{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.736 visninger | Oprettet:

Lastbilerne skal køre mere om natten? {{forumTopicSubject}}

Go' aften venner...

- Hvad siger i til det forslag vores transportminister Hans Christian Schmidt er kommet med i dag om, at lastbilerne skal køre mere i aften- og nattetimerne fremfor på mere "normale" tidspunkter af døgnet?

Jeg mener at det et eller andet sted er en god ide - Jeg tror bare ikke den bliver realiseret i så stor grad som HC og Mogens Therkelsen gerne vil. Ideen er jo god nok når det gælder distributionskørsel og til dem, der kører mellem terminalerne, men når man kommer nye steder hver dag er det måske ikke lige det bedste - Så er man jo afhængig af, at der er nogle ansatte på de forskellige virksomheder hvilket jo i dag langt fra er tilfældet mange andre steder. Og angående distributionskørslen, så er der mange butikker hvor man først må komme efter kl. 06 eller kl. 07 og så er der jo ikke særlig meget natdistribution over det.

Men hvad mener i?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skift lås på hoveddør 1.000 kr.
  • Montering af bordplade i køkken 1.300 kr.
  • Skifte blæser i ovn 900 kr.
  • Samling af tre IKEA-skabe 1.500 kr.
  • Bil rengøring 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lastbilerne skal køre mere om natten?
  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    feb 2004

    Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.768
    #1   4. okt 2010 Jeg er hvertfald glad for jeg ikke lige op af nogen butikker, tænk på at skal høre på bakalarmer hele natten, jeg tror der er en del som vil blive træt af det

  • #2   4. okt 2010 For distrubutions bilerne / fragt biler osv. er det forslag jo tabt på gulvet fra start...

    Man får ikke idag nogle virksomheder til at ansætte "nat-folk" for at kunne serviserer lastbilerne om natten... og desuden vil støjgenerne være for belastende for "de alm. bogere"...

    Får vi ikke rigeligt balade som det er nu? (vej og udstødnings støj.)
    Hvordan havde de så forstillet sig det skulle blive, hvis vi ligger og kører inde i byerne, om natten?


  • #3   4. okt 2010 Jeg mener også Lastbilmagasinet engang spurgte nogle chauffører i deres månedlige spørgsmålsside eller hvad man kalder den - Der var så vidt jeg husker ikke en eneste, der brød sig om at skulle til og køre om natten frem for om dagen...

  • #4   4. okt 2010 godt man har en kranbil så man ikke behøver køre om natten hehehe

  • #5   4. okt 2010 ville godt nok også være træt af at skulle køre om natten, er lidt blandet af og b menneske, kan godt være vågen om natten en del, men kan sgu ikk rigtig sove om dagen.. og nat arbejde må jeg indrømme aldrig rigtig har haft voldsomt meget interesse fra min side.

    tror ikke det er noget de kommer videre med da der bestemt ikke er mange chauffører der går ind for det og det kan som tidligere nævnt heller ikke hænge sammen med dem som skal ud til de virksomheder der kun har åbent i dagtimerne (hvilket jo er de fleste)


  • #6   4. okt 2010 Er sgu ligeglad med om jeg skulle køre om natten, men er helt sikker på at Fru Olsen blir træt af at få hendes nye vaskemaskine, leveret af en fragtmand klokken 3 om natten..

  • #7   4. okt 2010 Danmark er for lille til den ide. Det foregår jo meget af det i både Sverige og Tyskland. Men det er også fra terminal til terminal. Men der er også mere gods at flytte rundt på. Men det er nu meget rart at køre om natten. Især igennem Tyskland.. Og jeg ville nødig være i Tyskland den dag hvor alle dem der køre om natten også skal køre om dagen.

  • #8   4. okt 2010 Nu starter jeg jo tit før fanden får sko på, og nyder at køre i fred om natten... Gider da ikke til at skulle dele den vej med flere.. Bliv væk! XD

  • #9   4. okt 2010 Hyldahl : det tror jeg ikke, hun er alligevel oppe og pisse smiley

  • #10   4. okt 2010 Tror at det ville være med blandet virkning...

    Der findes rigtig mange firmaer der har mulighed for at blive nøglekunde, altså hvor chaufføren selv låser sig ind, evt. i et afsides rum, som er aflåst fra resten af butikken. Så i de tilfælde kunne det være fint, og det bliver da allerede også benyttet i et vist omfang.

    Næste punkt bliver så at få alle de øvrige firmaer til at betale for at have en nattevagt der kan låse os ind. Det vil de nok næppe...

    Så skal chaufførene formentlig også have et tillæg for at køre om natten... Det vil vognmanden nok heller ikke betale, hvis han ikke selv får det ind et sted fra = pristigning for levering = prisstigning for varen i butikken...

    Leveringer til private vil jo ikke kunne lade sig gøre, da man hverken kan få underskrift eller komme ind. Og kanstensleveringer er vist ikke det bedste om natten...

    Næste problem bliver, at hvis ikke man kan levere ved alle kunderne på ruten om natten, så skal man kører ruten igen om dagen = mere kørsel = mere brændstofforbrug og flere lønudgifter = mere forurening og prisstigning = alt i alt dyrere for både kunderne og for miljøet....

    Dertil kommer gener i form af motorstøj og bakalarmer, for ikke at tale om adskillige butiks-alarmer som vil slå i gang på grund af fejlbetjening eller overfølsomhed...

    Det kommer også til at gå ud over mange chaufførers hverdag, familie og liv generelt. Det mindsker også chancerne for at købe sig til et ordentligt måltid mad, drikkelse eller andet man kunne få behov for...

    Der er kun de gode ting, at vi ikke holder i vejen og at vi ikke laver smog i dagtimerne... Men der er da rigtig mange dårlige sider.


  • #11   4. okt 2010 man kan vidst godt sige de dårlige sider overskygger der positive pænt meget eller er det bare mig?

  • #12   4. okt 2010 Det er i hvert fald også min forståelse, selvom jeg selv har været natchauffør i nogle år...

  • #13   4. okt 2010 Den mand er ikke helt klog.

    Forslaget er teoretisk ok. Men det kommer aldrig til at virke i praktisk..


  • #14   4. okt 2010 Nej det er jo det. Ideen er skam god nok, det er bare for omfangsrigt at ændre det. Det tager så mange ting med sig...

  • #15   5. okt 2010 Hmm. Hvis han kan score de penge. Så er han da glad. Og hvor mange biler drejer det sig om at dette eksperiment, Er det hele vogmandsparken ell bare 5 af dem??
    De kan jo prøve at kontakte dem der køre fødevare ud om natten. Og så få en dialog med dem der bor rundt om. Kan hilse og sige at det er fedt at ligge under dynen og tælle hvor mange pll der bliver kørt af :o)


  • #16   5. okt 2010 - Han er da også noget fremme i skoene. Det er godt nok noget af nogle forslag han kommer med, og det ser da ud til at han har rigeligt af dem.

  • #17   5. okt 2010 nu har jeg kørt louis poulsen for nogle år tilbage.og flere af de elektrikere vi kørte til lå klods op af andre huse.har aldrig fået en klage fra nogen slevom vi havde bakalarm på bilen og når det rungede når vi læssede paller af.firmaerne havde en nøgleboks med deres egen nøgle i og vi havde en til alle boksene da de var ens.men til private vil det jo aldrig gå at levere om natten.køre teminalkørsel nu og det er jo ikke noget problem.har 3 nøgler hvor jeg kun bruger den ene hver nat til en port.men der læsser jeg også kun af i gården.de andre steder er der folk til stede,men tvivler nu også på at de vil blive ansat nogen til at skulle modtage vare om natten som det eneste.er vist mest B menneske,men skal jeg tidlig i seng for at komme tidlig op er det ikke noget problem.men nogen kan arbejde om natten,andre kan ikke..

  • #18   5. okt 2010 Ville sku gerne kører lastbil om natten!! Kører jo taxa om natten nu...

  • #19   5. okt 2010 Jeg vil også helst arbejde om natten, der er mere fred og ro, lønnen er bedre og så fungerer jeg bare bedst på det tidspunkt... Men det udspil der er kommet kan ikke gøres fornuftigt, det vil simpelthen blive for dyrt og besværligt...

    Thomas F> Well said, det er sjovt som vi enten er dybt uenige eller 2 alen af et stykke... Kunne ikke have skrevet det bedre selv, det med at det hele bliver dyrere forstås...


  • #20   5. okt 2010 * Mr. Nobody *

    Har også spekuleret på vores enighed/uenighed. Der er ingen gylden mellemvej, det er lige fra den ene grøft til den anden... smiley


  • #21   5. okt 2010 HC P

    Der er ingen tvivl om at vognmændene ville gå med til det, hvis de kunne få de penge ind igen. Men det tror jeg bare ikke at de kan.. Og det er så svært at få det til at hænge sammen i forvejen for mange vognmænd, at de gør det ikke hvis de mister det mindste på det.


  • #22   5. okt 2010 Vognmanden aka Jan - det kan godt ske du aldrig har fået en klage, men der er mange af Dansk Supermarkedsbutikker hvor der hænger skilte om at tage hensyn til naboerne pga. klager om støj om natten, så tror nu nok at det ville medføre mange klager fra befolkningen hvis der skulle køres mere til butikkerne om natten.
    Hyldahl: Det kunne ikke siges bedre smiley For satan jeg gad godt se sådan en levering der af en pakke Cembrit på 50gram! kl.2 om natten, eller en anden der lige skal have 10 pakker kopipapir båret op på 3. sal smiley Haha!

    Generelt er forslaget dybt latterligt, fordi det ikke er gennemtænkt!
    1) Chaufførens løn stiger -> medføre dyrere varer på hylden.
    2) Klager fra naboer til butikker i tættere bebygelse.
    3) Forskning viser at folk der arbejder om natten får nedsat helbred på den måde at de får lettere ved at få livsstilssygdomme da kroppen har svære ved at omstille sig til en omvendt arbejdsrytme og det kan medføre et kortere liv! - Underligt at den ikke har været oppe og vende før. Endnu mere underligt at der ikke er taget højde for det i ministerens udspil.

    Selv har jeg ikke et problem med at stå op kl.2-3-4-5 for at møde, det vil jeg hellere end at starte kl.15 og være færdig kl.5 smiley


  • #23   5. okt 2010 - Anders / BMW dele SÆLGES -

    Punkt 3 på din liste, er lige nøjagtig hvad jeg mener med at det går ud over chaufførens liv generelt... Men tro mig, det er det sidste der vil blive taget hensyn til i denne sag.... Det er kun et spørgsmål om penge og forbrugerne... De er ligeglade med de konsekvenser deres beslutninger får...


  • #24   5. okt 2010 anders..

    ved skam godt at der bliver klaget de steder hvor de læsser af,især når deres kølemakiner køre.var jo ikke lige nogen general mening om at der ikke bliver klaget.og tage hensyn.det prøver alle vel på,men er jo ikke altid lige nemt..
    punkt 3 kan jeg ikke forholde mig ret meget til,for folk er sgu forskellige.nogen kan holde til det i mange år og nogen kan ikke.og hvad ang fam så er det, det samme.nogen kan finde sig i det andre kan ikke.men det kommer også an på hvilke tider man møder på og har fri.
    og ja jeg ved godt jeg får huk for den mening,:-)



  • #25   5. okt 2010 mie..

    tvivler nu på at det har noget med sagen at gøre at claus er blevet forkølet at han køre om natten.jeg har kørt nat i 11,5 år og har haft 3 sygedage i de år.det har jo også noget med ens helbred at gøre og om man passer lidt på sig selv med mad og drikke og søvn.så går det galt hvis man ikke sørger for de ting..:-)


  • #26   5. okt 2010 Ja det vil jeg nok også sige. Det går ikke ud over dit helbred, hvis du er villig til at gøre den ekstra indsats. Spise rigtigt, få masser af væske og søvn.

    Tror mere problemet i hans mangel på at helbrede sig selv, er mangel på mad (for hvem gider spise "sundt" om natten?) og nok søvn.
    Jeg har også kørt nat, og jeg levede af tråkkermad og kunne aldrig sove om dagen. Der gik jeg jeg med en halsbetændelse i flere måneder. Var først da jeg kom over på dag og fik noget ordentligt mad og noget søvn det gik væk igen.

    Man kan vænne sig til mange ting, og natkørsel er også en af dem. Det er bare en snotelendig idé, for det kan slet ikke hænge sammen rent praktisk.


  • #27   5. okt 2010 det bliver da sjovt at skulle køre græs osv. om natten smiley - det bliver da et helvede for landmændene at skulle ligge og køre i bælgravende mørke og køre med maskinerne på markerne i efter duggen er faldet smiley

  • #28   5. okt 2010 hehe smiley - men det bliver da vældig fint at køre på tonspenge smiley

  • #29   5. okt 2010 Thomas F> Vi skal nok bare indordne os tror jeg... hehe... du er dum men samtidig en fin fyr... skulderklap med venstre og fingeren med højre... ;o)

  • #30   5. okt 2010 Som peter sagde igår, vejen vil jo alligevel være fyldt med lastbiler om dagen, det kan ikke ses en SKID..


    jeg skal fandeme ikke køre om natten.


  • #31   5. okt 2010 * Mr. Nobody *

    Det er så i orden! smiley


  • #32   5. okt 2010 Det holder ikk særlig længe før folk er træt af og høre på dem om natten og folk kan ikk sove og jeg ved ikk hva. Nu har jeg kørt lidt morgen kørsel for Reitan i Vejle og stort set alle steder er jeg blevet bedt om og slukke både køletrailer og bilen. Og det kan isen altså ikk så godt li ikk og være uden kulde i ret lang tid for os og snakke om brødet. Men min mening om ham a minister der, han tænker dælme da ikk ret meget længere end til hans næsetip .

  • #33   6. okt 2010 Det er også lige en anden ting der spiller ind !!

    Ikke at særligt mange overholder reglen nu men, når en chauffør arbejder om nattten inden for et vist tidsrum jeg ikke lige husker korrekt, må han kun arbejde 10 timer..

    Dvs han skal i teorien på 10 timer kunne nå hvad en dagchauffør når på 15 timer..

    Det er vist i sig selv ikke realistisk, og så vil det i stedet betyde at hvad en bil kunne klare før skal 1,5 biler nu klare..

    Altså får vi da så om ikke andet flere lastbiler igang og det skal jo nok blive positivt modtaget af vognmændene..

    Meeeeen jeg tvivler på glæden fra miljøforkæmpernes side af...


  • #34   6. okt 2010 Claus : En lille reminder. Tidsrummet ligger mellem 00:00 - 04:00.

    Så har man arbejde i det tidsrum, ja så må man som Claus skriver, "kun" ha 10 timersrådighedstid.


  • #35   6. okt 2010 Faldt lige over denne artikel på Lastbilmagasinets hjemmeside - Det er da kun glædeligt!

    http://www.lastbilmagasinet.dk/artikel.aspx?id=22626


  • #36   6. okt 2010 Dog kun et forslag...

  • #37   6. okt 2010 Jr. kræmer.. Kommer det bag på dig, at der er nogen, som beder dig slukke bilen, når du står og læsser af? Det er da nok noget af den mindste ting man kan gøre.. Og det med isen kan man såen set nemt lave.. Eller nemt og nemt det kræver at der bliver lagt nogen penge i et andet system.. Det skal bare over og kører som Frostboxe istedetfor.. Det system kører Netto f.eks med, og der kan isen godt holde sig i et længere stykke tid uden køl.

  • #38   6. okt 2010 sune M> Eller gardiner i bagenden af traileren det ved jeg flere distributions biler er udstyret med, det virker også, det er røv irreterende at rende igennem, men det virker...

  • #39   6. okt 2010 Sune
    Nja både og nu havde jeg 9 steder på godt to timer hvor bilen kørte en halv time effiktivt hvilket altså ikk er nok til og lade batterierne helt op hvergang og når man så ska op og ned med liften ca 8 gange hvert sted, med omkring de 2-3 tons på hvergang, så begynder det altså og knibe med og holde strøm på bilen.
    Men nu er det sådan at vi ikk ska ha retur ting med det tager de alm "vare" biler sig af. Det vil sige de ska ha pap og plastflasker med retur så der er faktisk dårligt nok plads til de bokse der. med mindre det kommer til og tage en krig hvert sted fordi man skal læsse om hvert sted.


  • #40   7. okt 2010 Et rigtigt godt forslag lige indtil det kommer til betaling og priser, natkørsel er forbundet med flere udgiftter og indtægterne bliver jo nok ikke sat op efter det, så farvel små vognmænd som trækker for de store speditører.

  • #41   8. okt 2010 Den stakkel har har da drukket af natpotten.. Der kan nærmest ikke køres mere om natten, end der allerede gør!! Stort set alle dagligvareforretninger får jo leveret om natten. Og de som ikke gør, hænger oftest sammen med et forbud om miljøbutikker. Altså hvor man ikke må læsse af om natten..

    Den der med at is ikke kan holde sig frossen særligt længe er rigtig nok. MEN så længe pakken ikke har været åben sker der intet..

    Og når det så er sagt, så skal folk nu være glad for de ikke altid ved hvad de putter i munden.. Jeg har f.eks. kørt ca. 25 tons grillspyd, som i øvrigt var skredet i dato med 1 år, fra et frysehus til en fødevarefabrik hvor de "gennem videre forarbejdning " som de så fint kaldte det, brugte igen!!

    Er her i øvrigt nogle som ved hvor gammel en spegepølse kan være inden den ligger på DIN rugbrød??


  • #42   8. okt 2010 åh ja frysevarer, jeg kan huske da jeg kørte for EKV, når vi kørte frost og der ikke lige var flere fryse trailere, så fik man at vide man bare kunne tage en køletrailer, i ved uden bagdøre, kun lift, og så bare sænke temperaturen rigeligt... ja godaw du, læssede en gang en palle regnbue is af ved en Fakta i Næstved, der løb isen ud af pakkerne... uddeleren var ikke just imponeret, og jeg kunne kun slå ud med armene... lur mig om de ikke røg på hylden alligevel...

    Har forresten hørt idiotens forslag om hvordan man kan minimere støjen?? Der skal være gummibelægning i bilerne, på liften, på ramperne og på hjulene... hvor dygtig er man så?


  • #43   9. okt 2010 Mr. Nobody: EKV?? ja tak skæbne da.. Og hva gjorde de så til jul og påske, når alle biler kørte? Så lejede de da bare et par vognmænd med gardin-biler til at køre med kølevarer.. Selvfølgelig i ly af natten så menigmand ikke vidste hvordan varene i butikken var havnet der...

  • #44   9. okt 2010 Jacob : Har du været ved Saaby i Hobro tidligere?

  • #45   9. okt 2010 Pedersen: Ja. i godt 4 år.

    Mie: Nu kan du jo sikkert regne ud, at jeg selv har kørt EKV.. Jeg har også kørt skum med din far.. Nu forholder det sig desværre sådan, at jeg har en god kammerat, som har kørt indlejet i påsken, med en fragtbil. "det var dog lige inden KK kom til" Så jeg ved hva jeg snakker om..


  • #46   9. okt 2010 Mie D> Nu ved jeg ikke hvilken afdeling han kører for, men jeg kørte for den nu lukkede afdeling i Brøndby, om det har noget at sige kan jeg ikke udtale mig om, men ved at vi heksede en hel del, køre- og hviletiderne var heller ikke noget vi på nogen som helst måde gik op i, men det gjorde de vist heller ikke i hoved afdelingen den gang... Jeg kan ihvertfald huske jeg havde en periode hvor jeg kørte køl om natten til Lolland, Falster og Sydsjælland og så kørte jeg lige en frost tur til de samme butikker bagefter... en omgang tog ca 10-11 timer alt afhængig af trafik osv...

    Den med Gardin-busserne har jeg aldrig hørt før, men det kommer ikke bag på mig...


  • #47   9. okt 2010 Jacob : Okay... Det var sgu et rigtig fint firma! smiley

    Nobody/Jacob - Den med gardintrailere til køletransporter er da vist ikk et helt ukendt fænomen... Så er det vist sagt hehe


  • #48   10. okt 2010 Nej, de er ikke de første der har lavet det nummer smiley Alt kan transporteres i en gardintrailer, bare man holder det skjult smiley

  • #49   10. okt 2010 Det var i 2003, dengang bilerne ikke blev forvekslet med AA's skrammelkasser...

  • #50   10. okt 2010 Peer Kamp Vestergaard - Han er/var også vognmand med en fin DAF trækker, der kørte tossekasser og lidt med deres egen gardintrailer - PKV Edslev stod der på bilen.

  • #51   10. okt 2010 Ja og stifteren hed vist Erik eller Egon så vidt jeg husker, og Flemming "Bamse" Jørgensen har indspillet en sang til EKV, som blev spillet når man ventede på de tog telefonen, ved ikke om den stadig bruges...

  • #52   10. okt 2010 Hehe, ja jeg lurede sgu godt nok lidt første gang jeg fik den i øret... hehe...

  • #53   10. okt 2010 Mener det er SST så en af deres biler i går tror jeg det var...

  • #54   10. okt 2010 Der står jo SST på både KK og EKV's biler nu... De fleste af dem i hvert fald.

Kommentér på:
Lastbilerne skal køre mere om natten?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce