{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.510 visninger | Oprettet:

Købt bil til min mor - høj forsikringspris {{forumTopicSubject}}

Hej

Min mor havde brug for en ny bil. Hun manglede penge. Jeg syntes det var spild af penge, at finansiere købet, og valgte at købe bilen for hende. Jeg står som ejer. Hun står som primær bruger.
Jeg er kun 22 år gammel (kørekort i 4 år, men ingen ancienitet). Umiddelbart tænkte jeg ikke at det ville være noget problem, da det er hende der står som primær bruger.
Jeg valgte IF som forsikringsselskab ved indregistreringen. De har i dag sendt mig forsikringspolicen og prisen pr år er svimlende 27k kr.
Jeg kontaktede dem og forklarede dem situationen og de fortalte at siden jeg står på registreringsattesten, bliver risikoen baseret på mig.
Deres argument er, at de ikke kan se hvem der bruger bilen, hvilket er fair nok.
Nu bor jeg i centrum af kbh og er meget optaget af mit lægestudium, mine forældre bor ude på landet, 2 timer væk, så jeg kommer sjældent til at køre bilen, hvorfor jeg ikke vil betale den høje forsikring. Forsikringsselskabet tror nok, jeg er ude på at snyde dem....

Jeg ringede forleden til Alm. Brand hvor jeg fik et tilbud på 6.2k pr år, de lovede at ringe tilbage, men har ikke ringet endnu.
Min mor betalte før i tiden 4.5k pr år.
Der er tale om både ansvar, kasko og vejhjælp.

Jeg har kigget hos Gjenside Forsikring og der får jeg en pris på omkring de 6k pr år også.

Problemet er, hvor jeg står ifht til min nuværende forsikring hos IF. Jeg har søgt på nettet og læste et sted, at man har 14 dages fortrydelsesret fra man modtager forsikringspolicen, når man indregistrerer en ny bil.
På policen står der at forsikringen har været gældende siden d. 5 maj

Betyder det at jeg kan skifte forsikring fra næste måned, men skal betale for denne måned hos IF?

Jeg har også lidt svært ved at forstå hvad elitebilstatusen helt reelt baseres på. Er det blot alder, eller antal år med kørekort eller hvor længe man har været kunde og betalt for et bilforsikring, der tæller?


Mange venlige hilsener og undskyld for den lange tekst.




Kommentarer på:  Købt bil til min mor - høj forsikringspris
  • #2   16. maj 2017 sæt da hende som bruger og dig som ejer

  • #3   16. maj 2017 Du har 14dages fortrydelse ret, men vil tror de starte fra dag et og ikke fra du modtager policen.
    Sæt dog din mor som ejer som forslået af andre og så kan hun jo ringe til sit tidligere forsikringsselvskab og høre dem ad..

    Desuden kræver det jo en om registrering hvis hun skal stå som ejer, hvor ved forsikringen ophøre og du får således kun en opkrævning på de få dage, så er der heller ingen problemer der..


  • #4   16. maj 2017 Hvis du får ændret forsikringen indenfor de 14 dage skal du MAX betale for 14 dage, måske slet ikke betale noget.


  • #5   16. maj 2017 Jeg havde engang en bil i 1 uge - jeg kom til at betale både vægtafgift og forsikring for den uge, så du kommer ikke til at slippe smiley

  • #6   16. maj 2017 Men hvis han om registrer den til hans mor så hæves forsikringen og du skal så ikke betale 27tkr for 1 år men kun for de få dage den var forsikret hos dem.

  • #8   16. maj 2017 Og til en anden gang - så tag og undersøg prisen inden du vælger forsikring smiley

  • #9   16. maj 2017 Hvis bilen er betalt, altaå den ikke er finansieret, og der derfor ikke er gæld i den, så tror jeg faktisk ikke der er nogen lovgivning imod at du sælger bilen til din mor for et beskedent beløb, hvis jeg har læst rigtigt, så har du købt hende en bil som en gave, fordi du ikke synes hun skal forgælde sig.?

    Du er fandme en god søn.. Sådan nogle børn vil jeg også gerne opdrage.!


  • #10   16. maj 2017 Du må give din mor en gave der er op til 62.900kr værd ( i 2017) inden hun bliver beskattet. Så hvis bilen er mindre værd, så vil det ikke have nogle skattemæssige konsekvenser for din mor. Hvis det den er mere værd, skal hun beskattes af forskellen. Hvem bedømmer hvad bilen er værd? Det du har givet for den, er et meget godt bud på værdien smiley hvis du også har en far og de bor sammen, kan du give dem begge to en gave på op til 62.900kr værd. Så hvis bilen er under 125.800kr vil det ikke have nogle skattemæssige konsekvenser for dem. Hvis bilen er mere værd kan du give dem en gave på 125.800kr, hvor derefter laver et afdrags- og rentefrit gældsbrev hvor du i 2018 kan nedskrive gældsbrevet med 62.900kr (2017)

Kommentér på:
Købt bil til min mor - høj forsikringspris

Annonce