Købeloven i forhold til bilkøb {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
For cirka 5-6 mdr siden købte jeg en brugtvogn igennem en bilforhandler.
Jeg begynder nu at opleve diverse problemer med bilen som ikke var der, da jeg købte bilen. Seneste en måske snart defekt benzinpumpe.
Jeg har kunne læse mig til at man altid har 24 mdrs reklamationsret, (fra købeloven) men hvad dækker denne ret over og hvor får man den indfriet så og sige i forhold til en forhandler. ?
Ifølge min slutseddel står der "Forhandler garanti: Købt uden reklamationsret af nogen art"....(men uanset hvad, så er sælger vel stadigvæk underlagt loven om at give reklamationsret ? Det kan vedkommende forhandler vel ikke "bare" benægte. Jeg kunne læse mig til på FDM at "
Du er sikret reklamationsret via købeloven." men ikke garanti.
Hvordan og hvorledes tænker i jeg er stillet her i forhold til mekaniskefejl som opstår ?
aug 2016
Følgere: 3 Svar: 203
maj 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 67 Svar: 393
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
Du synes jo helt sikkert at det var fint da du købte bilen at den var noget billigere uden garanti - så stå dog ved den aftale - uanset hvad lovgivningen siger.
Reklamationsretten er desuden ikke "en skid værd" - ved reklamation skal DU bevise at fejlen allerede var der på det tidspunkt i handlede.
aug 2016
Følgere: 3 Svar: 203
6 måneders garanti, forhandleren skal bevise fejlen ikke 24 måneders reklamationsret, du skal bevise fejlen var der
Men det kan ikke altid betale sig at slås om garantien.
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Hvorfor har du skrevet under på en slutseddel hvor der står at bilen er købt uden reklamationsret ?
Derefter må jeg så lige indskyde at du aldrig kan blive stillet ringere end de regler der står i købeloven og med mindre bilen er solgt til det firma (B2B ) så gælder købeloven .
Som privatperson har du 24 måneders reklamationsret, hvor man de første seks måneder bruger formodningsreglen : Fejl der opstår inden for de første seks måneder efter købet formodes at være til stede da bilen blev købt , og det er forhandleren /sælgeren der skal bevise det modsatte .
Efter de seks måneder er det køber der skal bevise at en fejl var til stede på købstidspunktet .
Der tages dog forbehold for bilens alder og det man kalder almindelig slitage .
Det bliver nok svært at reklamere "En snart defekt benzinpumpe " , det er jo ikke en ny bil du har købt, og en benzinpumpe kan kun reklameres hvis den holer op med at virke ....
Jeg ved ikke hvad det er for en bil du har købt, og jeg kender heller ikke prisen ?
Har du givet "9.900 kroner" for den er det nok begrænset hvad man kan forvente, men har du givet "499.900" for bilen så står du nok stærkere .
Men at købe en bil med "Forhandler garanti: Købt uden reklamationsret af nogen art" burde rænde alle alarmklokker - så har man nok købt et "håndværkertilbud " og må forvente diverse reparationer .
maj 2007
Garanti er noget forhandleren er noget giver, men kun hvis den sikre dig bedre i forhold til reklamationsretten.
Det har jo ikke noget med at være "voksen" at gøre, men står man pludselig med en regning på 10K fordi en motordel er defekt inden for 6 mdr. så er købeloven på købers side. Garanti er som sagt ikke det samme som reklamationsret og det skal i lige kunne adskille.
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 676
Ved reklamationsret gælder også:
"De krav, du kan stille til bilen, vil dog fx afhænge af bilens alder, pris og kilometerstand. Er der tale om en nyere og dyrere bil, kan du stille større krav, end hvis der er tale om en meget gammel og billig bil, som har kørt mange kilometer."
https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/biler-og-cykler/brugte-biler/
Så har du købt en +10 år bil, der har kørt rundt om jorden en del gange for småpenge(som det lyder til
Desuden handler du i ond tro, når du selv har skrevet under på ikke at være dækket af reklamationsret.
maj 2007
og hvis pumpen står helt af de kommende dage, så er det meget rart at vide hvor man i forhold til dette.
På FDM, står der at "
"Reklamationsret
Når du som forbruger køber brugt bil hos en bilforhandler, er du sikret en reklamationsret på to år, uanset om det er nedskrevet eller ej. Du er nemlig altid sikret en reklamationsret i henhold til Købeloven. Det betyder, at selvom bilforhandleren udarbejder en aftale om, at disse regler ikke gælder, så er en sådan aftale ikke gyldig. Aftalen vil kunne tilsidesættes i en eventuel sag. Får du gennemgået din slutseddel hos FDM, vil dette være et af tjekpunkterne."
Kilde: https://fdm.dk/alt-om-biler/koeb-leasing-salg/ny-eller-brugt-bil/brugt-bil-hos-forhandler
Bil fra 2006, 187K km.
jul 2005
Hvis man derimod kommer rendende efter noget tid og vil have en anden aftale end den man har indgået (og underskrevet), så er man da ikke andet end et lille barn.
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.261
Tænker du selv står med regningen.
maj 2007
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 4 Svar: 106
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
maj 2007
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
jul 2005
Og en dårlig repræsentant for Midt-/Vestjylland hvor et ord er et ord og en aftale er en aftale.
feb 2009
Følger: 42 Følgere: 41 Biler: 3 Svar: 186
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
Men forhandleren er da også lidt dum. Man kan ikke aftale sig til at blive stillet ringere end lovens mindstekrav. Forhandleren skulle have skrevet "uden for for nogen garanti". Reklamationsretten kan han ikke undgå til private. Det burde en forh. vide.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
I praksis er den lidt sværere. For hvis forhandleren modsætter sig - ganske enkelt bare nægter - ja så er han ganske vist en klovn, fordi han ikke følger loven, men faktum er, at det stadigt i så fald er dig, der skal tage initiativ til at køre en retssag. Og retssager koster ofte mere end benzinpumper. Så hvis forhandleren er sur og tvær, kan du sjældent gøre meget andet, end at finde dig i det og give ham en dårlig anmeldelse på nettet.
Jeg har også prøvet det, hvor det kostede mig nogle tusinde. Ja, det er noget pis. Og ja, det er hamrende uretfærdigt. Men sådan er det desværre engang imellem.
maj 2006
jul 2005
Jeg gætter på at bilen er solgt billigt på betingelse af at køber fraskrev sig reklamationsretten. Og hvis man så efterfølgende vil have reklamationsret alligevel - ja, så er man i min bog en idiot.
Hvis man skal sige noget om forhandleren, så har han nok været lidt naiv og håbet på at han solgte bilen til en der ville stå ved en aftale. Det forhandleren skulle have gjort i stedet var at lave et salg til et CVR-nr.
maj 2006
Hvis man som forhandler ikke kan tåle dét, så må man jo nøjes med at sælge til CVR. Han har kendt risikoen, da han solgte den - og desuden sikret sig en mulighed for at få mere for bilen, end hvis han havde solgt en gros eller lignende.
maj 2006
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
Du skal bestemt ikke føle dig mere "tryg" ved at have købt hos en forhandler frem for fx i Den blå avis.
Enhver fejl der måtte forekomme kan de altid afvise med henvisning til bilens alder, eller at det er en "slid-del" fx et dørhåndtag der falder af når man hiver i det.
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
Du har jo selv skrevet under på at den er købt som beset, kan du ikke leve med det så skulle du nok købe en nyere bil i stedet for.
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Du siger dog du fik den billigt. Hvilket kan være svævende.
Som jeg høre det har du købt en bil til engros pris og derfor skrevet under på du frasiger dig reklamationsretten. Nu står du med en regning og vil tørre den af på forhandleren og det er det der gør dig til en idiot. Du var glad da du fik bilen billigt. du har været glad for den i en lang periode men kun koster den penge og det vil du ikke betale og vil bruge den juridiske ret til at påråbe dig reklamationsretten ( som alligevel ikke hjælper dig i denne sag)
Det er folk som dig der gør at man ikke kan havde tillid til nogle mennesker.
Forhandlere kan ofte være platugler og prøve at sno sig uden og regninger. Men det er ikke en sådan forhandler du har givet indtryk af her. Tvært imod udstiller du dig selv som værende et sølle menneske
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 447
Bevares, du kan trække et CVR nummer på nettet til nul kroner, men det er mere princippet i det.
Havde jeg sat mine kragetæer på en slutseddel, hvorpå der stod at jeg ikke skulle komme tilbage, så var det aftalen og den står jeg ved.
sep 2020
Hvad så med dine støddæmpere?
Skal du ikke reklamere over at de måske snart går i stykker ?
Hvad bliver det næste ?
okt 2010
Helt enig. Forhandlere er som ål. De glider let ned men snor og vrider sig for at komme uden om ekstra udgifter. Det skal altid opvejes med prisen. En Focus RS er en "sports bil" og den passer ikke nødvendigt vis ind i en forretnings primære målgruppe. Men prisen skal være lav på samme niveau med privat salg eller lavere.
Har handlet en del biler engros og der har været fine biler men de fleste af forhandlerne har ofte haft markant dyre eller nyere biler og de har simpelthen været indbytnings biler.
Den sidste jeg købte var min Golf 4 . Forhandleren havde den til 15000kr. Og da jeg kiggede på den fik jeg en hurtig repport om hvad deres mekaniker handel fundet af fejl på en halv times gennemgang. Sælgeren finder så ud af at en fjeder var blevet skiftet og bilen var synet dagen før jeg kiggede. Han sagde ærligt at det var han ikke kaldt over og at bilen skulle koste 20.000kr, men da der nu stod 15000kr så var det den pris jeg kunne få den til. Så det var jo en rar oplevelse.
maj 2006
Der, hvor det går galt, er jo, at forhandleren pludseligt begynder at bryde loven ved at forsøge at lade samme betingelser gælde for privatpersoner. Den går ikke, og så må man simpelthen bare som den professionelle part bide den i sig. Man kender jo risikoen. Man kunne bare have ladet være med at sælge til pågældende privatperson - det står enhver frit for at bestemme, hvem man vil sælge til.
Det er en glidebane, hvis man begynder at tage forhandlerens parti i sådan en situation. For man kan sgu bare holde sig inden for lovens rammer, og så er den skid slået...
sep 2007
Men igen så skulle køberen heller ikke have skrevet under på den mærkelige slutseddel.
maj 2006
sep 2020
Det er bare ikke nemt at reklamere over ting "som snart går I stykker " som det så smukt udtrykkes af trådstarter .
Der er fejl på begge sider , og det vil være interessant at få enden på denne historie.
maj 2006
okt 2010
Generelt set er jeg enig. Men nogle forhandler møder måske en "stakkel" der mangler en bil men ikke har et CVR nummer de kan låne og derfor lader dem købe på den forkerte måde. Det kan jo ske at ens hjerte løber afsted. Det er dumt og de bør være professionelle men det sker.
Men generelt bør købeloven for brugt biler være lidt lettere tilgængelige. Eks er krav om at enhver forhandler skal havde den stående på deres hjemme side og søge sider så som BilBasen og DBA også skal havde en fane med disse regler så folk kan blive klogere uden at forsøge at finde der via Google og komme til hjemmesider med et liqx tal på 150
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Men har forhandler solgt bilen til dig som privatperson og du ikke har tigget og bedt om at få lov at købe, så er han jo selv ude om det.
maj 2007
Lov er lov. like it or not.
sep 2007
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 24 Svar: 317
Bilen
pris
alder
km
etc.
Samt hold os opdateret. Hvis du kører sagen mod forhandlere, så bare husk, at du ikke må bruge bilen eller gøre noget ved den.
maj 2006
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 24 Svar: 317
PS. hvorfor har du skiftet dit billede ud, du er jo ikke til at kende mere:-)
maj 2006
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Det har vedgået med din underskrift, så ergo er det temmelig unfair at slå samme forhandler med en eller anden slidt benzinpumpe, der sandsynligvis er ved at tage sit sidste suk.
Jamen, Herre du Milde! Du fik bilen billigt, så må du sgu da selv klare den udskiftning, eller få din mekaniker til det.
Det er efterhånden blevet en umulighed at købe disse billige biler hos forhandlere, fordi sådan nogen som dig først takker ja til nedsat pris, - men bagefter møder op og råber op om købelov og paragraffer.
Vis nu lidt kampånd og hold aftalen.
Så kan andre måske også gøre en god handel samme sted.
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 676
Der er vist tale om en Daewoo Kalos fra 2006.......
sep 2020
Jeg er helt med på at forhandleren er på glat is, men trådstarter burde nok lige med sit tilsyneladende store kendskab til loven, og jura iøvrigt have læst kontrakten igennem inden han skrev under på slutsedlen og burde måske have fået undersøgt bilen af en uvildig mekanikker inden han skrev under på køb af en kørende tragedie ?
Uanset om man køber en bil privat eller hos forhandler , så er det altid en god ide at have en "buffer" på 3.000-5.000 kroner til småreparationer og generelle forbedringer - det er trods alt ( i dette tilfælde) en gammel bil, og man nok ikke skal forvente det er økonomisk ansvarligt at syne den igen .
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.110
Du kan kun prøve lykken og prøve dig frem.. Men du må erkende at du har købt bilen uden reklamationsret og i den situation burde du være klar over at der kan være noget galt med bilen.. Er ingen i din sag der er idioten, sælger er klog nok at han frasiger sig reklamationsret og du er så desværre lettere naiv ved at acceptere en fesen deal.
Købeloven i forhold til bilkøb