{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.699 visninger | Oprettet:

Er VW UP en fin bil? {{forumTopicSubject}}

Lige pt. kører jeg rundt i en Audi TT 225 Quattro 1999, som jeg er rigtig glad for. Er bare blevet lidt træt af den høje forsikring, grøn ejerafgift + der skal tankes ofte, da jeg kører 100 km i alt i hverdagen til praktikstedet. Det løber alt sammen op og vil også gerne have et godt hus på sigt og evt. en Tesla Model 3 som elbil, så er begyndt at tænke lidt fornuftig og købe en billig bil, der koster så lidt som muligt om måneden, så der kan spares flere penge op.

Derfor tænkte jeg på en VW UP, evt den nye med 90HK og så give den en chip til 130HK, som jeg har hørt er muligt.

Er det en fin nok bil? Er der nogen som har fortrudt sit køb?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er VW UP en fin bil?
  • #1   26. dec 2016 Min kæreste har en Up fra 2013, og hun er meget glad for den. Mht. til den nye 1,0 TSI, skal du lige være opmærksom på at garantien ryger hvis du chipper den.

  • #2   26. dec 2016 Debt er en Vw what's not to like , den Ian du rolig købe

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #3   26. dec 2016 Hvis det er for at spare op hvorfor så ikke købe en brugt model. Og evt. en mii eller Citigo ?
    Det kommer jo alt sammen ud på det samme i sidste ende.
    Men find en med fartpilot hvis du køre så langt samt husk på hvis det motorvej med 130 km/t går de ikke i nærheden af hvad de er opgivet til på literen.


  • #5   26. dec 2016 Vindstøj fra sidespejlene støj fra under ogn, støj i gearkassen, udstødningsophæng der knækker, ellers en ok, bypendler.

  • #6   26. dec 2016 Er opmærksom på at garantien ryger. Grunden til at jeg ikke køber brugt er at jeg ikke vil have en med 60hk men gerne 90hk, som skal chippes. Kommer trods alt fra en Audi TT så den skal ikke være aaalt for langsom.

    Lige pt. kører jeg 110 km på motorvejen for at køre lidt økonomisk i bilen og det er nok også den hastighed jeg vil køre i den nye. Havde lavet denne beregning og der er alligevel 2000 kr. at spare om måneden:

    Audi TT 225 Quattro 1999:
    - 683 kr. pr. måned (Forsikring)
    - 500 kr. pr. måned (Grøn ejerafgift)
    - 2200 kr. pr. måned (Brændstof)

    i alt 3400 kr. pr. måned

    VW UP:
    - 333 kr. pr. måned (Forsikring)
    - 25 kr. pr. måned (Grøn ejerafgift)
    - 1000 kr. pr. måned (Brændstof)

    i alt 1358 kr. pr. måned


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #8   26. dec 2016 Du skal vel også regne værditabet med på den samt evt. renteomkonstninger hvis dem skal finansieres. Deraf var mit bud en brugt.

    Det selvfølgeligt dit valg men skulle jeg gøre det for at spare op valgte jeg hellere en brugt Citigo hvis det blot var til motorvejskørsel.


  • #9   26. dec 2016 #7: Har set en UP der er chippet til 105hk kan køre fra 0-100 på 8 sek, og hvis det er muligt at chip en 90hk til 130hk, tror jeg godt jeg kan vente til at der er råd til en Tesla Model 3 eller en anden elbil til den tid.

  • #10   26. dec 2016 De kører fint. Måske den mest velkørende microbil?
    Men det vi ser på værkstedet er at der er pænt mange fejl på dem, i alt fald i forhold til Toyota/PSA trillingerne.
    Prøv at googlesøg VW up fejl, og der er mange timers læsning.


  • #11   26. dec 2016 Men du skal jo også regne med, at der går nogle år, før du har hentet "besparelsen" hjem, så hvis Teslaen kommer om 1-3 år, kan du jo måske vente lidt?

  • #13   26. dec 2016 Og du vender dig i øvrigt hurtigt til de manglende kræfter. Jeg gik fra 200 hk til 69 hk, og mangler ikke kræfter i dagligdagen.

    Og forresten har du lavet en regnefejl. En up koster ikke 300 kr i ejerafgift, den koster 620.


  • #14   26. dec 2016 Uden tvivl den sjoveste mikrobil på marked, men det er stadig 130.000 kr for en så lille bil. Dog kan du privatlease en VW polo BlueGT, hvis den skal være hurtig, praktisk, billig og sjov? smiley

  • #16   26. dec 2016 Har 2 i familien der overvejede en Up - begge endte ud med noget andet efter at have prøvet den. Den ene købte Polo og den anden Opel Karl - begge fravalgte også Mii og Citigo.
    Snakker mest med personen der endte med Karl'en og han er yderst tilfreds (gik fra en Bora 2.0). Den føles bestemt heller ikke som en lille bil når man sidder i den og den er ganske frisk.


  • #17   26. dec 2016 Nu er jeg selv ret meget til Honda... Jeg ser både UP, Citigo og Mii som en klods der intet sjov i er...
    Hvis jeg var i dine sko, ville jeg gå efter en brugt Honda eller andet lign. som ikke minder om de såkaldte klodser...
    Honda er holdbart og økonomisk godt...
    Har selv en lille økonomisk Honda som førstegangsbil som jeg er rigtig glad for...


  • #18   26. dec 2016 Indspark fra en der bor med en der har en. Fin bil, billig at holde kørende - men det med at spare op forstår jeg ikke helt. Med de KM du kører om dagen bliver den hurtigt mindre værd. Så hvis du køber en ny, og har planer om at kun have den i 2-3 år, så kommer den til at koste dig mindst 65-75000 Kr. i selve værditab. Om det så er en afskrivning du kan leve med, er op til dig.

    Og med dine planer om chip osv, sikkert også nogle pæne fælge så er du med renter og udgifter hurtigt oppe i 165000 Kr. for en Up. Så kan den sikkert sælges til den tid, hvor der er kommet 1000 nye Smart-biler i mellemtiden, sælges for 60-65000 Kr. højest.

    Så selve det at spare op, forstår jeg ikke. smiley


  • #19   26. dec 2016 Hvis du skal spare op, så køb en Daihatsu Sirion eller Cuore..
    De er gamle, og rustne, men de er sku billige at holde kørende.. har selv haft 2 Cuore'er.. i henholdsvis 1½år og 1 år, de kostede mig samlet ca. 12.500,- årligt i værditab, dæk, forsikring, vægtafgift og reperationer.. Brændstof kunne jeg ikke regne ud, da noget var på tankkort, noget var chefen der tankede og noget var kontanter.. Men jeg kørte ca. 25.000 årligt i perioden..
    Jeg betalte ca. 3000,- årligt i Kasko, og 620,- årligt i vægtafgift..


    profilbillede
  • #20   26. dec 2016 hvorfor køber du ikke bare en letter brugt Polo Blue GT den kan du få til næsten samme pris som en ny Up 1.0 TSI og så får du meget mer bil for pengene smiley


  • #21   27. dec 2016 Gad vide hvornår folk lærer blot at svare på det trådstarter spørger om???!!

    En UP! er en glimrende bil. Personligt er det kun en High UP! 75hk aut. jeg har erfaring med, og kan kun anbefale den.

    Ingen andre udgifter end alm service igennem 4 år, langt på literen 20-26 km/l afhængigt af kørselsmønster, billig grøn afgift og forsikring.

    Kan forestille mig at den må være ret kvik i en TSI 90hk, for den 75hk gør et pænt job.


  • #23   27. dec 2016 #22
    Udgangspunktet er en max fart på 130 km/t, samt at følge med den almindelige trafik. Det gør den ret godt.

    Vi er nogen der er kommet os over dørtræk alderen, og som har en bil som transportmiddel.

    At den besked kommer fra dig undrer mig ikke, du er trods alt generelt virklighedsfjern.

    Hold nu tråden til emnet.


  • #25   27. dec 2016 Er selv gået fra 200hk+ biler til en 60hk brugt up og har ikke fortrudt det.

    Selvfølgelig kan man savne kræfterne og motorlyden, men når først man er oppe på den tilladte fart er det sku lige meget om man har 60 eller 1000hk imellem hænderne.

    Og så gør det jo ikke noget at der pludselig begynder at stå penge på kontoen, det er lang tid siden jeg har prøvet det smiley


  • #26   27. dec 2016 af nysgerrighed,, hvor kan den følge trafikken?? er det fordi man 50 km/t i byen, så bliver man irriterende over den ikke køre 90 km/t som man selv vil, eller igen den køre 110 km/t på motorvejen og man vil selv vil køre 150 km/t, vil gerne vide det, for jeg har i over 4 år ikke haft problemer med og følge trafikken, hverken her hjemme, Frankrig, Tjekkiet, Sverige, Tyskland eller Jylland ;-).

    En Up er en rigtigt fin bil, kan kun forestille mig, de nye modeller er rigtigt lækkere, jeg købt den billigste man kunne få, til trods for det, synes jeg det har været en super køb, har kørt 129.000 på lidt over 4 år,, har kun haft den på værksted med service (har dog proppet en masse "gejle" på den), i fire år kørt jeg 84 km om dagen på arbejdet, der var den mere end fin, der var dog ikke motor vej. hvis man skal køre meget motor vej, så er måske en bil som polo, fiesta osv den mere rette støbning, ikke up'en ikke kan klare det, men der er altså mere støj i dem, man skal være indstillet på af på en billig bil af der sparet,, man køber hellere ikke en dacia logan og forventer en passat kvalitet smiley men kan kun anbefale en VW up ud fra mine erfaringer.


  • #29   27. dec 2016 Gå lidt op i størrelse. Det er altså noget skramle-værk.

    Vindstøj , transmissionsstøj , skramlen fra koblingen, lidt tvivlsom gearkasse, elendig musikanlæg incl. maps&More, som nærmest er ubrugeligt. Dårligt nærlys. Sæder der er hårde som en havebænk. .......o.s.v.

    Motoren er faktisk ok m.h.t. støj, men den skal have mange omdr. for at bestille lidt. Det er uanset om det er 60 eller 75 hk.


  • #31   27. dec 2016 Ja, man skal jo heller ikke ha for store forventninger til en bil i den klasse/størrelse, og det får man heller ikke. smiley

    Måske det også bare er det mærke, som har mange fejl. Det er nr. 4 VAG bil vi har, og det er altså som om de skal mere omkring værksted end andre biler vi har haft. ?


  • #34   27. dec 2016 #28
    Den må du sgu lige uddybe lidt...

    Selv om du har en bil der accelerere fra 0-100 på 7 sekunder, hvor tit bruger du det så? Kører du i elmindelig trafik har ligger man typisk på 0- 90 km/t på et sted mellem 15 og 20 sekunder. Er det så bare for at vide du har en bil der kan gøre det hurtigere?
    I dagligdagstrafik vil selv 40 hk fint kunne følge med i byen og på landevejen.
    At sige at en up med 60 hk ikke kan, det er i alt fald en gang vrøvl uden lige.

    Der hvor du for alvor mærker det, det er på motorvejen og ved overhalinger. Men det har absolut intet med din accelerationstid fra 0-100 at gøre...

    Det eneste du bruger din 0-100 tid på, det er ved at køre dørtræk i lyskrydsene... Og det gør man ikke i en Up. Eller en Aygo. Eller en Picanto. Eller selv en fiesta eco-boost. Det har noget med din alder at gøre og ikke bilen smiley


  • #36   27. dec 2016 Nu er en picasso med 90 hk så også opgivet til at gå fra 0-100 på 16 sekunder. Den er voldsomt langtsom sådan en, og de fleste minibiler vil rende fra den både i byen, på landevejen og på motorvejen.

    Desuden er den bare doven. Der er en enorm stor forskel på hvordan en bil levere sin effekt. Een ting er at være langsom, noget andet er at være langtsom, men man trods alt kan mærke bilen gør hvad den kan for at komme frem. Og det kan man ikke ligefrem sige om sådan en gammel forlænds og baglænds smiley


  • #37   27. dec 2016 Man blir lidt fristet med VAG biler, fordi de typisk har et design, som slår andre mærker på flere punkter. Især interiør er noget pænere end mange Japanske og franske biler. Og deres motorprogram er også en del mere moderne på benzinmodellerne. Deres turbo-benzinere kører fantastisk synes jeg.

    .......... og min kone elsker VW smiley :-)

    Så må vi se, hvad det bliver næste gang.

    Men for at blive ved tråden, så er min anbefaling en lidt større bil, især hvis man ved en fejl skulle komme til at snige sig på motorvejen smiley


  • #39   27. dec 2016 Der er lige så stor forskel på 14 og 16 sekunder, som der er på 10 og 14 at mærke på.

    Ved ikke hvor hurtigt en up gør det, aygo med 10 hk mere klarer det på 12.


  • #41   27. dec 2016 Og nu vil jeg i øvrigt ikke forsvare up mere, for hader egentligt den bil. Den er så enormt kedelig kontra mange andre microbiler smiley
    Men det var kun lige mht det at køre og leve med en lille bil.


  • #42   27. dec 2016 Aygo'en har ihvertfald mere komfortable sæder end Up. Desværre har den jordens mest irriterende motorlyd smiley

  • #44   27. dec 2016 Du taler som en der aldrig har kørt i en smiley
    Eller måske maksimalt har fået en lille prøvetur hos en forhandler.

    Men der sker noget når man runder de 30. Man bliver mere fornuftig med alderen smiley


  • #46   27. dec 2016 Er du voksen nu? smiley :P smiley

  • #48   27. dec 2016 Jeg tror helt ærligt at hvis du overhaler så hurtigt du kan i din ecoboost, og så hurtigt jeg kan i min aygo, så er der måske 1,5 sekunds forskel.

    Men det er godt du har din mening, det ville være voldsomt kedeligt hvis vi alle mente det samme. Men siden det er noget du aldrig kommer til, hvorfor så overhovedet svare i disse indlæg? Lad dog os andre der ved hvad vi taler om og lever med den type biler gøre det i stedet. Godt nytår knægt smiley


  • #52   28. dec 2016 Jeg skal helt sikkert ud og prøve bilerne først inden jeg beslutter mig. Om det skal blive en billig bil som en UP eller om jeg skal en klasse længere op som en VW Polo. Hvis det bliver en UP, så bliver det minimum med 90HK. Jeg tænker at det kan næsten kun blive en opgradering med hensyn til støj/lydisolering? Min Audi TT er trods alt fra 1999.

  • #53   28. dec 2016 Vær ikke sikker, m.h.t. din sidste linie i #52 smiley :-)

    Tror de har glemt gummilister i min ihvertfald smiley smiley


  • #54   28. dec 2016 Den jeg kører i er der ikke meget støj eller vindstøj i.

    Lige efter den var leveret brokkede jeg mig over at der var støj ved 80 km/t, og så skiftede de dørpakningen. Nu er der ingenting, og den er helt støjsvag.

    Det er ikke en Rolls Royce, men det er ikke meget støj.


  • #55   28. dec 2016 Nok en "mandagsbil" vi har fået smiley

  • #56   28. dec 2016 Har kørt 60k i min up og den er bare super. Og i sidste ende er den ikke dyrere end en ældre bil der skal repares hele tiden.-

    Samt for mig var den os meget billigere i forsikring 18-21 år


  • #57   28. dec 2016 En Up er nok en fin bil, men vil 100 gange hellere køre i en gammel Golf eller noget i den retning smiley

    Ville IKKE bytte min G2 med en Up.


  • #59   28. dec 2016 Min auris kører også 60 gange bedre en en fiesta, men nu bliver der hverken spurgt til golf 2, 3 eller noget helt andet, det bliver spurgt til up.

  • #61   28. dec 2016 "jeg har hørt"

  • #62   28. dec 2016 Hvilke børnesygdomme har du hørt om Christian? Udover konen, så kender jeg de første 5 i omgangskredsen der enten selv har en Up eller som konebil og der har ingen problemer udover en der bremsede lidt skævt. Dette dog lavet under garanti..

  • #63   28. dec 2016 Uanset hvad, er man i alt fald altid billigere kørende i en ny lille bil end i en gammel forskruet golf!

  • #64   28. dec 2016 "Uanset hvad, er man i alt fald altid billigere kørende i en ny lille bil end i en gammel forskruet golf! "

    NEJ!

    En billig bil købt kontant har ikke renter på et lån. Derudover så kan man sagtens være heldig at finde en billig bil der kan køre over stok og sten til minimale udgifter til vedligehold. Så det pladder holder ikke..


  • #65   28. dec 2016 #64

    Ja, du kan være heldig. Heldig.
    Men du kan dælme også være det modsatte, og det ser vi bare rigtig meget af på værkstederne.


  • #66   28. dec 2016 Jeg ved ikke om det kun er held.. Det handler jo også om at gøre sit forarbejde når man køber en billig bil.. Det at man lige gider bruge 30 min på at få den på en lift.. Vi er da helt enige i at de fleste nok er uheldige, men det er oftest også fordi de ikke garderer sig smiley

    Jeg kørte i en BMW 320i Coupe fra 94 i 200000 KM(Som i alt havde gået 390000 til sidst med aut
    Brugte nok ca. 3000 på reservedele som ikke var bremser, olieskift, pærer osv.


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #67   28. dec 2016 Thomas S nu tror jeg det er de færreste der kan gardere sig mod alle fejl blot ved at hive en bil op på en lift i 30 min. (De der har adgang til sådan en). Jeg har for eksempel ikke adgang til en lift i det hele taget hvis jeg tager ud og ser på en bil i Nordjylland. Og der vil altid være en hvis portion held indblandet. Du kan ikke spå jo.
    Deri ligger fordelen for nogen i at købe en ny bil at der er en garanti med i købet hvis der skulle komme noget uforudset.

    Ikke at jeg er fortaler for det hverken ny eller brugt. Men at du mener du kan sige dig fri for reparationer ved at gøre dit forarbejde godt nok er ikke ensbetydende med alle er så dygtige (med en portion held)


  • #68   28. dec 2016 Hvor jeg kommer fra i Jylland kan man næsten køre til en hver gademekaniker for at få ham til lige hurtigt at se den på en lift for 200-250 Kr til kagekassen..

    Igen, så siger jeg ikke at det betyder man slipper i det lange løb men det er da rart at vide om der venter rustarbejde for xxx tusinde kr. inden næste syn.

    Men det eneste jeg vil frem til er at det ikke er billigere med en ny bil nødvendigvis. Jeg kan give dig det her eksempel på min og konens bil:

    Hun: VW Up købt for ca. 127000 Kr 4 år tilbage. Udgifter til service og et par andre småting ikke omfattet af garanti ca. 12000 Kr. Værdi i dag: 55000 ved privatsalg, kørt 100000 KM. Udover renter der er ikke er regnet med så har den kostet 21000 i om året/1750 Kr. i måneden.

    Mig: Mercedes Benz C320 2002. Købt for 105000 Kr. i 2011. Udgifter til service, reparationer, syn ca. 20000 Kr. Kørt ca. 95000 på 5 år. Nuværende salgsværdi ca. 60000 Kr. (Forhandler har budt 57000 i bytte).
    Årlig udgift: 13000 Månedlig: ca. 1100 Kr.

    I hendes bil har jeg ikke engang regnet renter med som også er nogle tusinde kr.

    Jeg vil blot frem til at det ikke nødvendigvis er billigt at køre UP - men til gengæld er det en fin bil, og helt klart den jeg valgte hvis jeg en dag, gud forbyde det, skulle køre i sådan en.

    En Golf 3 til 10-13000 Kr kan man sagtens holde kørende for under 13000 om året - selv hvis man er lidt uheldig.


  • #72   29. dec 2016 Min mors UP! fra 2014 har ingen problemer, udover tandremmen hylder efter de 60.00KM... smiley Den er dog med ASG gear.

  • #73   29. dec 2016 Man går sjældent galt i byen med en G2 eller G3 benzin. Kender ikke så meget til diesel modellerne.

  • #76   29. dec 2016 Jeg har ikke fortrudt et eneste sekund at jeg købte en ny CitiGo... Er den bedste bil jeg har haft til dato. Den runder 90.000 km lige om et øjeblik og har ikke haft så meget som en krone oppe af lommen til andet end service (Ca. 2000 kr. årligt) Så er der muligvis et værditab, men den skal bare være bil nummer 2, når der engang bliver behov for en større bil. Så hvis man regner med at have den i 10 år. Så kan jeg godt leve med at den har kostet lidt at have.
    Det bedste ved en ny bil er at man ved sku hvad den koster de første par år.
    Da jeg havde Golf 3, som var mit klart dyreste bekendtskab, den fik skiftet stort set alt:
    Gearkasse, kobling, motor, vandpumpe, generator, servopumpe, hele undervognen, bremser 2 gange på 3 år (Klodser og skiver), diverse bøsninger, følere enmass og sikkert en masse andet jeg lykkeligt har glemt, men det værste var at du aldrig vidste om du kom helt hjem eller helt frem til tante Olgas 80 års fødselsdag.
    Men der er smag og behag heldigvis forskellig, i dag vil jeg hellere side i haven og drikke en kold øl end at drikke den på værkstedet under en gammel Golf.
    Held og lykke med handlen, håber mit indlæg kan bruges.


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #77   29. dec 2016 Thomas jeg er delvist enig. Men igen lad os sige man er uheldig og alligevel fine sig en mandagsbil så kan den også hurtig ende med at blive en meget dyr bil. Så der vil altid være en hvis portion held indblandet uanset hvordan den vendes og drejes smiley
    Jeg har også været heldig med billige biler der bare køre derud af.

    Christian en UP holder da prisen langt bedre end en Fiesta hvis du ser på priserne på markedet.


  • #79   30. dec 2016 #73 ........ Golf 3 er en af de biler man kan høre ruste, når der regner smiley . Men rent mekanisk er den fin.

  • #80   30. dec 2016 Man kan også være billig kørende i en riskoger som Corolla/Civic/Starlet, mm.

  • #81   30. dec 2016 #80

    Eller på en cykel


  • #82   30. dec 2016 En uå er en en fin bil. Det en klassisk folkevogn så lækkert men dog konservativt design inde og ude. Men pålideligheden er ikke i højsædet.

    Dens konkurrenter er
    Opel Karl
    Fiat Panda
    Suzuno Celerio
    Toyota Aygo
    Hyundai i10
    Kia Picanto
    Nissan Micra
    Renault twingo
    Ford Ka

    Ville selv købe en let brugt Punto 1,4turbo benzin eller den nye 1.6MJT diesel med 120hk & 320nm


Kommentér på:
Er VW UP en fin bil?

Annonce