Lastbilerne skal køre mere om natten? {{forumTopicSubject}}
Go' aften venner...
- Hvad siger i til det forslag vores transportminister Hans Christian Schmidt er kommet med i dag om, at lastbilerne skal køre mere i aften- og nattetimerne fremfor på mere "normale" tidspunkter af døgnet?
Jeg mener at det et eller andet sted er en god ide - Jeg tror bare ikke den bliver realiseret i så stor grad som HC og Mogens Therkelsen gerne vil. Ideen er jo god nok når det gælder distributionskørsel og til dem, der kører mellem terminalerne, men når man kommer nye steder hver dag er det måske ikke lige det bedste - Så er man jo afhængig af, at der er nogle ansatte på de forskellige virksomheder hvilket jo i dag langt fra er tilfældet mange andre steder. Og angående distributionskørslen, så er der mange butikker hvor man først må komme efter kl. 06 eller kl. 07 og så er der jo ikke særlig meget natdistribution over det.
Men hvad mener i?
Tilmeldt:
feb 2004
Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.768
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 154 Svar: 842
Man får ikke idag nogle virksomheder til at ansætte "nat-folk" for at kunne serviserer lastbilerne om natten... og desuden vil støjgenerne være for belastende for "de alm. bogere"...
Får vi ikke rigeligt balade som det er nu? (vej og udstødnings støj.)
Hvordan havde de så forstillet sig det skulle blive, hvis vi ligger og kører inde i byerne, om natten?
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 56 Svar: 1.236
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 95 Biler: 4 Emner: 1 Svar: 556
tror ikke det er noget de kommer videre med da der bestemt ikke er mange chauffører der går ind for det og det kan som tidligere nævnt heller ikke hænge sammen med dem som skal ud til de virksomheder der kun har åbent i dagtimerne (hvilket jo er de fleste)
dec 2005
Følger: 80 Følgere: 79 Biler: 8 Emner: 39 Svar: 1.010
apr 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 1 Svar: 50
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 11 Emner: 107 Svar: 1.306
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 95 Svar: 1.578
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.881
Der findes rigtig mange firmaer der har mulighed for at blive nøglekunde, altså hvor chaufføren selv låser sig ind, evt. i et afsides rum, som er aflåst fra resten af butikken. Så i de tilfælde kunne det være fint, og det bliver da allerede også benyttet i et vist omfang.
Næste punkt bliver så at få alle de øvrige firmaer til at betale for at have en nattevagt der kan låse os ind. Det vil de nok næppe...
Så skal chaufførene formentlig også have et tillæg for at køre om natten... Det vil vognmanden nok heller ikke betale, hvis han ikke selv får det ind et sted fra = pristigning for levering = prisstigning for varen i butikken...
Leveringer til private vil jo ikke kunne lade sig gøre, da man hverken kan få underskrift eller komme ind. Og kanstensleveringer er vist ikke det bedste om natten...
Næste problem bliver, at hvis ikke man kan levere ved alle kunderne på ruten om natten, så skal man kører ruten igen om dagen = mere kørsel = mere brændstofforbrug og flere lønudgifter = mere forurening og prisstigning = alt i alt dyrere for både kunderne og for miljøet....
Dertil kommer gener i form af motorstøj og bakalarmer, for ikke at tale om adskillige butiks-alarmer som vil slå i gang på grund af fejlbetjening eller overfølsomhed...
Det kommer også til at gå ud over mange chaufførers hverdag, familie og liv generelt. Det mindsker også chancerne for at købe sig til et ordentligt måltid mad, drikkelse eller andet man kunne få behov for...
Der er kun de gode ting, at vi ikke holder i vejen og at vi ikke laver smog i dagtimerne... Men der er da rigtig mange dårlige sider.
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 95 Biler: 4 Emner: 1 Svar: 556
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.881
dec 2008
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 1 Emner: 51 Svar: 2.188
Forslaget er teoretisk ok. Men det kommer aldrig til at virke i praktisk..
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.881
apr 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 1 Svar: 50
De kan jo prøve at kontakte dem der køre fødevare ud om natten. Og så få en dialog med dem der bor rundt om. Kan hilse og sige at det er fedt at ligge under dynen og tælle hvor mange pll der bliver kørt af :o)
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 11 Emner: 107 Svar: 1.306
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 44 Svar: 614
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 619
jan 2003
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 2.215
Thomas F> Well said, det er sjovt som vi enten er dybt uenige eller 2 alen af et stykke... Kunne ikke have skrevet det bedre selv, det med at det hele bliver dyrere forstås...
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.881
Har også spekuleret på vores enighed/uenighed. Der er ingen gylden mellemvej, det er lige fra den ene grøft til den anden...
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.881
Der er ingen tvivl om at vognmændene ville gå med til det, hvis de kunne få de penge ind igen. Men det tror jeg bare ikke at de kan.. Og det er så svært at få det til at hænge sammen i forvejen for mange vognmænd, at de gør det ikke hvis de mister det mindste på det.
okt 2005
Følger: 66 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 33 Svar: 361
Hyldahl: Det kunne ikke siges bedre
Generelt er forslaget dybt latterligt, fordi det ikke er gennemtænkt!
1) Chaufførens løn stiger -> medføre dyrere varer på hylden.
2) Klager fra naboer til butikker i tættere bebygelse.
3) Forskning viser at folk der arbejder om natten får nedsat helbred på den måde at de får lettere ved at få livsstilssygdomme da kroppen har svære ved at omstille sig til en omvendt arbejdsrytme og det kan medføre et kortere liv! - Underligt at den ikke har været oppe og vende før. Endnu mere underligt at der ikke er taget højde for det i ministerens udspil.
Selv har jeg ikke et problem med at stå op kl.2-3-4-5 for at møde, det vil jeg hellere end at starte kl.15 og være færdig kl.5
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.881
Punkt 3 på din liste, er lige nøjagtig hvad jeg mener med at det går ud over chaufførens liv generelt... Men tro mig, det er det sidste der vil blive taget hensyn til i denne sag.... Det er kun et spørgsmål om penge og forbrugerne... De er ligeglade med de konsekvenser deres beslutninger får...
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 44 Svar: 614
ved skam godt at der bliver klaget de steder hvor de læsser af,især når deres kølemakiner køre.var jo ikke lige nogen general mening om at der ikke bliver klaget.og tage hensyn.det prøver alle vel på,men er jo ikke altid lige nemt..
punkt 3 kan jeg ikke forholde mig ret meget til,for folk er sgu forskellige.nogen kan holde til det i mange år og nogen kan ikke.og hvad ang fam så er det, det samme.nogen kan finde sig i det andre kan ikke.men det kommer også an på hvilke tider man møder på og har fri.
og ja jeg ved godt jeg får huk for den mening,:-)
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 44 Svar: 614
tvivler nu på at det har noget med sagen at gøre at claus er blevet forkølet at han køre om natten.jeg har kørt nat i 11,5 år og har haft 3 sygedage i de år.det har jo også noget med ens helbred at gøre og om man passer lidt på sig selv med mad og drikke og søvn.så går det galt hvis man ikke sørger for de ting..:-)
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 94 Svar: 2.032
Tror mere problemet i hans mangel på at helbrede sig selv, er mangel på mad (for hvem gider spise "sundt" om natten?) og nok søvn.
Jeg har også kørt nat, og jeg levede af tråkkermad og kunne aldrig sove om dagen. Der gik jeg jeg med en halsbetændelse i flere måneder. Var først da jeg kom over på dag og fik noget ordentligt mad og noget søvn det gik væk igen.
Man kan vænne sig til mange ting, og natkørsel er også en af dem. Det er bare en snotelendig idé, for det kan slet ikke hænge sammen rent praktisk.
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 1 Svar: 32
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 1 Svar: 32
jan 2003
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 2.215
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 310 Svar: 2.510
jeg skal fandeme ikke køre om natten.
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 1.881
Det er så i orden!
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.957
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 23 Svar: 411
Ikke at særligt mange overholder reglen nu men, når en chauffør arbejder om nattten inden for et vist tidsrum jeg ikke lige husker korrekt, må han kun arbejde 10 timer..
Dvs han skal i teorien på 10 timer kunne nå hvad en dagchauffør når på 15 timer..
Det er vist i sig selv ikke realistisk, og så vil det i stedet betyde at hvad en bil kunne klare før skal 1,5 biler nu klare..
Altså får vi da så om ikke andet flere lastbiler igang og det skal jo nok blive positivt modtaget af vognmændene..
Meeeeen jeg tvivler på glæden fra miljøforkæmpernes side af...
dec 2008
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 1 Emner: 51 Svar: 2.188
Så har man arbejde i det tidsrum, ja så må man som Claus skriver, "kun" ha 10 timersrådighedstid.
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
http://www.lastbilmagasinet.dk/artikel.aspx?id=22626
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 466
jan 2003
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 2.215
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.957
Nja både og nu havde jeg 9 steder på godt to timer hvor bilen kørte en halv time effiktivt hvilket altså ikk er nok til og lade batterierne helt op hvergang og når man så ska op og ned med liften ca 8 gange hvert sted, med omkring de 2-3 tons på hvergang, så begynder det altså og knibe med og holde strøm på bilen.
Men nu er det sådan at vi ikk ska ha retur ting med det tager de alm "vare" biler sig af. Det vil sige de ska ha pap og plastflasker med retur så der er faktisk dårligt nok plads til de bokse der. med mindre det kommer til og tage en krig hvert sted fordi man skal læsse om hvert sted.
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 10 Svar: 80
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 25
Den der med at is ikke kan holde sig frossen særligt længe er rigtig nok. MEN så længe pakken ikke har været åben sker der intet..
Og når det så er sagt, så skal folk nu være glad for de ikke altid ved hvad de putter i munden.. Jeg har f.eks. kørt ca. 25 tons grillspyd, som i øvrigt var skredet i dato med 1 år, fra et frysehus til en fødevarefabrik hvor de "gennem videre forarbejdning " som de så fint kaldte det, brugte igen!!
Er her i øvrigt nogle som ved hvor gammel en spegepølse kan være inden den ligger på DIN rugbrød??
jan 2003
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 2.215
Har forresten hørt idiotens forslag om hvordan man kan minimere støjen?? Der skal være gummibelægning i bilerne, på liften, på ramperne og på hjulene... hvor dygtig er man så?
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 25
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 25
Mie: Nu kan du jo sikkert regne ud, at jeg selv har kørt EKV.. Jeg har også kørt skum med din far.. Nu forholder det sig desværre sådan, at jeg har en god kammerat, som har kørt indlejet i påsken, med en fragtbil. "det var dog lige inden KK kom til" Så jeg ved hva jeg snakker om..
jan 2003
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 2.215
Den med Gardin-busserne har jeg aldrig hørt før, men det kommer ikke bag på mig...
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
Nobody/Jacob - Den med gardintrailere til køletransporter er da vist ikk et helt ukendt fænomen... Så er det vist sagt hehe
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 94 Svar: 2.032
jan 2003
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 2.215
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
jan 2003
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 2.215
jan 2003
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 2.215
jan 2003
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 2.215
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
Lastbilerne skal køre mere om natten?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside