeltkomponenter, men
    vigtige er især topstykket, motorblokken og
    krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse
    komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt
    kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at
    der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen
    overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse
    tilfælde med en egentlig motorudskiftning.
    Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning
    også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser,
    gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det
    ToldSkat: E.1.3 Reparerede og ombyggede køretøjer (bilreparation mv.)
    betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet,
    og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen
    ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om
    helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.
    Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er
    det altid klogt at spørge Statens Bilinspektion om
    eventuelle krævede tekniske ændringer.
    Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning
    eller ved motortuning, evt. ved en kombination af
    begge.

• #47   25. jun 2013 Så i teorien må man ligge en 1UZFE motor i en 1.3 Corolla, uden at skulle betale ny afgift? Som skat selv skriver og Lasse P henviser til, vil udskiftning af flere større dele på en bil resultere i mistet afgiftsmæssig identitet = ny afgift går jeg ud fra? og her står ikke noget om hvor delene kommer fra.

• #48   25. jun 2013 Ace.
    Så løber du ind i andre problemer, motoren skal være godkendt til bilen.

• #50   25. jun 2013 Men hva nu vis Motoren ikke er godkendt til bilen. Så for
    Man vel bare en bøde og bliver kaldt til syn

• #51   25. jun 2013 Kim
    Ja, og evt beslaglæggelse af bilen på stedet.

• #52   25. jun 2013 claus-m. Ikke korrekt.. Hvis motoren holder sig under 20% må du smide lige præcis den motor i bilen du har lyst til (hverken mærke bestemt eller andet) (Dog gælder reglen om trykladning stadig. Det = over 20%)

Kan du bevise at motoren er indenfor de 20% så er der kun forurening og støj at tage højde for. Så det er ikke helt korrekt. Dette har jeg fra trafikstyrelsen selv. Og skat er ligeglade med hvor motoren kommer fra. Så med mindre der er en tredje part som har noget at sige sååå?

• #53   25. jun 2013 ACE . nej du må ikke bare tage en hvilken som helst motor under de 20% og smide i. Da en vw motor ikke er typegodkendt i en Toyota.

• #54   25. jun 2013 Hmm skulle ellers tro at trafikstyrelsen har styr på hvad de rådgiver omkring, da det er dem som laver reglerne. Det skal siges at jeg har haft deres rådgiver med på råd omkring udskiftning af motor af netop denne type. Det var så godt nok en Toyota motor i en anden Toyota (men ikke inden for model serien, så vil svare til at ligge en moderne Toyota motor i en gammel Toyota hvilket ifølge din logik ikke må gøres da den gamle bil ikke er godkendt til den nye motor af en helt anden type.) Her må det siges at hvis jeg er blevet rådgivet omkring denne ombygning og har fået at vide at det eneste der skulle være et problem, er forurening og støj tests, så gælder det sku også hvis man skifter motorer mellem bilmærker og inden for disse rammer. Så jeg vil vove at påstå du tager fejl Lasse P

• #55   25. jun 2013 ACE hvad hjælper regler når bilen ikke er godkendt med den motor Dansk lov har jo intet med godkendelse af biler og gøre det er jo fremstillerens opgave at få bilen godkendt med de dele. Og ikke dansk færdselsstyrelsen. Det er en anden sag når du blander bil mærkerne sammen. Toyota kan ikke bare smide en vw motor i sige den er godkendt og det kan dansk færdselsstyrelsen heller ikke.

• #56   25. jun 2013 I må dokumentere jeres påstande, men jeg tror mest på ACE, en hvilken som helst VW motor er jo ikke godkendt til at måtte være i en hvilken som helst VW.
    Jeg har set Toyota motor i Opel Ascona, BMW M1 i Ascona, men ikke lovligt, men spændende.

• #57   25. jun 2013 Lasse P.. den eneste grund til at du bruger godkendelserne er at færdselsstyrelsen kræver dem.. Hvem kan lave dem? Det kan en synsmand, hvis man har de nødvendige papirer fra godkendte prøvningslaboratorium. Der er 3 aspekter og så vil jeg sådan set ski** på hvad du siger om det:
    -Forurening
    -Støj
    -Karosseriets egnethed

Da du holder dig under 20% er det kun de to første du skal levere dokumenter på. Da du ikke skal bevise karosseriets egnethed, skal du heller ikke levere en "godkendelse" på at motoren må ligges i bilen. (Just to be clear - Toyota har aldrig lavet godkendelser på at du kan ligge nye typer Toyota motorere i gamle Toyota biler - og dette er i essencen det samme som at bytte mellem mærker)

Allan.. Så meget betyder det sku ikke for mig at have ret, at jeg gider til at smide et væld af mail korrespondance op her smiley

• #58   25. jun 2013 Allan(Kolding) R du giver ACE ret men påstår selv at det ikke er lovligt ? det modsiger da ACE

• #59   25. jun 2013 Claus, men man får vel bilen igen, eller vil de tage den ?

• #61   25. jun 2013 Det kommer an på om de kan pålægge dig ny registreringsafgift. (Kommer an på hvilken motor du smider i)
    Skat har jo tabt et par sager de seneste par år.

Men du vil få en bøde, og så skal bilen laves tilbage til lovlig stand og synes igen.

• #62   25. jun 2013 Okay tak for svar Claus.
    Det er svært af finde hovede og hale i alle de regler.

• #63   25. jun 2013 Chris B... giver en 2JZ-GTE i en Corolla E80 1300 DK L/B en mindre effektforøgelse end 20%?
    En 2JZ-GTE køre med turbo gør den ikke... det giver med det samme >20% ifølge deres regler

• #64   25. jun 2013 Det er kun hvis man eftermontere trykladning på originalmotor det attomatisk er over 20%
    Du må gerne skifte til turbomotor bare den holder sig under 20%

• #65   25. jun 2013 Sikker?.. for hvis det passer så lærte jeg ski også noget nyt i dag smiley

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #66   25. jun 2013 Mange vag folk smækker 1,8t i deres 1,8 vogne, og dette er helt lovligt, den skal bare synes, og have det skrevet i reg attesten, så er der ingen problemer i det

• #67   25. jun 2013 Tommelfinger reglen er, udskiftes motoren med en kraftigere models motor eller tunes bilens motor til HK tallet for en kraftigere models, skal der afgiftsberegnes i forhold til den kraftigere models merværdi på udskiftnings tidspunket (som afhænger af bilens alder).
    Udskiftes motoren eller turnes den eksisterende motor med max 20%, og den model af biltypen ikke eksisterer, skal der ikke betales afgift.
    Eksempel: Alfa 155 2,0 med 143 eller 150 HK skiftes motor til en 165 HK V6 skal der betales afgift.
    Alfa 155 2,5 V6 165 HK, motor udskiftes med en 3,0 V6 (f.eks. fra en 164 3,0 V6 192 HK) skal der ikke betales afgift.
    Hvis motoren skiftes med en 3,0 V6 (24 ventiler) med 228 HK skal der beregnes afgift ift. 155s merværdi.
    I alle tilfælde skal konstruktions ændringen synes og kunne godkendes. Det er ejerens pligt at fremskaffe bevis for at bilens sikkerhedsudstyr kan klare de ekstra kræfter og evt. højere vægt.

• #68   25. jun 2013 ACE
    100% sikker

• #70   25. jun 2013 Ja motoren skal være typegodkendt

• #73   25. jun 2013 Digiweed.. enig!!... Støj, effekt og forurening.. eneste jeg er blevet bedt om at skaffe dokumentation på så længe effektforøgelsen er under 20%. Så er det ligegyldig hvilken mærke og motor type jeg smider i så længe den er under de 20%..

Troede dog at turbo var turbo og turbo >20%, men her er jeg så blevet rettet af claus-m. En original turbo motor er angiveligt også lovlig at smide i så længe den holder sig under 20%

• #74   25. jun 2013 Og er bil under 2000ccm,før 1990, lambda reguleret kat, skal du ikke dokumentere forurening

• #77   27. jun 2013 "gammel" tråd men som folk dog er bange..

at man ikke vil tune bilen er op til en selv, men man skal ikke bilde sig selv ind at det er pga forsikringen..

hvor ofte rykker politiet lige ud til et uheld ?? Og har man virkelig kørt som en idiot og pløjet en børnehave ned, så får man større psykiske problemer end de økonomiske..

• #78   28. jun 2013 p.s det med at få bilen godkendt koster i omegnen af 20.000 kr vel og mærket hvis bilen overholder sin EURO norm. Det kan ske i tyskland på TÜV godkendte steder til netop dette formål.

• #79   28. jun 2013 Jubidition.. TÜV er ikke altid nok, efter hvad Trafikstyrelsen fortalte mig skal man sigte efter et KBA-P godkendt prøvningslaboratorium. Om alle TÜV steder så har denne godkendelse skal jeg ikke gøre mig klog på.

• #80   28. jun 2013 forsikringen dækker ikke altid.

Ingen erstatning til ejer af tunet bil
    Af HENRIK GRØNVALD
    Offentliggjort 16.05.11 kl. 11:21 - opdateret kl. 13:16

Det kan blive dyrt at afgive ukorrekte oplysninger om bilen til forsikringsselskabet.

Det har kostet en forsikringskunde dyrt, at han undlod at oplyse sit forsikringsselskab om, at han havde fået større motoreffekt, siden forsikringen blev købt. For da bilen blev stjålet, afviste forsikringsselskabet at udbetale erstatning.

Kunden havde nemlig oplyst, at bilen havde en motoreffekt på 150 hestekræfter, da forsikringen blev købt. Men i skadesanmeldelsen oplyste kunden, at bilen havde en effekt på 225 hestekræfter, da motoren altså var blevet opgraderet med en kraftigere turbo. Det havde forsikringsselskabet bare ikke fået at vide.

Opsagde forsikringen
    Derfor afviste selskabet at udbetale erstatning og opsagde forsikringen med tilbagevirkende kraft fra tegningstidspunktet. Begrundelsen var, at kunden havde afgivet urigtige oplysninger, da forsikringen blev købt. Havde bilejeren oplyst, at bilen reelt havde 225 hestekræfter, ville selskabet slet ikke have forsikret bilen.

Selskabet vil slet ikke forsikre tunede biler, som har fået flere hestekræfter, eller hvor effekten på anden måde er ændret i forhold til, hvad bilen var "født" med, da den trillede af samlebåndet på bilfabrikken.

I sin gode ret
    Den afgørelse var kunden ikke tilfreds med, og han indbragte sagen for Ankenævnet for Forsikring. Men her har selskabet fået medhold – kunden har afgivet urigtige oplysninger om bilens motoreffekt, og derfor var selskabet i sin gode ret til at opsige forsikringen og afvise at udbetale erstatning.

"Hvis du ikke er hudløst ærlig over for selskabet og afgiver korrekte oplysninger, når du køber en forsikring, så risikerer du altså, at selskabet opsiger forsikringen med tilbagevirkende kraft. Og i yderste konsekvens får du heller ingen erstatning, hvis de urigtige oplysninger afsløres i forbindelse med en skade eller et tyveri," siger Riccardo Krogh Pescatori, konsulent i Forsikringsoplysningen

• #81   28. jun 2013 Bagermesteren

Du er nød til at undersøge forskellen mellem ansvar og kasko. Den sag, du copy/paster, beskriver frafald af KASKODÆKNINGEN. Dette vil aldrig gå med ansvar. Modparten vil altid blive dækket. Og nej, forsikringsselskabet vil IKKE prøve at få penge, som de betaler til modparten tilbage bagefter kun pga en tunet motor.

Men ja, kaskoen kan frafalde stort set bare man slår en skid forkert

• #82   28. jun 2013 Galant
    Ja ansvar dækker altid i første omgang.

• #83   28. jun 2013 400hk Galant VR4

Der er ingen tvivl om, modparten altid bliver dækket.

Jeg har lige se i forsikringspapierne, på den sidste bil jeg forsikret i dk. De er godt nok 5 år gamle, men der står "bilen skal være i lovlig stand" Det kan den jo af gode grunde, IKKE være hvis den ikke overholder, gældene lovgivning.

Om det en bagdør forsikringerne, bruger aner jeg ikke. Men nu har jeg skrevet til TopDanmark for at spøre.

• #84   28. jun 2013 ACE, ved gennemgang og TÜV godkendelse af en bil laves der merkblatt 751 på bilen. Dette er ud fra bilens vægt og bremsers evne (hvilket faktisk er langt vigtigere end lyd og forureningsniveauet). Herefter godkendes bilen til en bestemt effekt som en enhed og når du kommer til Danmark er de nødt til at godtage dette. Det er et EU direktiv som gør at man ikke må underkende i en sådan instans. Derfor kan f.eks. VR6'ere stadigvæk den dag i dag godkendes med helt op til 394 hk hvis der monteres godkendte bremser på den fra f.eks. en R32/S3. Det kommer sig af bilen går under EURO norm 1 og derfor har lempligere regler end f.eks. en EVO 8 eller EVO 9 som kører under EURO norm 3 og 4.

• #85   28. jun 2013 Jeg fortæller bare hvad jeg har fået at vide direkte fra trafikstyrelsen. For at være mere præcis, sagde de at jeg skulle sørge for at det var et KBA-P godkendt prøvningslaboratorium. Nærmere bestemt sagde han at alle synsvirksomheder i DK skal respektere sådan en godkendelse.
    Jubidition.. Jeg synes bare ikke det er første gang jeg har hørt det du siger der. Jeg har før hørt folk snakke om at køre en ombygget bil til Tyskland (og noget med at den skulle synes og køre dernede 3 måneders tid) for så at hente den hjem igen og så skal de synes den i DK. Jeg synes dog jeg forhørte mig en del omkring, og fik mere end en gang at vide at det ikke holdt alligevel, men hva ved jeg. Jeg ved at den rutine jeg har fået at vide af trafikstyrelsen virker, for det er dem der laver reglerne i DK smiley

• #86   28. jun 2013 ACE, det var nu ikke for at lyde sur smiley blot information om hvordan det faktisk står til smiley Hvis du vil vide mere om det kan du nok tage en snak med JO Tuning. De gør sig stort i netop dette smiley De har dog begrænset sig til bestemte biler da det kræver noget papirarbejde samt opmærkning at delene for det kan synes i tyskland smiley

Jeg ved der flyver mange rygter rundt og mange af dem er bestemt ikke rigtige smiley Angående KBA-P så er det nu faktisk bestemt ikke forkert, men der er flere steder hvor TÜV ligger samme sted og er samme firma netop pga dette som omtalt i indlægget smiley Hvis du skal den mølle igennem er det både mere tidskrævende men også lidt mere økonomisk krævende. Men stadigvæk kan det gøre for under 20.000 af en selv smiley

• #87   30. jun 2013 Det har ingen konsekvens hvis ikke det bliver opdaget ved syn eller af politiet. Opdager politiet det, så kan de indkalde bilen til syn eller beslaglæggelse bilen hvis det er helt åbenlyst. Bilsyn har også begrænsede muligheder for at finde tunede biler, næsten ingen af dem har et rullefelt.
    Du kan ikke få en bøde hvis ikke de kan påvise at bilen har mere end 20 pct mere end den er født med. Så selv om den har feks bananmanifold så er det ok bare man er under de 20 pct.
    Forsikringen skal altid dække det som ansvarsforsikringen omfatter, de kan nægte selve kasko delen som er skade på egen bil. Er der tale om grov forsikringssvig kan de gøre regres mht ansvarsforsikringen. Men der skal rigtig meget til før noget er groft.
    Forsikringen har det som politiet og bilsyn, rigtig svært ved at påvise en bil er tunet mere end den må være.
    Bilsyn har kun en lille finte med at de kan forlange dok. For at bilen ikke forurener for meget, men gør det sjældent i praksis fordi så kører kunden bare et andet sted hen.
    En tunet bil skal ikke typegodkendes men kan få en særlig godkendelse. Det er ikke brugt i Danmark, men hvis du importerer en bil fra udlandet som har en godkendelse, så bliver den det også i Danmark, synsmanden kan bare ikke selv tage stilling til konstruktive ændringer, men har de gjort det ved feks tüv så er det ok.

• #89   2. jul 2013 Nu skal jeg så en gang for alle afslutte dette..
    Jeg har skrevet til TopDanmark, vi må så gå ud fra de ved hvordan, de selv se på dette.
    Der var et par korte mail, og endte i denne mail:

Hej Heidi

Tak for dit svar, jeg kan desvære ikke, rigtig bruge dit svar.

Det der har være hele debatten, er hvad der sker ved, en evn ulykke i en tunet bil.

Så lad os antage at, en person har forsikret en bil. Og ikke oplyser til jer, at bilen er tunet. Hvad vil konsekvens være, hvis bilen bliver stoppet i et paragraf 77 eftersyn, eller er indblandet i et uhelt ?

Som jeg forstår lovgivningen, skal i jo kun dække en "lovlig" bil. Er det korekt forstået, at i kan tilbage holde dækning af bilen ? Og hvad med skade på modpart? Kan forsikringstager bliver, opkrævet erstatningspligt efterfølgende ?

Mvh
    Henning
    ---------------------------------------------------

Hej Henning

Det er kun i forbindelse med en skade vi som forsikringsselskab kommer ind i billedet.

Det eksempel du kommer med hvor en kunden har tunet sin bil og der sker en skade, vil en evt. erstatning blive nedsat i henhold til reglerne om pro rata erstatning.

Vi hæfter naturligvis overfor skadelidte i fuldt omfang, men har ret til at indhente erstatningsbeløb (gøre regres) hos forsikringstager/skadevolder.

Venlig hilsen

Heidi Bisgaard
    ServiceCenter
    Topdanmark Forsikring

Telefon: +45 44 74 72 42
    Fax: +45 44 74 42 22
    Borupvang 4, DK-2750 Ballerup

---------------------------------------------------

Så til jer der tro i ved bedre, så tjek lige med jeres forsikring. De KAN sende regningen vidre, så forsikringstagerne i sidste end, står med hele regningen.

• #90   2. jul 2013 Det er kun den halve sandhed du har fået. Ja de kAN gøre regres, men det er så oftest via en retssag og retten ser på det med helt andre øjne. Her skal der være tale om grov forsikringssvig og det skal nærmest påvises at tuningen har været en bidragene faktor til ulykken. Vi taler primært om ansvarsforsikringen, ved kasko udbetaler de intet hvis der er nys om noget.
    Husk på de svar du får fra forsikringen på ingen måde er upartiske. Et forsikringsselskab er heller ikke en del af den dømmende kraft i Danmark, det er domstolene.
    I princippet er monteringen af et KN luftfilter også en tuning, men det er ikke ensbetydende med at du bliver dømt 1.8 million kr i personskadeerstatning hvis det kom dertil.

Kommentér på:
Konsekvens af at køre i tunet bil.

Annonce