{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.123 visninger | Oprettet:

Reklamationsret på brugt bil købt hos forhandler? {{forumTopicSubject}}

Hej BG
Jeg har i januar 2019 købt en brugt C4 hos en autoriseret forhandler bilen havde der kørt 35.000 og har i dag kørt 83.000
Nu er turboen begyndt at hyle og synes at det ligner der er olie i vandet.
Hvordan er jeg stillet i forhold til de 2 års reklamationsret?

Håber nogle kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reklamationsret på brugt bil købt hos forhandler?
  • #1   25. jun 2020 Efter så lang tid kan du glemme alt om det, det første halve år hænger han mere eller mindre på det hele hvis der sker noget. Men ikke efter 18 måneder desværre.


  • #2   26. jun 2020 Du er stillet således, at du selv skal kunne bevise, at fejlen var tilstede ved leveringen - i starten af 2019... Så... Held og lykke med det smiley

  • #4   26. jun 2020 #4

    Du får ét gæt...


  • #5   26. jun 2020 en turbo er en slid del.
    og du har kørt 48.000km med bilen,

    så turboen behøver ikke have fejlet noget ved køb.
    har du haft mange kold start, har det yderlige slidt turbo hurtigere

    så den stå du selv med


  • #6   26. jun 2020 En turbo er IKKE en sliddel i garantimæssig forstand. Men konklusionen er dog den samme. Det skal bevises, at fejlen var til stede ved køb, hvis der skal være noget at komme efter.

    Når det nu er en autoriseret forhandler, kan man engang imellem være så heldig, at de gerne vil give et bidrag til udbedring, hvis den har været serviceret hos dem. Det er værd at spørge om.


  • Johnny P
    Johnny P Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
    #7   26. jun 2020 Som #6 siger; tal med forhandleren, men forvent ikke noget, så kan du kun blive positivt overrasket.. smiley Hvis bilen ellers kører nogenlunde normalt kan det være en lidt utæt indsugningsslange eller lignende. Hvis det er turboen og du selv skal betale kan du købe en renoveret turbo og spare en del penge.

  • #8   27. jun 2020 Du har stadig retten til at reklamere, men du står med bevisbyrden efter de første seks måneder; Bevisbyrden for, at fejlen har været til stede ved købstidspunktet. Den bevisbyrde er meget svær at løfte på nuværende tidspunkt

  • #10   2. jul 2020 #9

    Det er bare så fedt, at der kommer en eller anden geni flere uger efter og gentager det samme, som alle andre allerede har skrevet. Love it!

    Men vent... Den er ny... Hvorfor faen skal man glemme alt om at få lavet noget på en brugt bil på garanti efter 6 måneder?? Hvad fuk er det for noget lort at skrive?? Har man 2 års garanti, så har man 2 års garanti. Så det er en god idé at tænke, før man skriver, hr. Mikkel N. Især, hvis man ikke kan huske forskel på garanti og reklamationsret smiley


  • #11   3. jul 2020 hvad med at trille en tur forbi værkstedet og få undersøgt sagen inden vi maler fanden på væggen

    og gerne et citroen værksted, evt så kan det ske at de dækker den turbo på kulance nu da bilen er forholdsvis ny med så få kilometer


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #12   5. jul 2020 #10

    Det var dog en voldsom tone....

    Har du selv styr på forskellen på garanti og reklamationsret?
    Fakta er, at de fleste forhandlere sælger brugte biler efter bestemmelserne i Købeloven.
    De første 6 måneder skal sælger bevise at fejlen ikke var tilstede ved levering. De næste 18 skal køber bevise at den var. Begge dele er i praksis umuligt, så derfor kan man med lidt god vilje sige at der er 6 måneders garanti.
    I det her tilfælde tror jeg sgu at køber selv hænger på den turbo. Han kan umuligt bevise at der var fejl ved leveringen, når der er gået 18 måneder. Med mindre, selvfølgelig, at sælger er en af de få forhandlere der giver 2 års garanti på en brugtbil. Dem der gør det, kan vist tælles på én hånd...


  • #13   5. jul 2020 #12

    "derfor kan man med lidt god vilje sige at der er 6 måneders garanti"

    Nu kan man heldigvis da ikke fortolke Købeloven udfra "lidt god vilje"... Så bare for at få det på det rene... Er der 6 måneders GARANTI efter købeloven? Ja eller nej? Er der 2 års reklamationsret? Ja eller nej?

    Og hvad var det helt præcist, jeg ikke havde styr på i #10?


  • #14   5. jul 2020 Det er jo ikke FULDSTÆNDIGT forkert at sammenligne garanti og reklamationsret de første 6 måneder. Reklamationsret med 6 måneders formodningsregel er jo de facto en form for garanti.

    Der er forskelle - men de har nærmest mere formel end reel karakter. Og det ligner da hinanden på langt flere punkter, end det er forskelligt smiley


  • #15   5. jul 2020 Copy/paste...

    Garantien skal stille dig væsentligt bedre end købeloven. Derfor er den kun noget værd, hvis den fungerer som et supplement til dine lovbestemte rettigheder.

    En garanti kan for eksempel gøre det muligt for dig at klage over et produkt i længere tid end de 2 år, som reklamationsretten dækker. Den kan også dække situationer, som ellers ikke ville være omfattet af reklamationsretten.

    Så ja, man kan da altid have lov til at sammenligne... Men det samme, er det sgu ikke smiley


  • #16   5. jul 2020 Det er kun et definitionsspørgsmål. Reklamationsretten er jo i mere bred definitorisk forstand også en form for garanti. Ikke noget, der i henhold til købeloven må KALDES en garanti, men det fungerer som så smiley

  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #17   5. jul 2020 #13

    Kort svar: du har 24 måneders reklamationsret jævnfør Købeloven. Giver forhandler decideret garanti på en brugt bil, er det hans eget valg. Ikke noget han er forpligtet til.

    Men.... Kender du nogen der har fået lavet noget på en brugt bil efter 6+måneder på sælgers regning?? Jeg gør ikke....
    Garanti og reklamationsret er to forskellige størrelser, som kun delvis kan sammenlignes - de første 6 måneder er der vel tale om garantilignende forhold, i og med at sælger skal bevise af fejlen ikke var til stede ved levering. Det kan han sjældent... Omvendt kan du som køber få mere end almindeligt svært ved at bevise at en given fejl VAR til stede.... En turbo der begynder at hyle efter ~50.000 km/18 måneder æder forhandler aldrig - men de første 6 måneder er ham nødt til det, da vi må formode at den nok har snakket lidt fra starten. Derfor kan du sidestille de første 6 måneder med garanti. Men ikke de efterfølgende 18.
    2 års garanti har jeg med ganske få undtagelser kun set ifb. med nye biler, hvor det er producenten der dækker. Undtagelserne plejer så forresten osse at koste ekstra. I omegnen af ~5.000. Og selvfølgelig kan de bestemt være givet godt ud...


  • #18   5. jul 2020 Bay

    Så det du siger, at der aldrig nogensinde i købelovens historie er sket det, at en forhandler kunne bevise, at fejlen ikke var tilstede ved leveringstidspunktet?


  • #19   5. jul 2020 Nej, det gør jeg ikke. For så ville jeg jo sige, det var NØJAGTIGT det samme. Men jeg tænker da, at det på fx en bil vil være tilfældet i langt de fleste tilfælde. Og derfor er det de facto meget lig en garanti.

  • #20   5. jul 2020 #17

    Inden du roder mere rundt i det, svar mig lige på et spørgsmål, jeg allerede har stillet dig én gang, uden at kunne få et svar...

    Og hvad var det helt præcist, jeg ikke havde styr på i #10?


  • #21   5. jul 2020 #19

    Dvs, at man som køber er bedre stillet med garanti i stedet for ren reklamationsret i visse tilfælde?


  • #22   5. jul 2020 Jaaaaa... Som både du og jeg ved... Og som jeg også giver udtryk for ved at sige, det ikke er HELT det samme i juridisk forstand, men det er TÆT PÅ at være det samme i praksis.

  • #23   5. jul 2020 Så er der enighed. Igen smiley

  • #24   5. jul 2020 Hvis du er enig i, at det er næsten det samme, så tror jeg da, der har været enighed hele tiden.

  • #25   5. jul 2020 Hvis du er enig i, at det ikke er det samme, så tror jeg da, der har været enighed hele tiden. Og som du nok selv ved, så "næsten det samme", er faktuelt lig med ikke det samme...? Så er der 100% enighed. Og ikke næsten enighed smiley

  • #26   5. jul 2020 Der er jo heller ingen, der på noget tidspunkt har skrevet, at det er helt det samme. Jeg forstår slet ikke, hvorfor du vil gøre en diskussion ud af noget, hvis du hele tiden har været enig.

  • #27   5. jul 2020 Ok, så vidt jeg kan se, så kom DU ind i "diskussionen" med #14, efter jeg skrev, at det ikke var det samme...? Hvad var grunden til dit input?

  • #28   5. jul 2020 Berettigelsen for min indblanden skulle findes i, at du fik det til at fremstå som ren galimatias at sammenligne reklamationsret og garanti. Som det blev skrevet, kan man "med lidt god vilje" (tror jeg, det blev udtrykt) kalde de første 6 måneder af reklamationsretten for en slags garanti.

    Så bare for at opsummere...

    "Det er totalt helt og aldeles åndssvagt at sammenligne de to ting" - Forkert. Der er mange ligheder, som gør, at det de facto i de fleste tilfælde er det samme.

    Og for at eliminere den KOMMENDE diskussion, inden den starter:

    Nej, jeg ved godt, at jeh ikke kan citere dig for at påstå ovenstående. Men det kunne næsten lyde som om, det var din holdning, på dine indlæg smiley


  • #29   5. jul 2020 Det er sgu grineren... Jeg har hele tiden sagt, at det ikke var det samme. Så kom du ind i kampen og begyndte at disskutere, at det var "næsten" det samme...? Det svarer til at sige, at en Skoda er næsten det samme som en VW...? Ok, så siger vi det. Men der ER forskel. Og det er dét, jeg hele tiden har sagt... Og nu spørger du, hvorfor JEG skal gøre en diskussion ud af det?? smiley
    Lang weekend? smiley


  • #30   5. jul 2020 Jeg melder mig ud de næste par timer. Skal arbejde... Men vi kan da sagtens fortsætte med at diskutere ingenting igen, når jeg kommer tilbage smiley

  • #31   5. jul 2020 Jamen i en sort/hvid verden er din diskussion bestemt berettiget. En sådan verden kender jeg bare ikke rigtigt.

Kommentér på:
Reklamationsret på brugt bil købt hos forhandler?

Annonce