7.686 visninger
|
Oprettet:
Konsekvens af at køre i tunet bil. {{forumTopicSubject}}
Hey er lidt nysgerrig og gad godt vide hvor mange herinde der rent faktisk ved konsekvensen af at køre i en tunet bil som ikke har registreret det ? Er stadig ikke selv sikker i sagen så det kan også være der er nogen som kan fortælle og lære mig mere!!
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 6 Emner: 82 Svar: 887
jan 2007
Følger: 77 Følgere: 74 Biler: 11 Emner: 69 Svar: 512
dvs
+ 100.000,- og og en stor sum mere for at få din bil igen
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 35 Svar: 147
mar 2006
Følger: 103 Følgere: 100 Biler: 6 Emner: 29 Svar: 2.496
okt 2007
Følger: 28 Følgere: 33 Biler: 5 Emner: 47 Svar: 499
og det med afgiften har jeg forstået sådan, at de ikke må kræve afgift af en bil der ikke må køre på vejene.. eller hvad?
ham med turbo fiestaen fra "skat rykker ud" fik vidst sin bil tilbage, samt penge fordi de havde tilbageholdt bilen uden grund ?
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.161
feb 2007
Følger: 25 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 68 Svar: 514
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
sep 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 355
Man kan vel ikke betale afgift af noget som ikke findes?
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Han fik sin bil tilbage, bøden osv fjernet og han har endda fået erstatning vidst!
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.128
sep 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 355
Ligger en 1,6 20v 165 heste i. Der findes jo ingen corolla med den motor, og derfor kan man vel ikke betale afgift af den?
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
sep 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 355
Og man så bliver stoppet, skal man vel betale afgift af en supra med turbo?
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
sep 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 355
apr 2012
Følger: 48 Følgere: 47 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 294
sep 2004
Følger: 6 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 25
Politiet vil give dig en bøde for at køre med konstuktive ændringer, som ikke er registreret, plus hvad du ellers har foretaget dig af ulovligeheder siden du blev standset.
Skat derimod, vil vurdere om du har tunet din bil, så den reelt er en anden. Og du vil så skulle betale afgift af den bil.
Det har jo noget med hele bilen at gøre, du kan ikke bare smide 200 ekstra hestekræfter i en bil der er født med 90 hk. Bremser, undervogn, styretøj og meget andet er ikke bygget til de kræfter. Det er især bremserne mange undlader at opgradere. Og hvis de gør, så er det bare et par andre klodser og så tror de at de kan bremse som en formel1-bil - Den går ikke.
Læs mere om de specifikke krav her: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojer/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx
Der kan man også læse at man må tune op til 20%, så længe du kan dokumentere at den ikke støjer eller forurener mere end som standard, hvilket nærmest er umuligt at bevise...
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Henrik B... umuligt at bevise?! ... Kør din bil til KBA-P godkendt prøvningslaboratorium i Tyskland og få den testet ang. forurening. Har snakket med en gut fra trafikstyrelsen som mener det står i ca. 25.000kr... Om støj niveauet skal testes er op til den givne synsvirksomhed (har jeg på skrift) Hvis der sidder standard manifolde på motoren man event. har lagt i, vil de fleste synscentre godt skrive for det. Ellers skal støj test foretages (kan gøres i DK og DTU kan hjælpe med henvisninger) og koster under 10.000kr.. sååå umuligt er det vist næppe
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Mener du så også, hvis jeg smider en Formel 1 motor i en Fiat 500. Så vil det ikke udløse nogen form for afgift ?
Du skal se Skat har nok, være ude for det før. Og de har HELT sikker en anden mening om tingene.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
okt 2007
Følger: 28 Følgere: 33 Biler: 5 Emner: 47 Svar: 499
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 60 Svar: 330
Just my opinion.
sep 2004
Følger: 6 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 25
-Frander- : Jeg forstår ikke dit spørgsmål???
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Så løber man ikke pludselig tør for penge og ikke får lavet det allervigtigste overhovedet.................
okt 2007
Følger: 28 Følgere: 33 Biler: 5 Emner: 47 Svar: 499
Med det sagt, tror jeg også at en hurtig bil i trafikken altid vil have en dårlig indflydelse på ens kørsel (det er vel ikke for sjov at man har en hurtig bil?), sådan har jeg det selv i hvert fald - ud over at jeg ikke selv syntes det er sjovt at køre stærkt, men at accelerere hurtigt derimod er fedt. Alt med måde selvfølgelig, og har endnu den dag i dag aldrig så meget som skrammet nogen af mine biler, eller været skyld i uheld.
De personer jeg kender og har hørt om køre galt, har været ligemeget om de køre i tunet bil eller ej, så har de kørt galt fordi de bare har kørt af helvedes til.
Henrik B: til sidst i dit link, på trafikstyrelsens hjemmeside står der "kompressor med wastegate". Har aldrig hørt om en kompressor ladet motor med wastegate, syntes bare det er lidt sjovt det står på deres hjemmeside
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Det var en lille notits til de folk som mener man skal starte med at opgradere bremserne.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 60 Svar: 330
Det ikke en potensforlænger at ha tunet sin bil når man er krøllet sammen i et træ.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
okt 2007
Følger: 28 Følgere: 33 Biler: 5 Emner: 47 Svar: 499
sep 2004
Følger: 6 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 25
Fx kan man få papirer af Peugeot importøren på, at det er i orden at opgradere standard 266 mm bremser til gti på 283 mm (Det er nogen år siden, så kan godt være målene ikke er helt rigtige, men det er der omkring)
Men jeg havde fx nogen modificerede 305 mm skiver på fra en 406 V6 Coupé, og de kunne IKKE godkendes, selvom de må antages at være endnu bedre end gti skiverne.
Men jeg tror dog ikke at de ville kunne kræve yderligere afgift alene af den grund, de ville nok bare bede mig om at skifte tilbage og måske give mig en bøde.
Men hvis de samtidig så at der lå en gti motor i den, og den var født med en 1,8, SÅ ville de nok mene at der var noget afgift der manglede....
-Frander- : Hmm, ja, den så jeg ikke lige. Kan det ikke være de tænker på nogen af de motorer med både kompressor og turbo. Har VW TFSI-motorer ikke det?
apr 2012
Følger: 48 Følgere: 47 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 294
apr 2012
Følger: 48 Følgere: 47 Biler: 2 Emner: 25 Svar: 294
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Motorskift Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må
højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end
køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen
overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af
køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for
udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt
som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt,
der bruges.
Hvis man udskifter en benzinmotor med en
dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.
En motor består af mange enkeltkomponenter, men
vigtige er især topstykket, motorblokken og
krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse
komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt
kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at
der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen
overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse
tilfælde med en egentlig motorudskiftning.
Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning
også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser,
gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det
ToldSkat: E.1.3 Reparerede og ombyggede køretøjer (bilreparation mv.)
betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet,
og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen
ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om
helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.
Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er
det altid klogt at spørge Statens Bilinspektion om
eventuelle krævede tekniske ændringer.
Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning
eller ved motortuning, evt. ved en kombination af
begge.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
Så løber du ind i andre problemer, motoren skal være godkendt til bilen.
sep 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 355
Man vel bare en bøde og bliver kaldt til syn
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
Ja, og evt beslaglæggelse af bilen på stedet.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Kan du bevise at motoren er indenfor de 20% så er der kun forurening og støj at tage højde for. Så det er ikke helt korrekt. Dette har jeg fra trafikstyrelsen selv. Og skat er ligeglade med hvor motoren kommer fra. Så med mindre der er en tredje part som har noget at sige sååå?
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Jeg har set Toyota motor i Opel Ascona, BMW M1 i Ascona, men ikke lovligt, men spændende.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
-Forurening
-Støj
-Karosseriets egnethed
Da du holder dig under 20% er det kun de to første du skal levere dokumenter på. Da du ikke skal bevise karosseriets egnethed, skal du heller ikke levere en "godkendelse" på at motoren må ligges i bilen. (Just to be clear - Toyota har aldrig lavet godkendelser på at du kan ligge nye typer Toyota motorere i gamle Toyota biler - og dette er i essencen det samme som at bytte mellem mærker)
Allan.. Så meget betyder det sku ikke for mig at have ret, at jeg gider til at smide et væld af mail korrespondance op her
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
sep 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 355
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
Skat har jo tabt et par sager de seneste par år.
Men du vil få en bøde, og så skal bilen laves tilbage til lovlig stand og synes igen.
sep 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 355
Det er svært af finde hovede og hale i alle de regler.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
En 2JZ-GTE køre med turbo gør den ikke... det giver med det samme >20% ifølge deres regler
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
Du må gerne skifte til turbomotor bare den holder sig under 20%
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 1 Svar: 247
Udskiftes motoren eller turnes den eksisterende motor med max 20%, og den model af biltypen ikke eksisterer, skal der ikke betales afgift.
Eksempel: Alfa 155 2,0 med 143 eller 150 HK skiftes motor til en 165 HK V6 skal der betales afgift.
Alfa 155 2,5 V6 165 HK, motor udskiftes med en 3,0 V6 (f.eks. fra en 164 3,0 V6 192 HK) skal der ikke betales afgift.
Hvis motoren skiftes med en 3,0 V6 (24 ventiler) med 228 HK skal der beregnes afgift ift. 155s merværdi.
I alle tilfælde skal konstruktions ændringen synes og kunne godkendes. Det er ejerens pligt at fremskaffe bevis for at bilens sikkerhedsudstyr kan klare de ekstra kræfter og evt. højere vægt.
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
100% sikker
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Troede dog at turbo var turbo og turbo >20%, men her er jeg så blevet rettet af claus-m. En original turbo motor er angiveligt også lovlig at smide i så længe den holder sig under 20%
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
at man ikke vil tune bilen er op til en selv, men man skal ikke bilde sig selv ind at det er pga forsikringen..
hvor ofte rykker politiet lige ud til et uheld ?? Og har man virkelig kørt som en idiot og pløjet en børnehave ned, så får man større psykiske problemer end de økonomiske..
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
Ingen erstatning til ejer af tunet bil
Af HENRIK GRØNVALD
Offentliggjort 16.05.11 kl. 11:21 - opdateret kl. 13:16
Det kan blive dyrt at afgive ukorrekte oplysninger om bilen til forsikringsselskabet.
Det har kostet en forsikringskunde dyrt, at han undlod at oplyse sit forsikringsselskab om, at han havde fået større motoreffekt, siden forsikringen blev købt. For da bilen blev stjålet, afviste forsikringsselskabet at udbetale erstatning.
Kunden havde nemlig oplyst, at bilen havde en motoreffekt på 150 hestekræfter, da forsikringen blev købt. Men i skadesanmeldelsen oplyste kunden, at bilen havde en effekt på 225 hestekræfter, da motoren altså var blevet opgraderet med en kraftigere turbo. Det havde forsikringsselskabet bare ikke fået at vide.
Opsagde forsikringen
Derfor afviste selskabet at udbetale erstatning og opsagde forsikringen med tilbagevirkende kraft fra tegningstidspunktet. Begrundelsen var, at kunden havde afgivet urigtige oplysninger, da forsikringen blev købt. Havde bilejeren oplyst, at bilen reelt havde 225 hestekræfter, ville selskabet slet ikke have forsikret bilen.
Selskabet vil slet ikke forsikre tunede biler, som har fået flere hestekræfter, eller hvor effekten på anden måde er ændret i forhold til, hvad bilen var "født" med, da den trillede af samlebåndet på bilfabrikken.
I sin gode ret
Den afgørelse var kunden ikke tilfreds med, og han indbragte sagen for Ankenævnet for Forsikring. Men her har selskabet fået medhold – kunden har afgivet urigtige oplysninger om bilens motoreffekt, og derfor var selskabet i sin gode ret til at opsige forsikringen og afvise at udbetale erstatning.
"Hvis du ikke er hudløst ærlig over for selskabet og afgiver korrekte oplysninger, når du køber en forsikring, så risikerer du altså, at selskabet opsiger forsikringen med tilbagevirkende kraft. Og i yderste konsekvens får du heller ingen erstatning, hvis de urigtige oplysninger afsløres i forbindelse med en skade eller et tyveri," siger Riccardo Krogh Pescatori, konsulent i Forsikringsoplysningen
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Du er nød til at undersøge forskellen mellem ansvar og kasko. Den sag, du copy/paster, beskriver frafald af KASKODÆKNINGEN. Dette vil aldrig gå med ansvar. Modparten vil altid blive dækket. Og nej, forsikringsselskabet vil IKKE prøve at få penge, som de betaler til modparten tilbage bagefter kun pga en tunet motor.
Men ja, kaskoen kan frafalde stort set bare man slår en skid forkert
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
Ja ansvar dækker altid i første omgang.
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Der er ingen tvivl om, modparten altid bliver dækket.
Jeg har lige se i forsikringspapierne, på den sidste bil jeg forsikret i dk. De er godt nok 5 år gamle, men der står "bilen skal være i lovlig stand" Det kan den jo af gode grunde, IKKE være hvis den ikke overholder, gældene lovgivning.
Om det en bagdør forsikringerne, bruger aner jeg ikke. Men nu har jeg skrevet til TopDanmark for at spøre.
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Jubidition.. Jeg synes bare ikke det er første gang jeg har hørt det du siger der. Jeg har før hørt folk snakke om at køre en ombygget bil til Tyskland (og noget med at den skulle synes og køre dernede 3 måneders tid) for så at hente den hjem igen og så skal de synes den i DK. Jeg synes dog jeg forhørte mig en del omkring, og fik mere end en gang at vide at det ikke holdt alligevel, men hva ved jeg. Jeg ved at den rutine jeg har fået at vide af trafikstyrelsen virker, for det er dem der laver reglerne i DK
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Jeg ved der flyver mange rygter rundt og mange af dem er bestemt ikke rigtige
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 30 Svar: 589
Du kan ikke få en bøde hvis ikke de kan påvise at bilen har mere end 20 pct mere end den er født med. Så selv om den har feks bananmanifold så er det ok bare man er under de 20 pct.
Forsikringen skal altid dække det som ansvarsforsikringen omfatter, de kan nægte selve kasko delen som er skade på egen bil. Er der tale om grov forsikringssvig kan de gøre regres mht ansvarsforsikringen. Men der skal rigtig meget til før noget er groft.
Forsikringen har det som politiet og bilsyn, rigtig svært ved at påvise en bil er tunet mere end den må være.
Bilsyn har kun en lille finte med at de kan forlange dok. For at bilen ikke forurener for meget, men gør det sjældent i praksis fordi så kører kunden bare et andet sted hen.
En tunet bil skal ikke typegodkendes men kan få en særlig godkendelse. Det er ikke brugt i Danmark, men hvis du importerer en bil fra udlandet som har en godkendelse, så bliver den det også i Danmark, synsmanden kan bare ikke selv tage stilling til konstruktive ændringer, men har de gjort det ved feks tüv så er det ok.
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Jeg har skrevet til TopDanmark, vi må så gå ud fra de ved hvordan, de selv se på dette.
Der var et par korte mail, og endte i denne mail:
Hej Heidi
Tak for dit svar, jeg kan desvære ikke, rigtig bruge dit svar.
Det der har være hele debatten, er hvad der sker ved, en evn ulykke i en tunet bil.
Så lad os antage at, en person har forsikret en bil. Og ikke oplyser til jer, at bilen er tunet. Hvad vil konsekvens være, hvis bilen bliver stoppet i et paragraf 77 eftersyn, eller er indblandet i et uhelt ?
Som jeg forstår lovgivningen, skal i jo kun dække en "lovlig" bil. Er det korekt forstået, at i kan tilbage holde dækning af bilen ? Og hvad med skade på modpart? Kan forsikringstager bliver, opkrævet erstatningspligt efterfølgende ?
Mvh
Henning
---------------------------------------------------
Hej Henning
Det er kun i forbindelse med en skade vi som forsikringsselskab kommer ind i billedet.
Det eksempel du kommer med hvor en kunden har tunet sin bil og der sker en skade, vil en evt. erstatning blive nedsat i henhold til reglerne om pro rata erstatning.
Vi hæfter naturligvis overfor skadelidte i fuldt omfang, men har ret til at indhente erstatningsbeløb (gøre regres) hos forsikringstager/skadevolder.
Venlig hilsen
Heidi Bisgaard
ServiceCenter
Topdanmark Forsikring
Telefon: +45 44 74 72 42
Fax: +45 44 74 42 22
Borupvang 4, DK-2750 Ballerup
---------------------------------------------------
Så til jer der tro i ved bedre, så tjek lige med jeres forsikring. De KAN sende regningen vidre, så forsikringstagerne i sidste end, står med hele regningen.
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 30 Svar: 589
Husk på de svar du får fra forsikringen på ingen måde er upartiske. Et forsikringsselskab er heller ikke en del af den dømmende kraft i Danmark, det er domstolene.
I princippet er monteringen af et KN luftfilter også en tuning, men det er ikke ensbetydende med at du bliver dømt 1.8 million kr i personskadeerstatning hvis det kom dertil.
Konsekvens af at køre i tunet bil.