{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.820 visninger | Oprettet:

Mekaniker regning {{forumTopicSubject}}

Jeg har en ældre Ford Mondeo, den skulle have nye skiver og klodser foran. Jeg tager ud til et værksted med godt ry, og ja det er de ting der skal laves.
Han giver mig en pris på 1987,- og den vil være færdig senest idag. de ringer så igår lige før 16, og siger der skal nye hjullejer i, så prisen vil ende på ca 2450,-
De ville begynde på bilen her til morgen.
Kl 9.30 ringer de, at den er klar igen. Jeg tager derud med 2450,- som aftalt.. men.. Der skulle skiftes fjederben, stabilisatorstang og prisen er nu 5675,-
Jeg nægter at tage imod bilen, og fortæller ham, at jeg ikke kan acceptere den regning, og ikke vil tage bilen, for så har jeg jo accepteret.
Mener ikke det er korrekt at skifte de dele, når jeg ikke er blevet oplyst om det... men hvad gør man?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mekaniker regning
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.730
    #1   8. nov 2012 Han skal ikke begynde at skifte noget uden din accept, og derfor må det være på hans regning! Og han må vidst heller ik bare skifte, ik uden at du har sagt ok..

  • #2   8. nov 2012 Han skal ringe til dig og spørge om det er ok at skifte de dele. Ellers er det på hans regning

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 334
    #3   8. nov 2012 Jeg mener heller ikke det er korrekt. Hvad nytter det at ringe og oplyse dig om en pris og så er den dobbelt så høj når man kommer til værkstedet. Fuck noget svineri.
    Hvad sagde de da du nægtede at tage imod bilen?


  • #5   8. nov 2012 Ja det må da siges at være lidt tamt af dem pludselig at kræve mere for det når nu de har ringet en gang til dig og sagt det blev dyrere så kunne de vel os godt ringe igen og sige det blev endnu dyrere. Jeg kan sku ikke huske om en mekaniker kan skifte ekstra ting uden at oplyse det til ejeren men der er nok ikke andet for end at betale. smiley

  • #6   8. nov 2012 nægt at betale...synes du skal ringe til FDM

  • #7   8. nov 2012 Du kan da sige til ham at han kan pille de fjederben og den stabilisatorstang af, for det vil du da absolut ikke have. Ellers må han tage imod de 2450!

  • #8   8. nov 2012 Sig han kan putte de gamle fjederens på for du nægter at betale for det når du ikke er oplyst om dette

  • #9   8. nov 2012 det er helt klart forkert af dem ikke at oplyse dig om de ekstra ting spec hvis du er ny kunde. men hvis tingene er åbenlyse gået i stykker og du kan se de gl dele. så skulle de jo skiftes alligevel. du kan godt nægte at betale , men så må værkstedet jo sætte de gl defekte dele på igen og er det ikke osse lidt åndsvagt ? . men gør dem opmærksom på deres fejl så de forhåbentligt lære af det , og be evt om lidt rabat som plaster på såret.

  • #10   8. nov 2012 Det skal han da ikke betale! Det er dobbelt op? Hvis han oplyser en pris, må han da selvfølgelig IKKE bare give sig til at skifte for 2500 ekstra! Det er logik!
    Jeg bliver sur bare af, at læse det !


  • #11   8. nov 2012 Eller sig han kan få 3500 kr og ikke en bukket 5 øre mere

  • #13   8. nov 2012 tror også det ender med, at du må betale.. surt show bitter erfaring osv med i tasken.. jeg skulle have sporet min bil ved quickpot engang.. da jeg kommer som aftalt og skal hente den, for jeg en regning på 6ookr, og en besked om, at det ikke kunne lade sig gøre, andet de skulle skifte for op mod 5000kr dele... noget utilfreds betaler jeg dem, og kører ud til fiat i hedensted, der skulle de have 800 for en sporing.. sagde intet om, hvad der måske var galt, dagen after hentede jeg den, med udmåling osv og ingen problemer havde der været.. ikke engang prisen var steget...

  • #14   8. nov 2012 nu melder historien ikke noget om om han har forsøgt at ringe til dig og ikke kunne få fat på dig . men nogen gange når man skiller en bil ad går der ting i stykker og man kan jo ikke bare ha lortet til at hænge og ikke kunne samles , så må man jo sætte de dele på der skal til , det er ikke mekanikerens skyld at det er en gl bil. men helt klart vil de fleste da ringe og opdatere situationen når der er givet fast pris.

  • #15   8. nov 2012 De har ikke de gamle dele mere, var kommet til at smide dem ud. jeg tilbød dem 3500,- men ville han ikke. Mit problem er, at jeg ikke mener en 96 mondeo med 370000 på klokken er det værd. Havde han sagt der skulle smides over 5000 i den, tror jeg nok den var røget til dele istedet.
    Jeg sender en mail til ham, med mit tilbud, og ellers må den blive stående.
    Tak for jeres svar, jeg skulle lige vide om det var mig der var forkert på den.


  • #16   8. nov 2012 der var noget i tv i går om at hvis ikke et værksted kan lave en fejl på bilen så skal man ikke betale for at de har prøvet..

    det gælder jo så ikke hvis der virkelig er andet i vejen med bilen som gør at det ikke kan lade sig gøre at lave det du ber dem om..

    feks det jo umuligt at spore en bil rigtig hvis bærekugler og styrekugler er helt færdige


  • #18   8. nov 2012 Det er noget svineri og næppe lovligt. Det er da godt at jeg ikke laver biler efter det koncept for så ville jeg da ikke have nogle kunder tilbage.

    Det mest kundevenlige og rigtige er at gå bilen ordenligt efter når den kommer ind og så ringe til kunden hvis man finder andet end det som er aftalt der skal skiftes. Det er i hvert fald sådan at jeg gør.


  • #19   8. nov 2012 Nu er det jo sådan at det lort af en undervogn på en ford mondeo, ikke kan skildes ad fordi det rådner sammen, og for at kunne skifte dit hjulleje skal det af, samt en stab. bolt, som man altid skære af netop forde det aldrig kan skrue.

    Hvis nu han havde ringet og sagt" hallo mester, du kan ikke få din bil... vi har skildt din bil ad, men vi kan ikke samle den fordi dit fjederben var så rådet så det gik i stykker" hvordan vil du have reageret? under alle omstændigheder vil du skulle betale det fjederben.. du skal måske være glad for at det gik i stykker der, end det gjorde mens du kørte i bilen.

    Det kan godt være jeg får en masse hate, men for at kunne skifte noget skal man skilde noget andet ad, og skal man tage højde for det når man regner en pris ud, ville den sikkert i dit tilfælde lyge på 8000,- og ville du så have skiftet der?

    5700,- er billigt for fjerderben, stab.bolt, hjulleje, skiver og klodser samt arb. løn.


  • #20   8. nov 2012 De har sku da taget røven på dig, man smider sku da ikke de dele ud før kunden har set dem, og da slet ikke nu når du ikke var gjort opmærksom på det.
    Du skriver det er et værksted med et godt ry, ja det skal jeg da love for smiley


  • #21   8. nov 2012 hvis bare at bilen godt kunne trænge til at få skiftet viskerblade i forbindelse med eftersyn skal man ringe til kunden og få en accept. så bliver der ikke noget ballade fra nogen. smiley

  • #22   8. nov 2012 Kenneth J
    Hvis det er et værksted med et godt ry, så viste de også at de nævnte dele højst sansynligt også skulle skiftes ved en sådan rep, så de har jo taget røven på ham.
    Men desværre er der mange af den slags værksteder til i lille DK


  • #23   8. nov 2012 ikke betal !

  • #26   8. nov 2012 havde ikke betalt den regning
    men når de nu ringer kl 16 dagen før burde de vel næsten vide at det andet også skulle skiftes og derfor ha oplyst den pris og ikke de 2450 ? og når de så ringer næste morgen allerede 9:30 og siger den er færdig uden at nævne det ,samt de allerede har smidt delene ud virker nu lidt mærkeligt


  • #28   8. nov 2012 Nægt at betale, hvad er det dog for noget svineri de har gang i?

    Thomas K
    +1!!!


  • #29   8. nov 2012 Sur røv, prøvede selv med en golf gtd der smed toppen, skete ved et værksted i fårevejle, så jeg smed den ind til ham, han vurderede det til at være topakningen, og jeg sagde ja til at han skiftede den, han ringer senere og siger toppen er flækket, og han skal have 12,500 for at lave det, jeg siger nej tak, og han kræver så 4500.- for at udlevere bilen igen, politiet kan ikke hjælpe mig, og bilen er nu mistet.

  • #30   8. nov 2012 Hvis der går nogle ting når man skal lave en bil er det selvfølgelig på kundens regning, men du kan for lange at han piller de dele af han har sat på, som han ikke skulle!!! Og så står du med en regning på 2450kr og en bil der ikke kan køre nogen steder... og hvis den står for længe ruster bremserne smiley

  • #33   8. nov 2012 Patrick A - Jo den gør.!
    Det er ikke værkstedets problem at bilen er misvedligeholdt hvis man kan sige det sådan.... De ting der går i stykker under en rep. er kundes regning... men værkstedet kan gå ind og dække arbejdslønnen, men ikke res. delen.


  • #35   8. nov 2012 Nej, men hvis det går istykker fordi man skal skilde det ad, og man ikke kan skilde det ad uden det går i stykker gør man... man har som kunde ikke det store valg..

    Enten bliver kunden ringet op og bliver fortalt at han/hun ikke kan få sin bil fordi "X" gik i stykker, ellers bliver kunden ringet op og bliver fortalt det bliver "x antal" kroner dyrere... om han/hun så får det ad vide ved afhentning er så ikke helt iorden, men valget er det samme.


  • #39   8. nov 2012 Hmm bare sig du kun har de 2400 og vis de ikke vil tag imod dem , må de jo sætte de gamle fjederens i igen . Så får du sikkert et stort afslag pga det koster dem at adskille og spore din bil på ny ;0) . Sikke nogle fjolser

  • #40   8. nov 2012 Det jo ikke det jeg siger, jeg siger bare uanset om han bliver ringe op eller ej, kan han kun vælge at lade bilen stå, eller betale hvad det koster, hvis han ikk betaler for det nye fjederben kan han ikke køre nogen steder alligevel, og det kan aldrig blive værkstedets regning ligemeget hvordan du prøver at dreje det.

    Men nej, det er ikke iorden at han ikke bliver ringet op, og han først får det ad vide ved afhentning.

    Men valget er det samme, nu er det skiftet og det ændre sådan set ikke på situationen. Han kan stadig vælge ikke at betale, men værkstedet har "hvad jeg ved af, og er afprøvet men ikke i retten" ret til at tilbage holde bilen indtil kunden har betalt, eller en evt. retsag er afsluttet, og det tager jo ikke bare lige 1-2 mdr. det kan tage år.

    Thomas k - Fordi når en del har været monteret kan den ikke returneres.

    Hoste H - Ja, det kan der være noget om, men har jeg ikke lige tænkt over smiley kan være det er sket under samlig i dont know


  • #41   8. nov 2012 der kørte et program i tv for ikk så længe siden.. kan self ikk huske hvad det hed... der var de inde på netop DETTE område... og han må IKKE gøre det uden at du har sagt god for det og at du er oplyst om pris og stadig acceptere det... ellers er det værkstedets egen regning.....

    og de kørte hele programmet efter den danske lovgivning...


  • #42   8. nov 2012 Kenneth J

    Håber ikke jeg nogensinde kommer på et værksted hvor du arbejder.... Du er simpelthen indbegrebet af inkompetent mekaniker... For netop som du siger, så ville han måske ikke have det lavet, hvis han vidste hvor dyrt det ville blive.. Men det er fandeme da hans beslutning at tage - om han vil ofre så mange penge på en gammel bil. Det andet grænser sig jo til bondefangeri, hvis man hiver en pris, velvidende at der 100 % sikkert skal laves mere end dobbelt så meget!!!! Mange mekanikere ved da nogenlunde hvad der kan være problemer med ved de forskellige biler. Og du får det jo til at lyde som om det er almen viden, at det er et problem på den type bil... Du synes bare at det er i orden at han nu næsten er tvunget til at bruge 5675 kr på en bil, hvor man måske i forvejen var i tvivl om han ville ofre de 1950 kr som tilbudet startede på, blot for at en eller anden idiot af en mekaniker kan spare 2 kr på sin telefonregning...

    Det er ejerens beslutning hvor vidt han vil have sin bil vedligeholdt eller ej, og hvornår han ikke længere vil poste flere penge i den. Ellers kunne man jo lige så godt skrive en check hvor værkstedet selv kan sætte beløbet på...

    Det er en stor tillidssag at kører til mekaniker, da de færreste har forstand på rep af bil. Og det udnytter flere værksteder desværre. En RIGTIG mekaniker konsultere altid med kunden først. Det ville have taget ham 2 minutter lige at ringe op og sige:

    "Hey, der gik det og det i stykker på grund af rust eller misvedligehold, da vi afmonterede fjederbenet. Det vil koste ca.xxxx at udbedre det, så jeg ville lige hører om det er noget du vil ofre??"

    Men nej, det er nemmere selv at bestemme sine indtægter....


  • #43   8. nov 2012 Kenneth J så skal de ha de gamle dele og kunne bevise det og det kan de nemlig ikke

  • #45   8. nov 2012 Og der er da andre muligheder end dem du nævner Kenneth J.

    Hvis han ikke mener bilen er det værd, så kan han da bare få dem til at pille fjederbenet af, og så få en skrothandler til at hente bilen. Værkstedet kommer til at hænge på de dele han ikke er varslet om skulle skiftes. Nu får han skrotpræmie i stedet for at forære den til værkstedet, og de bremser som han har bestilt, og som er nødt til at betale, må han jo prøve at sælge ved siden af. Det bliver en lose-lose situation for alle parter, men i bund og grund er det værkstedets skyld, fordi de yder en dårlig service....


  • #46   8. nov 2012 @Kenneth J

    Hvor i lovgivningen står der det som du påstår, kom gerne med paragrafferne?


  • #48   8. nov 2012 som folk dog trr alt kan lade sig gøre for en mekaniker .. hvis de skiller bilen af for at skifte hjulleje også kan kødbenet ikk løsnes fordi det er rustet fast og møtrikken til støddæmperen også er rustet fast så man er nød til at skære delene i stykker for at skifte lejerne er man jo nød til at sætte nye dele på da de gamle ikke kan bruges. dette sker på kundens regning da mekanikeren ikke skal sørge for at det ikke ruster sammen. jo han skulle måske nok ha været ringet til inden han fik bilen men der er jo ikk meget andet at gøre end at skifte det når delene ikke kan monteres igen da de som værksted er nød til at skulle have bilen af liften, for at kunne få en ny op og komme igang med næste opgave.
    herved er de NØD til at skifte delene for bilen kan køre ud af værkstedet

    Hvis mekanikeren blot skønner at bilen SKAL laves for at køre forsvarligt, så må de også gerne bare rep din bil uden at informere dig. Og hvis ikke du vil betale så har de ret til at beholde bilen indtil du betaler. To bad, men sådan er det bare.


  • #49   8. nov 2012 Thomas F
    Så skal du til at lave din bil selv, for sådan er det over hele linien, men ja der er nok nogle flere muligheder, han kan godt vælge at bede om de gamle dele, og forlange de nye dele bliver pillet af, det klart.

    Men han kan ikke forlange værkstedet skal betale for delen, det er der jeg vil hen, og har aldrig hørt om et sted hvor et værksted går med til det, men mindre værkstedet har lavet en fejl selvfølgelig. Men det er jo dig som kunde der skal bevise det, men langt de fleste er fair hvad det angår.

    Hvis nu du som mig gik og skruede bil til hverdag, ville du vide hvad jeg mener og hvor jeg vil hen.. Kan godt se dem som ikke aner en meter om hvordan og hvorledes at det lyder total hul i hovedet. Du skulle bare vide hvilke typer der findes, det er nok derfor det er som det er.

    Og der er selvfølgelig dem der lever af at snyde, men det noget andet.


  • #50   8. nov 2012 patrick...

    nu ligger dagens danmark bare sådan at en mundtlig aftale er bindende.. (mindes jeg at ha fanget et eller andet sted)


  • #51   8. nov 2012 Simon m

    Så kunden har ikke den mulighed for at afslå tilbudet og skrotte bilen i stedet for, hvis nu man mener at bilen ikke er så meget værd?


  • #53   8. nov 2012 [ Rainism ]
    Læs hvad jeg skriver tak....((((/( men værkstedet har "hvad jeg ved af, og er afprøvet MEN ikke i retten" ret til at tilbage holde bilen indtil kunden har betalt )))()()))

    Ved sku ikke om det står nogen steder.


  • #54   8. nov 2012 SÅ lad dog vær med at udtale dig om noget du ikke aner en dyt af, det er sgu rent bondefangeri.



  • #56   8. nov 2012 Kenneth, jeg er skam udlært mekaniker, så har skruet bil til hverdag.... Jeg gad bare ikke mere. Jeg siger ikke nødvendigvis at de skal betale delene, men de hænger da på dem, især hvis der er lavet tilbud i papirform, men de er nok ikke ærlige nok til at stå ved deres fejl. Og jo, der findes skam masser af værksteder som ringer i forvejen, og ikke skifter noget uden at det er aftalt, og som erkender fejlene, piller stumperne af iegn og gemmer dem til næste gang de får en bil ind med samme problem. Det er typer med din holdning som er skyld i at man aldrig kommer det "tyveri" til livs. Man kan sgu da sige sig selv, at det ikke er sikkert at kunden gider at investere 5675 i så gammel en bil. Men nogle er bare ligeglad og ser kun dollar tegn...

  • #57   8. nov 2012 Simon M

    De er da ALDRIG nogen sinde NØD til at skifte noget, og da slet ikke uden at have talt med kunden først! Man kan da ikke bare bruge andres penge i flæng.. Arbejder i for staten eller hvad?


  • #59   8. nov 2012 Kenneth og Simon

    Her er lidt læsning for at se hvordan den virkelige verden fungerer.

    http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Reparationer-du-selv-betaler/prisen?tc=DC1884BDCF684015BA55DA66F4795F30

    Læs og bliv klogere smiley


  • #60   8. nov 2012 Thomas k

    Præcis. Den kan altid bugseres ud over kanstenen... smiley


  • #61   8. nov 2012 Kender en forhandler som stod med en bil, hvor kunden ikke kunne betale . Den holdte han tilbage og der blev en ret sag ud af det . Men kunden tabte pga det aftalte beløb var fast og ikke kunne få hans bil før de 20 kg var betalt . Den her sag er bare helt anderledes da forhandlerne selv skifter dele uden at oplyse kunden .

  • #62   8. nov 2012 [ Rainism ]

    Super information! Det er nemlig lige præcis sådan at det BØR forholde sig. Der findes desværre bare så mange uærlige mennesker, som ikke vil stå ved deres fejl, og så bliver det påstand mod påstand, hvor det er svært at placere skylden/ansvaret.


  • #63   8. nov 2012 Værkstedet kunne have sagt at de ikke kunne give en fast pris..

    Især hvis værkstedet har et godt ry....

    Men for at forsvare værksteds regningen lidt.. Vil i selv arbejde gratis....

    Men mange værksteder osv. bruger meget at give en pris og kunder tror at en pris er en pris.. og værkstedet burde sige,,, Ting kan være svære at skille ad, og det kan løbe op, er du intereseret i det...

    En helt anden ting er jo at der kan opstå misforståelser, som er det delene værkstedet fortæller prisen på, eller er det timelønnen, eller er det begge ting samlet, eller er det med eller uden moms....

    Men en helt anden ting er du skal tage ud og snakke med dem personligt, og ikke i en telefon eller mail...

    Og en helt tredje ting,,, hvis du mener at bilen ikke kan klare en udgift på 5675,- så burde du nok slet ikke have kørt den på et værksted.... ja bare min mening.... og den behøver jo ikke at være rigtig...

    Jeg giver personligt aldrig et fast tilbud.....

    Bare tænk på alle dem der "lige" skal have skiftet en skærmkant som koster 350,- i pladedele... de vil jo falde døde om hvis de fik en regning for skærmkant, inderskærm, diverse forbrugsdele, malerregning, og miljøafgifter, moms osv.... når de samtidig kan se hvad delene koster ONLINE lool


  • #64   8. nov 2012 Thomas F

    Helt enig med dig, men nu har vi da fast sat at værkstedet har gjort noget de IKKE må. smiley Og håber da også de 2 andre ved det fra nu af..


  • #66   8. nov 2012 nik ham en skalde tag bilen og hans pung,,

  • #67   8. nov 2012 Buggi Boy .

    Du har til dels ret. Men det med at han slet ikke skulle have kørt den på værksted, der er jeg dybt uenig. Det er jo hele essensen i at bede om en pris inden arbejdet udføres - at man kan danne sig et overblik over om det kan svare sig. Og er det en bil der bare skal kører et halvt år, og så skrottes inden næste syn, så er der KÆMPE forskel på 1950 kr, og 5675 kr... Man kan jo få et andet lig for de 5675 kr. Man kan næsten få en nysynet bil nogle gange... Hvis man hele tiden mener at der godt må lægges lidt oveni, og det skal man regne med osv, hvor går grænsen så? Skal det bare være et free pass til værkstederne, så de bare kan bruge løs af kundens penge? Nej, vi vil ikke arbejde gratis selv. Men jeg går sgu heller ikke bare ud som chauffør, og begynder at flyttet folks ting, og så forventer at de betaler - hvis de ikke har bestilt os til at køre lortet! Eller lige kører et ekstra læs, og så bare skriver det på regningen.


  • #68   8. nov 2012 Tror ikke jeg har læst noget om en kontrakt men måske jeg har haft for travlt med at læse....

    Hvis en forhandler foreksempel spurgte HVOR MEGET VIL DU OFRE... så kan man være sikker på at han ikke får opgaven...
    Derfor vil og kan jeg heller ikke give en kunde en fast pris...

    Hvis værkstedet skulle have tjekket 110% hvad det ville koste inden en evt. reperation,, burde kunne jo også gøres opmærksom på at vi tager en fuld timeløn eller mere, for at give dig et fast tilbud, og tager du ikke imod tilbudet skal du betale forundersøgelses omkostningerne...

    Lidt ligesom når man tage til tandlægen,,, så koster det jo bare at komme derop,, og flere steder koster det jo også hvis folk glemmer deres tid...

    Men den generelle opfattelse er jo at når det gælder bilreperationer og bilkøb osv... så vil folk sgu ikke betale for et alm. tilbud...eller undersøgelse....


  • #69   8. nov 2012 Har nu sendt en mail, og tilbudt at betale for de dele der er skiftet, men arbejdsløn må han tage på sin regning. Synes det er fair, ellers må bilen blive stående.
    det er netop, fordi jeg ikke ville have lavet bilen, hvis jeg havde vidst det blev den udgift.¨
    Nu må vi se hvad han siger.


  • #70   8. nov 2012 Buggi

    Mundtligt tilbud er ligeså bindende som skriftlig, problemet er bare bevisbyrden smiley


  • #71   8. nov 2012 Buggi Boy .

    Jamen jeg er enig i at mange ikke vil til lommerne. Men der er alligevel ingen der forhindrer ham i at ringe til kunden undervejs. Mange er utrolig gode til at forsvare deres egen branche, men ville selv blive utilfreds hvis de ikke kunne regne med en pris fra andre håndværkere. De fleste har bare kun forståelse for det fag de selv arbejder i...


  • #73   8. nov 2012 ALLE brokker sig jo når bankerne er nødt til at hæve gebyrene, eller forsikrinsselskabet sætter præmien op, hvis dagligvarene stiger i pris eller andet som er et resultat af stigende/ændrede omkostninger. Man er ofte bare kun forstående overfor det, hvis det er en branche man kende godt.

  • #74   8. nov 2012 Tag foreksempel en anden ting...

    Hvis vi bare "siger" at han havde fået et tilbud på de her bremser.. og at man havde skildt skidtet af, og prøvet at få fat i kunden, bare som et eksempel...

    Fordi det som her var nødvendigt at skifte et leje,,,,

    Så kan man jo ikke have bilen på liften og opholde en mand fordi man ikke kan komme videre inden man har fået fat i kunden....(eller er træt af at man hele tiden skal sidde i telefonen) for at oplyse kunden om pris stigning...

    Så smider man bar skiverne på og det gamle leje og får det aftalte beløb og kunden har fået lavet DET DE AFTALTE... og hvad så,, så ville værkstedet også stå som taberen igen.....

    Fejlen ligger simpelthen i at værkstedet her ikke har oplyst at det kan løbe op, og have holdt sig fra en fast aftale...

    Og det er ikke kunden skyld, man lad og antage som sagen er at lejet skal ud sammen med skiven, da det er sådan på nogle biler....., og et værksted burde vide det, så er det værkstedets fejl at give et tilbud.. længere er den vel ikke...

    Men igen, ville han have betalt for skiver og klodser hvis bilen ikke kunne køre derfra, eller hvis man godt kunne skifte den ene side, og ikke kunne komme videre med den anden,,, hvad så,,, ville kunden stadig betale det første eller andet beløb,,, NÆPPE,, derfor skal man ikke give tilbud....


  • #75   8. nov 2012 Patrick A.
    Det var et mundtligt tilbud.
    Det jeg er forundret over, er at jeg ikke er blevet kontaktet med den dyrere pris.
    Havde jeg bare bedt dem lave bilen, så ville det være min egen skyld, men når jeg netop få en pris, mener jeg ikke det er korrekt kundeservice.


  • #76   8. nov 2012 Bemærk at i denne sag er forbrugeren ikke blevet informeret og den ekstra reparation blev udført uden kundens accept.

    Alt i alt er det no go, uanset hvilken side man ser det fra.


  • #78   8. nov 2012 Ok kan da her lige til sidst at jeg har givet tilbud i mine unge dage,, og jeg har måtte æde en regning af og til (ikke en regning, men reservedele og arbejdsløn) og når man har prøver det et par gange, så ved man godt man skal holde sig fra det....

    Kender en der lge har fået et tilbud fra et størrer værksted på et tandremsskift,,,,

    Knap 4000,-kr...

    Men på tilbudet står der skrifteligt hvad man har fået tilbud på... Tandremssæt og vandpumpe og kølervæske og diverse smådele, samt arrbejdstid...

    Fint så godt...

    Der står bare ikke noget på regningen om de ting der kan gå i stykker eller ting der sidder fast....og selvfølgelig kan man da flække mange ting sammen, men i tilfælde af at det er øvrige ting der går til, er det jo med forbehold, og hvis bilen ikke er up to date, eller i den dur,,, så kan man jo godt få skiftet den her tandrem mm. men hvis tingeneg ikke kan skiftes pga. andre ting der spiller ind, om en remhjulsbolt, remhjul osv.. så ryger mulighedden jo ligesom ang. garanti, da det jo ofte er med forbehold..

    Så det tilbud han har fået er absolutte minimum, og ofte kan det kun blive dyrer...

    Jeg forstår simpelthen ikke hvordan et værksted tør afgive sådant et tilbud, og samtidig give 10% rabat pga. at det er en ny kunde.....

    Ja jeg spørger bare.... smiley


  • #79   8. nov 2012 Buggi Boy

    Jeg er enig. Men man kan jo altid lige skrue det løst sammen med fingrene, og så rulle bilen ud af porten, hvis der skal noget andet ind... Men jo, hvis man ikke kan få fat i kunden, så bliver det straks værre, for så skal der træffes nogle beslutninger, som koster penge for enten kunden eller værkstedet. Men kan det ikke laves færdig, uden skift af yderligere ting som kunden ikke vil betale, så må arbejdet indstilles, kunden må betale for den tid og de stumper der allerede er brugt, og så må han selv få det bedste ud af det. Enten ved at skrotte bilen og sælge de nye stumper selv, eller spørge værkstedet om de kan bruge stumperne, og så alligevel betale eksempelvis 50 % af stumpernes pris, så har værkstedet lidt billige stumper på lager til en anden gang, og kunden taber ikke helt så meget...


  • #80   8. nov 2012 Er vi så ikke enige om at efter jeres mening, så har manden betilt et bremseskift og fået et tilbud på det... og en fast pris....

    Og når det ikke kan lade sig gøre på anden vis end at skifte stabilisatorbolt og et fjederben,,, så er det vel også det...

    Og hvis kunden ikke ønsker dette, hvad så med regningen de aftalte... den skal han vel så betale selv om de ikke kan gennemføre bremseskiftet..

    For den side er der ikke rigtig nogen der kommenterer, men kun hvor dårlig kundeservicen er...
    Jeg er med på at han ikke skal betale noget ekstra....

    Men derimod have fået buddet om et brugt fjederben og evt. en ny bolt....

    en ca. pris i dele på 500,-kr.. og arbejdet er jo det samme om det skal skiftes eller ej....

    Men igen er kunden villig til at betale de ca. 2400,- kr. selv om han stopper sin reperation midt i arbejdet...????


  • #81   8. nov 2012 ''Mange er utrolig gode til at forsvare deres egen branche, men ville selv blive utilfreds hvis de ikke kunne regne med en pris fra andre håndværkere. De fleste har bare kun forståelse for det fag de selv arbejder i... ''

    Simpelthen så godt at jeg måtte citere det igen smiley


  • #84   8. nov 2012 Buggi

    Selvfølgelig skal han betale for den tid og de stumper der er brugt, uanset om opgaven kan fuldføres eller ej, hvis blot det holder sig indenfor det aftalte. Det er jo kunden selv der må vurdere om man skal fortsætte eller stoppe imens legen er god. Men ligesom i alt andet her i livet, så må man tage konsekvenserne at de beslutninger man allerede har taget. Så de 2450 er han i mine øjne nødt til at betale, og må så selv hente de penge hjem igen via skrotpræmie eller salg af de nye/forgæves stumper. Men hvis værkstedet har lavet yderligere uden samtale med kunden, så må værkstedet selv æde udgifterne til de ekstra dele. Men kunden skal stadig betale de 2450...


  • #85   8. nov 2012 Rainism

    Nej jeg kan sagtens se det fra flere synspunkter... ikke kun inden for auto reperation....

    En murer eller en tømrer.. kan da også give tilbud....

    Undervejs kan kunden ændre ønske, og bliver kunden træls, så kan muren eller tømmeren jo bare lade arbejdet ligge og trække den helt hen til deres deadline...

    Kan godt blive lidt træt af at man altid skal presse på de ting som du lige har citeret,,,, for de har jo intet med debatten at gøre.....

    Enhver burde vide at der kan komme uforudsete ting og enhver burde tage det med i sin betragtning...

    Kunne kunne jo også ved oprigningen om lejet have oplyst værkstedet om at...

    DET ER MAX JEG VIL OFRE FOR MERE KAN BILEN IKKE BÆRE...

    Og det er sgi sjældent at kunderne gør dette...

    Det er lidt ligesom jeg skrev længere oppe.... ( hvor meget vil du ofre ) heh...


  • #86   9. nov 2012 Buggi Boy .
    er jo netop derfor man ringer til kunden og informere om det ,om kunden ønsker det stoppet eller skiftet , er jo noget af en forskel på de 2450 kr som de har aftalt efter de har haft ringet til ham og fortalt det blev lidt dyrede og han går med til, til de 5675 kr de så forlanger når han kommer


  • #87   9. nov 2012 Værkstedet får jo ikke ejendoms retten over en bil bare fordi kunden ikke vil betale... så den er lidt langt ude....

    Jeg har da også dele liggende som foreksempel er bestilt som skaffevare, og når man ikke er et mærkeværksted,,, så kan man sgu have sådan en del liggende længe, og især hvis den ene halvdel (den ene side er monteret ) og den anden ikke kan monteres....

    Så skal man som værksted sgi være absolut en god kunde hvis leverandøren vil tage det tilbage....

    Og som sagt så kan den ligge længe på lager og aldrig blive brugt,, og nu var det jo også en ældre bil, der ikke kunne klare en på over 5k... og så er det sikkert ikke mange at den slags tilbage man kan sælge delene videre til....

    Men nok om det for idag herfra...,, skal tidlig op i morgen... ,-)

    Og har jo heller ikke sagt at ingen har ret...


  • #88   9. nov 2012 Buggi

    Igen, det er en selvfølgelig for dig at der kommer uforudsete ting. Men en kunde beder om en pris for at vide hvad den koster. Og har kunden ikke teknisk snilde, så tror han/hun at den pris er ligesom når de spørger om prisen på en pakke smør i Føtex. For de ved intet om det selv, derfor spørger de.... Så igen, værkstedet skal oplyse om forbehold... Og nu vil jeg ikke kalde 3225 kr for en lille uforudset udgift, på en bestilling der opridelig er prissat til 1950/2450... Det er mere end en fordobling, og kan i min verden ikke regnes som en mindre afvigelse...


  • #89   9. nov 2012 Selvfølgelig, men værkstedet er jo også berettiget til at sælge stumper på nettet og i den blå avis, hvis de gerne vil af med dem. smiley

  • #90   9. nov 2012 Jeg springer også i køjen. God aften/nat til jer alle. smiley

  • #91   9. nov 2012 Buggi

    ''Enhver burde vide at der kan komme uforudsete ting og enhver burde tage det med i sin betragtning...

    Kunne kunne jo også ved oprigningen om lejet have oplyst værkstedet om at...

    DET ER MAX JEG VIL OFRE FOR MERE KAN BILEN IKKE BÆRE...''

    Dybt dybt uenig.
    For det første er det ikke forbrugerens pligt at oplyse hvor meget han vil betale. For det andet burde enhver ikke kunne tage uforudsete ting med i betragtningen. Hvordan kan jeg vide at der kan opstå uforudsete ting i forbindelse med netop den reparation, når jeg f.eks. er IT mand og det er udenfor mit fagområde?

    Og selvfølgelig skal i lige have en godnat også smiley


  • #92   9. nov 2012 Thomas F

    3225,- er meget for 2 faktiske billige dele,,, og arbejdet er jo det samme,,,,

    Men der er jo heller ikke blevet oplyst om forbehold i henhold til spørgeren af tråden..

    Men hvis en pakke smår står til 5 kr. i føtex, på et skilt så skal smøret koste 5,-kr...

    Men igen, en pakke smør er heller ikke en reperation vel....

    Og man skal sgu være blåøjet for at ikke vide sådan noget, måske ikke som 18 årig, men spørgeren er 44 år, må vi gå ud fra, og så har man da set tv. og nyheder i almindelighed,, og fået nogle slag med en handske i livet og ikke tro at alt er guld og grønne skove.. det er bare "lidt" det jeg vil ind til.....og ikke å meget mere...


  • #93   9. nov 2012 Buggi

    Lad os bare være enige om at være uenige smiley


  • #94   9. nov 2012 Rainism


    der vil aldrig opstå noget uforudset i din branche...

    Jeg har lige bestilt nogle ram fra en størrer firma, til en pc....

    Fik dem hurtigt... 203 kr.. i alt...

    De virkede ikke til min maskine,(trods ramguide) og jeg forhørte mig om de ville bytte dem, og de henviste til reklamations siden på deres site....

    Ja jeg kunne få dem byttet, men fordi jeg havde haft dem ude at pakken så skulle de testes ved dem, og det kostede samt porto for retur....

    Så kunne de få mine betalte ram tilbage (minus testgebyr og porto, ca. 45 kr. tilbage til mig..) mens jeg kunne købe nogle andre til det dobbelte,,,,

    Nej jeg kunne smide de førte ram i skraldespanden og købe nogle nye andetsted.

    Og nu skal man ikke sige at jeg ikke kunne have forudet det, eller at det er en helt anden pris jeg kommer til at betale...( det er jo heller ikke kundeservice i min øjne, ligesom værkstedet her i tråden....

    Men det er jo næsten kun reklamen med sko fra Zalando i tv, hvor man fåer gratis porto begge veje og prøveperiode på sko....

    Meeen man betale sgu også prisen for deres varer,, så der er kun kunden tl at betale ikke,,, og er man også få blåøjet til at overse dette faktum eler ej.,.

    Man lærer jo hele livet.....


  • #95   9. nov 2012 Ja lad os det... hehe... Godnat....

  • #96   9. nov 2012 jeg syntes tit det er sådan ved mekanikker,

    de regner nok med at folk bare betaler,
    det er da godt jeg kan lave mine biler selv,

    for nå en mekaniker først har ens bil, ja bestemmer de jo helt selv hvor m,eget de vil tjene, de kan jo skifte en hules masse stumper, og smide de gamle væk,

    så man ikke kan se om det er rigtig ,

    og nogen er gode til bare og sige der skal nyt til,


  • #98   9. nov 2012 Hoste H

    Ja det ville FZT sikkert gøre, men det vil være det samme hvis værktedet har monteret den ene side, og der kommer komplikationer ved den anden side som jeg skrev, så kan de jo ikke levere tilbage fordi kunden ikke vil betale...

    Hvorfor jeg skrev det med rammene var fordi der bliver hentydet til at man her kun har sympati med værkstedet fordi man evt. er i samme branche....

    Og mere til dette, vil jeg da sige at når de har en ramguide på deres side, og man indtaster sin pc´s data, og frem kommer ram til bestilling... osv.

    Så må du undskylde mig at så betragter jeg det som en form for reperation, og der komme jeg til at stå med håret i postkassen....

    Hvad angår FTZ eller Meknomen, så har de dataer og det har bilens ejer også,, og hvid der forekommer tvivls spørgsmål om tilpasningen så fortæller de det også, med mindre kunden selv spiller klogere end dem, og i dette tilfælde så så kan jeg da godt forstå at de ikke vil bytte og da slet ikke hvis man kommer med delene i en spand...

    Hvis de har lavet en fejl bytter de som reglen gerne delene til andet...

    Men man kan jo sammenligne delene inden man prøver at montere dem, og der mener jeg nu at det kan selv den dummeste jo kontrolere inden evt. montage....

    Dertil mener jeg også at når jeg kører en ramguide på det firmasite, og der der KUN fremkommer ET forslag, så vil jeg jo mene at det er firmates problem at bytte uden beregning..
    Der fremkommer nemlig kun ET forslag....

    Ved reservedele kan man sammenligne selv for den uvidende og ofte kommer det til samme model bil, ofte flere forslag når de søger på bilen...

    Hvad ram angår så kan jeg ligesom en bremseskive undersøge om varen jeg har fået er tilsvarende,,,, Altså: den ene bremseskiver ligner den anden på en prik,, og den ene stang ram ligner den anden...

    Hvad der foregår inde i en stang ram aner jeg jo intet om, ligesom jeg heller ikke ved hvordan en skive er produceret og hvad der er for metaller osv. i skiven...

    Og ydermere skriver du at hvis rammene ikke passede men det er jo ikke en sammenligning, det var bedre hvis du havde skrevet at holderen til rammene var ødelagt,, for værkstedet har jo ikke bestilt forkerte dele....

    Men håber da du kunne se min pointe, i at bringe et tilfælde ind i debatten, selv om det ikke har noget generelt om tråden at gøre.... ,-)


  • #101   9. nov 2012 og ja de må tilbageholde bilen til der er betalt

  • #103   9. nov 2012 Så er det klaret.
    Var derude idag, og vi gennemgik bilen og det de havde lavet.
    Jeg holdt fast, at når de ikke havde fortalt mig det blev over dobbelt så dyrt, så ville jeg ikke betale det fulde beløb.
    Han gav mig det hele til 3800,- så en indrømmelse, og ændrede en utilfreds kunde til en tilfreds.
    Tak for jeres input.


  • #105   9. nov 2012 Respekt til mekanikeren for indrømmelsen! smiley

  • #106   10. nov 2012 Patrick A: Så står værksted med en lift der ikke kan bruges, hvis de ikke kan få fat i kunden. Der er ikke mange af jer der ved hvordan det er at skulle drive et værksted!!!

  • #107   10. nov 2012 Michael L

    Jo, Michael. Og når driver et værksted følger der også problemer og udgifter med. Det er er nemlig ting som man må regne med hvis man vil være selvstændig. Man kan ikke bare gøre som man selv har lyst til, og så tørre udgifterne af på kunden!!!! Som jeg skrev længere oppe, så kan man næsten altid hænge stumperne løst på uden at spænde det hele, så bilen lige kan rulle ud af porten, og dermed få plads til noget andet på liften.

    Det er så useriøst og uansvarligt, at man bare tror man som mekaniker kan lave hvad man vil, og at kunden bare må betale. Tænk jer dog om. Ville i selv have at andre bare brugte jeres penge, fordi de synes det lige var en god ide?

    Når man har en gammel halv defekt bil, er det jo nok fordi man ikke ligefrem vælter rundt i store bjerge af penge.


  • #108   10. nov 2012 Mekanikeren skal ALTID ringen til kunden hvis der bliver udskiftet nogle dele!
    - Det er klart, hvis vi snakker i prisklassen af en pære eller et sæt visker til 200,- er det ikke det som skal ødelægge det hele.

    Idet han skruer hjulet af/ køre i bilen skal han skrive en seddel hvis det udgør en sikkerhedsmæssigt risiko. Fx en knækket fjeder, ja det udgør da en risiko, men igen hvor meget er knækket af, er det ud med hjulet eller til den anden side osv.
    Med hensyn til lejer. Ja okay de støjer og der kan være godt med slør i dem, men de falder ikke i 100 stykker.

    Når man opdager sådan nolge ting, så ringer man til kunden og siger:

    Jeg fornemmer på dig, at du er rigtig glad for din bil og den køre ellers utrolig dejligt der ud af. Jeg har taget en lille prøve tur i den, det gør vi altid inden vi udføre et stykke arbejde. Af hensyn til, hvis der skulle komme tvirvl om nogle mislyde eller ligende efter arbejdet er udført.
    Jeg har desværre bemærket ved afmontering af dine forhjul, at du har knækket en enkelt fjeder i fx venstre side og dit ene hjul leje har for meget slør.
    - Jeg syntes det udgør en stor sikkerheds fare, både for dig og for andre med trafikanter, plus du kan risikere at blive sendt til syn eller får både. Om det så ikke er billiger at få det fikset med det samme. Ellers rander det hurtigt op.

    Jeg har regnet frem til at det bliver i alt XXXX beløb, hvilket er langt over det aftale, men vi må kunne finde en mellem løsning på det, så jeg slår det og det af og så havner vi på XXXX.
    ( Man kan ikke altid tjene lige godt på alt! MEN det som giver overskud på bundlinjen. Det er sku ikke at man kan lave service på ens bil, fordi det kan alle. Men at kunden føler tillid til værkstedet og får den bedste service de kunne tænke dem! Der må ikke være noget vrøvl overhovedet! )

    På den måde får du næsten altså 100% ja for kunden, fordi kunden får indblik i det og kan endelig godt se det er noget lort at køre med.

    - Så vask da lige bilen og støvsug den samt tør den over indvendig. Det tæller alt sammen. : )


  • #109   11. nov 2012 For satan frank du må sgu gerne lige åbne et værksted her på Sjælland smiley

  • #111   11. nov 2012 Rainism - Patrick A
    Beklager sjælland er ikke lige midt område : ) haha men tak for rosen.

    Efter jeg selv er kommet i branchen er er begyndt at arbejde lidt med priser, brutto, netto, moms, mm så ser man hvor meget virksomheden virkelig tjener på et stykke arbejde. Det er helt vild!
    - Igen der er bygninger som skal betale osv osv men igen, det er tilfredse kunder som giver kasse på bundlinjen det er sku ikke at vi laver en rep. på måske 10000kr. Fordi han er træt af at skal bruge så mange penge på den bil som han måske ikke er tilfreds med alligevel. Men bare skal køre i fordi tiden er ikke til andet.



  • #112   11. nov 2012 Hvis der går noget i stykker under reparation er det da kunden der skal betale, ellers ville alle da bare sende deres sammenrustede biler ind for at få lavet en simpel reparation, hvor de vidste at mekanikeren ville ødelægge nogen dele der alligevel trængte til udskiftning, holder ikke!

    Jeg kender en mekaniker der har 5 lifte, han er der selv, og bruger alle lifte hver dag, hejser en bil op, skiller den og ringer efter dele, næste bil op osv.
    Lige nu har han en 98 Vito der skal have lavet komplet bremser til syn, han syner selv biler, skiver, klodser, kalipere, ABS følere, rør, slanger, pris 25.000,- på en bil der max er 25 værd, men så er der også bremser i mange år.
    Det er et tilbud som kunden har accepteret.
    For et stykke tid siden lavede han en AMG63, bremser komplet kr 70.000, arbejdsløn var de 10!-


  • #114   11. nov 2012 Pointen er at man ikke bare kan tørre lorten af på mekanikeren.
    Der er en pasus der hedder "fejl eller defekter opstået under reparation", den dækker knækkede bolte osv, men ikke hele fjederben eller topstykker, men der er sikkert flere værksteder der forsøger at sælge alt for mange nye dele til nogen kunder, også dele de slet ikke behøvede.


  • Snoopy
    VIP
    Snoopy Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    nov 2004

    Følger: 41 Følgere: 40 Biler: 7 Emner: 480 Svar: 6.643
    #116   11. nov 2012 vær i glade for i ikke har brugt Korup Dækservice, de ødelægger og siger så "nårhja det var da ærgeligt, det må du lige få lavet og så komme igen"

    kom så ikke af med penge, men kom derfra med en knækket bolt til styrekugle tingen smiley


  • #117   11. nov 2012 Enig!
    Men det er jo heller ikke alle der kan modtage opkald på deres arbejde, kender flere hvor mobil ikke er tilladt på jobbet, skal bilen så hænge på liften indtil kl 16?


  • #120   11. nov 2012 man ved jo ikke på forhånd at en nippel på kaliperen knækker.
    Mn der siger jeg til nogen jeg har til at reparere, at de ikke skal komme og sige niplen knækkede, for så løsner jeg den selv, afmonterer den og smører den med fedt. Skal sgu ikke ha ny kalipere bare fordi nogen tager ved med magt.


  • #121   11. nov 2012 Man kan jo ikke sige til alle kunder, " du skal vide at hvis der er noget der går i stykker pga misligholdelse, så skal du selv betale"! Det er sgu da en selvfølge.

  • #122   12. nov 2012 Du kan ikke andet end betale,, så ska' du bare bare skrive på regningen at den er betalt i protest og derefter kan du klage til forbruger klage nævnet eller hva' det nu hedder

  • #124   12. nov 2012 Situation:
    Du trækker nogen kabler et sted og må ind bag noget afdækning, det brækkes ned med brækjern og da man når igennem er dele af skorstenen styrtet ned, lige da du arbejdede der, er det så dit firma der skal betale for en 200 år gammel skorsten skal genopbygges?


  • #126   12. nov 2012 problemet er jo netop at ingen laver de skriftlige aftaler og de mundtlige er svære at bevise.
    Der var en i Kolding for nogen år tilbage, han rykkede bare folks biler i stykker, lavede dem og sendte en kæmperegning og slæbte dem så i retten, vandt hver gang, for der kom syn og skøn på, og de vurderede arbejdet og sagde at regningen var ok.
    Det kan man så ikke mere forstår jeg??


  • #127   12. nov 2012 problemet er bare at hvornår skal man stoppe som mekaniker? tilfældet her er en gammel ford mondeo, jeg ved ikke hvor mange der kender til den model. men der vil jo være noget galt ligemeget hvor man kigger hen på den smiley
    har selv været med til at lave sådan nogle ældre biler, og nogle gange tænker man bare nejnejnej, manden vil have skiftet én styre kugle, men begge bærearme er gået, dækkene er blankt slidte, der er ingen bagpotte på da den er rådnet væk, + 1000 andre defekter, og det værste er at der er et barnesæde i bilen, uh det kan gøre mig harm, men mekanikeren har jo altså også et ansvar for at bilen er bare nogenlunde forsvarlig at køre i, så hvor skal man stoppe?? kan godt se at problemet ligger i at din mekaniker ikke har informeret dig inden du fik regningen, og det er nok også forkert af ham. men det er skruen uden ende det der.
    men godt at høre at i fik styr på det og at du er tilfreds. smiley


  • #129   19. dec 2012 Det var jo også kun en ca. pris han fik smiley Mekaniker vil nok bare gerne levere en bil der er iorden, istedet for en omgang lort som knap kan køre!!!

Kommentér på:
Mekaniker regning

Annonce